کشتی تایتانیک | تاریخچه و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید

1

در ساعت 23:40 شب 14 آوریل سال 1912 کشتی تایتانیک | RMS Titanic در اولین سفر خود از ساوتهمپتون به نیویورک به کوه یخی برخورد کرد که در نهایت کمتر از 3 ساعت بعد یعنی در حدود ساعت 2:20 بامداد روز 15 آوریل به فاجعه غرق شدن این کشتی افسانه‌ای و فرو رفتن آن به زیر سطح اقیانوس اطلس منجر شد.

فاجعه‌ای که منجر به از دست دادن بیش از 1500 نفر، تقریباً دو سوم سرنشینان آن شد و بزرگترین فاجعه دریایی جهان نامیده شده است.

هم‌اکنون و در سال 2022 که در حدود 110 سال از غرق شدن کشتی تایتانیک می‌گذرد، روایت‌های زیادی درباره این واقعه در ویکیپدیا و سراسر اینترنت وجود دارد که بسیاری از آنها حقیقی و برخی از آنها خیالی هستند. این مطلب قصد دارد حقایق موجود در این باره را به روشنی و در پاسخ به سوالات موجود بیان کند.

تاریخچه کشتی تایتانیک

ساخت تایتانیک در یکی از کارخانجات کشتی‌سازی شهر بلفاست در ایرلند شمالی در سال ۱۹۰۹ میلادی آغاز شد و در ۱۹۱۲ پایان یافت. نام  آن نیز از تایتان‌های اساطیر یونان گرفته شده است.

تایتانیک بزرگترین کشتی دنیا
تایتانیک بزرگترین کشتی دنیا در حال ساخت

در ساخت این کشتی بیش از ۱۵۰۰۰ هزار کارگر فعالیت داشتند. طراح آن یک مهندس ایرلندی با نام توماس اندروز و ناخدای کشتی نیز کاپیتان ادوارد جان اسمیت بود.

آیا کشتی تایتانیک حقیقت دارد؟

بله. کشتی تایتانیک بزرگترین کشتی جهان در زمان خود بود. ظرفیت آن که عنوان بزرگترین کشتی حمل مسافر در زمان خود را به یدک می‌کشید، به روایتی حداکثر ۳۵۴۷ مسافر بود.

اگر بخواهیم بیشتر به سراغ مشخصات تایتانیک برویم باید بگوییم که دارای ۳ ابر موتور بود که می‌توانست آن را با حداکثر سرعت ۴۳ کیلومتر بر ساعت حرکت دهد.

موتورهای این کشتی بزرگترین موتورهای ساخته شده تا آن زمان بودند که ارتفاعی بالغ بر ۱۲ متر داشتند و روزانه نیازمند ۶۰۰ تن زغال‌سنگ برای تولید انرژی حرکت بودند.

تصاویر تایتانیک قبل از غرق شدن

تصاویر زیادی از تایتانیک پیش از غرق شدن ثبت نشده است. اما این به معنای آن نیست که تصاویر کشتی تایتانیک قبل از غرق شدن وجود نداشته باشد. تصویر بالای مطلب آن را دو روز پیش از غرق شدن نشان می‌دهد.

عکس واقعی کشتی تایتانیک
عکس واقعی کشتی تایتانیک در بندر ساوتهمپتون پیش از حرگت و غرق شدن
کشتی تایتانیک
کشتی تایتانیک پس از ساخته شدن در بندر بلفاست و در حال آزمایش

ابعاد و اندازه کشتی تایتانیک

طول کشتی تایتانیک و اندازه آن چقدر بوده؟ تایتانیک بزرگترین کشتی دنیا بود. وزن آن ۵۲.۳۱۰ تن، طول آن ۲۶۵ متر و ارتفاع آن ۲۸ متر بود.

چندی پیش محققان اعلام کردند که پس از بررسی تصاویر بدست آمده از دستگاه کاشف زیر‌دریایی بوسیله امواج صوتی (سونار) متوجه شده‌اند که تایتانیک بزرگتر از چیزی است که تاکنون انتطار آن می‌رفت.

در این گزارش آمده است که اولین عکس که توسط امواج صوتی (سونار) از آن نقشه‌برداری شده، نشان از آن دارد که لاشه باقیمانده این کشتی بزرگتر از چیزی بوده که دانشمندان از ابعاد واقعی آن پیش‌بینی می‌کردند.

دلیل غرق شدن کشتی غول پیکر تایتانیک چه بود؟

موضوع مهم برای مردم، روزنامه‌ها و ژورنالیست‌ها دلیل غرق‌شدن این افسانه آهنین است نه ماهی‌های موجود در آن یا خزه های اطراف.  اما دلیل غرق شدن کشتی تایتانیک چه بود؟

اگرچه در آن زمان بسیاری اعتقاد داشتند کشتی تایتانیک را حتی خدا هم نمی‌تواند غرق کند، اما این اتفاقی بود که در نهایت در کمتر از سه ساعت اتفاق افتاد.

دلیل غرق شدن تایتانیک همواره برخورد با کوه یخی و نفوذ چند ده هزار تن آب به داخل بدنه و فرو رفتن آن به قعر دریا عنوان شده است.

ویدیو زیر که توسط نشنال جئوگرافی منتشر شده، لحظه غرق شدن کشتی تایتانیک که پس از تحقیقات فراوان توسط جیمز کامرون خلق شده را به خوبی به تصویر می‌کشد.

پژوهشگران بریتانیایی در مطالعات خود دریافته‌اند که حجم و تعداد کوه‌های یخ شناور در آن بخش از اقیانوس اطلس در آن سال به نسبت سال‌های دیگر تفاوت قابل ملاحظه‌ای داشت.

نحوه برخورد کشتی تایتانیک با کوه یخ
نحوه برخورد کشتی تایتانیک با کوه یخ

دانشمندان اخیراً فرضیه‌ای جدید را مطرح کرده‌اند که می‌گوید ماه کامل (قرص ماه) در غرق شدن و برخورد کشتی تایتانیک با کوه یخ نقش داشته‌است. محققان دانشگاه ایالتی تگزاس در سن مارکوس می‌گویند ماه کامل باعث رانش کوه یخ به سمت جنوب شده‌است.

پرینز آدالبرت، یک ناظر اقیانوس، ساعتی بعد از اینکه تایتانیک با کوه یخ برخورد کرد و غرق شد، از یک کوه یخ عکس گرفت.او وقتی عکس را گرفت تایتانیک غرق شده بود و از اینکه چه اتفاقی افتاده خبری نداشت.

اما چیزی که این عکس را نسبت به عکس‌های دیگر متمایز می‌کند این است که پرینز در توصیف تکه یخ نوشته‌است: بر روی کوه یخ، رنگ سرخ کاملاً قابل مشاهده بود و این رنگ توسط برخورد یک کشتی ایجاد شده است.

کوه یخ تایتانیک

این عکس ده‌ها سال بر دیوار شرکتی آویزان بود که نماینده سازندگان تایتانیک بود، اما این شرکت در سال ۲۰۰۲ بسته و این عکس و نوشته همراه‌اش به حراج گذاشته شد. از این عکس به عنوان «کوه یخ تایتانیک» یاد می‌شود.

دلیل غرق شدن تایتانیک کوه یخ باشد یا هر چیز دیگر، بد نیست بدانید که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا “سیا”، هنوز بر عقیده و نظریه خود مبنی بر عملیات مخالفان برای غرق کردن این کشتی پا فشاری می‌کند و با وجود گذشت بیش از یکصد سال باز هم به تحقیقات خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

عکس تایتانیک در حال غرق شدن

اگر به دنبال عکس کشتی تایتانیک در حال غرق شدن هستید باید بدانید که در واقع تصویری از این کشتی در حال غرق شدن ثبت نشده است اما شاید نقاشی زیر اثر ویلی اشتور، ۱۹۱۲ بتواند لحظه غرق شدن تایتانیک را به خوبی به تصویر بکشد.

عکس کشتی تایتانیک در حال غرق شدن

کشتی تایتانیک در حال حاضر کجاست؟ در کدام دریا غرق شد؟

کشتی تایتانیک در حال حاضر کجاست؟ در چه عمقی غرق شده و قرار دارد؟ تایتانیک در عمقی بیش از ۳۸۲۰ متر از سطح دریا در اقیانوس اطلس در خوابی عمیق فرو رفته است و کاشفان زیادی برای پیدا کردن و آنالیز بیشتر این غول دست‌نیافتنی دریاها دست به اکتشافات زیادی زده‌اند.

کشتی تایتانیک زیر آب

اولین کاشفان یک آمریکایی و فرانسوی به نام‌های Jean-Louis Michel and Dr. Robert Ballard بودند که در سال 1985 تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند. در واقع این کشتی 73 سال از دید پنهان شده بود و تا آن زمان هیچ کس نمی‌دانست که کشتی در هنگام غرق شدن به دو نیم شده است.

استیون اسپیلبرگ نیز در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی برای تکمیل اکتشافات سینمایی و پرده‌برداری جدید از این کشتی دست به عملیاتی در این عمق زد اما از شانس بد آمریکایی‌ها در این روز نحس تمام عملیات با دوربین‌های فوق پیشرفته و زیردریایی‌های مجهز نا تمام ماند.

کشتی تایتانیک روی نقشه و محل غرق شدن بر روی گوگل مپ

سفر اول تایتانیک اندکی بعد از ظهرِ روز ۱۰ آوریل ۱۹۱۲ هنگامی که در اولین مرحله سفر خود به نیویورک از ساوتهمپتون خارج شد، آغاز شد. چند ساعت بعد با طی مسیری به طول ۸۰ مایل دریایی (۱۴۸ کیلومتر؛ ۹۲ مایل) به بندر شربورگ در شمال غربی فرانسه رفت، جایی که مسافران را سوار کرد.

مسیر کشتی تایتانیک روی نقشه

بندر بعدی تماس که این کشتی پهلو گرفت بندر Queenstown (که اکنون Cobh نامیده می‌شود) در ایرلند بود که حدود ساعت ۱۱ روز ۱۱ آوریل به آنجا رسید. کشتی بعد از ظهر آن روز بعد از پذیرفتن مسافر و محموله‌های بیشتر، آنجا را به سمت نیویورک ترک کرد اما هیچگاه به آنجا نرسید.

مشخصات جغرافیایی محل دقیق برخورد تایتانیک با کوه یخ و غرق شدن کشتی بر روی نقشه شامل 41°43′57″N 49°56′49 است که می‌توانید آن را اینجا بر روی گوگل مپ به طور دقیق‌تر ببینید.

تصاویر کشتی تایتانیک در زیر آب و بعد از غرق شدن

تایتانیک تا سال 1985 مخفی مانده بود و هیچ کس از جای ان خبر نداشت. پس از پیدا شدن این کشتی و عملیات‌های اکتشافی، تصاویر کشتی تایتانیک در زیر آب و بعد از غرق شدن منتشر شد که برخی از آنها واقعا خارق‌العاده است.

کشتی تایتانیک در زیر آب

تایتانیک زیر آب

کشتی تایتانیک زیر آب

کشتی تایتانیک در زیر آب

کشتی تایتانیک زیر آب

تایتانیک زیر آب

تایتانیک در زیر آب

ویدیوهای زیر از جمله ویدیوهاییست که از کشتی اصلی تایتانیک در زیر آب منتشر شده است.

آیا کشتی تایتانیک در مثلث برمودا غرق شد؟

بسیاری از آنها که هیچ اتفاق بزرگی بر روی کره زمین را بدون دلیل و تصادفی نمی‌دانند، اعتقاد دارند کشتی تایتانیک که بسیاری برای مبالغه می‌گفتند حتی خدا نمی‌تواند آن را غرق کند، بر اثر تصادف با کوه یخ غرق نشده است. حتی برخی اعتقاد دارند که پای نفرین فراعنه در غرق شدن کشتی تایتانیک در میان بوده است.

در کنار کشیدن پای نفرین فراعنه به این ماجرا، برخی نیز مثلث برمودا را در این داستان دخیل می‌دانند.

غرق شدن کشتی تایتانیک در مثلث برمودا

شاید در نگاه اول نزدیک بودن محل غرق شدن کشتی تایتانیک به محل مثلث برمودا این موضوع را قابل باور جلوه دهد اما صرفنظر از تفاوت اتفاقات مثلث برمودا که به ناپدید شدن منجر می‌شود، وقتی نگاهی دقیق‌تر به محل غرق شدن تایتانیک بر روی نقشه و پیدا شدن باقیمانده کشتی تایتانیک بر روی نقشه می‌اندازیم، متوجه فاصله حداقل 2 هزار کیلومتری آن با محل معروف مثلث برمودا می‌شویم!

این یعنی حداقل محل غرق شدن کشتی تایتانیک نشان می‌دهد که غرق شدن این کشتی غول‌پیکر هیچ ارتباطی با مثلث برمودا ندارد.

در کشتی تایتانیک چند نفر زنده ماندند؟

اما کشتی تایتانیک چند مسافر داشت و چند نفر زنده ماندند؟ در زمان عزیمت تایتانیک به سمت غرب از طریق اقیانوس اطلس، 2212 سرنشین شامل ۸۹۲ خدمه و ۱۳۲۰ مسافر را حمل می‌کرد. این تعداد مسافر تقریبا نیمی از ظرفیت کامل مسافر رسمی این کشتی بوده که ۲۴۳۵ نفر اعلام شده است.

در نهایت ۷۱۰ نفر از ۲۲۲۴ نفر سرنیشن کشتی زنده ماندند. این یعنی 31.6 درصد از تمامی سرنشینان کنجات یافتند و ۱۵۱۴ نفر غرق شدند که فقط جنازه ۳۳۳ نفر از آن‌ها پیدا شد و از مابقی جنازه‌ها هیچ اثری پیدا نشد.

در کشتی تایتانیک چند نفر زنده ماندند؟

تایتانیک در کل ۲۰ قایق نجات داشت که به‌طور متوسط، می‌توانستند هر  کدام ۶۸ نفر را حمل کنند که البته در مجموع می‌توانستند ۱۱۷۸ نفر را در خود جای دهند که این تعداد به سختی نیمی از تعداد افراد موجود در کشتی تایتانیک و یک سوم ظرفیت کامل آن بود.

این یعنی در بهترین حالت نیمی از جمعیت کشتی غرق می‌شدند.

چه کسانی در تایتانیک زنده ماندند؟

مسافران تایتانیک شامل افراد متفاوتی از سطوح مختلف جامعه بودند از چندین میلیونر مانند جان یعقوب آستور و بنیامین گوگنهایم، تا مهاجران فقیر کشورهای متفاوتی همچون ارمنستان، ایرلند، ایتالیا، سوئد، سوریه و روسیه که زندگی جدیدی را در ایالات متحده جستجو می‌کردند.

جان جسکوب آستور در واقع ثروتمندترین مسافر کشتی تایتانیک بود که  که غرق شد

مدیر شرکت دریایی ستاره سفید به عنوان صاحب کشتی تایتانیک، جی بروس ایزمی، نیز سرنشین کشتى بود؛ او نجات یافت و زنده ماند. وایولت جساپ نام تنها مهمانداری است که از حوادث غرق شدن کشتی‌ تایتانیک جان سالم به در برده‌است.

چندی پیش خانم میلوینا دین آخرین بازمانده کشتی غرق شده مشهور تایتانیک که تصمیم به حراج اشیاء باقیمانده از تایتانیک به دلیل فقر مالی گرفته بود، در سن نود و هفت سالگی در انگلستان درگذشت.

قایق نجات تایتانیک

او حادثه غرق کشتی تایتانیک را به یاد نمی‌آورد، زیرا در هنگام وقوع این حادثه فقط ۹ هفته از عمرش می گذشت و در سال ۱۹۱۲ میلادی که کشتی تایتانیک در نخستین سفرش غرق شد، به همراه خانواده اش در حال مهاجرت به آمریکا بود.

میلتون هرشی بنیان‌گذار و مدیر کمپانی شکلات‌سازی هرشی قرار بوده با تایتانیک سفر کند اما به دلیل مشغله کاری مجبور شده زودتر با یک کشتی دیگر حرکت کند.

نکته جالب اینجاست که به دلیل پیروی از قانون «الویت با زنان و کودکان است» و کم بودن تعداد زن‌ها و بچه‌ها، بسیاری از قایق‌های نجات به جای ۶۹ نفر ظرفیت کامل خود، تنها چند ده نفر سرنشین داشتند. 75 درصد از زنان سرنشین نجات یافتند و درصد بالایی از مردان سرنشین غرق شده‌اند.

آیا فیلم تایتانیک واقعیت دارد؟

حداقل به احترام آنها که همچنان در اینترنت به دنبال قسمت سانسور شده فیلم کشتی تایتانیک جستجو می‌کنند باید گفت که یکی دیگر از محققان در زمینه کشتی تایتانیک، جیمز کامرون کارگردان مطرح سینما بود که ماحصل تحقیقات او، فیلم تایتانیک بود که رکورد‌دار پر فروش‌ترین فیلم  تاریخ سینما در دوره‌ای ۲۰ ساله به حساب می‌آید.

کشتی تایتانیک زیر آب

جک تایر نام یک بازمانده دیگر واقعه بود که بعداً جیمز کامرون از نام وی برای شخصیت جک در فیلم استفاده کرد.

در پاسخ به این سوال که آیا داستان فیلم کشتی تایتانیک واقعیت دارد یا خیر باید گفت که طبیعتا پرداختن به آن داستان عاشقانه، برای جلب توجه به ماجرای اصلی غرق شدن بزرگترین کشتی جهان در آن زمان بوده است.

جیمز کامرون 200 میلیون دلار برای ساخت فیلم تایتانیک که در سال ۱۹۹۷ به نمایش درآمد هزینه کرد که بسیار بیشتر از هزینه ساخت خود کشتی در زمان خود بود.

کشتی المپیک خواهر تایتانیک

بر اساس آنچه که در ویکیپدیا آمده؛ آر ام‌ اس المپیک | RMS Olympic اولین کشتی اقیانوس پیمای شرکت ستاره سفید بود. خواهران این کشتی بریتانیک و تایتانیک بودند که هر دو غرق شدند. این کشتی یکی از برجسته‌ترین کشتی‌های سال ۱۹۱۱ تا ۱۹۳۵ بود که در جنگ جهانی دوم بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کشتی المپیک خواهر تایتانیک

برای ساخت المپیک از تایتانیک الگوبرداری شد و شباهت بسیاری به آن داشت. کشتی المپیک را در ۲۰ اکتبر ۱۹۱۰ به آب انداختند و تا سال ۱۹۳۵ که فروخته شد، فعال بود اما اندکی بعد در سال ۱۹۳۷ تخریب شد.

لوازم و وسایل المپیک به حراج گذاشته نشد. بعضی از وسایل و لوازم کابین‌ها درجه یک و بعضی از قسمت‌های پلکان آن به هتل وایت سوان در آلنویچ انگلستان برده شد. بعضی از لوازم دیگر آن پراکنده شد.

در سال ۲۰۰۰ چوب‌های اصل المپیک را خریدند و در رستوران از آن استفاده شد. در سال ۲۰۰۴ موزه تایتانیک در برانسون آمریکا کابین درجه یک المپیک را به عنوان نمونهٔ یک کابین درجه یک به کار گرفت.

منبع wikipedia wikipedia titanicfacts
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. محمد می‌گوید

    مطالب خوبی بود. ممنون.