مایکروسافت چرا باید نوکیا را بخرد و این چه فرقی به حال شما دارد؟

در نگاه اول این خرید بدون هدف به نظر می‌رسد اما وقتی دقیقتر به این حرکت مایکروسافت بنگرید، می‌توان سرنخ‌هایی را بدست آورد. در ابتدا نگاهی کوتاه به آنچه در نتیجه این قرارداد عاید مایکروسافت می‌شود خواهیم انداخت.

2

مطمئنا شما هم خبر متحیرکننده‌ای که دیروز منتشر شد و اعلام شد مایکروسافت بخش گوشی همراه شرکت فنلاندی یعنی نوکیا را با قراردادی 7.2 میلیارد دلاری خریداری کرده است را شنیده‌اید.

در نگاه اول خرید نوکیا توسط مایکروسافت بدون هدف به نظر می‌رسد اما وقتی دقیقتر به این حرکت مایکروسافت بنگرید، می‌توان سرنخ‌هایی را بدست آورد. در ابتدا نگاهی کوتاه به آنچه در نتیجه این قرارداد عاید مایکروسافت می‌شود خواهیم انداخت.

اولین قسمت و درواقع اصلی ترین دلیل خرید نوکیا توسط مایکروسافت، همان قسمت گوشی‌های هوشمند نوکیا شامل قسمت تولید و مونتاژ این شرکت فنلاندی است که به تنهایی می تواند توجیه کننده این خرید باشد. به این مجموعه ، پرسنل این شرکت شامل تیم طراحی، فروش، قسمتهای اجرایی و تیم استفن الوپ را نیز اضافه کنید تا ترکیبی ایده آل، شما را برای خرید یک شرکت اینچنینی بیش از پیش ترغیب کند.

دلیل بعدی خرید نوکیا توسط مایکروسافت مجموعه‌ای گران‌بها از حق ثبت اختراع‌هایی است که در ویترین این شرکت فنلاندی خودنمایی می‌کند. نرم‌افزار نقشه نوکیا و از سویی دیگر امکان توسعه بازار فروش در فنلاند نیز می‌تواند از دیگر دلایل خرید این شرکت باشد. اما مطمئنا سوالاتی در ذهن کاربران نقش خواهد بست که جای تامل دارند. به عنوان مثال چرا وقتی می‌توانید از شیر به صورت رایگان استفاده کنید، باید برای خرید گاو پول پرداخت کنید؟

Microsoft-Lumia

در واقع با فروش گوشی‌های ویندوزفونی نوکیا، درآمدی نصیب مایکروسافت می‌شد و از سویی دیگر، نمی‌توان نوکیا را بهترین شریک تجاری مایکروسافت دانست. مایکروسافت برای تولید گوشی‌های ویندوزفونی با شرکت‌های دیگری نیز به توافقات قابل توجهی دست یافته است.

در پی دی اف منتشره توسط مایکروسافت، این شرکت بیان داشته همکاری روزافزون با نوکیا برای توسعه بازار گوشی‌های ویندوز فونی، می تواند ضامنی برای بقای این سیستم عامل باشد.اما در اختیار داشتن شرکتی که بتواند سخت افزار مورد نیاز برای سیستم عامل تولیدی شما را فراهم آورد حداقل این اطمینان خاطر را بوجود خواهد آورد که تا زمانی که مایکروسافت وجود دارد، ویندوزفون نیز به بقای خود ادامه خواهد داد.

میزان فروش گوشی‌های هوشمند نوکیا در سه ماهه گذشته 24 درصد نسبت به همین زمان در سال گذشته کاهش یافته است. درواقع سود این شرکت در بخش گوشی‌های هوشمند به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.نوکیا به حیاتی مجدد نیاز داشت و مایکروسافت به واقع روحی جدید در کالبد این شرکت فنلاندی خواهد دمید. مایکروسافت به ازای فروش هر دستگاه با سیستم عامل ویندوزفون درآمدی کمتر از 10 دلار دارد اما با در اختیار گرفتن یک شرکت تولیدی به طور مستقل، می‌تواند این میزان درآمد را نیز افزایش دهد.

همانطور که در مقاله امروز نیویورک تایمز نیز اشاره شده است، عده زیادی از کاربران در سراسر دنیا همچنان از گوشی‌های همراه معمولی استفاده می‌کنند که درصد زیادی از آن را گوشی‌های تولیدی نوکیا تشکیل داده‌اند. ذهنیت عموم درباره کیفیت بالا و یا عقایدی مانند آنتن دهی خوب، در کنار شهرت مایکروسافت می‌تواند به فروش بیش از پیش گوشی‌های ویندوزفونی پس از تصمیم این کاربران برای تغییر گوشی‌هایشان کمک کند.

ku-xlarge

شایعه‌های زیادی نیز پیرامون کمک این قرارداد به ایجاد روشی برای فرار مالیاتی توسط مایکروسافت نیز مطرح شده که با توجه به عدم اطمینان از آن، به بحث پیرامون آن نخواهیم پرداخت.

این ذهنیت که یک شرکت، به نام‌ها وابسته نیست، ذهنیتی است که با مشاهده قراردادهای اینچنینی نقض می‌شوند.مجموعه ای از نام‌ها و بزرگان که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد، می‌توانند وزنه سنگینی برای هر شرکتی محسوب شوند.

Microsoft-Nokia-Execution-Plan

تیم طراحی نوکیا:

نظر شما درباره گوشیهای هوشمند سری لومیا چیست؟ گوشی‌هایی با طراحی زیبا، ساده و کیفیت ساخت خوب که اگر چه آمار فروش چندان بالایی بدست نیاورند اما حداقل از تبلت سرفیس مایکروسافت بیشتر به فروش رفتند.طراحی به کار رفته در این گوشیهای هوشمند حداقل مانعی برای ایجاد شرایطی دشوار برای مایکروسافت هستند.

استفن الوپ:

برای سال‌های متمادی، وی یکی از برترین مدیران مایکروسافت به حساب می‌آمد. پس از آن وی تصمیم گرفت کار خود را در شرکت نوکیا ادامه دهد. اکنون وی بازگشته و بازگشت او مصادف با زمانی است که مایکروسافت به دنبال یک مدیر جدید است.

استیوبالمر:

بعد از انتشار خبر زمان بازنشستگی استیوبالمر، حدس و گمان‌های مختلفی شنیده می‌شود. عده ای از تضعیف ویندوزفون و سیاستهای مایکروسافت در زمینه پشتیبانی از این سیستم عامل سخن می‌گفتند اما استیو نشان داد که به خوبی می‌تواند هر جو منفی بر علیه سیستم عامل ویندوزفون را کنترل کند.

Ballmer-Elop

اما خرید نوکیا توسط مایکروسافت چه فرقی به حال شما دارد؟

نهایتا بد نیست نگاهی داشته باشیم به حوزه‌هایی که تصمیم خرید نوکیا توسط مایکروسافت تاثیر مثبتی بر روی آنها ایجاد نخواهند کرد.

اگر شما درحال حاضر یک دستگاه ویندوزفون دارید و از تعداد کم برنامه های موجود برای این سیستم عامل شاکی هستید، متاسفانه باید بگوییم این قرارداد جدید مایکروسافت تاثیر مثبتی بر تعداد برنامه های موجود نخواهد داشت .

اگر همواره به فکر خرید یک دستگاه ویندوزفون جدید بوده‌اید بدنیست بدانید که با اجرای این قرارداد،گزینه‌های کمتری در پیش روی شما قرار خواهند گرفت. سامسونگ و اچ تی سی تنها شرکای باقیمانده مایکروسافت هستند. بعد از خرید موتورولا توسط گوگل، شرکت‌های سازنده همچنان به اندروید وفادار باقی ماندند اما این شرکت‌ها چاره‌ای جز این نداشتند. اندروید با رشد خیره‌کننده به سیستم عاملی تبدیل شده که تقاضای وافر کاربران را به همراه داشته اما این شرایط برای ویندوزفون صادق نیست.

نهایتا در یک جمله می‌توان گفت: نوکیا برای بقا دست به خودسوزی زده و مایکروسافت نیز با رشد روزافزون اندروید، به دنبال پیداکردن روش‌هایی جدید برای گسترش سهم خود در بازار گوشی‌های هوشمند است.دلیلی که توجیه اصلی برای قراردادی  7.2 میلیارد دلاری خرید نوکیا توسط مایکروسافت است !

Source: Gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. Metro می‌گوید

    آخه اصلا اسم “Windows Phone” ضایع است.منظورم اینه که “Windows Mobile” خیلی شکیل تر بود.در اون زمان روی گوشیهای htc و Samsung فروش بهتری رو نسبت به الان تجربه میکرد.فقط مشکلش این بود که پورت نیمه مستقیم از ویندوز دسکتاپ بود و باگ داشت.کلا این آقای بالمر بهتره زودتر بازنشسته بشه تا بیشتر خراب کاری نکرده.

  2. masoomeh می‌گوید

    بهترین تحلیلی بود که در این زمینه خوندم. ممنون فارنت