دیجی‌کالا اتهام گران‌فروشی گوشی‌های تلفن همراه را رد کرد

پس از انتشار لیست شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی برای واردات گوشی تلفن همراه و مشخص شدن گران‌فروشی برخی فروشندگان، پیکان بخشی از اتهامات به سمت دیجی‌کالا نشانه رفت. حالا این شرکت طی بیانیه‌ای این اتهامات را رد کرده است.

5

در پی افزایش بی‌سابقه نرخ دلار و یورو (سقوط ارزش ریال) دولت اعلام کرد که به واردکنندگان رسمی دلار با نرخ دولتی 4200 تومان اختصاص می‌دهد. با این وجود شاهد بودیم که قیمت گوشی‌های هوشمند کماکان متناسب با نرخ نجومی دلار بالا رفت تا جایی که آیفون 10 اپل که با قیمت کمتر از 6 میلیون تومان عرضه می‌شد به بیش از 11 میلیون تومان رسید. اما این گران‌فروشی از کجا آب می‌خورد؟

گران‌فروشی دیجی‌کالا

در پی اعتراض کاربران وزیر ارتباطات و فناوری آقای محمدجواد آذری جهرمی لیست شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی و مقدار ارز اختصاص یافته به آن‌ها را منتشر کرد. در صدر این شرکت‌ها می‌توانستید شرکت‌های واردکننده محصولات اپل مثل نودیس پرداز و داتیس امرتات را ببینید که با نرخ دولتی گوشی‌ها را وارد کرده و با نرخ نجومی دلار 9000 تومانی آن‌ها را عرضه کرده‌اند. از آن‌جا که این دو شرکت از پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا برای عرضه محصولات خود استفاده کرده‌اند انگشت اتهامات برخی به سوی دیجی‌کالا هم دراز شد که چگونه این گوشی‌ها با قیمت نجومی در آن عرضه می‌شود.

امروز محمد عملداری مدیرعامل شرکت داتیس امرتات در توییتر خود نوشت که این شرکت مسئولیتی در قبال محصولات عرضه شده نودیس پرداز نداشته و تنها 3500 دستگاه آیفون SE با قیمت 1 میلیون و 300 هزار تومان وارد کرده که متأسفانه به دلیل عبور از واسطه‌ها در دیجی‌کالا به قیمت 3 میلیون تومان عرضه شده است! (این درحالیست که نام فروشنده در دیجی‌کالا خود شرکت داتیس امرتات درج شده است.)

جالب است که مدتی کوتاه پس از انتشار نام این واردکنندگان توسط وزارت ارتباطات، دیجی‌کالا نام فروشنده آیفون 10 را از نودیس پرداز به دیجی‌کالا تغییر داده و سپس این محصول را ناموجود کرد.

به هر حال حالا دیجی‌کالا هم در این‌باره بیانیه‌ای منتشر کرده است و گفته که از شفاف‌سازی‌های “صحیح” استقبال می‌کند. نکات مهم این بیانیه‌ را می‌توان در چند بند زیر خلاصه کرد:

  • کلیه‌ی گوشی‌های موبایل عرضه شده در دیجی‌کالا از توزیع کنندگان و واردکنندگان برندها در داخل کشور با قیمت‌های تعیین شده توسط خود تامین‌کنندگان و واردکنندگان  به صورت رسمی خریداری شده است و قیمت‌های فاکتور شده توسط آن‌ها بر مبنای قیمت ارز  آزاد و یا حتی بالاتر بوده است.
  • دیجی‌کالا ذی نفع در واردات کالا توسط هیچ کدام از واردکنندگان گوشی موبایل از جمله شرکت داتیس امرتات، نودیس پرداز و … نیست و آن‌ها نیز مانند باقی هزاران تامین کننده‌ی دیجی‌کالا در رسته‌های محصولی مختلف هستند.
  • حتی در پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا که قیمت‌گذاری توسط خود فروشندگان انجام می‌شود، کمسیون دریافتی دیجی‌کالا در گروه موبایل تنها 2 درصد است که به صورت شفاف قید شده است.

در پایان دیجی‌کالا می‌گوید برخلاف اکثر فروشندگان هیچ‌وقت در این بازار دست به احتکار و توقف فروش نزده و با اعتقاد به اصل شفافیت و مشتری‌محوری سوابق قیمت فروش کالای خود را به مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد.

نظر شما چیست؟ اگر واردکنندگان گوشی را با حاشیه سود کم و با نرخ ارز دولتی به فروشگاه‌ها می‌فروشند و فروشگاه‌ها نیز سود کلانی دریافت نمی‌کنند در این میان مقصر کیست؟

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. علی می‌گوید

    دزد واقعی هستند.
    مطمئن باشید این بحث ها هم فقط برا اینه که بگن نه ما گیر میدیم حواس من و شمارو پرت کنن.والا کسی با اونا کاری نداره.دیگه خر که نیستن مردم

  2. علیرضا می‌گوید

    دیجی کالا تمام فروش هایی که انجام میده با سودهای خیلی بالایی از مردم میگیره

    دروغ گو تر از این ادم کسی نیست ولی کیه بهش ثاابت کنه

    ——————————-

  3. مهدی می‌گوید

    دیجی کالا یه سرکت سو استفا ده گره من همیشه قیمت آنلاین گوشی های تلفن همراه را چک میکنم یجی کالا همراه با بالا رفتن قیمت دلار قیمت های خ دشا بالا میبرد وبعد که اوضاع از کنترل خارج شد هر موقع که وارد سایت دیجی میشدم هر گوشی که سرچ میکردم میزد ناموجود این یعنی چه ؟! یعنی احتکار پس نمخاد نه نه من غریبم در بیاری البته وقتی مملکت صاحب درست و درمونی نداره این مسایل زیاده با با لا رفتن قیمت دلار این فروشگاه ها ی آنلاین سود سرسام آوری به جیب زدند ولی به قیمت از دست دادن اندک اعتباری که داشتند

  4. رضا رییسی می‌گوید

    یه مشت دزد
    قبلا راهزن بوده الان نسل جدیدن این شکلی شده که میبینیم

  5. pangool می‌گوید

    به نظرم دیجی کالا مثل سگ دروغ میگه. خیلی گرون فروشه. من یک گوشی هواوی ثبت سفارش کردم تا فردا پرداخت رو تکمیل کنم در عرض یک روز 100 هزار تومان برد روش و من منصرف شدم. عرضه کنندش هم خودش بود. گوشیهایی هم که به نفعش نباشه رو ناموجود میکنه. الان هم گوشی جدید نخریدم و قصدش رو هم ندارم. هنوز هم نمردم!