بررسی چاپگر L200 اپسون؛ یک همه‌کاره کم سر و صدا و جمع و جور!

چاپگر L200 اپسون یک چاپگر چهار رنگ سه‌کاره با قابلیت چاپ، کپی و اسکن است. تفاوت این مدل با دو مدل جدید دیگر اپسون یعنی L100 و L800 همه‌کاره بودن این دستگاه است که به جز چاپ قادر به اسکن و کپی گرفتن از مدارک و اسناد شما نیز است.

8

چندی پیش از عرضه چاپگرهای جدید CISS اپسون در بازار ایران خبر دادیم و به معرفی کوتاه این چاپگرها پرداختیم. یکی از این چاپگرها چاپگر L200 اپسون است که این بار برای بررسی در اختیار فارنت قرار گرفته است.

معرفی کوتاه چاپگر L200 اپسون

همانطور که گفتیم مدل L200 یک چاپگر چهار رنگ سه‌کاره با قابلیت چاپ، کپی و اسکن است. تفاوت این مدل با دو مدل جدید دیگر اپسون یعنی L100 و L800 همه‌کاره بودن این دستگاه است که به جز چاپ قادر به اسکن و کپی گرفتن از مدارک و اسناد شما نیز است.

چاپگر L200 اپسون دارای ۴ کارتریج جوهر مخزن‌دار استاندارد به ظرفیت هرکدام ۷۰ میلی‌لیتر است و یک چاپگر ۴ رنگ به حساب می‌آید که قادر به چاپ در اندازه A4 و با دقت ۱۴۴۰ در ۵۷۶۰ Dpi است. این مدل از درگاه USB2.0 برخوردار است و سرعت چاپ آن ۲۷ صفحه در دقیقه متن مشکی و ۱۵ صفحه در دقیقه متن رنگی است. در قسمت اسکن دستگاه نیز می‌توانیم از دقت اسکن ۶۰۰ در ۱۲۰۰ Dpi دستگاه استفاده ببریم. در قسمت کپی نیز که می‌توانیم از آن بدون نیاز به اتصال به رایانه بهره ببریم شاهد سرعت کپی ۲۸ صفحه در دقیقه متن مشکی و ۹ صفحه در دقیقه متن رنگی هستیم. ابعاد این دستگاه ۴٫۳ کیلوگرمی، ۵۰۸ در ۳۰۴ در ۱۵۱ میلی‌متر است.

فناوری CISS در چاپگر L200 اپسون

این چاپگرها همانطور که مطمئنا می‌دانید با فناوری و یا سیستم CISS در بازار شناخته می‌شوند. به همین دلیل به نظرم بد نیست ابتدا از معنا و مفهوم این فناوری سر در بیاوریم.

CISS مخفف عبارت Continuous Ink Supply System است که به معنای سیستم تامین جوهر پیوسته یا مداوم است. اپسون در این سیستم مخازن جوهر را جایگزین کارتریج‌های جو. هر در مدل‌های قبلی خود کرده است. تا شما به حجم بیشتری از جوهر البته این بار به صورت استاندارد دسترسی داشته باشید.

چاپگر L200 اپسون

اما چه شد که اپسون به فکر ایجاد و استفاده از این سیستم افتاد؟ ایده این سیستم در واقع از روشی غیراستاندارد که کاربران پرمصرف برای استفاده از چاپگرهای اپسون ابداع کرده بودند به ذهن اپسون رسید.

در آن روش غیراستاندارد که تجربه شخصی من را نیز می‌توانید به حساب بیاورید برای اینکه مدت زمان بین شارژ کارتریج جوهر چاپگر را بیشتر کنید مجبور بودید با سوراخ کردن بدنه چاپگر، مخزن‌های جداگانه جوهر را با لوله‌هایی به چاپگر متصل کرده و از جوهر اضافه‌ای که با مشقت فراوان باید آن را شارژ می‌کردید، استفاده می‌کردید. حالا اپسون با سیستم CISS این روش را به صورت سیستم استاندارد درآورده است که تمامی مراحل در آن کاملا استاندارد شده و تمام مزایای ان روش غیراستاندارد این بار در قالبی استاندارد به مشتریان عرضه شده است.

طراحی چاپگر L200 اپسون

ابعاد این دستگاه 4.3 کیلوگرمی، ۵۰۸ در ۳۰۴ در ۱۵۱ میلی‌متر است. ابعاد دستگاه برای یک میز کامپیوتر در اندازه عادی مناسب است اگر چه قسمت تانکرهای چهارگانه دستگاه اگر چه در نگاه اول اضافه به نظر می‌اید اما به خوبی در طراحی توانسته خود را در کنار حجم کلی دستگاه جای دهد.

رنگ کلی دستگاه از یک پوشش مشکی تشکیل شده که برای چاپگرهای جوهرافشان به یک رنگ تقریبا استاندارد تبدیل شده است. گوشه‌های دستگاه شیب ملایمی دارد و دستگاه از بالا به سمت پائین کمی کوچک‌تر می‌شود. در قسمت بالایی دستگاه اسکنر (و البته کپی) دستگاه جای گرفته است.

خوراک کاغذ لازم برای چاپ از قسمت پشتی دستگاه و با سینی که به سمت بالا کشیده می‌شود تامین و حمایت می‌شود. تنظیم اندازه کاغذ کمی دشوار است اما برای اولین بار که به راز آن پی می‌برید، خب دیگر رازی در میان نیست اما نگران نباشید با راز چندان پیچیده‌ای روبرو نیستید!

L200-Epson-Printer

درب اسکنر پوشش خاص و شیکی دارد که البته مطمئنا باید بسیار مراقب خط افتادن بر روی ان باشید چون به ظاهر در برابر این موضوع بسیار حساس است. حداقل خط و خطوط موجود بر روی این قسمت که این را نشان می‌داد. البته برجستگی‌های موجود بر روی این قسمت کمی تا حدودی این ضعف را پوشش می‌دهد اما این موضوع طوری نیست که این ضعف دیده نشود. درب اسکنر به نرمی و راحتی عمل کرده و با باز کردن آن علاوه بر اسکنر به درب قسمت کارتریج دستگاه نیز دسترسی دارید.

بر روی دستگاه و در قسمت راست و پایین دستگاه و در کنار درب اسکنر دکمه‌های روشن/خاموش، کپی رنگی و سیاه و سفید و توقف کار دستگاه به چشم می‌خورند. دو چراغ ال. ئی. دی نمایش‌دهنده وضعیت دستگاه و همچنین میزان جوهر و وضعیت کاغذ نیز در لبه دستگاه و در همین قسمت به کار گرفته شده‌اند. در قسمت جلویی دستگاه یک نوار فلزی دیده می‌شود که در زیر آن دریچه بیرون آمدن کاغذ پرینت شده قرار گرفته که با باز کردن این درب می‌تواند سینی جلویی آن را نیز برای کنترل بیشتر کاغذهای چاپ شده بیرون بیاورید.

در بدنه سمت چپ دستگاه تانکرهای چهارگانه قرار گرفته‌اند که برای شارژ کردن بهتر است آن را جداکرده و به پهلو بخوابانید. در قسمت جلویی این تانکرها کلید چرخانی قرار دارد که هنگام جابجایی باید حتما آن را به سمت پائین بچرخانید تا نشانگر ان در سمت پائین قرار بگیرد. این کلید چرخان درواقع راه انتقال جوهر به داخل دستگاه را می‌بندد تا در هنگام جابجایی جوهر نشت نکند. در داخل تانکرهای چهارگانه هم، درپوش جوهرها از اطمینان خوبی برخوردارند و می‌توان گفت با یک بار انتقال جوهر در مرتبه دوم دیگر به اندازه مرتبه اول دست‌های خود را جوهری نخواهید کرد. در پشت دستگاه هم چیزی جز درگاه ورودی یو. اس. بی و کابل برق دستگاه دیده نمی‌شود. دستگاه در مجموع از طراحی بسیار خوبی برخوردار است.

عملکرد چاپگر L200 اپسون

برای پی بردن به کیفیت و عملکرد دستگاه یک تصویر کامل با رنگ‌های متفاوت را بر روی یک کاغذ گلاسه اعلاء (Premium Glossy) به چاپ رساندیم، نتیجه کار کیفیت چاپ فوق‌العاده‌ای به همراه داشت و همانطور که قبلا اشاره داشتم با توجه به تجربه قبلی کار با چاپگرهای متفاوت، نتیجه کار نشان داد که در این زمینه همچنان اپسون حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

سرعت چاپ تقریبا با مقدار زمان ادعایی اپسون برابری می‌کرد. ما یک صفحه لب به لب با کیفیت کاغذی که اشاره کردیم را در مدت کمی بیش از 5 دقیقه انجام داد.

چاپگر L200 اپسونکیفیت چاپ در هنگام چاپ سیاه و سفید هم خوب بود و این چاپگر یک متن عادی سیاه و سفید را با انجام تنظیمات و با یک کیفیت کمتر تقریبا در زمانی کمتر از 5 ثانیه چاپ می‌کرد اما بدون تنظیمات مطمئنا این زمان چیزی بیش از 15 ثانیه بود. سرعت کپی گرفتن دستگاه قابل توجه بود و بلافاصله با فشردن دکمه کپی، عملیات آغاز شده و تقریبا در زمانی برابر با چاپ متن سیاه و سفید شاهد بیرون آمدن یک کپی سیاه و سفید بودیم.

کیفیت کپی‌های سیاه و سفید و رنگی در مقایسه با چاپ‌های مستقیم کمی پائین‌تر بود و در کپی‌های سیاه و سفید گاهی اوقات نویزهایی هم در چاپ دیده می‌شد. راستی مطمئنا می‌دانید که از قسمت کپی دستگاه بدون اتصال آن به رایانه هم می‌توانید بهره ببرید.

نویز تولیدی دستگاه در هنگام کار واقعا نسبت به مدل‌های مشابه جوهرافشان پائین است و طوری نیست که مثلا در هنگام یک چاپ رنگی 5 دقیقه‌ای دائم به فکر تمام شدن آن باشید.

اپسون دقت قسمت اسکن دستگاه را نیز ۶۰۰ در ۱۲۰۰ Dpi اعلام کرده است و سرعت آن را نیز در متون سیاه و سفید در اندازه A4 و با دقت 300dpi، چهار میلی‌ثانیه بر خط اعلام کرده که با افزایش دقت به 600dpi این سرعت به 12 میلی‌ثانیه در خط کاهش پیدا می‌کند.

در حالت اسکن رنگی نیز سرعت اسکن در دقت 300dpi، پنج میلی‌ثانیه بر خط بوده که با افزایش دقت به 600dpi این سرعت به 15 میلی‌ثانیه بر خط کاهش پیدا می‌کند. کیفیت و سرعت دستگاه مورد آزمایش ما نیز تقریبا موید این ادعا بود و تنظیمات موجود نشان داد که اپسون سعی کرده تا نهایت تنظیمات را برای افزایش سرعت و کیفیت در هنگام کپی کردن اسناد و مدارک در قسمت اسکنر تدارک ببیند.

محتویات جعبه چاپگر L200 اپسون

در داخل کارتن دستگاه و در کنار آن کابل برق و سی دی راه‌انداز به همراه دفترچه‌های راهنمای راه‌انداز و شارژ جوهر دستگاه به چشم می‌خورد. شش بطری اضافه جوهر نیز در کنار دستگاه موجود است که سه بطری به رنگ مشکی و سه بطری دیگر طبیعتا به رنگ‌های موجود دیگر است که رنگ مشکی به دلیل مصرف بیشتر در این قسمت ذخیره بیشتری برای آن در نظر گرفته شده است. نکته خوب دیگر در این قسمت دفترچه‌های فارسی راهنمای دستگاه است که در کنار سایر زبان‌ها به خوبی به کار گرفته شده‌اند.

L200-Printer-Epson

نتیجه‌گیری:

چاپگر L200 اپسون واقعا یک همه‌کاره جمع و جور است که در طی یک هفته کار با آن نیازی‌های روزمره را به خوبی پوشش داد و البته کم سرو صدا بودن آن بیشتر به چشم می‌آمد. این دستگاه اگر چه نسبت به برخی مدل‌های پیشرفته روز از فناوری‌هایی همچون چاپ بی‌سیم و اتصال به شبکه وای‌فای برخوردار نیست اما در حد و اندازه خود مطمئنا می‌تواند برای یک دفتر کوچک اداری و بزگترین کارهای خانگی یار و یاور خوبی باشد. این تجربه مخصوصا با سیستم CISS و تانکرهای چهارگانه جوهر باعث صرفه‌جویی هرچه بیشتر اقتصادی و زمان برای شما خواهد شد.

این چاپگر با گارانتی شرکت آواژنگ به بازار عرضه شده و قیمت تقریبی آن نیز 850 هزار تومان است. هر بطری جوهر اضافی برای دستگاه نیز تقریبا 40 هزار تومان برای شما خرج بر می‌دارد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

8 نظر برای این مطلب
  1. علی می‌گوید

    البته من بعدش که مطلب رو خوندم متوجه شدم جنبه تبلیغی داشت
    چون انحصار EPSON دست مادیران بود تا چندی قبل که حالا آزاد شده ولی بهرحال پرینتر خوبیه

  2. علی می‌گوید

    سلام محسن جان
    نمیدونم این چاپگر مال خودت هست یا نه
    اما اگر مال خودت هست انتخاب عالی !!!
    من از این مدل دارم یک ماه پیش خریدم
    کیفیت چاپش حرف نداره ! مخصوصاً اگر سرعت چاپ رو بیاری پایین کیفیت بیشتر هم میشه
    این یک محصول عالی و کاربردی هست
    یادش بخیر تابستون مث همین دوستم خرید : 400 تومن

  3. مهرداد می‌گوید

    تفاوت این مدل با مدل P50 چیه اونوقت؟

  4. منصور می‌گوید

    کلا ایده خوبی بود که اپسون ازش استفاده کرد منتها خدا کنه کثافت کاری روش غیراستاندارد رو نداشته باشه. کاش یه عکس از دستاتون هم میذاشتید چون اونجوری که تو عکس ها معلومه تازه جوهرش رو عوض کردید

  5. مسعود یوسف نژاد می‌گوید

    بررسی درجه یک

    دست مریزاد

    1. محسن صحافي می‌گوید

      ممنونم مسعود جان

    2. ميترا می‌گوید

      این نظر و کسی که اون رو گذاشته برام جالب بود

  6. Mahdi می‌گوید

    سلام
    من تو بازار هر چی گشتم همچین مدلی ندیدم. یعنی هنوز عرضه نشده!؟