لوگوی هولوگرافیک گوگل به احترام تولد مخترع هولوگرامی

گوگل به مناسبت صد و دهمین سالگرد تولد مخترع هولوگرام، لوگوی خود را به شکل هولوگرافیک در آورده که کاربران با کلیک بر روی آن به صفحه جستجوی نام دنیس گابور هدایت می‌شوند.

1

فارنت: با اینکه موضوع تغییر لوگوی گوگل به عنوان غول جستجوگر اینترنتی جهان دیگر به امری عادی تبدیل شده اما با توجه به خلاقیت گوگل در این خصوص و توجه به نکاتی جالب برای انجام این امر، تغییر لوگوی این موتور جستجوی دوست‌داشتنی را جذاب‌تر کرده است.

امروز پنجم ژوئن مصادف است با صد و دهمین سالگرد تولد “دنیس گابور” فیزیکدان بزرگ و برنده جایزه نوبل فیزیک که برجسته‌ترین ابداع وی، اختراع شیوه هولوگرافی بود که نام وی را در جهان مطرح کرد.

گوگل به همین مناسبت لوگوی خود را به شکل هولوگرافیک در آورده که کاربران با کلیک بر روی آن به صفحه جستجوی نام دنیس گابور هدایت می‌شوند.

اختراع روش هولوگرافی منجر به آن شد که وی در سال 1971و در هفتاد و یک سالگی، جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کند.

ویکی‌پدیا دنیس گابور را این گونه معرفی کرده است:

او متولد ۵ ژوئن سال 1900 میلادی در بوداپست است. او که در 15 سالگی متوجه علاقه شدید خود به فیزیک شده بود همین رشته را دنبال کرد و به عنوان یک مخترع و مهندس برق در انگلستان مشغول به فعالیت شد.

او اساس نظریه عکس سه‌بعدی را در دهه 1940 میلادی ارائه داد، اما عکاسی سه‌بعدی مدت‌ها بعد از آن و پس از اختراع لیزر در آغاز دهه 1960، عملی گردید.

او بر اساس دانش خود و تمرکز بر روی نورشناسی الکترونیکی با استفاده از نوربسیار قوی لیزر این امکان را فراهم آورد که هولوگرام‌ها یا عکس‌هایی سه‌بعدی با کیفیت بسیار بالا ساخته شوند.

وی همچنین مطالعاتی در زمینه فرایندهای مقدماتی “نوسان‌نما” داشت که منجر به ابداع ابزارهایی الکترونیکی از قبیل میکروسکوپ‌های الکترونیکی و لامپ‌های تلویزیون شد.

گابور در سال 1927 رساله دکترای خود را در رابطه با لامپ اشعه کاتدی به رشته تحریر درآورد و همچنین مطالعاتی در زمینه لامپ‌های پلاسمایی را تجربه کرد.

وی در سال 1933 از آلمان که تحت سیطره نازی‌ها بود، گریخت و به انگلستان رفت و در سال 1946 مقیم انگلستان شد.

این مخترع مجاری‌الاصل در نهایت در سال 1947 در شرکت “تامسون-هیوستون” انگلستان موفق به ارائه مشهورترین ابداع خود یعنی هولوگرافی شد که وی را در سال 1971 به عنوان برنده جایزه فیزیک نوبل به جهان معرفی کرد.

او در هشتم فوریه 1979 و در حالی که بیش از 100 اختراع ثبت شده داست، در 79 سالگی درگذشت.

گوگل دو روز پیش با ارائه یک قابلیت جدید به کاربران خود این اجازه را داده بود تا اگر از صفحه اول سفید و یکنواخت آن خسته شده‌اند آن را با تصویری دلخواه بیارایند.(اینجا بخوانید)

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. opti می‌گوید

    . first of all he is not polish. get your references right!he was Hungarian

    Farnet:
    Yes Thanks
    He was born as Gábor Dénes into a Jewish family in Budapest, Hungary