برخی گوشی‌های اندرویدی ZTE و Archos به صورت کارخانه‌ای با بدافزار Cosiloon عرضه شده‌اند

دولت آمریکا در حال تحقیق برای جاسوسی برخی از شرکت‌های چینی از طریق گوشی‌های هوشمند است و گفته می‌شود برخی گوشی‌های اندرویدی ZTE و Archos به صورت کارخانه‌ای با بدافزار Cosiloon عرضه شده‌اند.

0

برند چینی ZTE حساب ویژه‌ای برای بازار آمریکا باز کرده است اما آمریکا این برند را به معامله با کشورهایی که تحریم شده‌اند متهم کرده و مشکلات قانونی مختلفی را پیش‌روی ZTE گذاشته است.

از قرار معلوم دشواری‌های ZTE برای حضور در بازار آمریکا به همین‌جا ختم نمی‌شود و بدافزار Cosiloon بر روی بعضی از گوشی‌های این شرکت که در آمریکا فروخته می‌شدند پیدا شده است. به این ترتیب دولت آمریکا مشکوک شده که ZTE در جاسوسی علیه آمریکا دست داشته است.

شرکت‌ امنیتی Avast اطلاعات مربوط به بدافزار Coslioon را در بلاگ این شرکت منتشر کرده است، بنا به این اطلاعات حضور این بدافزار تنها منحصر به گوشی‌های ZTE نیست و گوشی‌های سایر برند‌های چینی مانند Archos, Prestigio نیز با این بدافزار راهی بازار شده‌اند.

بدافزار Cosiloon

این بدافزار تبلیغاتی را بر روی گوشی اجرا می‌کند و گفته می‌شود که حدود 2 سال از حضور آن در گوشی‌های اندرویدی می‌گذرد. بدافزار Cosiloon از طریق دو فایل APK نصب و اجرا می‌شود. این بدافزار در رابط کاربری بعضی از اپلیکیشن‌های اندرویدی تعبیه شده است و مدل‌های مختلفی از آن وجود دارد. در جدیدترین نسخه این بدافزار شاهد تبلیغاتی از فریم‌ورک گوگل، فیس‌بوک و Baidu هستیم. این بدافزار در داخل لانچر به عنوان یک ابزار سیستمی مخفی می‌شود.

بر اساس گزارشی که Avast منتشر کرده، گوشی کاربران بیشتر از 90 کشور دنیا به این بدافزار آلوده شده است که کشورهای روسیه، ایتالیا، آلمان، بریتانیا، اوکراین، پرتقال، ونزوئلا، یونان، فرانسه و رومانی بیشترین تعداد آلودگی به این بدافزار را تشکیل می‌دهند.

این‌گونه که پیداست بیشتر گوشی‌های ارزان‌قیمتی که از پردازنده‌های مدیاتک استفاده می‌کنند به این بدافزار آلوده شده‌اند و به این ترتیب اگر گوشی یا تبلتی مجهز به پردازنده مدیاتک دارید بهتر است حتما برای عدم حضور این بدافزار گوشی خود را اسکن کنید.

 

منبع androidpolice
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.