بزرگترین شتا‌ب‌دهنده دنیا دوباره راه‌اندازی می‌شود

شتاب دهنده “لارج هادرون کولایدر” با این هدف ساخته شد تا شرایط جهان را در زمان وقوع انفجار بزرگ در مقیاس کوچک‌تر شبیه‌سازی کند و به بسیاری از پرسش‌های بنیادین درباره کیهان پاسخ دهد.

0

به گزارش فارنت و به نقل از خبرگزاری فرانسه برزگترین آزمایشگاه شتاب‌دهنده ذرات جهان که پس از راه‌اندازی خیلی زود به دلایل فنی خاموش شد،  قرار است روز شنبه دوباره راه‌اندازی شود.

“جیمز جیلایز” سخنگوی مرکز تحقیقات هسته ای اروپا “سرن” ( Cern) در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با اعلام اینکه ” هنوز زمان دقیقی برای راه‌اندازی این آزمایشگاه تعیین نشده است” افزود: اولین ذرات قرار است بار دیگر روز شنبه در برخورد دهنده بزرگ ذرات موسوم به (LHC) به حرکت در آیند.

این آزمایشگاه در تونلی 27 کیلومتری در مرز میان سوییس و فرانسه و در نزدکی شهر ژنو قرار دارد قرار است اسرار علمی مربوط به خلقت جهان و  ذرات بنیادی طبیعت را گشوده و زمینه را برای شناخت ترکیب ماده و کیهان فراهم کند.

شتاب دهنده “لارج هادرون کولایدر” با این هدف ساخته شد تا شرایط جهان را در زمان وقوع انفجار بزرگ در مقیاس کوچک‌تر شبیه‌سازی کند و به بسیاری از پرسش‌های بنیادین درباره کیهان پاسخ دهد.

اما این شتاب‌دهنده تنها پس از 9 روز از راه‌اندازی خود در سپتامبر سال 2008  به دلایل برخی ایرادات فنی خاموش شد.

بزرگترین شتاب‌دهنده دنیا حدود 40 دقیقه بعد از آغاز کار پرتوی از ذرات اتمی، اولین دور خود را در داخل دستگاه شتاب دهنده تکمیل کرد اما با گذشت 9 روز LHC دچار چندین نقص فنی شد.

اول آنکه نقصی الکترونیکی در یکی از بخش‌های متصل‌کننده آهن‌رباهای ابررسانا ایجاد شده بود. همین مساله منجر به نشت هلیوم مایع شد که برای خنک نگه‌داشتن آهن‌رباها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مساله نیز به نوبه خود منجر به افزایش دما و تخریب 53 قطعه از آهن‌رباهای ابر رسانا شد.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.