بررسی فناوری جدید تصویربرداری PureView Pro نوکیا

کنترل بی‌نظیر دوربین و تنوع امکانات آن با تصاویر و ویدیوهایی تماشایی ترکیب می‌شود. 808 PureView Nokia استانداردهای جدیدی در صنعت ایجاد می‌کند؛ یعنی 3 برابر بزرگنمایی بدون افت کیفیت در تصاویر، 4 برابر بزرگنمایی در full-HD با 1080p، 6 برابر بزرگنمایی بدون افت کیفیت در ویدیو HD با 720p و 12 برابر بزرگنمایی در nHD با 640×360 پیکسل!

2

فارنت: امروز یکشنبه دهم اردیبهشت سال ۹۱، شرکت نوکیا با برگزاری کارگاه گوشی Nokia 808 PureView برای اولین‌بار در ایران تجربه کار با این موبایل دوربین‌دار را در اختیار جمعی از اصحاب رسانه و بلاگرها گذاشت.

به همین بهانه به بررسی فناوری فناوری جدید تصویربرداری PureView Pro نوکیا و  گوشی Nokia 808 PureView و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

 تصویربرداری PureView Pro نوکیا ترکیبی از حسگر بزرگ و باکیفیت 41 مگاپیکسل با اپتیک کارل‌زایسی است که عملکردی عالی دارد. این حسگر بزرگ از فناوری “بیش نمونه‌برداری پیسکل” یا Pixel Oversampling برخوردار است که در ادامه به جزییات آن پرداخته می‌شود، اما در یک کلام این فناوری به معنی ترکیب پیکسل‌های بسیار در یک پیکسل کامل است. فناوری تصویربرداری PureView Pro نتیجه سال‌ها تحقیق و توسعه است که ثمره ملموس آن کیفیت شگفت‌انگیز تصویر، بزرگ‌نمایی بدون افت کیفیت و عملکرد عالی در شرایط کم‌نور است.

 

تحولی در تصویربرداری

فناوری تصویربرداری PureView Pro گامی تغییردهنده در عملکرد دوربین‌ گوشی‌های هوشمند نیست، بلکه جهش کوچکی به پیش است.

808 PureView Nokia اولین گوشی مجهز به این فناوری است که امکان ثبت تصاویر و ویدیوهای بهتر را برای مردم فراهم می‌کند.

فناوری تصویربرداری PureView Pro نوکیا، مدل تناسب و مقیاس‌بندی معمول در بزرگنمایی دیجیتال مجازی در گوشی‌های هوشمند و بزرگنمایی اپتیکال در دوربین‌های عکاسی دیجیتال -که یک سری اجزای لنز را برای بزرگ‌سازی و ایجاد میدان دید متفاوت به جلو و عقب می‌راند- را کنار گذاشته و به مسیری کاملا جدید قدم گذاشته است.

نتیجه؟

کنترل بی‌نظیر دوربین و تنوع امکانات آن با تصاویر و ویدیوهایی تماشایی ترکیب می‌شود. 808 PureView Nokia استانداردهای جدیدی در صنعت ایجاد می‌کند؛ یعنی 3 برابر بزرگنمایی بدون افت کیفیت در تصاویر، 4 برابر بزرگنمایی در full-HD با 1080p، 6 برابر بزرگنمایی بدون افت کیفیت در ویدیو HD با 720p و 12 برابر بزرگنمایی در nHD با 640×360 پیکسل!

این فناوری چطور کار می‌کند؟

وضوح فوق‌العاده در حسگر نقطه آغاز این ماجراست. این حسگر از دامنه فعال 7728 x 5368 پیکسل برخوردار است؛ یعنی در مجموع بیش از 41 مگاپیکسل. این حسگر بر حسب نسبتی که انتخاب می‌کنید از 7728 x 4354 پیکسل برای تصاویر و یدیوهایی با نسبت 16:9 و از 7152×5368 پیکسل برای تصاویر و ویدیوهایی با نسبت 4:3 استفاده می‌کند. در شکل 1 می‌توانید ببینید:

تصویر 1 – دایره تصویر و محدوده تصویر 16:9 و 4:3

محدوده تصویر 16:9 : استفاده کامل از پهنای حسگر تصویر در میان محدوده فرمت اپتیکال، نمای افقی عریض‌تر و حقیقی‌تری فراهم می‌کند

محدوده تصویر 4:3 : استفاده کامل از ارتفاع حسگر تصویر در میان محدوده فرمت اپتیکال، نمای عمودی بلندتر و حقیقی‌تری فراهم می‌کند

اتفاقاتی که بعد از آن می‌افتد بستگی به تنظیمات، استفاده یا عدم استفاده از بزرگنمایی دارد. اما برای اطلاعات بیشتر شما باید بگوییم که تنظیمات پیش‌فرض در عکاسی 5 مگاپیکسل با نسبت 16:9 و در فیلم‌برداری 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه است. با استفاده از این تنظیمات، بزرگنمایی برای تصاویر تقریبا 3 برابر و برای ویدیوها 4 برابر است. بزرگنمایی معمولی تمایل به مقیاس‌بندی تصویر با وضوح نسبتا پایین و در نتیجه کیفیت پایین تصویر دارد. نوکیا به این امر کاملا واقف بود و توانست راه بهتری برای آن پیدا کند.

بزرگنمایی واقعی تصویر

در Nokia N8 بزرگنمایی دیجیتال فقط تا 2 برابر بود تا از کاهش کیفیت عکس جلوگیری شود. اما این گونه بزرگنمایی دیجیتال در گذشته مرسوم بود. زیرا در 808 PureView Nokia بزرگنمایی کاملا متفاوت و چیزی است که قبلا مثل آن وجود نداشته. نوکیا به این تصمیم قطعی رسید که دیگر از بزرگنمایی بیش از حد استفاده نکند و حتی برای آن نیز تنظیماتی در دوربین وجود ندارد.

وقتی شما با 808 PureView Nokia بزرگنمایی می‌کنید، در واقع فقط محدوده مورد نظر از حسگر را انتخاب می‌کنید. بنابراین، وقتی بزرگنمایی نمی‌کنید، همه محدوده حسگر مطابق با نسبت استفاده شده انتخاب می‌شود. حد بزرگنمایی (بدون درنظرگرفتن تنظیمات برای عکس و ویدیو) هنگامی حاصل می‌شود که وضوح انتخاب شده تصویر خروجی دقیقا شبیه وضوح تصویر اصلی باشد.

برای نمونه، با تنظیمات پیش‌فرض 5 مگاپیکسل (3072 x 1728)، هنگامی که محدوده حسگر به 3072 x 1728 پیکسل می‌رسد، شما به حد مجاز بزرگنمایی دست یافته‌اید. به این معنی که بزرگنمایی همیشه با اصل تصویری که شما می‌خواهید مطابقت دارد.

عمق جدید، جزییات جدید

شیوه عملکرد بزرگنمایی Nokia PureView Pro مزایای زیادی دارد، اما مهم‌ترین آن بی‌شک فناوری “بیش نمونه‌برداریِ پیکسل” یا Pixel Oversampling است.

این فناوری تعداد زیادی پیکسل را برای ایجاد یک پیکسل برتر و ناب با هم ترکیب می‌کند. در نتیجه شما همه جزییات واقعی را نگه خواهید داشت، اما نویزهای موجود در تصویر، فیلتر و حذف می‌شوند. ثبت تصاویر نقطه ‌نقطه و خط‌دار نیز که در شرایط کم‌نور وجود دارد، نیز به میزان زیادی کاهش یافته است. در نور خوب هم هیچ گونه نویزی در تصویر وجود ندارد. پس شما می‌توانید تصاویری ثبت کنید که از همیشه طبیعی‌تر و زیباتر هستند. این تصاویر ناب‌تر شاید نمودی دقیق‌تر از سوژه اصلی باشند که قبلا قادر نبودید به آن دسترسی پیدا کنید.

تصویر 2- مقایسه نمونه‌برداری و بزرگنمایی در نسبت 4:3

نسبت نمونه‌برداری ورودی به خروجی (بالاتر=بهتر)

 وقتی شما از بزرگنمایی استفاده نمی‌کنید، میزان نمونه‌برداری پیکسل در بالاترین حد است و به تدریج تا رسیدن به نهایت بزرگنمایی-جایی که بیش‌ نمونه‌برداریِ پیکسل وجود ندارد- کاهش می‌یابد. در این مرحله، اپتیک Nokia PureView Pro و پیکسل‌ها رفتار معمول‌تری را از خود نشان می‌دهند. اما به دلیل اینکه فقط مرکز اپتیک که انکسار کمتری دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، عملکرد نوری یا اپتیکال بهتری عایدتان خواهد شد که شامل اعوجاج کم، عدم وجود سایه روشن شدن تصویر و سطح بالای نمایش جزییات می‌شود. و از آنجا که همه اینها در کنترل شماست، نیازی به فکر کردن در مورد آن نیست؛ سیستم بهترین تعادل بین بزرگنمایی و بیش نمونه‌برداری را بر اساس شیوه‌ای که قاب‌بندی می‌کنید و صحنه و سوژه را می‌چینید، برای شما فراهم می‌کند.

اما فقط این نیست… باز هم مزایای بسیاری وجود دارد.

جزییات ناب

تصاویر دوربین‌های دیجیتال SLR هم میزان نرمی مشخصی دارند. اگرچه با فناوری بیش نمونه‌برداری تصاویر می‌توانند بدون نویز باشند، با وجود این، به طور باورنکردنی جزییات را نمایش می‌دهد و وضوح خوبی دارد. در صفحه کامپیوتر روی تصاویر 5 مگاپیکسل تا 100 درصد بزرگنمایی کنید و نتیجه را ببینید.

سرعت بیشتر شاتر

شما با 808 PureView Nokia در سراسر محدوده بزرگنمایی از حداکثر دیافراگم موثر بهره خواهید برد. در حالی که در بزرگنمایی اپتیکال، با افزایش بزرگنمایی نور کمتری به حسگر می‌رسد. در حداکثر بزرگنمایی، 5.4 برابر نور بیشتری به حسگر Nokia PureView Pro نسبت به بزرگنمایی اپتیکال معادل آنها در دوربین‌های دیجیتال (f/5.6 در برابر f/2.4) می‌رسد. در نتیجه شما سرعت شاتر بیشتری را تجربه خواهید کرد.

برای نمونه، اگر یک دوربین دیجیتال معمولی با ISO 100 تنظیم شده باشد، سرعت شاتر یک‌سی‌ام ثانیه است و 808 PureView Nokia در همان شرایط نور، یک‌هشتادم ثانیه سرعت دارد. به عبارت دیگر، اگر یک دوربین دیجیتال از ISO 600 برای سرعت شاتر یک‌سی‌ام ثانیه استفاده کند، 808 PureView Nokia همان سرعت شاتر را با ISO 100 ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه نویز تصویر به طور قابل ملاحظه‌ای کم می‌شود. یعنی محدوده موثر فلاش در 808 PureView Nokia در همه سطوح بزرگنمایی حفظ می‌شود؛ نه اینکه با افزایش بزرگنمایی کاهش پیدا کند.

خداحافظ اعوجاج

اعوجاج در همه تصاویر بسیار ناچیز است. در حالی که در بزرگنمایی اپتیکال، تصاویر به سمت لبه قاب (با انحنای عمودی و خطوط افقی) در بالای محدوده بزرگنمایی انحراف پیدا می‌کنند.

بزرگنمایی بی‌صدا

عملکرد بزرگنمایی کاملا بی‌صدا است. این قابلیت در هنگام ضبط ویدیو اهمیت زیادی دارد.

طراحی ساده‌تر امکانات بیشتر

ساختار ساده Nokia PureView Pro نسبت به طراحی‌های پیچیده برتری دارد. کیفیت تصویر بی‌نهایت شارپ و واضح است؛ حتی بهتر از طراحی‌های بزرگنمایی معمولی. طراحی‌های معمولی نیاز به اجزای لنز بیشتری دارند تا بتوانند قابلیت بزرگنمایی و انطباق کانونی صحیح را ارائه دهند، اما اینها در انتقال نور و جزییات تصویر اختلال به وجود می‌آورد. این ساختار ساده در دقت تولید بهبود ویژه‌ای داشته است و لنزهای نوکیا با 10 برابر دقت بیشتر از لنزهای SLR تولید می‌شوند. اینها لازمه کار مشترک حسگر PureView Pro و اپتیک‌ها است.

  

ساده و جمع‌وجور

اندازه دوربین Nokia 808 PureView به همراه حسگر و اپتیک، حداقل 50 تا 70 درصد کوچکتر از یک دوربین با طراحی بزرگنمایی اپتیکال معمولی است.

تنظیمات بزرگنمایی سودمند

شما می‌توانید با هر کدام از تنظیمات بزرگنمایی به سوژه نزدیک شوید. معمولا، در بزرگنمایی اپتیکال با تنظیمات لنز واید نسبت به لنز تِلِه، تا بیشترین حد ممکن می‌توانید به سوژه نزدیک شوید. یعنی شما باید خودتان به سوژه نزدیک‌تر شوید، نور را کم کرده و سایه‌های احتمالی ناخواسته‌ای ثبت کنید. با 808 PureView Nokia می‌توانید از قابلیت بزرگنمایی کامل در فاصله 15 سانتی‌متری استفاده کنید که بهتر از همیشه، با بزرگنمایی کامل، اشیای کوچک را بزرگ می‌کند.

یک نکته فنی دیگر

بیش نمونه‌برداری مشکلات الگوی “بایر” را برطرف می‌کند. به طور مثال، حسگرهای 8 مگاپیکسل معمولی، از 4 مگاپیکسل سبز (G)، 2 مگاپیکسل قرمز (R)  و 2 مگاپیکسل آبی (B) برخوردار هستند که با هم در یک تصویرِ R، G، B 8 مگاپیکسل جا داده شده‌اند. با فناوری بیش نمونه‌برداری پیکسل، همه پیکسل‌ها، پیکسل‌های حقیقی R، G و B هستند. علاوه بر این، بر اساس قضیه نایکوئیست، شما در واقع برای عملکرد خوب نیاز به بیش نمونه‌برداری دارید. برای نمونه، صدا باید در 44 کیلوهرتز نمونه‌برداری شود تا به کیفیت خوب 22 کیلوهرتز برسد.

فاصله کانونی زیاد

بیشتر گوشی‌های هوشمند حسگرهای نسبتا کوچکی دارند. بنابراین، فاصله کانونی کم و کمتر از 4 میلی‌متر است که دامنه عمق میدان وسیعی ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی- شکار نماها، مناظر، معماری‌ها و غیره عالی خواهد بود. اما با کاهش عمق میدان، کمتر می‌توان روی سوژه فوکوس کرد. 808 PureView Nokia فاصله کانونی بیشتر را (8.02 میلی‌متر) با دیافراگم بزرگ f/2.4 ترکیب می‌کند تا در فاصله‌های نزدیک‌تر هم تصاویر را با فوکوس بیشتر ثبت کند.

کیفیت نه کمیت

بسیاری از مردم با شنیدن تعداد پیکسل‌هایی که 808 PureView Nokia دارد شگفت‌زده شدند. اما نکته‌ای را نباید فراموش کرد؛ در اینجا مسئله مهم این است که چطور باید از آنها استفاده کنند. در نوکیا همیشه تمرکز بر توانمندی و عملکرد بوده و کاهش اندازه پیکسل به عنوان روش اصلی برای کوچک کردن دوربین‌ها در طی این سال‌ها به شمار می‌رفته است. اندازه پیکسل‌ها در طی 6 سال گذشته از 2.2 میکرون، به 1.75 میکرون و  در نهایت به 1.4 میکرون (به اندازه بیشتر دوربین‌های دیجیتال کامپکت و گوشی‌های هوشمند امروز) کاهش یافته است. محصولات جدیدی نیز با پیکسل‌های 1.1 میکرونی در راه بازار هستند. اما در اینجا یک مشکل وجود دارد. هر چه هر پیکسل کوچکتر باشد، تعداد فوتون‌های کمتری را جمع می‌کند. هر چه فوتون‌ها کمتر باشد، کیفیت تصویر کمتر است و نویزهای بیشتری در عکس، ویدیو و سایر عملکردها وجود دارد. تجربه می‌گوید وقتی برای اولین بار حسگرهای جدید و کوچکتری به اندازه پیکسل عرضه می‌شوند، میل بیشتری به افت کیفیت تصویر نسبت به نسل قبل دارند. با وجود این که دیگر رقبا تعداد پیکسل‌ها را به جای عملکرد افزایش می‌دهند، نوکیا ترجیح می‌دهد از این تکرارهای بَدَوی بگریزد.

 

درسهای آموخته شده

نوکیا در دوربین 12 مگاپیکسل N8، به ثبت فوتون‌های نور بیشتر از افزایش تعداد پیکسل‌ها توجه و از یک حسگر بزرگتر و 1.75 میکرون پیکسل استفاده کرد، اما نتیجه‌‌ای که در بر داشت، الگوگیری از کیفیت تصویر و فیلم بود. این ویژگی Nokia N8 را از بقیه متمایز کرد و با گذشت دوسال هنوز رقیب‌های دیگر سعی دارند به پای آن برسند. نوکیا PureView Pro با حسگری بزرگتر نزدیک به یک‌ونیم اینچ عرضه شد؛ یعنی دو برابر بزرگتر از حسگر Nokia N8. بنابراین، حوزه وسیع‌تری برای جمع‌آوری فوتون‌های نور فراهم می‌شود. نوکیا درPureView  به جای تعداد پیکسل‌ها بر عملکرد آنها تمرکز کرد. به عبارت دیگر، وجود پیکسل‌های کمتر اما بهتر، می‌تواند کیفیت برتر عکس و فیلم و همچنین تجربه کاربری و توانایی سیستمی بهتری ایجاد کند.

در واقع، 5 یا 6 پیکسل هم برای دیدن تصاویر در کامپیوتر، تلویزیون، آنلاین یا گوشی هوشمند کافی است. از این گذشته، چقدر ممکن است بخواهید عکسی را در اندازه بزرگتر از A4 چاپ کنید؟

چرا تثبیت مگاپیکسل ؟

تمام این‌ها ریشه در روزهای اولیه عرضه دوربین‌های دیجیتال دارد؛ یعنی زمانی که کیفیت تصویر بستگی به تعداد محدود پیکسل‌ها داشت. با افزایش تعداد پیکسل، کیفیت تصاویر نیز بهتر شد. با این همه، وقتی وضوح حدود 5 یا 6 مگاپیکسل شد، دنیای واقعی رنگ دیگری به خود گرفت.

اما پس از آن، بازار ارتباط مستقیمی بین تعداد پیکسل‌ها و کیفیت تصویر برقرار کرده بود. این امر که هر چه پیکسل بیشتر باشد بهتر است، نتیجه عقلانی این طرز فکر بود که پس از مدتی جا افتاد. با وجود این که امروزه تولیدکنندگان تعداد پیکسل در دوربین را کاهش داده و روی لنز‌ها و حسگر‌ها تمرکز کرده‌اند، اما هنوز زیاد مطمئن نیستند که در بازار مورد استقبال قرار گیرد.

اما چرا ممکن است بیشتر از 5 مگاپیکسل نیاز داشته باشید؟ بیشترین بحث این است که هر چه پیکسل‌ها بیشتر باشند قابلیت تطبیق‌پذیری بیشتر است. مخصوصا برای توانایی برش تصاویر و چاپ آنها در ابعاد بزرگ.

برش

شما می‌توانید با 808 PureView Nokia نمای خود را در نقطه‌ای قاب‌‍‌بندی کنید. اگرچه، در صورت تمایل می‌توانید قاب‌بندی را به مراحل بعد واگذار کنید، زیرا این گوشی از تنظیمات کاربری در نمای خلاقانه (Creative Shooting) برای ثبت تصویر با وضوح کامل بهره می‌برد. شما می‌توانید روی هر قسمت از تصویر بزرگنمایی کنید و نمایی خلاقانه بوجود بیاورید.

در واقع، ممکن است مردم بخواهند که هر دو را انجام دهند؛ بنابراین نوکیا سعی کرده تغییر بین این حالت‌ها را ساده‌تر کند. به طوری که این تغییر سریع باعث خلاقیت بیشتر در ثبت تصویر شود. اگر که زمان بیشتر و صفحه‌نمایش بزرگتری برای کار کردن دارید می‌توانید به سرعت عکس بگیرید و سپس آن را برش دهید. علاوه بر این، می‌توانید هر چند مرتبه که دلتان می‌خواهد آن را قاب‌بندی کنید، مقیاس تصویر را تا رسیدن به وضوح مورد نظر تغییر دهید و با توجه به چیزی که خودتان می‌خواهید شیوه کاهش اندازه را انتخاب کنید.

چاپ

اگر به ندرت عکس‌های خود را چاپ می‌کنید یا نیازی به چاپ آنها در اندازه بزرگتر از A3 ندارید، 5 مگاپیکسل کافی است. در واقع، شما می‌توانید پوسترهایی عالی از تصاویر 3 مگاپیکسل با کیفیتی بسیار خوب در ابعاد 75×50 سانتی‌متر (اندازه بسیاری از چاپگرهای تجاری) چاپ کنید. البته، اگر شما به چیزی متفاوت نیاز داشته باشید، تنظیمات وضوح 8 مگاپیکسل و وضوح کامل در 808 PureView Nokia وجود دارد.

اگر فقط تصاویر را در تلویزیون، کامپیوتر یا تبلت می‌بینید یا آن‌ها را در سایت‌های اجتماعی آپلود می‌کنید، 808 PureView Nokia دارای تنظیمات وضوح پایین‌تر از 2 مگاپیکسل نیز هست. همانطور که در شکل 2 می‌بینید، بیش نمونه‌برداری قابلیت‍‌های بزرگنمایی بدون افت کیفیت را افزایش می‌دهد.

معرفی بزرگنمایی اسلاید

808 PureView Nokia از بزرگنمایی جدیدی به نام بزرگنمایی اسلاید (Slide Zoom) استفاده می‌کند. بزرگنمایی معمولی کند بوده، دقت کمی دارند و گاهی شما برای قاب‌بندی دقیق به تنظیماتی نیاز دارید. بزرگنمایی با  باز و بسته کردن انگشت پس از ثبت عکس، بسیار عالی است، اما هنگام ثبت تصویر مناسب نیست، به خصوص وقتی به حرکات آرام در ضبط ویدیو نیاز دارید.

بزرگنمایی اسلاید سریع و دقیق و به‌جا است و در اولین مرحله به درستی قاب‌بندی می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که انگشت خود را روی صفحه نمایش بالا یا پایین بکشید. برای این کار، استفاده از اجزای رابط کاربری روی صفحه نمایش لازم نیست.

هنگامی که انگشت خود را روی صفحه نمایش می‌کشید، “قاب” (کادر) ظاهر می‌شود که همراه با انگشت شما حرکت می‌کند. شما می‌توانید پیش‌نمایشی از قاب‌بندی را قبل از تایید نهایی ببینید؛ این قابلیت در ضبط ویدیو بسیار مفید است. زمانی که انگشت خود را از روی صفحه نمایش برمی‌دارید، بزرگنمایی طبق این تنظیمات اعمال می‌شود. از آنجا که بزرگنمایی از حسگر 808 PureView Nokia به جای حرکت اپتیک استفاده می‌کند، عملکرد آن بی‌صدا است.

قدرت پردازش بیشتر

یکی از دلایلی که تولید 808 PureView Nokia این همه طول کشیده مربوط به قدرت پردازنده آن می‌شود تا بتواند از عهده پردازش تصاویر با حجم بالا برآید. حتی قدرتمندترین چیپ‌ست‌ها در تلفن‌های همراه در نهایت توانایی پردازش تصاویر 20 مگاپیکسل را دارند. 808 PureView Nokia به قدرتی دو برابر آن نیاز دارد.

برای ویدیو، تعداد پیکسل‌های به کار رفته در زنجیره پردازش بیش از یک میلیارد پیکسل در هر ثانیه و 16 برابر بیش نمونه‌برداری است. به عبارت دیگر بازده و توان پیکسل‌ها 16 برابر بیشتر از گوشی‌های هوشمند دیگر است.

بیشتر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند بخشی از حسگر را برای سهولت در بار پردازش برش می‌دهند. بر خلاف این امر، در 808 PureView Nokia هیچ گونه محدودیتی در میدان دید وجود ندارد. علاوه بر این، قابلیت بزرگنمایی بدون افت کیفیت را که به وضوح تصویر خروجی وابسته است فراهم می‌کند. در وضوح full HD با کیفیت 1080p تا 4 برابر بزرگنمایی امکان‌پذیر است.

برای ویدیوهای HD با کیفیت 720p تا 6 برابر بزرگنمایی بدون افت کیفیت وجود دارد. برای ویدیوی nHD (640×360) نیز بزرگنمایی شگفت‌انگیزی تا 12 برابر! این گوشی می‌تواند تا سرعت 25 مگابیت در ثانیه را با فرمت H.264 کدگذاری کند.

نوکیا برای تحقق همه اینها، حسگری همراه با پردازنده‌ای خاص تولید کرده که قبل از ارسال تعداد مورد نیاز از پیکسل‌ها به پردازنده اصلی تصویر، وظیفه مقیاس‌بندی آنها را بر عهده دارد.

808 PureView Nokia مانند Nokia N8 و چند گوشی هوشمند دیگر نوکیا، صدای استریوی واقعی را ضبط می‌کند. بیشتر گوشی‌های هوشمند فقط صدای مونو را ضبط می‌کنند و برخی دیگر استریو را با استفاده از ضبط دوگانه مونو ایجاد می‌کنند.

808 PureView Nokia در ترکیب با اولین اجرای فناوری ضبط توانمند نوکیا (Nokia Rich Recording) بهترین درجه از صدای استریو را با تمام جزییات ضبط می‌کند. در حالی که بیشتر گوشی‌های هوشمند پیشرفته می‌توانند بدون افت کیفیت صدایی تا 110 دسی‌بل ضبط کنند، Nokia 808 به راحتی می‌تواند بین 140 تا 145 دسی‌بل ضبط کند که 4 برابر بلندتر از قدرت ضبط میکروفون‌های معمولی است. علاوه بر این، قابلیت ضبط توانمند صدا، فرکانس‌های بسیار پایین را نیز می‌تواند بدون افت کیفیت ضبط کند. ترکیب همه این اجزا به این معنی است که Nokia 808 صدا را با کیفیتی شبیه سی‌دی ضبط می‌کند. در واقع، چیزی که می‌شنوید را باید باور کنید. Nokia 808 از لحاظ عملکرد صوتی و بصری رقیب ندارد.

اتوفوکوس بهتر در ویدیو

فوکوس خودکار در ویدیو حوزه‌ای بود که باید به میزان قابل توجهی بهبود می‌یافت. به این دلیل که 808 PureView Nokia حسگر تصویر بزرگتری دارد (5 برابر بزرگتر از گوشی‌های هوشمند رقیب)، اپتیک‌ها عمق میدان نسبتا کمی به شما می‌دهند. علاوه بر این، ما از شگردهای بیش نمونه‌برداری در ویدیو استفاده می‌کنیم تا نویز کمتر و جزییات بیشتری در تصویر حاصل شود.

در نتیجه نوکیا سیستم فوکوس خودکار را دقیق‌تر، حساس‌تر و کنترل‌پذیرتر کرده است. شما فوکوس پی‌درپی خودکار را در تمام حالات تصویربرداری خواهید داشت، در عین حال، دسترسی آسان به کلیدهای کنترل خاموش/ روشن نیز وجود دارد. در حالت خاموش، لنز در نزدیکترین فاصله کانونی تنظیم می‌شود؛ در نتیجه دسترسی به فوکوسِ قابل قبول در فاصله‌های گوناگون از سوژه آسان‌تر شده و نقاط فوکوس‌شده رفع می‌شود. برای ثبت تصاویر و ویدیوها فوکوس لمسی نیز وجود دارد. در حالت تصویربرداری Creative یا مبتکرانه، نوکیا پا را فراتر گذاشته است. با یک فشار ممتد روی منظره‌یاب پنجره‌ای گشوده می‌شود که می‌توانید حالت اتوماتیک و ماکرو را انتخاب کنید. فوکوس در نمای بسته در حالت ماکرو بسیار بهبود پیدا کرده است؛ البته، حالت اتوماتیک همه کارها را برای شما انجام می‌دهد.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. HAWK می‌گوید

    طراحی اش خیلی شبیه C7 هست

    دقیقا چیزهایی که C7 کم داشت را بهش اضافه کرده

  2. M.r می‌گوید

    ممنون خیلی مفید بود،معلومه که برای نوشتنش خیلی وقت گزاشتی.من چند تا ویدیو از مقایسه ی دوربین این گوشی با گوشی های شاخ بازار رو توی یوتیوب دیدم و واقعا منو تحت تاثیر قرار داد.حتی سیستم عاملش با این سیمبینی که من میشناختم بسیار فرق داشت و بسیار روان بود و یه جورایی الهام گرفته از سیستم عامل میگو نوکیا بود،مدتی پیش نوکیا تایید کرد که این فناوری رو توی ویندوزفون هاش هم به کار خواهد برد…تصور کنید یه وینفون از سری لومیای نوکیا با این فناوری و صفحه نمایش کلیر بلک نوکیا که واقعا زیر نور خورشید عالی عمل میکنه با نسخه آینده ی وینفون8(آپولو) میتونه یه شاهکار باشه