اپلیکیشن فیس‌بوک اندروید تاریخچه تماس‌ها و پیامک‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند!

پس از رسوایی اخیر فیس‌بوک در سوءاستفاده یکی از اپلیکیشن‌های این شبکه اجتماعی از اطلاعات کاربران حالا گزارش شده که اپلیکیشن فیس‌بوک در اندروید پیامک‌ها و تاریخچه تماس کاربران را جمع‌آوری می‌کند.

1

معمولاً کاربران اندرویدی به دسترسی‌ها و اجازه‌های اپلیکیشن‌ها که هنگام نصب و یا اجرای اپلیکیشن پرسیده می‌شود توجه چندانی ندارند؛ حالا به نظر می‌رسد فیس‌بوک از این موضوع سواستفاده کرده باشد. چندین کاربر توییتر که فایل اطلاعات فیس‌بوک خود را از وب‌سایت این شرکت دانلود کرده‌اند متوجه نکته جالبی شده‌اند. در این فایل علاوه بر تصاویر و پست‌های فیس‌بوک اطلاعاتی مثل پیامک‌ها و تاریخچه تماس‌ها نیز پیدا می شود.

به گزارش Ars Technica فیس‌بوک هنگام نصب از کاربر تقاضای دسترسی به مخاطبین، پیامک‌ها و تاریخچه تماس‌ها را می‌کند تا بتواند براساس الگوریتم خود دوستان بیشتر و بهتری را به کاربر پیشنهاد دهد. به نظر می‌رسد اپلیکیشن مسنجر فیس‌بوک عامل اصلی گردآوری این اطلاعات بوده که در ابتدا از کاربر تقاضا می‌کند آن را به عنوان اپلیکیشن اصلی پیامک‌های گوشی انتخاب کند. با این‌حال ذخیره این اطلاعات شخصی در سرورهای فیس‌بوک چیزی نیست که کاربران بخواهند و مسلماً‌ می‌تواند پس از رسوایی اخیر و داستان سواستفاده کمبریج آنالیتیکا اعتماد کاربران را نسبت به این شبکه اجتماعی بیش از پیش خدشه‌دار کند.

گفتنی است فیس‌بوک سال‌ّهاست این‌کار را انجام می‌دهد یعنی از زمانی‌که دسترسی‌ّها و اجازه‌ها در اندروید تا این حد واضح نبود و همچنین کاربر برای نصب فیس‌بوک چاره‌ای جز پذیرش آن‌ها نداشت. فیس‌بوک در پاسخ به این یافته‌ها می‌گوید این کار عادی است که یک اپلیکیشن اجتماعی برای پیشنهادات بهتر مخاطبان گوشی را به سرورهایش آپلود کند.

به نظر می‌رسد این مشکل در نسخه iOS اپلیکیشن فیس‌بوک وجود ندارد چرا که اپل این اجازه را تنها در شرایط خاص و برای کاربری خاص به اپلیکیشن‌ها می‌دهد. به این ترتیب اگر از فیس‌بوک روی آیفون استفاده می‌کنید جای نگرانی وجود ندارد.

به هر حال اگر شما هم دیگر به فیس‌بوک اعتماد ندارید می‌توانید به کمک این مطلب اکانت خود را حذف و یا حداقل فعلاً غیرفعال کنید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. محمد می‌گوید

    سلام .دوستان سایتی خوبی در مورد اسپیکر و هدفون و…پیدا کردم.لطفا اقای ارغوان مقالاتشو بررسی و ترجمه کنید.
    https://www.lesnumeriques.com