بررسی هواوی پی 20 پرو؛ یک سورپرایز خوشایند

هواوی امسال علاوه بر پی 20 پرچم‌دار جدید پی 20 پرو را نیز به بازار عرضه کرده است. این گوشی با ویژگی‌هایی جدید و به خصوص تمرکز ویژه روی دوربین می‌تواند یکی از بهترین گوشی‌های سال باشد. ما در فارنت امروز قصد بررسی پی 20 پرو را داریم تا طراحی، عملکرد، امکانات، دوربین و سایر ویژگی‌های آن را زیر ذره‌بین قرار دهیم. با ما و بررسی پی 20 پرو هواوی همراه باشید.

0

هواوی در ابتدا و اواسط هر سال گوشی‌های پرچم‌دار سری پی و میت خود را رونمایی می‌کند. سال گذشته پی 10 با بهبودهای اندک نسبت به میت 9 و پی 10 پلاس با شباهت فراوان نسبت به پی 10 وارد بازار شد. اما حالا پی 20 پرو را می‌توان یک سورپرایز خوشایند دانست که بهبودهای بیشتری نسبت به پی 20 داشته و خصوصاً با تمرکز ویژه روی دوربین پتانسیل بسیار بالایی دارد. در بررسی پی 20 پرو سعی کرده‌ایم بیشتر روی ویژگی‌های جدید این گوشی تمرکز کنیم و از آن‌جا که بسیاری از قابلیت‌های این گوشی را به‌طور مفصل در مورد میت 10 شرح داده‌ایم به مرور خلاصه آن‌ها قناعت می‌کنیم.

پی 20 پرو با همان تراشه Kirin 970 سال گذشته به بازار عرضه شده است و بسیاری از ویژگی‌های نرم‌افزاری خود را نیز از سری میت و EMUI 8.0 به ارث برده است. در عوض طراحی پی 20 و پی 20 پرو به کلی عوض شده و حالا شاهد بدنه‌ای شیشه‌ای در رنگ‌های جذاب و البته بریدگی صفحه‌نمایش هستیم. هواوی در پی 20 پرو حالا سه دوربین مجزا را در پشت به کار گرفته تا علاوه بر دوربین اصلی 40 مگاپیکسلی و دوربین مونوکروم یک دوربین با لنز تله‌فوتو زوم سه برابری نیز قرار بگیرد. باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی هم حداقل روی کاغذ نگرانی‌ها از بابت دوام شارژ را برطرف می‌کند.

اما آیا همه این ویژگی‌ها از پی 20 پرو بهترین گوشی اندرویدی را خواهد ساخت؟ با ما و بررسی پی 20 پرو همراه باشید.

مشخصات فنی هواوی پی 20 پرو

  • ابعاد و وزن: ۱۵۵ در ۷۳.۹ در ۷.۸ میلی‌متر – ۱۸۰ گرم
  • مقاومت دربرابر آب و گردوغبار: IP67 – تا ۱ متر زیر آب برای ۳۰ دقیقه
  • صفحه‌نمایش: ۶.۱ اینچی – نسبت تصویر ۱۸.۷:۹ – وضوح ۲۲۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل – AMOLED – قابلیت همیشه روشن
  • سیستم‌عامل و رابط کاربری: اندروید ۸.۱ با رابط EMUI 8.1
  • پردازنده: کیرین ۹۷۰ – چهار هسته ۲.۴ گیگاهرتزی Cortex-A73 و چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A53
  • پردازنده گرافیکی: نسخه ۱۲ هسته‌ای Mali-G72
  • حافظه داخلی: ۱۲۸ گیگابایت – بدون درگاه کارت حافظه
  • حافظه رم: ۶ گیگابایت LPDDR4
  • دوربین اصلی: ۴۰ مگاپیکسلی – اندازه سنسور ۱/۱.۷ اینچی – دیافراگم f/1.8 – لرزش‌گیر اپتیکال
  • دوربین دوم: ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم – دیافراگم f/1.6 – لرزش‌گیر اپتیکال
  • دوربین سوم: ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو – زوم سه برابری اپتیکال – زوم ۵ برابری هیبریدی – لرزش‌گیر اپتیکال
  • فیلم‌برداری: 4K@30fps یا 1080p@60fps یا 720p@960fps
  • دوربین سلفی: ۲۴ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 – فیلم‌برداری 720p
  • باتری: ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با شارژ سریع سوپرشارژ – بدون شارژ بی‌سیم
  • سایر مشخصات: بلندگوهای استریو – فاقد جک هدفون – بلوتوث ۴.۲ – فرستنده فروسرخ – قابلیت PC Mode
  • قیمت حدودی: ۸۰۰ یورو (وارد بازار ایران نشده است)

طراحی و ساخت

یکی از تغییرات اصلی پی 20 پرو طراحی کاملاً جدید آن است. درحالی‌که هواوی در گوشی‌های نسل قبلی سری پی معمولاً از فلز استفاده می‌کند حالا طراحی پی 20 پرو شیشه‌ای و بسیار جذاب‌تر است. در نگاه اول شاید پی 20 پرو را با آیفون 10 اپل اشتباه بگیرید. نه‌تنها صفحه‌نمایش جلوی گوشی حالا یک بریدگی دارد بلکه چینش دوربین‌ها نیز عمودی شده و خمیدگی‌های قاب فلزی هم شباهت زیادی به پرچم‌دار اپل دارد. با این‌حال حاشیه قابل توجه پایین صفحه، دوربین سوم و البته رنگ‌های جذاب پی 20 پرو به سرعت تفاوت را به شما نشان خواهند داد.

بی‌شک جذاب‌ترین ویژگی ظاهری پی 20 پرو رنگ جدید Twilight یا گرگ و میش آن است که از پایین تا بالای گوشی یک گرادیان رنگی سبز به آبی تا بنفش را به وجود آورده‌اند. با این‌حال نسخه آبی رنگ که در اختیار ما قرار داده شده بود نیز کماکان زیبا و جذاب است. شاید ایراد اصلی این طراحی جذب فوق‌العاده زیاد اثر انگشت روی آن باشد؛ بیشتر از چیزی که در سایر گوشی‌های فلزی دیده بودیم.

با این حال بی‌شک پی 20 پرو حس یک پرچم‌دار را به شما القا می‌کند و ضخامت و وزن آن نیز به خوبی تنظیم شده است. این گوشی البته کمی لیزتر از انتظار بوده و به دلیل نبود انحنای بزرگی در پشت برخلاف میت 10 پرو ارگونومی بسیار خوبی ندارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم یک کیس برای پی 20 پرو تهیه کنید. محل قرارگیری دکمه‌های پاور و تنظیم صدا بسیار خوب و فیدبک آن‌ها نیز مناسب است.

شاید انتقاد بزرگ به طراحی پی 20 پرو وجود حاشیه ضخیم در پایین صفحه‌نمایش باشد. درست است که هواوی حسگر اثر انگشت را درون آن قرار داده اما به اعتقاد ما بهتر بود حسگر به پشت منتقل شده و این حاشیه به حداقل برسد. درحال حاضر رقبایی مثل گلکسی اس 9 و آیفون 10 نسبت صفحه‌نمایش به بدنه بهتری دارند. فلسفه وجود بریدگی صفحه‌نمایش در واقع حذف حاشیه‌های اطراف است که حالا با وجود این حاشیه ضخیم وجود بریدگی هم توجیه چندانی نخواهد داشت.

هواوی همچنین جک هدفون را نیز حذف کرده و خبری از درگاه کارت حافظه هم نیست. با این‌که حافظه 128 گیگابایتی برای اکثریت افراد کافیست اما وجود جک هدفون می‌توانست یک نقطه قوت باشد. با این حال خوشبختانه فرستنده فروسرخ برای کنترل تلویزیون، پروژکتور، کولرگازی و سایر وسایل خانگی و اداری حفظ شده است.

یک انتقاد کوچک دیگر هم وجود نوشته‌های فراوان در پشت بدنه است: لوگوی لایکا در کنار مشخصات دوربین، لوگوی هواوی، محل ساخت، مشخصات میهن هواوی، لوگوی استانداردهای جهانی و … کمی از تمیزی و یکپارچگی طراحی کاسته‌اند. با این‌حال بی‌شک پی 20 پرو یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های بازار است و بسیاری از افراد مشکلات جزئی را به طراحی جدید و جذاب می‌بخشند.


تشخیص هویت

از آن‌جا که اکثر گوشی‌های هوشمند حالا به قابلیت تشخیص چهره مجهز شده‌اند پی 20 پرو نیز این قابلیت را به همراه دارد. با این‌حال در این گوشی برخلاف آیفون 10 خبری از فرستنده فروسرخ و یا اسکن عنبیه مشابه گلکسی اس 9 نیست و گوشی صرفا از دوربین سلفی چهره شما را تشخیص خواهد داد. به این ترتیب با این‌که سرعت تشخیص چهره بسیار بالاست اما نمی‌توانید روی امنیت آن حساب باز کنید.

برای استفاده از قابلیت تشخیص چهره گوشی به سرعت چهره شما را اسکن کرده و از این پس با بلندکردن گوشی از جای خود صفحه‌نمایش روشن شده و گوشی به سرعت آنلاک خواهد شد. با این‌حال از آن‌جا که هیچ سنسور اضافه‌ای وجود ندارد در محیط تاریک گوشی به ناچار نور صفحه‌نمایش را افزایش می‌دهد تا بتوانید چهره شما را تشخیص دهد.

اگر به دنبال امنیت بالاتر هستید حسگر اثر انگشت پایین صفحه کماکان انتخاب بهتری است. این حسگر مثل تمامی پرچم‌داران هواوی سرعت فوق‌العاده و دقت بالایی دارد و در کسری از ثانیه گوشی را آنلاک می‌کند. از این حسگر همچنین می‌توانید به عنوان یک جسچرپد استفاده کنید تا نیازی به استفاده از دکمه‌های ناوبری مجازی روی صفحه نباشد.


صفحه‌نمایش

هواوی از میت 10 به قطار صفحات نمایش کم حاشیه پیوست و حالا تلاش کرده تا ضخامت حاشیه را (حداقل در ظاهر) کمتر از پیش کند. همان‌طور که در بخش طراحی گفتیم تصمیم هواوی در استفاده از بریدگی صفحه‌نمایش در کنار حاشیه ضخیم در پایین کمی عجیب است. به هر حال هواوی می‌گوید این بریدگی از بریدگی آیفون 10 کوچک‌تر است که البته دلیل آن هم عدم وجود سنسورهای ویژه تشخیص چهره است.

صفحه‌نمایش 6.1 اینچی پی 20 پرو از نسبت تصویر 18.7:9 استفاده می‌کند تا حتی نسبت به صفحات کشیده هم کمی کشیده‌تر باشد. این صفحه‌نمایش دارای یک پنل AMOLED با وضوح 2240 در 1080 پیکسل است که شاید بهترین نمونه استفاده شده در گوشی‌های هواوی باشد. شاید وضوح پایین‌تر این صفحه‌نمایش نسبت به نمونه‌های گلکسی اس 9 یا اکسپریا XZ2 پریمیوم را یک ضعف بدانید اما به اعتقاد ما وضوح 1080p برای یک صفحه‌نمایش با این ابعاد کاملاً کافیست.

در عوض شاید عیب بزرگ‌تر صفحه‌نمایش نبود پشتیبانی از گستره رنگی HDR و استانداردهایی مثل دالبی ویژن یا HDR10 باشد. به این ترتیب صفحه‌نمایش پی 20 پرو در بازنمایی رنگ‌ها در ویدئوهای مدرن کمی محدودتر از رقبای خود است.

از نظر دقت رنگی هواوی انتخاب میان طبیعی و جذاب را به شما واگذار کرده و همچنین می‌توانید دمای رنگی را نیز به دلخواه خود تنظیم کنید.علاوه بر این حالت Natural tone برای تنظیم دمای رنگی براساس نور محیط هم یک ویژگی جدید و مفید این صفحه‌نمایش است.

روشنایی حداکثر صفحه‌نمایش پی 20 پرو در حالت خودکار به 591 نیت می‌رسد که کمتر از آیفون 10 یا گلکسی اس 9 اما بهتر از ال‌جی وی 30 و پیکسل 2 ایکس‌ال خواهد بود. خوشبختانه خوانایی زیر نور خورشید بسیار خوب است و جای نگرانی وجود ندارد.

پی 20 پرو از صفحه‌نمایش همیشه روشن هم بهره می‌برد که البته به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال شده است. این قابلیت در پی 20 پرو بسیار محدود بوده و تنها به نمایش ساعت، تاریخ و شارژ باتری خلاصه می‌شود. به این ترتیب امکان رویت اعلان‌ها یا موسیقی درحال پخش و یا تعامل با صفحه وجود ندارد.


سخت‌افزار و عملکرد

هواوی برخلاف اکثر رقبا تراشه‌های جدید خود را در نیمه سال معرفی می‌کند و به این ترتیب پی 20 پرو نیز مانند میت 10 از تراشه Kirin 970 سال گذشته استفاده می‌کند. این تراشه از ترکیب هسته‌های Cortex-A53 و Cortex-A73 استفاده می‌کند نسبت به تراشه‌های جدیدتری مثل A11 Bionic اپل، اکسینوس 9810 سامسونگ یا اسنپ‌دراگون 845 کوالکام کمی ضعیف تر به نظرمی‌رسد. علاوه بر این نسخه 12 هسته‌ای پردازشگر گرافیکی Mali-G71 نیز از نسخه 18 هسته‌ای آن در گلکسی اس 9 یا سایر رقبا ضعیف‌تراست.

اشتباه نکنید Kirin 970 کماکان یکی از قوی‌ترین چیپست‌های دنیای اندروید است و نه‌تنها از پس کارهای روزانه بر می‌آید بلکه سنگین‌ترین بازی‌های موبایلی مثل PUBG را نیز روان اجرا می‌کند. با این حال قدیمی‌تر بودن تراشه این گوشی نسبت به رقبا باعث محدودیت‌هایی شده که در بخش دوربین به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

هواوی برای پی 20 پرو شش گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی نیز در نظر گرفته تا از این نظر محدودیتی نداشته باشید. در استفاده روزانه ما کندی یا لگی در پی 20 پرو مشاهده نکردیم و 6 گیگابایت رم برای اجرای همزمان ده اپلیکیشن هم محدودیتی ایجاد نخواهد کرد.

با این وجود پردازنده گرافیکی قوی‌تر مسلماً باعث نرخ فریم بالاتر در بازی‌ها خواهد شد و تفاوت میان 40 تا 50 فریم بر ثانیه برای گیمرها مشهود است. برای مشخص شدن اختلاف قدرت پردازشی و گرافیکی این گوشی با رقبا از بنچمارک‌های رایج کمک گرفتیم.

همان‌طور که می‌بینید  از نظر پردازشی در Geekbench چه در بخش تک هسته‌ای و چه چندهسته‌ای Kirin 970 با اختلاف معنی‌داری پایین‌تر از گلکسی اس 9، اکسپریا XZ2 و آیفون 10 قرار گرفته است. در بخش گرافیکی نیز این اختلاف عملکرد وجود دارد و می‌توان گفت اگر هدف شما بازی کردن باشد بهتر است به سراغ گزینه‌های دیگر بروید.

تست‌های ترکیبی و روزمره اما پی 20 پرو را هم‌رده با سایر پرچم‌داران نشان دادند و به این ترتیب اگر استفاده چندان سنگینی از گوشی ندارید پی 20 پرو تقریباً هیچ کم و کاستی نسبت به رقبا ندارد.

مورد منفی دیگری که با آن برخورد کردیم گرم شدن قسمت پشتی و نزدیک به دوربین و بخشی از قاب فلزی گوشی در هنگام اجرای بازی‌ها و بنچمارک‌های گرافیکی بود. به نظر می‌رسد عملکرد خنک‌کنندگی پی 20 پرو نسبت به میت 10 ضعیف‌تر است و همان‌طور که می‌بینید پس از 3 بنچمارک متوالی 3DMark امتیاز دستگاه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در واقع دستگاه برای خنک نگه‌داشتن پردازنده مجبور به کاهش سرعت آن شده است.


نرم‌افزار و رابط کاربری

رابط کاربری هواوی همیشه بیشترین فاصله را از اندروید خام گوگل داشته و این موضوع برای برخی کاربران یک نقطه قوت و برای برخی یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. اگر امکانات فراوان مثل قابلیت‌های شخصی‌سازی زیاد، تم‌ها، اپلیکیشن مدیریت گوشی، نمایش سرعت اینترنت در نوار وضعیت و کنترل شدید روی اجرای اپلیکیشن‌ها را بخواهید EMUI 8.1 یک رابط کاربری بسیار مناسب است. در عوض ظاهر این رابط کاربری ترکیبی از سلیقه هواوی، اندروید گوگل و iOS اپل است و یکپارچگی خوبی در آن وجود ندارد.

از بحث‌های سلیقه‌ای که عبور کنیم EMUI هنوز اشکالات ریز و درشتی دارد که گاهی ممکن است موجبات خشم شما را فراهم کند! به‌طور مثال گاهی دکمه‌های نوار ناوبری از پس‌زمینه قابل تشخیص نیستند، به دلیل کنترل شدید روی اجرای اپلیکیشن‌ها گاهی اعلان‌های مهم مثل پیام‌های تلگرام تا باز شدن اپلیکیشن نمایان نمی‌شوند (حتی اگر کنترل روی اپ را غیرفعال کرده باشید)، اعلان‌ها تنها یک‌بار در صفحه قفل نمایش داده شده و پس از آنلاک صفحه محو می‌شوند، امکان باز کردن اعلان با دو انگشت و پاسخ از صفحه قفل وجود ندارد و بسیار دستکاری‌های بی‌مورد در اندروید.

با این‌حال می‌توان گفت نسخه 8.1 رابط EMUI نسبت به گذشته کمی بهتر شده اما کماکان یک تحول اساسی در رابط کاربری برای گوشی‌های هواوی ضروری به نظر می‌رسد.


دوربین

بی‌شک جذاب‌ترین ویژگی پی 20 پرو هواوی دوربین سه‌گانه آن است. با این‌که دوربین دوگانه به یک استاندارد تبدیل شده اما هواوی اولین شرکتی است که در پرچم‌دار خود از سه دوربین استفاده کرده است. خبر خوب این‌که این سه دوربین صرفاً یک مانور تبلیغاتی نیست و هواوی چه از نظر نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری تمرکز ویژه‌ای روی دوربین سه‌گانه معطوف کرده است.

جذاب‌ترین دوربین پی 20 پرو بی‌شک دوربین با سنسور 40 مگاپیکسلی آن است. با اندازه سنسور 1/1.7 اینچی این سنسور حدود دوبرابر بزرگ‌تر از سنسورهای مشابه در رقباست. به این ترتیب مگاپیکسلی بالا باعث کاهش اندازه پیکسل‌ها نشده و کماکان جذب نور مناسب خواهد بود. این سنسور در پشت یک لنز 27 میلی‌متری لایکا با دیافراگم f/1.8 قرار داشته و از تکنولوژی Pixel Binning برای ترکیب پیکسل‌ها استفاده می‌کند. به این ترتیب پی 20 پرو در حالت پیش‌فرض با وضوح 10 مگاپیکسل عکس می‌گیرد و با این‌که می‌توانید تصاویر 40 مگاپیکسلی هم ثبت کنید بهتر است همین وضوح را نیز انتخاب کنید.

دوربین دوم مونوکروم 20 مگاپیکسلی با دیافراگم f1.6 انتخاب شده است و دوربین سوم تله‌فوتو هم 8 مگاپیکسلی اما با بزرگنمایی 3 برابری (معادل 80 میلی‌متر) عمل می‌کند تا زوم بهتری نسبت به رقبا در اختیار داشته باشید. هر سه دوربین همچنین به لرزش‌گیر اپتیکال مجهز بوده و از فوکوس لیزری و تشخیص فاز استفاده می‌کنند.

رابط کاربری دوربین

رابط کاربری دوربین‌های پرچم‌دار هواوی همیشه از بهترین‌ها و غنی‌ترین‌ها بوده و حالا پی 20 پرو هم از این قاعده مستثنی نیست. رابط کاربری حالا با تغییراتی همراه شده و تغییر حالت‌ها با سوایپ به چپ و راست، شبیه به آیفون یا گلکسی انجام می‌شود. به این ترتیب برای دسترسی به تنظیمات باید از آیکن چرخ‌دنده استفاده کنید و سایر حالت‌ها نیز در بخش More قرار دارند.

در رابط کاربری دوربین پی 20 پرو علاوه بر حالت‌های رایج، حالت مونوکروم، عکاسی در شب، پانورامای سه‌بعدی، نورپردازی پرتره، سوپراسلوموشن، نقاشی نوری و … وجود دارد. در حالت پیشرفته و دستی هم می‌توانید انواع تنظیمات از جمله سرعت شاتر، نورسنجی، اکسپوژر، ISO، فوکوس و دمای رنگی را به دلخواه خود تنظیم کنید.

کیفیت تصاویر

 همان‌طور که گفتیم پی 20 پرو تصاویر 40 مگاپیکسلی را به 10 مگاپیکسلی تبدیل می‌کند تا در نتیجه تبدیل هر 4 پیکسل به یک پیکسل هم نور بیشتری جذب شده و هم نویز تصاویر کاهش بیابد.

نتیجه این‌که تصاویر هواوی پی 20 پرو عالی هستند. در نور مناسب کنتراست بسیار خوب، دامنه دینامیکی عالی، جزئیات کافی و رنگ‌های شاداب و تاحدی اشباع را می‌توان از دوربین این پرچم‌دار انتظار داشته باشید. هواوی علاوه بر سنسور 40 مگاپیکسلی از سنسور 20 مگاپیکسلی مونوکروم نیز برای افزودن دامنه دینامیکی به تصاویر استفاده می‌کند.

به لطف دوربین تله‌فوتو می‌توانید تا 3 برابر به صورت (تقریباً) اپتیکال و تا 5 برابر به صورت هیبریدی روی سوژه‌ها زوم کنید. با این‌که وضوح دوربین تله‌فوتو تنها 8 مگاپیکسل است اما به لطف سنسور اصلی تصاویر ثبت شده 10 مگاپیکسلی هستند. به این ترتیب نه‌تنها برخلاف رقبا می‌توانید تا 3 برابر روی سوژه‌ها زوم کنید بلکه در حالت زوم هیبریدی هم کیفیت تصاویر عالی هستند و می‌توان گفت با بهترین دوربین موبایلی برای زوم روی سوژه‌ها مواجه هستیم.

قابلیت هوش مصنوعی Master AI

یکی از قابلیت‌هایی که میت 10 روی آن مانور زیادی داد قابلیت هوش مصنوعی در دوربین آن گوشی بود. این ویژگی حالا با نام Master AI به پی 20 پرو بازگشته و تمرکز دوربین روی آن زیاد هم شده است؛ اما توصیه ما به شما این است که آن را در اسرع وقت غیرفعال کنید!

با این‌که دوربین پی 20 پرو در تشخیص سوژه‌های مختلف عالی عمل می‌کند اما تنظیماتی را که بر روی تصاویر اعمال می‌کند برخلاف نام لایکا اصلا حرفه‌ای نیستند! رنگ سبز برگ‌ها به شکل کارتونی به سبز فسفری مایل شده و رنگ آبی آسمان نیز کاملاً غیرطبیعی است. به این ترتیب اگر از افرادی هستید که همیشه پیش از انتشار تصاویر خود افکت‌های متعددی روی آن‌ها اعمال می‌کنید می‌توانید Master AI را فعال نگه دارید اما توصیه می‌کنیم عکس‌ها را به صورت طبیعی ثبت کرده و افکت را بعدا روی آن‌ها اعمال کنید.

امیدواریم هواوی در آپدیت‌های بعدی در مورد این افکت‌های اعمال شده تجدید نظر کند و از قابلیت هوش مصنوعی گوشی در بخش دوربین استفاده بهتری کند.

حالت پرتره با نورپردازی

طبق انتظار در پی 20 پرو هم می‌توانید تصاویر پرتره ثبت کنید که اتفاقا از نظر تشخیص سوژه از پس‌زمینه عملکرد بسیار خوبی دارد. هواوی حالا قابلیتی مشابه آیفون 10 را نیز اضافه کرده که می‌توانید نورپردازی پرتره را پس از گرفتن عکس به دلخواه خود تغییر دهید. این ویژگی اما به خوبی آیفون عمل نمی‌کند.

مشکل دیگر این‌که در حالت پرتره حتی وقتی زیباسازی چهره را روی صفر تنظیم کنید باز هم برخی از جزئیات چهره نسبت به حالت عکاسی معمولی از بین می‌روند؛ انگار هواوی شما را مجبور به استفاده از این قابلیت کرده باشد.

قابلیت حالت شب Night Mode

به گفته هواوی به لطف هوش مصنوعی و لرزش‌گیر پیشرفته نرم‌افزاری دوربین پی 20 پرو می‌توانید از حالت شب حالا بدون نیاز به سه‌پایه استفاده کنید. به این ترتیب که گوشی می‌تواند با باز نگه داشتن دریچه شاتر از 3 تا 30 ثانیه بسته به شرایط نوری بهترین نتیجه را رقم بزند.

نتیجه عکاسی در این حالت گاهی ناامیدکننده و گاهی فوق‌العاده است! بسته به این‌که چقدر دست شما لرزش داشته باشد، از چه صحنه‌ای عکاسی کنید و سوژه‌ها تا چه حد در حال حرکت باشند ممکن است یک تصویر خیره‌کننده و یا یک تصویر ضعیف‌تر از حالت خودکار ثبت کنید. در این حالت اما همیشه دامنه دینامیکی تصاویر عالی خواهد بود و وقتی برحسب تجربه بدانید چه موقعی از Night Mode استفاده کنید می‌توانید بهترین تصاویر موبایلی را ثبت کنید.

مونوکروم

دوربین 20 مگاپیکسلی مونوکروم پی 20 پرو مشابه میت 10 سال گذشته است. اگر کمی خلاقیت داشته باشید و به عکاسی هم علاقمند باشید می‌توانید با این دوربین تصاویر سیاه‌وسفید زیبایی ثبت کنید. تصاویر مونوکروم ثبت شده از جزئیات، کنتراست و دامنه دینامیکی بسیار خوبی برخوردار هستند و نمی‌توانید آن‌ها را با یک افکت ساده مقایسه کنید.

خوشبختانه در پی 20 پرو قابلیت‌های عکاسی پرتره، حرفه‌ای و نقاشی نوری نیز به بخش مونوکروم اضافه شده است.

کیفیت ویدئوها

بزرگ‌ترین ضعف دوربین هواوی پی 20 پرو و شاید بزرگ‌ترین ضعف کلی این گوشی فیلم‌برداری آن باشد. پی 20 پرو قادر به فیلم‌برداری با وضوح 4K@30fps یا 1080p@60fps بوده و در آن خبری از نرخ فریم 60 در 4K نیست. علاوه بر این لرزش‌گیر تنها در وضوح 1080p فعال است و ویدئوهای 4K کاملاً لرزان خواهند بود. به نظر می‌رسد هر دو ضعف اصلی فیلم‌برداری این گوشی مربوط به تراشه نسبتاً قدیمی‌تر Kirin 970 باشد که فیلم‌برداری پرچم‌دار هواوی را حداقل یک پله پایین‌تر از رقبایی مثل گلکسی اس 9 یا آیفون 8 قرار داده است.

در فیلم‌برداری 4K جزئیات، رنگ‌ها و دامنه دینامیکی بسیار خوب هستند اما به اعتقاد ما تنها در حالتی باید از این وضوح استفاده کنید که گوشی را روی یک سه‌پایه یا لرزش‌گیر تنظیم کرده‌اید. در غیر این‌صورت کوچک‌ترین لرزش دست شما به تصویر منتقل می‌شود و به نظر می‌رسد حتی لرزش‌گیر اپتیکال نیز در این حالت غیرفعال است.

در وضوح 1080p لرزش‌گیر نرم‌افزاری فعال بوده و مشکلی از این بابت ندارید اما متأسفانه جزئیات حتی نسبت به وضوح 1080p نیز کمتر ثبت می‌شوند.

اوضاع وقتی بدتر می‌شود که بدانید دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی این گوشی تنها قادر به فیلم‌برداری 720p است؛ آن‌هم در شرایطی که رقبایی مثل سامسونگ سه سالی هست که روی پرچم‌داران خود فیلم‌برداری سلفی با وضوح 1440p را فعال کرده‌اند!

سوپراسوموشن

پی 20 پرو نیز مانند گلکسی اس 9 می‌تواند ویدئوهای 720p با نرخ 960fps ثبت کند تا بتوانید فیلم‌های سوپرآهسته ثبت کنید. با این‌حال به‌نظر می‌رسد هواوی فقط برای عقب نماندن از رقبا این قابلیت را اضافه کرده است. اول این‌که در هر کلیپ فقط یک‌بار می‌توانید صحنه را آهسته کنید، دوم این‌که پردازش تصویر بسیار طولانی است و نهایتاً کیفیت ویدئوها حتی در نور عالی بسیار ضعیف‌تر از نمونه‌های رقیب مثل گلکسی اس 9 یا اکسپریا XZ2 خواهد بود.

دوربین سلفی

دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی پی 20 پرو هم آن‌قدرها که از وضوحش برمی‌آید فوق‌العاده نیست! در واقع فاصله کانونی مناسب این دوربین برای فوکوس کمی کوتاه در نظر گرفته شده و اگر سلفی‌های گروهی بگیرید یا گوشی را از فاصله زیاد نسبت به چهره خود بگیرید جزئیات آن‌قدرها خوب ثبت نمی‌شود. شاید بهتر بود هواوی مانند سامسونگ از فوکوس خودکار در دوربین سلفی بهره می‌گرفت. در عوض دامنه دینامیکی و رنگ‌ها خوب هستند و وقتی فاصله مناسب را پیدا کنید تصاویر شما مشکلی نخواهند داشت.

شاید بزرگ‌ترین مشکل دوربین سلفی پی 20 پرو همان‌طور که در بخش فیلم‌برداری گفتیم محدودیت 720p آن باشد که در سال 2018 اصلاً قابل پذیرش نیست.


صدا

هواوی پی 20 پرو به بلندگوهای دوگانه استریو مجهز شده است. مثل بسیاری از گوشی‌های هوشمند دیگر هواوی بلندگوی مکالمات را به عنوان بلندگوی دوم به کار گرفته است تا در هنگام تماشای فیلم‌ها یک صدای استریو دوکاناله در اختیار داشته باشید. وقتی گوشی را به شکل عمودی در دست گرفته باشید کماکان هر دو بلندگو فعال است اما صدا تک کاناله میکس شده و خبری از تفکیک کانالی نیست.

گفتنی است تنها یک سری از سوراخ‌های پایین گوشی مربوط به بلندگو است و سری دوم برای قرار دادن میکروفون و طراحی متقارن در نظر گرفته شده است. صدای خروجی از بلندگوهای دوگانه پی 20 پرو را از نظر بلندی صدا بسیار خوب و از نظر کیفیت خوب ارزیابی کرد. به اعتقاد ما صدای خروجی کمی از نظر شفافیت و فرکانس‌های بالا ضعف دارد اما از تمام نمونه‌های دارای تک بلندگو بهتر است.

همان‌طور که گفتیم هواوی هم متأسفانه جک 3.5 میلی‌متری هدفون را حذف کرده است. به این ترتیب مجبور به استفاده از ایرفون‌های usb-c و یا تبدیل درون جعبه هستید و امکان شارژ هم‌زمان با استفاده از هدفون وجود ندارد مگر این‌که از نمونه‌های بی‌سیم استفاده کنید.

خروجی صدای دانگل (تبدیل) درون جعبه را می‌توان متوسط ارزیابی کرد. از نظر بلندی صدا و قدرت آمپلی‌فایر نباید انتظار چندانی داشته باشید و کیفیت صدا هم با وجود این‌که خوب است از پرچم‌دارانی مثل ال‌جی V30 یا حتی آیفون 10 یا گلکسی اس 9 فاصله دارد.


باتری و دوام شارژ

راستش را بخواهید از این‌که هواوی چگونه یک باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی را درون پی 20 پرو قرار داده کمی متعجب شدیم. پی 20 پرو از گلکسی اس 9 پلاس ضخامت کمتری دارد با این‌حال ظرفیت باتری آن 500 میلی‌آمپرساعت بیشتر است. هواوی متأسفانه با وجود استفاده از بدنه شیشه‌ای قابلیت شارژ بی‌سیم را در پی 20 پرو قرار نداده اما خوشبختانه با فناوری سوپرشارژ سرعت شارژ بالا را تضمین کرده است.

با آداپتور سوپرشارژ درون جعبه شارژ کردن پی 20 پرو از صفر تا صد درصد چیزی حدود 90 دقیقه طول می‌کشد و در حدود 30 دقیقه هم می‌توانید باتری را تا 50 درصد شارژ کنید. این ارقام برای باتری با این ظرفیت عالیست و ایمنی شارژ نیز توسط استانداردهای اروپایی تضمین شده است.

اما دوام شارژ در واقع چگونه است؟ در یک کلمه عالی! در استفاده‌های متفاوت روزانه میزان Screen-on time گوشی چیزی بین 4.5 تا 6 ساعت بسته به نوع استفاده خواهد بود که از اکثر رقبا بهتر است. به این ترتیب با استفاده سبک به راحتی انتظار دوام شارژ یک روز و نیم و استفاده سنگین هم یک روز کامل را از این گوشی داریم.

بی‌شک بخش اصلی این دوام شارژ خوب نتیجه باتری بزرگ است و بخش دیگری هم مصرف پایین پردازنده و کنترل شدید هواوی روی اپلیکیشن‌های در حال اجرا در پس‌زمینه.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

هواوی پی 20 پرو گوشی هوشمندی است که انتظارش را نداشتیم. در واقع منتظر یک نسخه پرو از پرچم‌دار هواوی پی 20 بودیم اما انتظار داشتیم مانند سال گذشته نسخه پرو تفاوت اندکی با نسخه معمولی داشته باشد. اما هواوی با دوربین سه‌گانه ما را غافلگیر کرد و هر علاقمند به عکاسی را تشنه عرضه این گوشی گذاشت.

پی 20 پرو یک پرچم‌دار شایسته است که طراحی فوق‌العاده جذابی دارد، صفحه‌نمایش آن کیفیت یک پرچم‌دار را دارد، در عکاسی و خصوصاً در شب بی‌رقیب است و دوام شارژ آن هم از اکثر پرچم‌داران بازار بهتر است. در عوض این سیستم دوربین سه‌گانه در فیلم‌برداری ما را ناامید کرد و به نظر می‌رسد چیپست Kirin 970 را می‌توان مقصر این موضوع دانست. همچنین EMUI هنوز اشکالات ریز و درشت زیادی دارد و دستکاری‌های بی‌مورد در اندروید خام ممکن است برخی کاربران را کلافه کند.

از آن‌جا که پی 20 پرو هنوز رسماً به بازار کشورمان عرضه نشده در مورد ارزش خرید آن نمی‌توان اظهار نظر کرد اما در میان رقبای این گوشی گلکسی اس 9 و اکسپریا XZ2 سونی فیلم‌برداری بهتر و تراشه قوی‌تری دارند. اما اگر پیشرفته‌ترین تجربه عکاسی و دوام شارژ بالاتری را می‌خواهید پی 20 پرو کماکان گزینه بهتری محسوب می‌شود.

89%
عالی

هواوی پی 20 پرو | Huawei P20 Pro

هواوی پی 20 پرو نمونه یک پرچم‌دار متفاوت است که سعی کرده یک ویژگی انقلابی را با دوربین سه‌گانه خود عرضه کند. پی 20 پرو از نظر طراحی فوق‌العاده جذاب است، در عکاسی رقیب ندارد و دوام شارژ آن هم از اکثر هم‌رده‌ها بهتر است. در عوض شاید فیلم‌برداری ضعیف، چیپست نسل قدیمی و مشکلات رابط کاربری EMUI را از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این گوشی دانست.
در پایان اگر عکاسی و دوام شارژ برای شما در خرید یک گوشی هوشمند در اولویت است و آن‌قدرها به فیلم‌برداری با بازی‌های سنگین اهمیتی نمی‌دهید نمی‌توان در حال حاضر گزینه‌ای بهتر از پی 20 پرو را به شما پیشنهاد کرد.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • صدا
  • باتری و دوام شارژ
  • قابلیت‌های جانبی
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.