اینترنت‌اکسپلورر، سلطان نامحبوب بازار مرورگرها 15 ساله شد

اولین نسخه مرورگر اینترنت‌اکسپلورر یعنی IE 1.0 در شانزدهم ماه آگوست سال 1995 رونمایی شد اما کار اصلی برای ساخت آن از تابستان سال 1994 آغاز شده بود.

9

به گزارش فارنت و به نقل از Mashable، مرورگر اینترنتی شرکت مایکروسافت، اینترنت‌اکسپلورر 15 سال پیش رونمایی شد.

این مرورگر در این سال‌ها پستی و بلندی‌های بسیاری را تحمل کرده است. نسخه شماره 6 این مرورگر با مشکلات امنیتی بسیار همچنان به آزار رایانه‌های قدیمی و کاربران آنها مشغول است که این نسخه از این مرورگر را به یک مرورگر نفرت‌انگیز تبدیل کرده است.

اما با این وجود این مرورگر هنوز پراستفاده‌ترین مرورگر جهان است و بیشترین کاربر را با وجود فایرفاکس، روباه آتشین در دنیای اینترنت به خود اختصاص داده و حتی دو نسخه آخر این مرورگر نیز توانسته تا حدودی جایگاه نسخه 6 را بهبود بخشیده و خاطره تلخ آن را از ذهن‌ها پاک کند.

اولین نسخه مرورگر اینترنت‌اکسپلورر یعنی IE 1.0 در شانزدهم ماه آگوست سال 1995 رونمایی شد اما کار اصلی برای ساخت آن از تابستان سال 1994 آغاز شده بود و اولین مرورگر اینترنتی شرکت مایکروسافت دارای مجوز از کمپانی Spyglass بود.

در واقع آغاز همکاری این مرورگر با سیستم‌عامل ویندوز که بسیاری این موضوع را تنها دلیل پرکاربربودن آن می‌دانند از اینترنت اکسپلورر 3.0 آغاز شد که به طور پیوسته تاکنون با یکدیگر همراه بوده‌اند که حتی باعث شکایت دیگر شرکت‌ها از مایکروسافت به دلیل آنچه که آن را انحصارگرایی مایکروسافت می‌نامیدند، شد.

روند رو به رشد و رویائی این مرورگر در بازار باعث شد تا مرورگر دیگر وقت بازار یعنی نت‌اسکیپ را که سلطان بدون منازع بازار در آن موقع بود، کاملا از بازار خارج شود.

حاکمیت و پادشاهی کامل اینترنت اکسپلورر بر بازار با وارد شدن مرورگر پرطرفدار فایرفاکس که یک مرورگر متن باز بود و در سال 2004 منتشر شده بود، به خطر افتاد و سهم این مرورگر را در بازار کم کرد که در واقع این موضوع جوابی گسترده از سوی کاربران به مشکلات بسیار نسخه 6 اینترنت اکسپلورر بود.

پس از گذشت چندین سال بدون توضیح و در واقع غفلت مایکروسافت، مایکروسافت به سختی به کار برای ارتقاء اینترنت اکسپلورر خود مشغول شد تا با ارتقاء نسخه 6 به اینترنت‌اکسپلورر 7 یکی از بزرگترین به‌روزرسانی‌های این مرورگر را محقق کند.

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده از سهم برنامه‌های کاربردی در بازار مرورگرها, اینترنت اکسپلورر با ترکیبی از تمام نسخه‌های فعال خود، 60.74 درصد از بازار را در اختیار دارد و فایرفاکس با 23.75درصد در جای دوم قرار گرفته و پس از روباه آتشین، کروم، اپرا و سافاری و دیگر مرورگرها قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر مایکروسافت در حال آماده کردن مقدمات رونمایی از فصل آینده تاریخ اینترنت اکسپلورر یعنی اینترنت اکسپلورر 9 است.

اولین شماره آزمایشی این نسخه از اینترنت‌اکسپلورر برای عرضه در پانزدهم سپتامبر (یک ماه دیگر) و در سانفرانسیسکو از سوی مایکروسافت، برنامه‌ریزی شده است، که شاید قوی‌ترین نسخه این مرورگر باشد.

اینترنت اکسپلورر یکی از مهم‌ترین محصولات مایکروسافت به حساب می‌آید و حالا ما مشتاقیم تا ببینیم تیم اینترنت اکسپلورر چه چیزی شگفت‌انگیزی برای ما آماده کرده است.

پ.ن:

فارنت: این اولین همکاری ما با جناب امیر است امیدواریم این همکاری ادامه یافته و ما بتوانیم بیشتر از همکاری ایشان بهره‌مند باشیم.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

9 نظر برای این مطلب
  1. یه کاربر می‌گوید

    به راحتی میشه گفت IE مزخرف ترین مرورگر دنیاست
    قطعا کسایی که این مرورگر رو خوب میدونن هیچ وقت جرات تغییر مرورگر رو نداشتن چون اگه فقط چند روز با کروم یا فایرفاکس کار کنن میبینن تا حالا چیزی از مرورگر ندیدن
    من خودم فایر فاکس رو با همه سنگینیش با 100 تا امثال اکسپلورر اشغال عوض نمیکنم
    من هروقت IE رو میبینم یاد ماشینای ایران خودرو میوفتم که فقط اسمش ماشینه و شما تا پشت بنز (فایر فاکس) نشینی نمیفهمی ماشین چیه

  2. - می‌گوید

    فعلا فقط فایرفاکس

  3. هادي می‌گوید

    اینکه میگین فایر فاکس از IE بهتره اشتباهه مثله این میمونه که بخواییم ال سی دی samsung رو با bravia sony مقایسه کنیم.فایر فاکس سایت هایی رو که عکس زیاد داخلشونه یا پر حجم هستن نمیتونه کامل load کنه ولی IE 8 راحت همه چیز رو laod میکنه و یادمون هم نره که IE 8 امن ترین مرورگر جهان معرفی شد

  4. مصطفی می‌گوید

    قابل توجه عزیزانی که از crash کردن کروم ناراحت هستن. ورژن stable رو باید به کار بگیرید. نه Dev یا beta

    یه تئوری از خودم هست که میگه: گوگل اگه آشغال هم تولید کرد.میشه بهش اعتماد کرد.

  5. محمد می‌گوید

    من خودم برنامه نویسم
    سالهاست با اینترنت اکسپلورر کار میکنم , شاید بدترین نسخه اون ورژن 7 بود که خیلی ایراد داشت
    اما ورژن 8 کمبودی نداره در ضمن اینکه فایرفاکس سیستم شما رو قربانی میکنه تا سرعت بالاتری بهتون بده , از زمانی هم که در کشورهای خارجی رفت و آمد کردم دیگه مساله سرعت خنده داره و قبل اینکه شما فکر کنی سایت کامل لود شده و این مساله بیشتر گریبان ایران رو میگیره و معمولا این درگیری ها مربوط به انحصار طلبی مایکروسافته وگرنه که اکثر ما اینترنت رو با اینترنت اکسپلورر شناختیم

  6. امید می‌گوید

    الان جای یه مرورگر خوب خالیه

    فایرفاکس که عملا بهترین مرورگره انقدر سنگین شده که را نمیره
    کروم هم هر جور بخواد کار میکنه بعضی سایت ها رو که اصلا نمیاره تو بعضی ها فقط کد HTML نشون میده هر وقتی هم خواست هنگ می‏کنه
    IE هم که هیچ کار میکنه خوب هم کار می‏کنه ولی خیلی نچسپه کند هم هست

    واقعا جای یک مرورگر خوب خالیه

  7. عباس می‌گوید

    با سلام
    مرورگر بسیار خوبیه از بقیه در عمل واقعا بهتره

  8. پرويز می‌گوید

    ie خیلی خیلی بهتر از مرورگرهای دیگه هستش درسته که مرورگرهای دیگر با ندیده گرفتن بعضی خطاها در برنامه نویسی کار را برای برنامه نویس و مشاهده برای کاربر را راحتر می کند ولی در کل ie از خطاها چشم پوشی نمی کند و شاید به همین خاطر است که محبوب نیست و می توان ازش به مرورگر سخت گیر یاد کرد ولی مایکروسافت در کل کارش حرف نداره

  9. سعید می‌گوید

    خیلی احمقانه است این مرور گر متلعق به خود مایکروسافته و با ویندوز عرضه میشه ولی چندین برابر دیر تز از فایر فاکس یا کروم اجرا میشه !!!!!!! درست مثل مدیا پلیرش …
    سالی که نکوست از بهارش پیداست ….. وقتی یه مرورگر اینقدر قابلیت نداشته باشه که رو سیستم عامل مادرش سریع اجرا بشه چه توقعی میشه از درست کار کردنش داشت …. ؟

    من هم با این موضوع موافقم که بیشترین تعداد کاربر فقط به علت استفاده از ویندوزه و عمده کاربران ویندوز هم از عوام هستن که خیلی با اینترنت کار ندارن و بلد نیستن واسه همین فقط اون رو میشناسن …. خیلی ها هم هنوز جرات نمیکنن مرورگر جدیدی رو امتحان کنن چون همیشه تغییر برای انسان سخت بوده ….

    اما خودشو بکشه رقیب کروم هم نمیشه چه برسه به روباه !!!

    زنده باد فایر فاکس .. با همه addons هاش !!!!!!