بررسی آنر 9 لایت؛ میان‌رده‌ای با اقتدار!

به رسم همیشگی آنر امسال نیز شرکت هواوی نسخه لایت آنر 9 را به بازار عرضه کرده است. آنر 9 لایت یکی از میان‌رده‌های پریمیوم محسوب می‌شود که قرار است بسیاری از قابلیت‌های پرچم‌داران را با قیمتی پایین‌تر به دست کاربر برساند. با فارنت و بررسی آنر 9 لایت همراه باشید.

5

شرکت هواوی در چند ماه اخیر میان‌رده‌های فراوانی را تحت برندهای مختلف از جمله آنر، نوا و … وارد بازار کرده است. راستش را بخواهید ما هم کمی از تنوع فراوان گوشی‌های این شرکت گیج شده‌ایم اما در نهایت تنوع بیشتر به معنای حق انتخاب بیشتر و در نهایت به نفع مصرف‌کننده تمام خواهد شد. آنر 9 لایت همان‌طور که از نامش پیداست قرار است یک نسخه ارزان‌تر از آنر 9 باشد که بررسی آن را در آذرماه در فارنت خواندید.

بررسی آنر 9 لایت - مقایسه
آنر 9 لایت در میان هواوی پی 20 پرو و Y7 Prime 2018

در نگاه اول مزایای اصلی آنر 9 لایت را بدنه شیشه‌ای، دوربین‌های دوگانه در پشت و جلو و صفحه‌نمایش کم‌حاشیه آن تشکیل می‌دهند. مانند همیشه برای بررسی آنر 9 لایت هم از مشخصات فنی این گوشی شروع می‌کنیم.

مشخصات فنی آنر 9 لایت

  • ابعاد و وزن: ۱۵۱ در ۷۱.۹ در ۷.۶ میلی‌‌متر – ۱۴۹ گرم
  • صفحه‌نمایش: ۵.۶۵ اینچی – نسبت تصویر ۱۸:۹ – وضوح ۱۰۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل – IPS LCD
  • سیستم‌عامل و رابط کاربری: اندروید ۸.۰ اوریو – رابط کاربری EMUI 8.0
  • پردازنده: کیرین ۶۵۹ هواوی – ۴ هسته ۲.۳۶ گیگاهرتزی + ۴ هسته ۱.۷ گیگاهرتزی Cortex-A53
  • پردازنده گرافیکی: Mali T830 دو هسته‌ای
  • رم و حافظه داخلی: ۳ گیگابایت رم – ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین: دوگانه ۱۳ + ۲ مگاپیکسلی – فوکوس خودکار تشخیص فاز – فلش LED
  • دوربین سلفی: ۱۳+۲ مگاپیکسلی
  • فیلم‌برداری: فول اچ‌دی 1080p@30fps
  • باتری: ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
  • سایر مشخصات: بلوتوث ۴.۲ – وای‌فای b/g/n – GPS – microUSB – حسگر اثر انگشت

طراحی و ساخت

بررسی آنر 9 لایت - طراحی

همان‌طور که از نام آنر ۹ لایت برمی‌آید انتظار داریم این گوشی شباهت ظاهری فراوانی به آنر ۹ داشته باشد و تا حد زیادی هم این انتظار برآورده می‌شود. آنر ۹ لایت از یک پنل شیشه‌ای در پشت استفاده می‌کند که با وجود جذب اثر انگشت جذاب و زیباست و شبیه به گوشی‌های رده‌بالاتر به نظر می‌رسد. حاشیه‌های باریک صفحه‌نمایش حتی از آنر 9 جذاب‌تر به نظر رسیده و بیشتر شبیه به گوشی جدیدتر View 10 آنر است.

برخلاف گوشی‌های بالارده اما قاب اطراف گوشی پلاستیکی است و تنها شبیه به فلز به نظر می‌رسد. به این ترتیب کمی از حس یک گوشی پریمیوم کاسته شده است اما در کل می‌توان کیفیت ساخت آنر 9 لایت را مطلوب ارزیابی کرد و از نظر زیبایی هم بدنه شیشه‌ای و البته حاشیه‌های باریک صفحه‌نمایش جذابیت بسیار بالایی دارد.

در لبه پایینی می‌توانید تک اسپیکر گوشی، درگاه microUSB و جک هدفون را ببینید و دکمه‌های تنظیم صدا و پاور نیز در لبه سمت راست قرار دارند. همان‌طور که از یک گوشی میان‌رده انتظار داریم در آنر 9 لایت خبری از استانداردهای مقاومت دربرابر آب و گرد نیست.

بررسی آنر 9 لایت - حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت در وسط قاب پشتی گوشی قرار گرفته که دسترسی به آن ساده و آسان است. سرعت و دقت این حسگر هم عالی است و می‌توانید از آن برای مرور تصاویر، پایین کشیدن صفحه اعلان‌ها و متوقف کردن آلارم ساعت هم استفاده کنید.

به‌طور کلی طراحی آنر 9 لایت را می‌توان یکی از نقاط قوت آن در این رده قیمتی محسوب کرد. این گوشی در رنگ‌های مشکی، خاکستری و آبی به بازار عرضه شده است.


صفحه‌نمایش

بررسی آنر 9 لایت - صفحه‌نمایش

درحالی‌که صفحه‌نمایش گوشی‌های پرچم‌دار در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی به جز افزودن قابلیت‌هایی مثل HDR نکرده اما در میان‌رده‌های حالا شاهد استفاده از پنل‌های بسیار باکیفیتی هستیم که نمونه آن را می‌توانید در آنر 9 لایت ببینید.

صفحه‌نمایش 5.65 اینچی آنر 9 لایت دارای وضوح 2160 در 1080 پیکسل است که تراکم پیکسلی عالی 428 پیکسل بر اینچ را باعث می‌شود. این صفحه‌نمایش همچنین روشنایی بسیار خوبی داشته و شادابی رنگ‌ها و کنتراست تصویر نیز در آن بسیار خوب است.

علاوه بر این صفحه‌نمایش آنر 9 لایت از نسبت تصویر جدید 18:9 یا 2:1 استفاده می‌کند به این معنی که نسبتاً به صفحات نمایش قبلی کشیده‌تر است و عرض کمتری دارد. به این ترتیب نه‌تنها حاشیه صفحه‌نمایش باریک‌تر شده بلکه استفاده همزمان از دو اپ ساده‌ر شده و تماشای فیلم‌های سینمایی نیز جذاب‌تر است.

مانند همیشه در تنظیمات صفحه‌نمایش آنر 9 لایت می‌توانید دمای رنگ و حتی وضوج تصویر را نیز به انتخاب خود تنظیم کرده و شب‌ها با فعال کردن Eye comfort می‌توانید با کاهش نور آبی از خستگی چشمان خود جلوگیری کنید.


سخت‌افزار و عملکرد

بررسی آنر 9 لایت - بازی و عملکرد

آنر 9 لایت از تراشه آشنا و تکراری Kirin 659 استفاده می‌کند. این تراشه ساخت هواوی که پیش از این در گوشی‌های میان‌رده متعددی مانند پی اسمارت، نوا 3e، نوا 2 پلاس، میت 10 لایت و آنر 7 ایکس دیده بودیم را می‌توان یک میان‌رده مناسب دانست. Kirin 659 از هشت هسته Cortex-A53 استفاده می‌کند که نیمی از آن‌ها با فرکانس 2.36 و نیم دیگر با فرکانس 1.7 گیگاهرتز کار می‌کنند و در کنار خود پردازنده گرافیکی دوهسته‌ای Mali-T830 را دارند. آنر 9 لایت این تراشه را با 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی همراه کرده است.

همان‌طور که گفتیم انتظار داریم عملکرد آنر 9 لایت با توجه به تراشه استفاده شده هم‌تراز با پی اسمارت، نوا 3e و میت 10 لایت باشد. برای سنجش قدرت پردازشی و گرافیکی این گوشی و مقایسه با رقبا از بنچمارک‌های رایج کمک گرفتیم:

همان‌طور که می‌بینید عملکرد آنر 9 لایت مشابه پی اسمارت هواوی (با تراشه مشابه) است. به این ترتیب عملکرد پردازشی این گوشی مشابه رقبایی مثل گلکسی A5 2017 سامسونگ و Mi A1 شیائومی است اما از نظر گرافیکی گوشی‌های رقیب عملکرد بهتری دارند. در تست‌های ترکیبی AnTuTu و PCMark اما آنر 9 لایت چیزی از رقبای خود کم ندارد و عملکرد بسیار خوبی برای رده قیمتی خود دارد.

به این ترتیب می‌توان گفت اگر هدف اصلی شما بازی کردن است شاید رقبا بتوانند عملکرد نسبتاً بهتری را فراهم کنند اما در کارهای روزانه عملکرد آنر 9 لایت بسیار خوب است. ما هنگام مرور شبکه‌های اجتماعی، وبگردی، تماشای ویدئو و حتی استفاده همزمان از دو اپلیکیشن کندی و لگ محسوسی را در این گوشی مشاهده نکردیم.


نرم‌افزار و رابط کاربری

بررسی آنر 9 لایت - رابط کاربری

آنر 9 لایت برخلاف بسیاری از گوشی‌های میان‌رده رقیب از ابتدا با آخرین نسخه اندروید یعنی 8 اوریو به بازار عرضه شده است. این درحالیست که رقبایی مثل گلکسی A5 2017 سامسونگ هنوز منتظر عرضه آپدیت هستند. به این ترتیب می‌توان عرضه با اندروید 8 را خود یک مزیت رقابتی برای آنر 9 لایت محسوب کرد.

طبق انتظار آنر 9 لایت همچنین با رابط کاربری EMUI 8.0 به بازار عرضه شده است. با این‌که این رابط کاربری شباهت نسبتاً زیادی به iOS داشته و برای علاقمندان اندروید خالص دلچسب نیست اما بی‌شک برای یک میان‌رده ارزش افزوده بالایی را به همراه دارد. EMUI 8 امکانات شخصی‌سازی فراوانی دارد و بدون نصب هیچ‌گونه اپلیکیشن اضافه قابلیت‌های فراوانی را در اختیارتان می‌گذارد.

قفل کردن اپلیکیشن‌ها، کپی از اپ‌های اجتماعی، نصب و اعمال تم‌های مختلف، بلک‌لیست، پاکسازی حافظه داخلی و رم، بررسی بدافزار و گرفتن نسخه پشتیبانی تنها بخشی از قابلیت‌های نرم‌افزاری آنر 9 لایت به لطف EMUI هستند.


دوربین

بررسی آنر 9 لایت - دوربین

این روزها همه سازندگان گوشی‌های هوشمند بر روی دوربین محصولات خود تمرکز کرده‌اند. درحالی‌که دوربین دوگانه را بیشتر در گوشی‌های با قیمت بالاتر دیده بودیم آنر 9 لایت هم در جلو و هم پشت میزبان دوربین دوگانه است. البته دوربین دوم در هر دو طرف تنها برای تشخیص عمق و گرفتن تصاویر پرتره کاربرد دارد.

دوربین پشتی وضوح 13 مگاپیکسلی داشته و به لطف فوکوس خودکار تشخیص فاز عملکرد خوبی را در فوکوس روی سوژه‌ها دارد. دوربین 13 مگاپیکسلی سلفی هم در کنار دوربین دوم می‌تواند یک مزیت بزرگ برای آنر 9 لایت محسوب شود.

رابط کاربری دوربین آنر 9 لایت ساده‌ و کاربردی طراحی شده است. با این‌حال کماکان قابلیت Pro Photo برای تنظیم دستی نوردهی، ISO، سرعت شاتر، وایت بالانس و … وجود دارد تا بتوانید در هر شرایطی تصویر دلخواه خود را ثبت کنید.

به‌زودی در مطلبی مجزا به بررسی قابلیت‌های دوربین این گوشی می‌پردازیم و به همین علت در این‌جا صرفاً کیفیت تصاویر دوربین را به صورت خلاصه مرور می‌کنیم.

کیفیت تصاویر دوربین آنر 9 لایت در نور مناسب بسیار خوب است. جزئیات ثبت شده عالی، دامنه دینامیکی خوب و رنگ‌ها هم طبیعی هستند. در نور کم اما نباید انتظار تصاویری عالی را از این دوربین داشته باشید. خوشبختانه دوربین گوشی با این‌که عملکرد فوق‌العاده‌ای در نور کم ندارد در تلاش برای کاهش نویز جزئیات را از بین نمی‌برد و تصاویر هرچند تاریک اما طبیعی‌تر هستند.

کیفیت سلفی‌ها هم مشابه دوربین اصلی بسیار خوب است. به لطف وضوح بالا جزئیات زیادی در سوژه‌ها ثبت می‌شود. به کمک دوربین دوم گوشی می‌تواند چه با دوربین پشت و چه جلو سوژه‌ها را از پس‌زمینه تشخیص داده و افکتی موسوم به بوکه یا پرتره را اعمال کند. این قابلیت نسبت به گوشی‌های بدون دوربین دوم دقیق‌تر خواهد بود.

کیفیت فیلم‌های ثبت شده نیز مناسب است. در این رده قیمتی نباید انتظار فیلم‌برداری 4K یا لرزش‌گیر پیشرفته‌ای را داشته باشید اما اگر گوشی را پایدار نگه‌دارید و نور محیط هم کافی باشد ویدئوهای 1080p ثبت شده از جزئیات و دامنه دینامیکی مناسبی برخوردارند.


باتری و دوام شارژ

بررسی آنر 9 لایت - باتری

آنر 9 لایت به یک باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده است که برای یک میان‌رده ظرفیت خوبی به شمار می‌رود. از آن‌جا که در این گوشی خبری از شارژ سریع نیست شارژ کردن گوشی با شارژر درون جعبه تا 50 درصد حدود یک ساعت و تا 100 درصد حدود 2 ساعت و نیم طول می‌کشد.

خبر خوب این‌که دوام شارژ باتری بسیار خوب است و حتی در استفاده نسبتاً سنگین با استفاده از GPS و کمی بازی می‌توانید یک روز کامل را روی دوام شارژ آنر 9 لایت حساب کرده و شارژ کردن آن را به شب موکول کنید. آنر 9 لایت همچنین با چندین حالت ذخیره انرژی همراه است که حالت اول با کاهش فرکانس پردازنده، اپلیکیشن‌های فعال در پس زمینه و وضوح تصویر انرژی را ذخیره کرده و حالت حداکثری هم تعداد اپ‌های قابل اجرا را به حداقل رسانده و مصرف انرژی را پایین می‌آورد تا در شرایط اضطراری گوشی شما چند ساعتی دوام بیاورد.

در آزمایش باتری PCMark Work 2.0 روشنایی تصویر را روی 200 نیت تنظیم کرده و سناریویی شبیه به استفاده روزانه را شبیه‌سازی کردیم. آنر 9 لایت توانست در این آزمون ۷ ساعت و ۵۵ دقیقه دوام بیاورد.


صدا

آنر 9 لایت مانند سایر میان‌رده‌های بازار تنها یک بلندگو در لبه پایینی خود دارد. بلندی صدای این اسپیکر خوب ارزیابی می‌شود و کیفیت آن هم برای یک میان‌رده قابل قبول است.

بررسی آنر 9 لایت - صدا
آنر 9 لایت + ایرفون Shure SE846

آنر 9 لایت همچنین جک 3.5 میلی‌متری هدفون را برخلاف پرچم‌داران حفظ کرده تا به آسانی بتوانید هدفون‌های مورد علاقه خود را به آن متصل کنید. کیفیت ایرفون درون جعبه را مشابه اکثر ایرفون‌های گوشی‌های هواوی می‌توان “کار راه‌انداز” محسوب کرد اما خوشبختانه خروجی صدای هدفون کیفیت خوبی داشته و با فناوری Histen هواوی می‌توانید صدا را تا حدی شخصی‌سازی کنید.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

آنر 9 لایت یک میان‌رده دیگر از شرکت هواوی تحت برند آنر است که ویژگی‌های کلیدی خود را دارد. این گوشی که می‌توانید به آسانی آن را با میت 10 لایت مقایسه کنید اما طراحی متفاوتی داشته و به همین دلیل می‌تواند برای بسیاری جذاب باشد. بدنه شیشه‌ای، حاشیه‌های باریک و چهار دوربین برای یک میان‌رده از ویژگی‌های کلیدی آنر 9 لایت محسوب می‌شود. در مقابل عملکرد گرافیکی تراشه Kirin 659 کمی نسبت به رقبا ضعیف‌تر است و همچنین بهتر بود هواوی قاب اطراف گوشی را از جنس فلز می‌ساخت.

در مجموع آنر 9 لایت یک میان‌رده جذاب است که با توجه به قیمت تعیین شده آن برای بازار ایران می‌تواند به یکی از گزینه‌های خرید خوب تبدیل شود. از جمله رقبای اصلی این گوشی می‌توان به Mi A1 شیائومی، گلکسی A5 2017 از سامسونگ و گوشی‌های پی اسمارت، آنر 7 ایکس و میت 10 لایت از خود هواوی اشاره کرد.

84%
بسیار خوب

آنر 9 لایت | Honor 9 lite

آنر 9 لایت میان‌رده‌ای دیگر بین دریای میان‌رده‌های هواوی و آنر است. چیزی که این گوشی را از رقبا متمایز می‌کند طراحی جذاب، صفحه‌نمایش کم حاشیه، دوام شارژ بالا، اندروید 8 اوریو و دوربین‌های دوگانه در پشت و جلوی گوشی است.
در عوض بهتر بود هواوی از تراشه جدیدی با پردازنده گرافیکی قوی‌تر استفاده می‌کرد و اگر جنس قاب اطراف گوشی فلزی بود حس بهتری را به کاربر القا می‌کرد.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • صدا
  • باتری و دوام شارژ

از آن‌جا که قیمت رسمی این گوشی در بازار ایران هنوز مشخص نشده نمی‌توانیم در مورد ارزش خرید آنر ۹ لایت بحث کنیم اما با توجه به قیمت جهانی باید منتظر یک قیمت رقابتی از سوی هواوی باشیم.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. علیرضا می‌گوید

    سلام این بهتره یا پی اسمارت؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بررسی پی اسمارت رو می‌تونین از اینجا بخونید.
      بررسی هواوی پی اسمارت؛ هوشمند میانه‌رو
      تقریبا یکسان هستن و تفاوتشون بیشتر از نظر ظاهریه

  2. علی می‌گوید

    سلام.
    کدوم رنگش قشنگ تره؟
    کدوم رنگش مثل آینه میمونه؟

  3. علی می‌گوید

    سلام حسگر ژیروسکوب داره؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بله