آیا دلیل صدای عجیب و غریب مودم‌های دایال آپ را می‌دانید؟

صداهایی مانند بالا آمدن ویندوز 95، زنگ گوشی‌های نوکیا و یا حتی صدایی که در هنگام خروج سی‌دی از سی‌دی رام شنیده می‌شود، همگی می‌توانند حسی خاص را در ما برانگیزند. یکی از این صداها که به نظر می‌رسد متولدین دهه شصت رابطه بیشتری با آن داشته باشند، صدایی است که موقع اتصال به اینترنت دایل آپ از مودم می‌شنیدیم.

11

یکی از این صداها که به نظر می‌رسد متولدین دهه شصت رابطه بیشتری با آن داشته باشند، صدایی است که موقع اتصال به اینترنت در مودم دایال آپ از مودم می‌شنیدیم. صدایی که می‌توانست در انتها با پیغامی مبنی بر اتمام حساب اینترنتی ما و یا شور و شعف حاصل از برقراری ارتباط از طریق مودم‌های 56 کیلوبیتی همراه باشد. زمانی که تصور می‌کردیم با همین اینترنت می‌توانیم به راحتی به همه اطلاعات موجود در اینترنت دسترسی داشته باشیم. اما به راستی این صدا چه معنا و مفهومی دارد؟ به عقیده بسیاری، این صدا همان اطلاعات مبادله شده است و چیزی جز آن نیست.

در پاسخ به این سوال بد نیست در دیاگرامی، مفهوم جز به جز این صدای تولید شده را مشاهده کنید. قسمت اول صدا فرایند شماره‌گیری را نشان می‌دهد. قسمت دوم، میزان سرعتی که مودم می‌تواند به تبادل اطلاعات بپردازد را مشخص می‌کند. قسمت سوم پارامترهایی مانند تعداد بیت اطلاعات، بیت توقف و توازن آن‌ها را نشان می‌دهد. به ترتیب صداهای بعدی، نرخ انتقال اطلاعات، تنظیم مودم برای برقراری ارتباطات همزمان، کامل شدن برقراری ارتباط و حاصل کار را بیان می‌کنند.

modemdialupsound_615

خطوط تلفن تنها محدوده‌های کوچک فرکانسی که مکالمات انسان در آن شکل می‌گیرد یعنی 300 تا 3300 هرتز را جابجا می‌کند. مودم‌ها با استفاده از محدودیت‌ها سعی در ایجاد امواج صوتی می‌کنند تا بتوانند از طریق خطوط تلفن، اطلاعات را جابجا کنند و صدایی که می‌شنوید در واقع تکنولوژی قرن بیستم است که از طریق شبکه‌های قرن 19 در حال جابجایی است و این صدا در واقع محصول شبکه‌ای است که برای ارسال صدای تولید شده از عضلات حنجره شما طراحی شده اما هم اکنون از آن برای انتقال اطلاعات 0 و 1 استفاده می‌شود.

فرکانس‌های تولیدی از صدای مودم، اطلاعات بیشتری در این خصوص می‌دهند. برای مثال قسمتی از این صدای تولیدی، مشخص کننده حد نهایی سرعت انتقال اطلاعات است. بسته به سرعت مودم، صدای تولیدی، متفاوت خواهد بود. از نگاهی دیگر می‌توان گفت این صدا، صدای دنیای دیجیتال است که توسط دنیای آنالوگ محدود شده است.

Source: Theatlantic

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

11 نظر برای این مطلب
  1. میلاد می‌گوید

    هههههه تو فایل صدا که سابت گذاشته همزمان با پخش یه سری توزیحاتی داده که خیلی خنده داره . آخرش که دیگه شاهکاره and finally porn…

  2. farhood می‌گوید

    با آهنگ های فرهاد نخوانید!! :(((

  3. میکال می‌گوید

    مربوط به بلند گوی کوچک روی برد می باشد

  4. عارف می‌گوید

    واقعا صدای خاطره انگیزی بوووود..

  5. saeed می‌گوید

    صدا مال کدوم قطعه روی کیت هست؟

  6. اهورا می‌گوید

    ممنونم از شما که این اطلاعات رو به نمایش گذاشتین

  7. محمد می‌گوید

    سلام. در ابتدا یه اشکال تایپی، مودم 56 کیلوبیتی باید جایگزین کیلوبایتی شود.(ممکن است کسانی به این مسئله واقف نباشند و باعث گمراهی شود)
    موفق باشید.

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام و سپاس

    2. علی می‌گوید

      در مودم و اتصالات اینترنت از واحد کیلو بیت به جای کیلو بایت استفاده می شود برای همین هم است که هنگامی که سرعت 128 کیلو بیت بر ثانیه از سرویس دهنده اینترنت دریافت می کنید سرعت نشان داده شده در نرم افزار های مدیریت دانلود حدود 16 کیلوبایت بر ثانیه است …

    3. سپهر می‌گوید

      دوست عزیز بیت با بایت فرق داره کیلو بیت با کیلو بایت فرق داره هر بایت 8 بیت است هر کیلو بایت هم 8 کیلو بیت است.
      یه سرچ میزدید بد نبود

  8. حسین می‌گوید

    هر وقت این صدا رو می شنیدم خر کیف می شدیم