«جنگ کولا» در دنیای شبکه های اجتماعی

تعداد بسیار معدودی از شرکت‌های بزرگ توانایی این نبردهای سنگین تبلیغاتی مانند دو شرکت بزرگ کوکاکولا و پپسی را دارند.

0

فارنت : با کشیده شدن جنگ تبلیغاتی شرکت‌های Pepsi و Coca-Cola به دنیای شبکه‌های اجتماعی رویارویی این دو شرکت بزرگ وارد مرحله تازه‌ای شد.

دردهه 1980 و 1990 جنگ بین این دو مارک شدت بیشتری گرفت تا به اصطلاح به آن “جنگ کولا” برای توصیف شدت دشمنی این دوشرکت با یکدیگر استفاده کردند.

هر یک از این دو شرکت سیمنارها و جلسات و کمپین‌های متعددی برای بازاریابی بیشتر برای شکست دیگر ی استفاده می‌کنند.

هر دوی این شرکت‌ها در سال 1985 بر روی فضاپیمای شاتل تبلیغات خود را انجام داده و حتی دامنه این کار را به لباس دو فضانورد آن کشیده شد.

در طول این سالها فرمول Pepsi استفاده از مشاهیر بر پایه جمله معروف “انتخاب شده نسل جدید ” است.

در دهه 1990، Pepsi به دور جهان می‌گشت و مردم را به استفاده از این نوشیدنی دعوت می‌کرد و حتی جایزه‌هایی نیز برای جمع اوری استکان و فنجان Pepsi تعیین کرده بود و میلیون‌ها نفر در مبارزات انتخاباتی انتخاب جوان نمونه توسط Pepsi شرکت کردند.

در ادامه Pepsi حق انحصاری تبلیغات در المپیک اتلانتا 1996 را در شهر Coca-Cola بدست آورد و توانست تبلیغات خودر ا بر روی کوه معروف آتلانتا انجام دهد.

البته در انگلستان یک رقیب کوچک به نام Virgin Cola پا به عرصه رقابت گذاشت که سعی در ارائه نمونه کلایسک کولا را داشت ولی بعد از مدتی با شکایت شرکت Coca-Cola از صحنه اصلی رقابت به کنار رفت.

در سال 1997 گروه موسیقی Spice Girls قراردادی را با Pepsi به امضاء رساند که بر اساس آن  این گروه دو آهنگ اختصاصی برای این شرکت تهیه کرد  که شامل تراک‌های Move Over , Step To Me بود و شرکت Pepsi نیز اسپانسر این گروه موسیقی برای اجرای کنسرت در شهر استانبول ترکیه شد.

در قرن 21 جنگ این دو به رسانه های دیجیتال کشیده شده است شرکت Coca-Cola جایزه Coke Rewards را برای طرفداران خود  تدارک دید و Pepsi نیز برای مصرف کنندگان خود امکان دانلود و بارگذاری موسیقی با تخفیف ویزه از فروشگاه ایتونز اپل امکان پذیر نمود.

در زمان حاضر جنگ این دو شرکت بزرگ به شبکه های اجتماعی و به خصوص توئیتر و فیس بوک کشیده شده و به نوعی جنگ سردی در میان آنها در جریان است.

شرکت پپسی در سال ۱۸۹۳ توسط داروساز جوانی به نام “کیلب برادهم” اهل نیوبرن در ایالت کارولینای شمالی در کشور آمریکا تاسیس شد. هدف برادهم از تولید این نوشیدنی درمان درد معده ! بود.

فرمول ساخت کوکاکولا برای نخستین بار در سال ۱۸۸۶ به صورت یک نوشیدنی، توسط “جان پمبرتون” داروساز آمریکایی و در شرکت مواد شیمیایی او ابداع شد. کتاب‌دار او فرانک رابینسون انتخاب نام کوکاکولا را به او پیشنهاد داد و لوگوی دست نویس و سلیس آنرا خطاطی کرد که تا به امروز به عنوان لوگوی این شرکت و این نوشیدنی پابرجاست.

باید منتظر ماند و دید در این جنگ کولا یک از طرفین دیگری را از میدان به در می‌کند و شاید این نزاع سالیان متمادی ادامه داشته باشد.

منبع: دیلی تلگراف

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.