اسرار نقاشی مونالیزا فاش شد!

لئوناردو داوینچی در مدت کشیدن نقاشی مونالیزا که 4 سال به طول انجامید به صورت مداوم در تلاش برای بکار بردن روش‌های جدیدتر نقاشی بر روی بوم بود. اما سرار نقاشی مونالیزا یا همان لبخند ژوکوند اثر جاودانه لئوناردو داوینچی چیست؟

2

دانشمندان فرانسوی بعد از تحقیقات فراوان توانستند به اسرار نقاشی مونالیزا یا همان لبخند ژوکوند اثر جاودانه لئوناردو داوینچی پی ببرند. این دانشمندان با استفاده از هفت روش بسیار مدرن به بررسی نقاشی لبخند ژوکوند یا همان نقاشی مونالیزا پرداخته و حتی عناصر شیمیایی آن را نیز تجزیه و تحلیل کردند.

نکته‌های عجیب در نقاشی مونالیزا داوینچی

دانشمندان در این بررسی‌ها دریافتند که در نقاشی مونالیزا داوینچی از حدود 30 لایه رنگ استفاده شده است که همگی در نهایت ظرافت به بوم نقاشی اضافه شده است و جالب اینکه ضخامت هر کدام از این لایه‌های رنگ کمتر از 40 میکرومتر یعنی در حدود نصف ضخامت موی انسان است.

“فیلیپ والتر” رئیس این گروه پژوهشی در این مورد گفت: “یک تکنیک به نام “sfumato” به داوینچی اجازه می‌داد تا بتواند خطوط و مقدار و کیفیت رنگ را در نهایت دقت کنترل کرده تا بتواند خطوط رویایی را بر روی بوم نقاشی جاودانه کند”.

بررسی نقاشی داوینچی با اشعه ایکس

پزوهشگران فرانسوی همچنین با استفاده از روش طیف سنجی اشعه ایکس فلورسانس توانستند به بررسی مواد شیمیایی بکار رفته در نقاشی لبخند ژوکوند داوینچی بپردازند.

والتر اضافه کرد که “برای بررسی اثر داوینچی از دقیقترین ابزار سنجش در قسمت صورت مونالیزا استفاده شد و به جرات می‌توان گفت که داوینچی از دقیق‌ترین ابزار نقاشی در خلق این اثر استفاده کرده و از این جهت یک اثر خارقالعاده در تاریخ به شمار می‌رود”.

نتایج تجزیه و تحلیل نقاشی لبخند ژوکوند لئوناردو داوینچی نشان می‌دهد که داوینچی به صورت مستمر در تلاش برای استفاده از روشهای جدید بود وحتی در تابلوی نقاشی او از اکسید منگنز در قسمتهای تیره و سایه نقاشی استفاده شده و در برخی دیگر از نقاط بوم نقاشی ما حضور عنصر مس را نیز میبینیم هرچند این عناصر با لعاب آمیخته شده است.

مونالیزا در نقاشی داوینچی کیست؟

نقاشی لبخند ژوکوند یا همان نقاشی مونالیزا یک نقاشی پرتره از “لیزا جراردینی” همسر یک تاجر اهل فلورانس به نام “فرانچسکو دل گیوکوندو” است که داوینچی در سال 1503 سفارش ان را تحویل گرفت و مدت چهار سال بر روی ان کار کرد و بدون آنکه نقاشی را به صاحب سفارش بفروشد فلورانس را ترک کرده و به فرانسه رفت.

نقاشی مونالیزا

این اثر جاودانه که در این 500 سال وقایع بسیاری را از سرگذرانیده و مدتی نیز در اتاق خواب ناپلئون بناپارت گذرانده بود اکنون تحت شدیترین تدابیر امنیتی در موزه لوور نگاهداری می‌شود.

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. ایلیا می‌گوید

    اسرارش عجیبه من معتقدم اهرام مصر و این تابلو ماورای هستند

  2. طراحی وب سایت می‌گوید

    با سلام
    جالب بود..
    ممنون از وب خوب و مفیدتون…