انویدیا پلتفرم Isaac و رایانه Jetson Xavier را برای هوش مصنوعی معرفی کرد

هوش‌مصنوعی از آن فناوری‌هایی است که آینده درخشانی دارد و انویدیا برای حضور بیشتر پلتفرم Isaac و رایانه Jeston Xavier را معرفی کرد.

0

انویدیا با هوش مصنوعی چندان غریبه نیست و پیش از این نقش مهمی در تولید پردازنده‌هایی برای استفاده از این فناوری داشته است. اکنون نیز انویدیا با نگاهی به آینده در مراسم Computex 2018 از دو محصول جدید در زمینه هوش‌ مصنوعی رونمایی کرد. اولین محصول در واقع یک پلتفرم با نام Isaac است، این پلتفرم برای توسعه‌دهندگان معرفی شد و در کنار این پلتفرم شاهد معرفی کامپیوتر Jeston Xavier نیز هستیم. این کامپیوتر با هوش‌ مصنوعی سازگاری دارد. هر دو محصول تازه انویدیا برای افزایش عملکرد ربات‌ها معرفی شدند.

در این زمینه جنسون هوآنگ، مدیرعامل انویدیا متذکر شد که Isaac و Jeston Xavier برای نوآوری‌های بیشتر در زمینه هوش‌ مصنوعی عرضه شده‌اند و نرم‌افزارهایی که به صورت رایانش ابری اجرا می‌شوند را به ربات‌ها برای کنترل و مسیریابی در دنیای واقعی منتقل می‌کنند.

این هوش‌مصنوعی ترکیبی از سنسورها و دستگاه‌های محرک است که نقش مغز را در ماشین‌های خودکار آینده به عهده می‌گیرد. به گفته این مدیر ارشد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد حضور میلیاردها ربات در صنایع تولیدی، خانگی و حمل و نقل خواهیم بود.

از طرف دیگر پلتفرم Isaac از ابزارهای نرم‌افزاری تشکیل شده است که فرآیند ساخت و آموزش ربات‌های آینده را راحت‌تر خواهد کرد. این پلتفرم از مجموعه‌‌ای از API ‌هایی تشکیل شده که به دوربین‌های سه‌بعدی و سنسورها متصل می‌شوند، یک کتابخانه که از شتاب‌‌دهنده‌های هوش‌مصنوعی بهره می‌برد نیز الگوریتم طراحی شده برای ربات‌ها را به بهترین نحو ممکن و در کمترین زمان اجرا می‌کند.

در کناری این موارد یک محیط شبیه‌سازی شده در این پلتفرم با نام Isaac Sim وجود دارد تا فرآیند آموزش و امتحان بات‌های ساخته شده را در فضای مجازی بر عهده بگیرد. به این ترتیب توسعه و آزمایش ربات‌ها با این پلتفرم نسبت به آزمایش IRL که در حال حاضر برای ربات‌ها انجام می‌شود بسیار ساده‌تر خواهد بود.

nvidia jetson xavier

در قلب پلتفرم Isaac کامپیوتر هوش‌مصنوعی Jetson Xavier قرار دارد، این کامپیوتر که به نحو چشمگیری بسیار کوچک و جمع و جور طراحی شده پردازنده‌های مختلفی را تشکیل می‌دهد. در این زمینه می‌توان به Volta Tensor Core GPU, یک پردازنده هشت هسته‌ای ARM 64, دو شتاب‌دهنده یادگیری هوش‌مصنوعی که ساخت دست انویدیا است و پردازنده‌ای برای تصاویر و ویدئوهای استاتیک اشاره کرد. جالب است بدانید در کامپیوتر هوش‌ مصنوعی Jetson Xavier در مجموع با بیشتر از 9 میلیارد ترانزیستور سر و کار داریم که بیشتر از 30 تریلیون عملکرد را در هر ثانیه پردازش می‌کند.

جالب‌تر اینکه این کامپیوتر هوش‌ مصنوعی تنها به 30 وات برق نیاز دارد، این مقدار چیزی حدود نصف مصرف یک لامپ معمولی است.

هزینه کامپیوتر هوش‌ مصنوعی Xavier Jeston به همراه مجوز دسترسی به پلتفرم Isaac معادل 1,299 دلار است. انویدیا در حین معرفی این کامپیوتر مدعی شد که Isaac به لحاظ سرعت و میزان پردازش با یک WorkStation که 10 هزار دلار قیمت دارد رقابت می‌کند.

از آنجایی که این محصول به تازگی معرفی شده است نمی‌توان در خصوص عملکرد آن قضاوت کرد اما باز هم قیمت مناسب آن و امکانات و قدرتی که در اختیار مهندسین توسعه‌دهنده هوش‌ مصنوعی قرار می‌دهد را نمی‌توان انکار کرد.

در مجموع باید گفت با توجه به اینکه هوش‌مصنوعی رو‌ز‌به‌روز در حال گسترش بیشتری است و در صنایع مختلف رواج زیادی پیدا کرده است انتظار می‌رود به لطف دستاوردهایی نظر کامپیوتر هوش‌مصنوعی Xavier Jetson یا پلتفرم Isaac در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد حضور قدرتمند ربات‌هایی هوشمند در صنایع امنیتی، غذایی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای باشیم. به انقلاب ربات‌ها خوش‌ آمدید.

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.