آیا می‌دانید دومین ابررایانه سریع در جهان چینی است..!؟

کشور چین در لیست 500 تایی ابر رایانه های سریع جهان دارای 24 ابر رایانه است.

2

به گزارش فارنت و به نقل از خبر گزاری AFP،جاه طلبی چینی‌ها تمامی ندارد و بر طبق تازه‌ترین رتبه بندی ابررایانه‌ها در جهان چینی ها دارای دومین  ابر رایانه سریع در جهان هستند.

ماشین “Nebulae” یا همان سحابی که در مرکز ملی سوپر رایانه‌ها در شهر شنزن چین قرار دارد  قادر است تا 1.271 petaflops محاسبه را در ثانیه انجام دهد که به این ترتیب در رتبه بندی 500 ابر رایانه سریع جهان در رتبه دوم قرار میگیرد و قابل ذکر است که یک petaflops برابر با هزار تریلون محاسبه است.

البته کشور امریکا هنوز با ابر رایانه خود موسوم به “جگوار” که در یک مرکز دولتی در تنسی آامریکا قرار دارد در صدر این فهرست است و بیش از نیمی از این 500 ابر رایانه در کنفرانس ابر رایانه ها در آلمان معرفی شدند.

نکته جالب اینکه کشور جین در این فهرست دارای 24 ابر رایانه است و در فهرست Top Ten کشور چین دارای دو ابررایانه است که دومین ابر رایانه این کشور به نام Tianhe-1 در رتبه هفتم این فهرست قرار دارد.

این ابر رایانه که توسط مرکز “Dawning Information Industry Co “طراحی و ساخته شده است به صورت نظری دارای قابلیت رسیدن به توانایی 2.98 petaflops محاسبه در ثانیه است که در صورت تحقق این امر به سریع‌ترین ابر رایانه در جهان تبدیل خواهد شدو البته تلاش برای دریافت اطلاعات بیشتر از این ابر رایانه از کارخانه سازنده بی نیتجه ماند.

مبنای رده بندی ابر رایانه ها در این لیست 500 تایی توانایی و سرعت در محاسبات است و البته تمامی این اطلاعات به صورت داوطلبانه ارسال شده و ممکن است که ابر رایانه های دیگری نیز وجود داشته باشند.

این رتبه بندی به صورت معمول هرسال دوبار انجام می‌شود.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. سانی می‌گوید

    جناب دوست عزیز چینی ها جهت خودنمایی این ابر رایانه ها را درست می کنند و کاری که باید بشه با اون رو انجام داد رو نمی دونن در حالی که ابر رایانه های آمریکا و آلمان برای پردازشهای فوق العاده کهکشانی و نوترونی درست شده اند و باعث پیشرفتهای بسیاری در زمینه های نجومی و اتمی شده اند و اما چین باید هنوز ابر رایانه درست کند که تعداد بچه های تولید شده در ثانیه در چین را محاسبه کند هاهاهاهاها

  2. Alpha protocol می‌گوید

    اگر مثل این جنس چینی های داخل بازار ایران باشه که فاجعه است …
    WoW
    :-(