واکسن HIV در آزمایش‌های انسانی ثمربخش بوده است

محققان دانشگاه هاروارد به تازگی موفق به ساخت واکسنی شده‌اند که بار دیگر امید به یافتن راه حلی برای جلوگیری از انتقال ویروس HIV را در دل بسیاری از پزشکان زنده کرده است.

0

یکی از مهلک‌ترین ویروس‌های دهه اخیر که موجب مرگ سالانه هزاران نفر می‌شود HIV است که تا پیش از این هیچ‌گونه درمان قطعی برای آن کشف نشده بود؛ با این حال محققان دانشگاه هاروارد به تازگی واکسنی چند منظوره ارائه کرده اند که در آزمایش‌های انسانی به مراتب قدرتمندتر از نمونه‌های قبلی در مقابل HIV عمل کرده است.

بر این اساس بیش از 80 درصد بدن افرادی که واکسن HIV بر روی آن‌ها تست شده است، از خود واکنش‌های به مراتب قدرتمند‌تری نسبت به حالت عادی نشان داده‌اند. این واکسن همچنین 67 درصد از میمون‌های رزوس را در برابر ویروس HIV محافظت  کرده است که می‌تواند نشانه‌هایی بر مؤثر بودن آن بر بدن انسان هم باشد.

به گفته محققان لازم است آزمایش‌های بیشتری انجام شود تا مشخص شود آیا واکنش ایمنی این واکسن می‌تواند فرد را در برابر آلودگی HIV حفظ کند. در قدم بعدی قرار است واکسن HIV بر روی 2600 زن در جنوب آفریقا که در معرض خطر ابتلا به HIV قرار دارند آزمایش گردد. این پنجمین واکسن HIV است که تاکنون به مرحله تست بر روی انسان رسیده است؛ البته هیچ‌یک از نمونه‌های قبلی به عنوان راه حل و درمان قطعی انتخاب نشده‌اند.

به نظر می‌رسد این بار قضیه جدی‌تر است، چراکه با یک این واکسن «موزاییکی» روبه‌رو هستیم که در جهت تقابل با انواع مختلف ویروس مختل کننده ایمنی بدن ساخته شده است؛ از این رو قابلیت تبدیل شدن به یک داروی جهانی را دارد. اگر در مراحل بعدی تست‌های فراگیر نیز واکسن جدید HIV موفقیت آمیز باشد، می‌توان از آن به عنوان اولین داروی قطعی تقابل با ویروس HIV یاد کرد که قابل استفاده برای طیف وسیعی از افراد خواهد بود.

منبع engadget
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.