آیا ویندوز و لینوکس آشتی می‌کنند؟

مشارکت ویندوز که در زمینه کدنویسی انجام شده، تا حد زیادی پشتیبانی لینوکس از نرم‌افزارها و اجرای آنرا بهبود می‌بخشد. این مساله نشاندهنده اهمیت رشد استفاده از پلتفرم‌های ترکیبی در میان کاربران ویندوز است.

0

فارنت – روز سه‌شنبه در مراسم بیستمین سالگرد عرضه لینوکس، انیمیشنی از سوی مایکروسافت پخش شد که زمزمه صلح بین ویندوز و لینوکس را به گوش رساند.

microsoft-vs-linux

این انیمیشن که با سخنرانی مدیر اجرایی لینوکس “جیم زلمین” همراه بود، ابتدا بیل گیتس را با کدو تنبلی بر سر ( به سبک جشن هالوین) نشان داد که پنگوئن لینوکس را به وحشت می‌اندازد و پس از آن پنگوئن به سمت لوگوی ویندوز سنگ‌پرانی می‌کند و … . اما انیمیشن با اهدای یک کیک تولد از سوی بیل گیتس (که دیگر کدو تنبل به سر ندارد) به پنگوئن لینوکس تمام می‌شود.

روابط بین مایکروسافت و لینوکس یکی از مسائلی بود که جیم زلمین درباره آن سخنرانی کرد. زلمین اشاره کرد به نقل قول معروف “استیو بالمر” مدیر عامل مایکروسافت در سال 2001 میلادی که لینوکس را سرطان توصیف کرده بود. سپس آنرا شوخی دانست و گوشزد کرد که شرکت مایکروسافت یکی از بزرگترین مشارکت‌کنندگان برای عرضه نسخه سوم لینوکس است.

مشارکت ویندوز که در زمینه کدنویسی انجام شده، تا حد زیادی پشتیبانی لینوکس از نرم‌افزارها و اجرای آنرا بهبود می‌بخشد. این مساله نشاندهنده اهمیت رشد استفاده از پلتفرم‌های ترکیبی در میان کاربران ویندوز است. کاملاً واضح است که مایکروسافت برای حفظ توان رقابتی‌اش در فضای سرور نیاز به پشتیبانی از لینوکس و نرم‌افزارهای منبع باز دارد.

در چند سال گذشته، مایکروسافت روابط خود را با “بنیاد نرم‌افزاری آپاچی” و دیگر بنیاد‌هایی که نقش کلیدی در دسته سرورهای منبع باز دارند محکم‌تر کرده است. پس خیلی تعجب‌آور نیست که حالا مایکروسافت را در حال ناز خریدن از لینوکس ببینیم.

آیا رقابت فرسایشی گذشته، تبدیل به یک رقابت دوستانه می‌شود ؟ مدیر اجرایی لینوکس ضمن بحث در مورد حالت تهاجمی مایکروسافت نسبت به فروشندگان لینوکس، از مساله “ثبت حق اختراع” به عنوان مانعی در برابر بهبود روابط لینوکس و مایکروسافت یاد کرد.

با تمام این تفاسیر نباید فراموش کنیم که ممکن است مشارکت لینوکس با مایکروسافت یک توطئه باشد و باعث بلعیده شدن پنگوئن لینوکس توسط ویندوز شود. شرح بیشتری از سخنرانی جیم زلمین را در روزهای آینده در فارنت دنبال کنید.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.