سیب نیوتن این بار از درخت گوگل افتاد

داستان مشهور افتادن سیب از درخت و کشف قانون جاذبه را شنیده‌اید؟ امروز گوگل با تغییر لوگوی خود و یادآوری این ماجرا سالروز تولد “اسحاق نیوتن” را گرامی داشته است.

0

به گزارش فارنت غول موتورهای جستجوگر اینترنتی با تغییر لوگوی خود سالروز تولد “آیزاک نیوتن” پدر علم فیزیک و مبدع قانون جاذبه را گرامی داشت.
گوگل طبق رسم همیشگی خود که به‌مناسبت جشن‌های مختلف، رویدادهای تاریخی و علمی یا تولد مشاهیر جهانی لوگوی صفحه اینترنتی خود را تغییر می‌دهد امروز نیز با تغییر لوگوی خود سالروز تولد نیوتن را به کاربران خود یاداوری کرده و یاد این دانشمند شهیر را گرامی داشت.
شبکه ایران در گزارش خود آورده است که شما با مراجعه به صفحه اول موتور جستجوی گوگل که پربازدیدترین صفحه اینترنتی جهان است لوگوی گوگل را در میان شاخ و برگ درخت سیبی می‌بینید که با کامل شدن صفحه به ناگاه سیبی از روی این شاخه به پایین می‌افتد.

کلیک برروی لوگوی تغییریافته گوگل کاربران را به صفحه نتایجی هدایت می‌کند که لینک وب‌سایت‌های حاوی اطلاعات درباره آیزاک نیوتن مشاهده می‌شوند.

به نظر می‌آید اگرچه پیش از این لوگوی گوگل به مناسبتهای مختلف تغییر داده شده اما این اولین باری باشد که لوگوی گوگل به نوعی به صورت متحرک به نمایش در می‌آید و یا در آن از عناصری متحرک استفاده می‌شود.

افتادن سیب به داستان مشهور کشف قانون جاذبه زمین از سوی این دانشمند انگلیسی اشاره دارد.
مطابق داستانی بسیار مشهور، روزی نیوتن زیر یک درخت سیب نشسته بوده که ناگاه سیبی بر سرش می‎افتد و از این اتفاق او به یکسانی ماهیت نیروی گرانش زمینی و سماوی پی می‎برد. داستان فوق در واقع روایت اغراق شده ایست از خاطره‎ای که خود نیوتن نقل کرده بود مبنی بر اینکه یک روز کنار پنجرهٔ اتاق خانه اش به تماشای باغ نشسته بود که افتادن سیبی از درختی نظر او را جلب کرد.
سال‌ها بعد در ۱۵ آوریل ۱۷۲۶، او به دوست نویسنده اش ویلیام استاکلی گفت: ” واقعه مذکور این سؤال را به ذهنم آورد که چرا سیب همیشه مستقیما به پایین می‎افتد؟ چرا به جای حرکت به سمت مرکز زمین به طرفین یا رو به بالا نمی‎رود؟”.

سر آیزاک یا اسحاق نیوتن فیزیک‌دان، ریاضی‌دان، فیلسوف و کیمیاگر شهروند انگلستان در ۲۵ دسامبر سال ۱۶۴۲ به دنیا آمد.
نام نیوتن با انقلاب علمی در اروپا و ارتقای نظریهٔ خورشید-مرکزی پیوند خورده‎ است. او نخستین کسی است که قواعد طبیعی حاکم بر گردشهای زمینی و آسمانی را کشف کرد. وی همچنین توانست برای اثبات قوانین حرکت سیارات کپلر برهان‎های ریاضی بیابد. در جهت بسط قوانین نامبرده، او این جستار را مطرح کرد که مدار اجرام آسمانی مانند ستارگان دنباله دار، لزوماً بیضوی نیست بلکه می‌تواند هذلولی یا شلجمی نیز باشد. افزون بر اینها، نیوتن پس از آزمایش‎های دقیق دریافت که نور سفید ترکیبی از تمام رنگ‌های موجود در رنگین‌کمان است. او فرضیه موجی هویگنس را دربارهٔ نور رد کرد. از دیدگاه نیوتن نور جریانی از ذرات است که از چشمه نور به بیرون فرستاده می‌شوند.
وی در  ۳۱ مارس 1727 درگذشت.
پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.