کتابخانه‌ گویای سامسونگ ویژه نابینایان در کرمان، بوشهر و ایلام افتتاح شد

جدیدترین شعبه از مجموعه کتابخانه‌های گویای سامسونگ روز دوشنبه و در اولین روز از هفته بهزیستی با حضور مدیران این شرکت، انجمن نابینایان و سازمان بهزیستی در کرمان افتتاح شد. کتابخانه‌های گویا در قالب یکی از پروژه‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ و با هدف ارائه خدمات موثر به منظور رشد جامعه نابینایان و کم‌بینایان کشور افتتاح می‌شوند.

0

دو شعبه دیگر از کتابخانه‌ گویای سامسونگ نیز پس از کرمان افتتاح می‌شوند. کار تجهیز و آماده‌سازی دو شعبه دیگر این کتابخانه‌ها در ایلام و بوشهر اکنون تمام شده و در چند روز آینده و پس از افتتاح رسمی، خدمات رسانی خود را به نابینایان و کم‌بینایان این دو شهر نیز آغاز خواهند کرد.

مراسم افتتاح کتابخانه گویای کرمان با حضور مدیران بخش مسئولیت‌های اجتماعی سامسونگ، نمایندگان انجمن نابینایان کشور، در کنار مدیران کل بهزیستی، امور اجتماعی و فرهنگی استان در باغ کتابخانه ملی کرمان برگزار شد.

کتابخانه‌ گویای سامسونگ

علی اکبر جمالی، مدیر عامل انجمن نابینایان ایران با اشاره به آثار مثبت راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا گفت: « زمانی که با همکاری شرکت سامسونگ این حرکت بزرگ فرهنگی را شروع کردیم، تنها ۴۰ عنوان کتاب کودک در یکی از مراکز نابینایان وجود داشت که این تعداد کم هم در دسترس کودکان نابینا نبود.»

مدیر عامل انجمن نابینایان ایران با اشاره به همکاری پنج ساله با شرکت سامسونگ، اظهار امیدواری کرد تا این همکاری باز هم ادامه پیدا کند و در سال آینده شاهد افتتاح بیستمین یا سی‌امین شعبه از کتابخانه‌های گویا باشیم.

کتابخانه‌ گویای سامسونگ در کرمان

فرهاد هجرت مدیر ارشد بازاریابی سامسونگ در این مراسم گفت: «از پنج سال پیش که ما کار تجهیز این مراکز را آغاز کردیم تا به امروز که در کرمان در خدمت شما هستیم، تعهد و علاقه ما برای کمک موثر به رشد جامعه عزیز نابینایان و کم بینایان، همینطور تشویق این افراد به شناخت توانمندی‌هایشان و تقویت آنها هر روز بیشتر از روز قبل شده است.»

او با اشاره به سابقه انجام پروژه‌های متعدد مسئولیت اجتماعی سامسونگ افزود: «پروژه‌های مسئولیت‌های اجتماعی سامسونگ در چهار حوزه اشتغال، آموزش، سلامت و محیط زیست تعریف شده است و در هر حوزه‌ هم نمونه‌هایی موفق توسط سامسونگ انجام شده که به عنوان موفق‌ترین آنها می‌توان به پروژه احیای جنگل‌های هیرکانی در حوزه محیط زیست، ایجاد مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در دو حوزه آموزش و اشتغال و همینطور برگزاری سالانه المپیاد تکنیسین‌ها اشاره کرد.»

در ادامه این مراسم منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان ایران، با تشکر از حمایت‌های سامسونگ در راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا گفت: « اولین شعبه از این کتابخانه‌ها در سال ۹۱ و در شهر زنجان افتتاح شد. هدف اولیه ما و شرکت سامسونگ راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا در شهرهای کم برخورداری بود که تعداد نابینای بیشتری را دارد. پس از آن هم کارگروهی به منظور افزایش کتاب‌های صوتی ویژه نابینایان تشکیل شد.»

قائم مقام انجمن نابینایان ایران به نتایج راه‌‌اندازی کتابخانه‌های گویا در میان جامعه نابینایان اشاره کرد و گفت: « شرکت سامسونگ با راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا کار بزرگی را برای نابینایان که مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند انجام داده است. این شرکت با قبول هزینه‌های ایاب‌وذهاب نابینایان باعث شده تا کودکان و نوجوانان نابینا به راحتی به این کتابخانه‌ها بیایند و علاوه بر کتاب خواندن، مهارت‌هایی همچون آموزش کامپیوتر، خط بریل، قصه‌گویی، خیاطی، سفالگری و برقراری ارتباط با دنیای اطراف را بیاموزند.»

در ادامه رمضان جهانداری، نماینده انجمن نابینایان استان کرمان گزارشی را از فعالیت این انجمن ارائه داد.

پس از آن زهرا موسی‌پور، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان در سخنانی راه‌اندازی ۱۵ کتابخانه دیجیتالی ویژه نابینایان که به همت شرکت سامسونگ انجام شده را یک رویداد فرهنگی بسیار جالب توجه دانست و خواستار همکاری سایر سازمان‌ها و نهادها برای توسعه فعالیت‌های کتابخانه گویا شد.

راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌های گویای ایران از ۵ سال پیش بر اساس تفاهم نامه‌ای میان انجمن نابینایان ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شرکت سامسونگ، به عنوان یکی از پروژه‌های مسئولیت اجتماعی این شرکت در حال اجراست. در حال حاضر ۱۲ کتابخانه گویا در ۱۲ شهر ایران فعال هستند که با افتتاح این سه شعبه جدید تعداد آنها به ۱۵ مرکز خواهد رسید. نزدیک به هزار و ۵۰۰ کتاب صوتی در این کتابخانه‌ها در دسترس کودکان قرار دارد تا به آن ها گوش دهند.

هر کتابخانه گویا فضایی برای نشستن و فعالیت ۳۰ تا ۵۰ مراجعه کننده در روز را دارد. در این کتابخانه‌ها، کودکان و نوجوانان نابینا پس از گوش دادن به قصه‌ها، درباره آن‌ها با مربیان خود صحبت می‌کنند. هم چنین، کارگاه‌های تئاتر برای کودکان ترتیب داده می‌شود تا قصه‌های مورد علاقه‌شان را بازی کنند.

هرچند این پروژه در ابتدا با محوریت کودکان آغاز شد اما با توجه به توسعه تجهیزات این مراکز اکنون میزبان نوجوانان و جوانان نابینا هم هستند. در این کتابخانه‌ها کلاس‌های آموزش بریل، جهت‌ یابی، کامپیوتر، زبان انگلیسی، هنر، صنایع دستی و… برگزار می‌شود.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.