آپدیت تازه ویندوز 10 منتشر شد؛ با ویژگی‌های جدید و مخفی آشنا شوید

چند روز پیش، جدیدترین بروزرسانی ویندوز 10 برای کامپیوترهای شخصی و تبلت‌های ویندوزی عرضه شد. همانند بروزرسانی فصل پاییز، این آپدیت هم پر از ویژگی‌های ریز است که بدون تغییر کلی پلتفرم ویندوز 10، آن را به خوبی بهبود می‌بخشد. با فارنت همراه باشید…

0

مایکروسافت با جدیدترین بروزرسانی ویندوز 10، تنها یک قابلیت نسبتا بزرگ به این پلتفرم افزوده است و آن هم ویژگی تایم‌لاین (Timeline) است که به شما اجازه می‌دهد، ادامه کاری که با هر کدام از نرم‌افزارهای روی ویندوز انجام می‌دادید را پی بگیرید. در سایر موارد با قابلیت‌های به اشتراک‌گذاری راحت‌تر، اتصال سریع‌تر به دیوایس‌های بلوتوثی، بهبود ویژگی دستورات صوتی برای نوشتن و همچنین ساکت کردن تب‌های صدادار مرورگر مایکروسافت اج مواجه هستیم. بهبود طراحی روان ویندوز که با بروزرسانی فصل پاییز ویندوز 10 آغاز شد هم از سایر نقاط مثبت این آپدیت جدید به حساب می‌آید. در هنگام تکان دادن نشانگر موس در منوی استارت و بخش نوتیفیکیشن‌ها متوجه افکت‌های بیشتری خواهید شد و یک افکت کدر شدن جدید هم در قسمت نوار وظیفه (Taskbar) خواهید دید. اکنون با آزمایش جدیدترین ویژگی‌های بروزرسانی ماه آوریل ویندوز 10، می‌توان گفت که قابلیت‌های زیر مهم‌ترین اتفاقاتی است که با این آپدیت جدید، تجربه خواهید کرد.

تایم‌لاین

بخش تایم‌لاین چشمگیرترین تغییر ممکن در ویندوز 10 محسوب می‌شود و جایگزین مناسبی برای دکمه تسک ویو (Task View) است که پیش از این از طریق آن نرم‌افزارهای فعال روی سیستم را مشاهده می‌کردیم. تایم‌لاین علاوه بر نمایش نرم‌افزارهای فعال، اپلیکیشن‌ها و فعالیت شما طی 30 روز گذشته را هم نشان خواهد داد. این فعالیت‌ها روی سیستم‌های مختلف هماهنگ‌سازی می‌شوند، بنابراین در صورتی که با استفاده از یک لپ‌تاپ روی فایلی کار کرده باشید، می‌توانید روی یک پی‌سی دیگر که با همان حساب کاربری وارد آن شده‌اید هم کار خود را ادامه دهید.

همچنین می‌توانید با ترکیب تایم‌لاین و اپ مایکروسافت اج روی آی‌اواس و اندروید، به تاریخچه مرورگر گوشی هوشمند خود دسترسی پیدا نمایید. مایکروسافت در حال بروزرسانی اپ موبایلی مرورگر اج است تا از این قابلیت پشتیبانی کند و قضیه مذکور ممکن است یکی از دلایل اصلی برای استفاده از تایم‌لاین باشد. اگر نگران امنیت اطلاعات تاریخچه فعالیت‌های خود در تسک ویو هستید، مایکروسافت به صورت پیش‌فرض هماهنگ‌سازی را غیرفعال کرده است و می‌توانید نمایش تاریخچه فعالیت را غیرفعال نگاه دارید.

دیکتیشن – تبدیل گفتار به نوشتار

ویندوز در طول سال‌های گذشته، راه‌های متفاوتی برای اجرای دستورات صوتی و به رشته تحریر درآوردن گفته‌های شما ارائه کرده است اما مایکروسافت در بروزرسانی ماه آوریل 2018 شیوه جدیدی برای استفاده سریع‌تر از نسخه یکپارچه ویندوز 10 این قابلیت روی کار آورده است. با استفاده از کلیدهای ترکیبی “ویندوز + H” می‌توانید در هر اپلیکیشنی از این ویژگی بهره‌مند شوید. حتی می‌توانید مقالات طولانی را هم با استفاده از همین ویژگی بنویسید و اگر میکروفون خوبی در اختیار داشته باشید، بدون هیچ‌گونه مشکلی بهترین نتیجه را دریافت خواهید کرد.

بی‌صدا کردن تب‌های مرورگر اج و PWAها

مرورگر کروم اخیرا ویژگی قطع صدای تب‌ها را اضافه کرده و اکنون مایکروسافت هم تصمیم به افزودن این ویژگی به مرورگر اج گرفته است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید صدای آزاردهنده وب‌سایت‌ها را ببندید و از خروج یک دفعه‌ای و غیرقابل کنترل صوت از اسپیکرها جلوگیری کنید. همچنین در طراحی و کیفیت کلی مرورگر اج هم بهبودهایی را مشاهده خواهید کرد. با بهره‌گیری از این بروزرسانی جدید، استفاده از مرورگر اج به عنوان مرورگر پیش‌فرض حس نسبتا خوبی القا می‌کند اما هنوز هم جای کار بسیار دارد تا بتواند با مرورگری مانند کروم رقابت کند.

همچنین مایکروسافت با بروزرسانی ماه آوریل، پشتیبانی از اپلیکیشن‌های تحت وب پیشرو (Progressive Web Apps یا PWAs) را به ویندوز 10 می‌آورد. PWAها اساسا اپ‌های تحت وب هستند اما پشتیبانی کامل گوگل، اپل و اکنون مایکروسافت را هم چه روی دیوایس‌های موبایلی و چه دسکتاپ با خود دارند. این قضیه می‌تواند روی آینده نرم‌افزارهای ویندوز 10 تاثیرگذار باشد و انتظار می‌رود که در کنفرانس مایکروسافت بیلد در ماه می، چیزهای بیشتری از این ویژگی بشنویم.

تنظیم اپلیکیشن‌های غیرشفاف

همیشه تنظیم مقیاس نرم‌افزارهای روی دسکتاپ برای کاربران ویندوز یک معضل بوده اما بروزرسانی ماه آوریل 2018 در تلاش است تا این موضوع را به دست فراموشی بسپارد. اکنون ویندوز 10 با شناسایی نرم‌افزارهای فاقد شفافیت کافی با هر گونه دلیلی از جمله تغییر تنظیمات مربوط به مانیتور، سعی می‌کند که مقیاس آن را به اندازه درست تغییر داده تا از کوچک شدن غیرمعمول یا کدر شدن آن جلوگیری نماید.

تغییر تنظیمات صدا برای هر نرم‌افزار

با انتشار بروزرسانی ماه آوریل 2018 ویندوز 10، مایکروسافت ویژگی‌های جدید و جذاب صوتی بسیاری را به این سیستم‌عامل محبوب اضافه کرده است. اکنون با این آپدیت می‌توانید دیوایس صدای ورودی و خروجی مختص به هر اپلیکیشن را تعیین کنید. می‌توانید تنظیمات را به شیوه‌ای مشخص نمایید که صدای اپلیکیشن اسپاتیفای از اسپیکر شنیده شود و صدای مرورگر خود را از طریق هدفون بشنوید. تنظیمات صوتی جدید به شما این اجازه را می‌دهد که دیوایس صوتی ورودی و خروجی مختص به صدای هر اپلیکیشن را به دلخواه شخصی‌سازی کنید، بنابراین چنین قابلیتی می‌تواند کاربردی باشد اگر از میکروفون‌های مختلفی برای چند نرم‌افزار متفاوت استفاده می‌کنید.

اتصال سریع به دستگاه‌های بلوتوثی

مایکروسافت یک راه جدید و ساده برای اتصال سریع‌تر لوازم جانبی بلوتوثی به ویندوز 10 پیدا کرده است. از این به بعد ویندوز 10 با نمایش یک نوتیفیکیشن حاوی پیام اتصال به دیوایس بلوتوثی موجود در محیط اطراف سرعت انجام این پروسه را کاهش می‌دهد. مایکروسافت در حال حاضر از موس سرفیس پرسیژن خود پشتیبانی می‌کند و در حال کار روی دیوایس‌های بلوتوثی سایر برندهای معتبر مانند لاجیتک است تا از پشتیبانی کامل آن‌ها از این ویژگی جدید ویندوز 10 اطمینان حاصل نماید.

کاهش تعداد نوتیفیکیشن‌های ویندوز دفندر

آیا تاکنون نوتیفیکیشن‌های اسکن و اعلام سلامت کامل سیستم از سوی انتی‌ویروس ویندوز دفندر شما را آزار داده است؟ بله، البته. با نصب بروزرسانی جدید ویندوز 10 می‌توانید خود را از شر این اعلان‌های گاه و بیگاه خلاص کنید و دیگر لازم نیست که هر لحظه منتظر یک نوتیفیکیشن از طرف ویندوز دفندر باشید.

اشتراک‌گذاری راحت‌تر

قابلیت اشتراک‌گذاری راحت‌تر یا Nearby Sharing به شما اجازه اشتراک وب‌سایت، تصاویر و فایل‌ها را با سیستم‌های دیگر دارای ویندوز 10 می‌دهد. احتمالا این ویژگی یک مورد بسیار کاربردی نباشد و در آینده از آن به ندرت استفاده کنید اما این پروسه از طریق بلوتوث انجام می‌گیرد و چیزی شبیه به قابلیت ایردراپ اپل است. می‌توانید فایل‌های مورد نظر را به سیستم دوستان و همکارانتان انتقال دهید و بسیار سریع‌تر از ارسال آن‌ها به صورت ایمیل به هدف خود دست پیدا کنید. ویژگی Nearby Sharing به صورت پیش‌فرض غیرفعال است و قادر خواهید بود آن را برای دریافت فایل تنها از سیستم‌های خودی تنظیم کنید یا اجازه بدهید از هر سیستم موجود در نزدیکی‌تان فایل دریافت کنید. امیدواریم که مایکروسافت در آینده با توسعه این ویژگی، توانایی دریافت فایل تنها از مخاطبین را به آن اضافه نماید.

حالت فوکوس اسیست (Focus Assist)

با این بروزرسانی جدید، مایکروسافت به دنبال تغییر و آپدیت حالت “مزاحم نشوید (Do-Not-Disturb)” ویندوز 10 است. حالتی که قبلا آن را با نام Quiet Hours می‌شناختیم، اکنون تحت عنوان فوکوس اسیست راه هوشمندانه‌ای برای جلوگیری از ظاهر شدن نوتیفیکیشن‌ها است، البته تا زمانی که سرتان شلوغ باشد. زمانی که در حال انجام بازی یا ارائه پروژه‌تان روی پرده پروژکتور هستید، حالت فوکوس اسیست به صورت خودکار از ظهور اعلان‌ها جلوگیری خواهد کرد. این امر سبب توقف نوتیفیکیشن‌های مزاحم در هنگام انجام بازی‌های ویدیویی یا حضور در یک جلسه مهم خواهد شد، مخصوصا زمانی که اصلا دلتان نمی‌خواهد ایمیل، پیام و سایر اعلان‌ها برای کل مخاطبین داخل اتاق نمایان شود.

همچنین می‌توانید تعدادی از نرم‌افزارهای مشخص را از این قضیه مستثنی کرده و قابلیت اعلان در حالت فوکوس اسیست را به آن‌ها بدهید که یک ویژگی کاربردی است تا حتی در زمان انجام بازی‌های ویدیویی هم بتوانید از نرم‌افزارهای پیام‌رسان، نوتیفیکیشن دریافت نمایید.

تغییرات گیمینگ و نوار اکس‌باکس گیم

مایکروسافت از طریق جدیدترین بروزرسانی خود در ماه آوریل، یک سری تغییرات ریز و کاربردی با تمرکز روی بخش گیمینگ ویندوز 10 اعمال کرده است. از این پس توانایی شخصی‌سازی تنظیمات کارت گرافیک براساس هر بازی ویدیویی را خواهید داشت که اجازه می‌دهد با توجه به سطح گرافیکی هر بازی، حالت نهایت کیفیت یا ذخیره انرژی را فعال نمایید. در صورتی که یک لپ‌تاپ با قابلیت اجرای بازی‌های ویدیویی داشته باشید، از آنجا که نمی‌خواهید برای اجرای هر عنوانی نهایت کیفیت گرافیک را به چالش بکشید تا تداوم باتری افزایش یابد، این ویژگی می‌تواند بسیار کاربردی باشد. قابلیت مذکور در بخش تنظیمات گرافیکی در تنظیمات اصلی نرم‌افزار مربوطه قرار گرفته است. همچنین مایکروسافت نوار اکس‌باکس گیم را بازطراحی کرده است و حالا با این آپدیت می‌توانید از نمای با تم سیاه یا سفید رنگ آن لذت ببرید.

منبع The Verge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.