آمریکا در خصوص دور زدن تحریم‌ها و کسب و کار هواوی در ایران تحقیقات می‌کند

دولت ایالات متحده که در چند وقت اخیر شرکت‌های چینی را به بهانه‌های مختلف مورد حمله قرار داده تا جایی که چندی پیش خرید تجهیزات مخابراتی را از برخی شرکت‌های چینی منع کرد، این بار در نظر دارد به بهانه کسب و کار هواوی در بازار ایران، این شرکت تحریم کند.

0

پس از آنکه دولت ترامپ هفته گذشته فرمان ممنوعیت فروش فناوری‌های آمریکایی به شرکت ZTE به دلیل نقض قوانین صادراتی آمریکا را صادر کرد، این بار کسب و کار هواوی در بازار ایران از سوی وزارت دادگستری آمریکا مورد تحقیق قرار گرفته است.

البته این ادعای دولت ایالات متحده کاملا سیاسی به نظر می‌رسد، چراکه خزانه داری این کشور در سال 92 تحریم‌های های این حوزه و منع خرید و فروش تجهیزات مخابراتی با شرکت‌های ایرانی را لغو کرده است. به موجب این مجوز عمومی خرید نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌های موبایل، سخت‌افزارهای گوشی‌های تلفن همراه، رایانه‌های شخصی و همچنین پرداخت برای میزبانی وب‌سایت و مواردی از این دست از دایره تحریم خارج شد و شهروندان ایرانی می‌توانند به خرید این تجهیزات و خدمات بپردازند.

تا پیش از این شرکت ZTE دو بار مورد جریمه از سوی دولت ایالات متحده قرار گرفت تا جایی که چندی پیش فروش محصولات الکترونیکی و فناوری شرکت‌های آمریکایی به این شرکت ممنوع شد؛ با این اوصاف نه تنها خرید تراشه‌های ساخت کوالکام برای این شرکت ممنوع شد، بلکه احتمال دارد که مجوز (لایسنس) تولید گوشی‌های اندرویدی نیز از آن گرفته شود.

حال به نظر می‌رسد پس از ZTE، این بار نوبت به تحقیق در رابطه با کسب و کار هواوی در ایران و دور زدن احتمالی تحریم‌ها رسیده است. البته همان‌طور که گفته شد، دولت ترامپ در چند وقت اخیر سیاستی خصمانه در قابل شرکت‌های چینی را در پیش گرفته و پیرامون همین موضوع هم چندی پیش شاهد لغو قرارداد بزرگ دو اپراتور این کشور با هواوی بودیم. هواوی در واکنش به این اتهامات، در بیانه‌ای تصریح کرده است:

هواوی از تمامی قوانین و مقررات لازم الاجرای کشورهای محل فعالیتش از جمله قوانین کنترل و تحریم صادرات سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا تبعیت می‌کند

چون دولت آمریکا چگونگی همکاری احتمالی هواوی با دولت ایران و تأثیر احتمالی آن بر دور زدن تحریم‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد، این شرکت برای انجام فعالیت در ایالات متحده با موانعی جدی روبه‌رو خواهد شد. هنوز جزئیات این تحقیقات منتشر نشده است و معلوم نیست چه اتهاماتی به این شرکت چینی وارد شده است.

منبع ubergizmo
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.