بررسی گوشی Huawei Y7 Prime 2018؛ اقتصادی متفاوت

گوشی‌های اقتصادی و خوش‌قیمت در یکی دوسال اخیر پیشرفت زیادی کرده‌اند و حالا اکثر کاربران می‌توانند نیازهای خود را با این گوشی‌ها برطرف کنند. هواوی Y7 Prime 2018 جدیدترین گوشی اقتصادی هواوی است که می‌تواند گزینه خوبی در این رده قیمتی باشد. با فارنت و بررسی این گوشی همراه باشید.

0

اگر به خاطر داشته باشید سال گذشته هواوی گوشی Y7 Prime را به بازار عرضه کرد که به خاطر قیمت مناسب، کیفیت ساخت بالا و دوام شارژ عالی از موفقیت خوبی در بازار کشورمان برخوردار شد. حالا این شرکت تصمیم گرفته تا جانشین آن را با نام Y7 Prime 2018 وارد بازار کند. نسخه 2018 گوشی Y7 Prime به نظر روی جنبه‌های دیگری تمرکز کرده تا بتواند بیشتر برای کاربران جوان جذاب باشد.

مشخصات فنی Huawei Y7 Prime 2018

  • ابعاد و وزن: ۱۵۸.۳ در ۷۶.۷ در ۷.۸ میلی‌متر – ۱۵۵ گرم
  • صفحه‌نمایش: ۵.۹۹ اینچی – نسبت تصویر ۱۸:۹ – وضوح ۱۴۴۰ در ۷۲۰ پیکسل – IPS LCD
  • سیستم‌عامل: اندروید ۸.۰ با رابط کاربری EMUI 8.0
  • پردازنده: اسنپ‌دراگون ۴۳۰ – هشت هسته ۱.۴ گیگاهرتزی Cortex-A53
  • پردازنده گرافیکی: Adreno 505
  • رم و حافظه داخلی: ۳ گیگابایت رم – ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین: ۱۳ مگاپیکسلی + ۲ مگاپیکسلی کمکی – فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • فیلمبرداری: 1080p@30fps
  • دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسلی
  • باتری: ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
  • سایر قابلیت‌ها: دوسیم‌کارت + کارت حافظه – رادیو FM – بلوتوث ۴.۲
  • قیمت: ۹۹۹ هزار تومان (قیمت جدید: ۱ میلیون و ۲۴۹ هزار تومان)

طراحی Y7 Prime 2018 هواوی


طراحی و ساخت

همان‌طور که می‌بینید Y7 Prime 2018 تقریباً هیچ شباهتی به نسل قبلی خود ندارد. حالا با یک گوشی کشیده طرف هستیم که حاشیه‌های اطراف صفحه‌نمایش آن باریک‌تر شده و ظاهر مدرن‌تری پیدا کرده است. در عوض بدنه تمام فلزی حالا با ترکیب بدنه پلاستیکی و قاب فلزی تعویض شده که کمی حس پریمیوم بودن را کمتر به شما القا خواهد کرد. در عوض برخلاف رنگ مشکی که در اختیار ما قرار داده شده بود اگر رنگ آبی این گوشی را انتخاب کنید بدنه پلاستیکی شبیه به شیشه طراحی شده و ظاهر گوشی‌هایی مانند آنر 9 را یادآوری خواهد کرد. علاوه بر این از آن‌جا که قاب اطراف گوشی فلزی است این حس بیشتر به شما القا خواهد شد.

از کیفیت ساخت که بگذریم دکمه‌های پاور و تنظیم صدا در سمت راست قرار گرفته‌اند و اسپیکر و درگاه microUSB نیز در کنار میکروفون در لبه پایینی گوشی به چشم می‌خورند. هواوی دوربین دوگنه را به صورت افقی در کنار فلش LED قرار داده و حسگر اثر انگشت نیز در پشت و وسط دستگاه است. خوشبختانه این حسگر مثل همه گوشی‌های هواوی سرعت بسیار بالایی داشته و از دقت بسیار خوبی هم برخوردار است. علاوه بر این می‌توانید از آن برای باز کردن صفحه اعلان‌ها یا مرور بین تصاویر هم استفاده کنید.


صفحه‌نمایش

هواوی در Y7 Prime 2018 از یک صفحه‌نمایش 5.99 اینچی استفاده کرده که نسبت تصویر 18:9 دارد. به این ترتیب نه‌تنها صفحه‌نمایش کمی کشیده‌تر و باریک‌تر از نسل گذشته است بلکه حاشیه‌های بالا و پایین آن نیز باریک‌تر شده‌اند.

صفحه‌نمایش Y7 Prime 2018 هواوی

این صفحه‌نمایش از پنل IPS LCD استفاده می‌کند که زوایای دید در آن بسیار خوب است اما وضوح تصویر تنها 1440 در 720 پیکسل انتخاب شده است. به این ترتیب مانند نسل قبل اگر دقت کنید پیکسل‌های مجزای صفحه‌نمایش را می‌توانید تشخیص دهید و وضوح پایین تصویر را می‌توان ضعف صفحه‌نمایش محسوب کرد.

در مقابل خوشبختانه هواوی کماکان امکان تنظیم دلخواه دمای رنگی را فراهم کرده که سبب می‌شود بتوانید به دلخواه خود سفیدی تصویر را تنظیم کنید. علاوه بر این قابلیت حالت شب برای کاهش نور آبی نیز وجود دارد.

نسبت تصویر 18:9 به اعتقاد ما چند مزیت عمده نسبت به نسبت تصویر قدیمی 16:9 دارد. اول این‌که حاشیه‌های صفحه‌نمایش باریک‌تر شده و مدرن‌تر به نظر می‌رسند، دوم این‌که این نسبت تصویر برای تماشای فیلم‌های سینمایی مناسب‌تر است و سرانجام استفاده همزمان از دو اپلیکیشن آسان تر خواهد بود.

به‌طور کلی از نظر جذابیت رنگی و قابلیت‌های نرم‌افزاری صفحه‌نمایش Y7 Prime 2018 برای یک گوشی اقتصادی عالیست اما وضوح تصویر می‌توانست بهتر باشد.

ال‌سی‌دی Y7 Prime 2018 هواوی


سخت‌افزار و عملکرد

هواوی در Y7 Prime 2018 برخلاف اکثر میان‌رده‌های خود از پردازنده ساخت کوالکام استفاده کرده است. اسنپ‌دراگون 430 یک تراشه مربوط به گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده است که 8 هسته 1.4 گیگاهرتزی از نوع Cortex-A53 را در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 505 قرار داده است. جالب است بدانید هواوی در نسل قبلی از تراشه اسنپ‌دراگون 435 استفاده کرده بود اما تنها تفاوت میان این دو تراشه به مودم موبایلی این دو باز می‌گردد که عملاً در ایران اهمیتی ندارد.

بازی در Y7 Prime 2018 هواوی

Y7 Prime 2018 خوشبختانه 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی نیز دارد که از مزایای این گوشی محسوب می‌شود. علاوه بر این برخلاف اکثر گوشی‌های دوسیم‌کارته اینجا مجبور به انتخاب بین سیم‌کارت دوم و کارت حافظه microSD نخواهید بود.

اما عملکرد Y7 Prime 2018 در بنچمارک‌ها چگونه است؟

همان‌طور که می‌بینید عملکرد Y7 Prime 2018 مشابه هم‌رده‌های خود مثل موتو جی 5، نوکیا 6 و نسل قبلی Y7 Prime اما بهتر از گلکسی جی 3 سامسونگ دارد. با این حال در برخی از تست‌ها کمی ضعیف‌تر از Xperia XA و تراشه Helio P10 آن عمل می‌کند که با توجه به فرکانس بالاتر 4 هسته از این تراشه قابل انتظار است.

در بنچمارک‌های گرافیکی Y7 Prime 2018 باز هم در حد و اندازه رقبا ظاهر شده اما با اختلاف زیادی گلکسی جی 3 سامسونگ را شکست داده است. در بخش ترکیبی PCMark Work 2.0 گوشی هواوی از سایرین عملکرد بهتری دارد.

با این حال مسلماً هیچ‌کدام از این گوشی‌ها برای کارهای سنگین مثل بازی‌های سه‌بعدی پیچیده یا واقعیت مجازی طراحی نشده‌اند و هدف از ساخت آن‌ها بیشتر انجام کارهای روزانه بوده است. خوشبختانه Y7 Prime 2018 با سه گیگابایت رم در کارهای روزمره مثل مرور اینستاگرام و تلگرام، وب‌گردی، استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف و گاهی انجام بازی‌های سبک مشکلی ندارد و می‌توانید روی عملکرد خوب آن حساب کنید.


نرم‌افزار و رابط کاربری

رابط کاربری Y7 Prime 2018 هواوی

یکی از مزایای Y7 Prime 2018 نسبت به بسیاری از رقبای هم‌رده خود عرضه با آخرین نسخه اندروید یعنی اندورید 8 اوریو است. این نسخه از اندروید نه‌تنها امنیت بالاتری دارد بلکه از نظر استفاده از منابع نیز بهتر عمل می‌کند. هواوی طبق انتظار رابط کاربری EMUI 8.0 را نیز بر روی این گوشی نصب کرده است که به اعتقاد ما در این رده قیمتی یک مزیت محسوب می‌شود.

شاید برخی از المان‌های EMUI شباهت زیادی به iOS داشته باشد اما در نهایت امکانات بالاتر آن باعث می‌شود بسیاری از قابلیت‌های گوشی‌های بالارده‌تر را در اختیار داشته باشید. در EMUI امکان شخصی‌سازی تم، نوار ناوبری، نحوه عملکرد و جسچرها را دارید و بسیاری قابلیت‌‌ها مثل نمایش سرعت اینترنت در نوار وضعیت، بلاک کردن شماره‌های مزاحم، پاکسازی حافظه و بسیاری امکانات دیگر را در اختیار خواهید داشت.

از آن‌جا که این گوشی با اندروید 8 عرضه شده بعید نیست هواوی سال آینده آن را به اندروید 9 نیز آپدیت کند.


دوربین

دوربین Y7 Prime 2018 هواوی

دوربین دوگانه و حالت پرتره به یکی از استانداردهای گوشی‌های پرچم‌دار و میان‌رده تبدیل شده اما هواوی این قابلیت‌ها را به گوشی اقتصادی Y7 Prime 2018 نیز آورده است. این گوشی از دوربین 13 مگاپیکسلی مجهز به فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد که یک دوربین 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق آن را همراهی می‌کند. دوربین سلفی این گوشی هم 8 مگاپیکسلی انتخاب شده تا سلفی‌های بهتری بگیرید.

عکاسی با Y7 Prime 2018 هواوی

از نظر کیفیت تصاویر می‌توان عملکرد Y7 Prime 2018 را به دو دسته تقسیم کرد. در نور روز رنگ‌ها، کنتراست و دامنه دینامیکی برای این رده قیمتی بسیار خوب هستند و جزئیات هم در سطح معقولی ثبت می‌شود. اما در شب و در نور کم نباید انتظار تصاویر خوبی را از این گوشی داشته باشید.

 

یکی از قابلیت‌های خوب دوربین Y7 Prime 2018 توانایی ثبت تصاویر پرتره به لطف وجود دوربین دوم است. در این حال زاویه دید کمی محدودتر می‌شود و دوربین سعی می‌کند تا سوژه را از پس‌زمینه تشخیص دهد. با این‌که دقت حالت پرتره در این گوشی را نمی‌توانید با گوشی‌های پرچم‌دار مقایسه کنید اما این ویژگی در یک گوشی اقتصادی یک نقطه قوت محسوب می‌شود. علاوه بر این می‌توانید به لطف دوربین دوم تصاویری با دیافراگم متغیر را شبیه‌سازی کنید و عمق میدان را به دلخواه خود تنظیم کنید.

شاید مزیت اصلی دوربین Y7 Prime 2018 تصاویر سلفی آن باشد. از نظر جزئیات و رنگ‌ها عملکرد این دوربین سلفی عالی است و اگر نور مناسب را برای آن محیا کنید تصاویر سلفی آن حتی با برخی پرچم‌داران نیز رقابت می‌کند.

در فیلم‌برداری Y7 Prime 2018 می‌تواند با وضوح 1080p و نرخ فریم 30 فریم بر ثانیه تصویربرداری کند. در این دوربین خبری از لرزش‌گیر نیست و جزئیات و دامنه دینامیکی هم متوسط هستند اما می‌توان عملکرد کلی را برای رده قیمتی مناسب ارزیابی کرد.


باتری و دوام شارژ

باتری Y7 Prime 2018 هواوی

یکی از نقاط قوت اصلی Y7 Prime سال گذشته ظرفیت باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی آن بود که دوام شارژ فوق‌العاده 2 روزه را به ارمغان آورده بود. اما حالا نسخه 2018 این گوشی ظرفیت باتری کمتر 3000 میلی‌آمپرساعتی دارد که حداقل روی کاغذ دوام شارژ کمتری را به همراه خواهد داشت. با این حال همیشه نمی‌توان از روی اعداد و ارقام قضاوت کرد و گاهی بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری می‌توانند نتیجه را تغییر دهند.

در آزمون PCMark Battery Life گوشی Y7 Prime 2018 با روشنایی استاندارد توانست 6 ساعت و 7 دقیقه دوام بیاورد. این مقدار از دوام شارژ نسل پیشین و همچنین نوکیا 6 و گلکسی جی 3 ضعیف‌تر است اما بهتر از اکسپریا XA و موتو جی 5 عمل می‌کند. به این ترتیب می‌توان گفت Y7 Prime 2018 مزیت رقابتی خود را در بخش باتری از دست داده اما کماکان دوام شارژ خوبی دارد و می‌تواند یک روز کامل شما را همراهی کند.


صدا

صدا در Y7 Prime 2018 هواوی

هواوی Y7 Prime 2018 به یک تک بلندگو در پایین گوشی مجهز شده که برای یک گوشی اقتصادی قابل انتظار است. خوشبختانه بلندی صدا در حد خوبی قرار داشته و کیفیت صدا نیز قابل قبول است. به این ترتیب مشکلی برای تماشای فیلم و یا شنیدن زنگ تماس هنگام قرار دادن گوشی در جیب نخواهید داشت.

Y7 Prime 2018 همچنین جک هدفون را نیز حفظ کرده تا بتوانید هدفون‌ها و ایرفون‌های رایج خود را به آن متصل کنید.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

Y7 Prime 2018 هواوی در فارنت

همان‌طور که گفتیم هواوی در Y7 Prime 2018 راه متفاوتی را نسبت به نسل گذشته در پیش گرفته است. هواوی حالا سعی کرده طراحی مدرن‌تر و جذاب‌تری را برای گوشی اقتصادی خود در نظر بگیرد. حاشیه‌های باریک، دوربین دوگانه، حالت پرتره عکاسی، سنسور سلفی بهتر و اندروید 8 اوریو از مهم‌ترین مزایای رقابتی این گوشی محسوب می‌شوند.

در عوض هواوی می‌توانست امسال از تراشه بهتری استفاده کرده و وضوح بالاتری را برای صفحه‌نمایش در نظر بگیرد. با این حال با شرایط کنونی بازار و قیمت این گوشی می‌توان گفت اگر قصد خرید یک گوشی اقتصادی را دارید حتماً Y7 Prime 2018 را نیز در میان گزینه‌هایتان در نظر داشته باشید.

78%
بسیار خوب

هواوی Y7 پرایم 2018 | Huawei Y7 Prime 2018

گوشی اقتصادی Y7 Prime 2018 سعی کرده تا برخی از ویژگی‌های محبوب در گوشی‌های گران‌قیمت مانند صفحه‌نمایش کم حاشیه، طراحی مدرن، دوربین دوگانه و اندروید 8 را به رده قیمتی پایین‌تر بیاورد.
با این‌حال هواوی می‌توانست از تراشه قوی‌تری در این گوشی استفاده کرده و وضوح بالاتری را هم برای صفحه‌نمایش در نظر بگیرد.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • صدا
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.