مقایسه هواوی پی اسمارت با گلکسی جی 5 پرو سامسونگ

گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی روزبه‌روز ارزان‌تر و اما بهتر می‌شوند تا جایی که بسیاری از کاربران نیاز به صرف هزینه‌های چندین میلیون تومانی ندارند. دو میان‌رده محبوب این‌روزها با قیمت حدودی یک میلیون تومان گلکسی جی 5 پرو سامسونگ و پی اسمارت هواوی است که در این مطلب قصد مقایسه این دو را داریم.

0

سری گلکسی جی پرو سامسونگ معمولاً جایی میان سری گلکسی جی و گلکسی A قرار می‌گیرد. جی 5 پرو که در برخی بازارهای جهانی با نام جی 5 2017 نیز شناخته می‌شود یکی از میان‌رده‌های محبوب سامسونگ است. اما هواوی پی اسمارت یک تازه‌وارد در این زمینه است که با قیمت مناسب خوب رقیبی جدی برای J5 Pro محسوب می‌شود. به همین دلیل در این مطلب قصد مقایسه هواوی پی اسمارت با گلکسی جی 5 پرو را داریم.

مقایسه پی اسمارت با گلکسی جی 5 پرو

هواوی پی اسمارت گلکسی جی 5 پرو (2017)
ابعاد و وزن ۱۵۰.۱ در ۷۲.۱ در ۷.۵ میلی‌متر – ۱۶۵ گرم ۱۴۶.۲ در ۷۱.۳ در ۸ میلی‌متر – ۱۶۰ گرم
صفحه‌نمایش ۵.۶۵ اینچی – وضوح ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل – IPS LCD – نسبت تصویر ۱۸:۹ ۵.۲ اینچی – وضوح ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل – Super AMOLED – نسبت تصویر ۱۶:۹
سیستم عامل اندروید ۸.۰ اوریو اندروید ۷.۰
پردازنده کیرین ۶۵۹ – چهار هسته ۲.۳۶ گیگاهرتزی + چهارهسته ۱.۷ گیگاهرتزی Cortex-A53 اکسینوس ۷۸۷۰ – هشت هسته ۱.۶ گیگاهرتزی Cortex-A53
پردازنده گرافیکی Mali-T830MP2 Mali-T830MP1
حافظه رم ۳ گیگابایت ۲ گیگابایت
حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت ۳۲ گیگابایت
دوربین ۱۳ مگاپیگسلی – f/2.2 فیلمبرداری 1080p + ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق ۱۳ مگاپیکسلی – f/1.7 – فیلم‌برداری 1080p
دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی F/2.0 ۱۳ مگاپیکسلی – f/1.9
باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
سایر امکانات بلوتوث ۴.۲ – رادیو – GPS بلوتوث ۴.۱ – رادیو – NFC – GPS
قیمت حدودی یک میلیون تومان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

طراحی و ساخت

مقایسه پی اسمارت با گلکسی جی 5 پرو طراحی

طراحی و ساخت گوشی‌های میان‌رده و حتی اقتصادی در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است. دیگر خبری از گوشی‌های پلاستیکی با کیفیت ساخت ضعیف نیست و حالا هم پی اسمارت و هم گلکسی جی 5 پرو از بدنه فلزی بهره می‌برند. در دست گرفتن هر دو گوشی احساس خوبی به کاربر می‌دهد و خمیدگی‌های بدنه هر دو گوشی نیز ارگونومی خوبی به آن‌ها بخشیده است.

با این حال طراحی این دو گوشی از جنبه‌های دیگر متفاوت است. از جلو که به گوشی‌ها نگاه کنید می‌بینید سامسونگ از طراحی قدیمی‌تر با دکمه فیزیکی هوم و دکمه‌های خازنی پایین صفحه استفاده کرده در حالی که هواوی با بهره‌گیری از صفحه‌نمایش کشیده‌تر دکمه‌های ناوبری را به صفحه‌نمایش منتقل کرده و حسگر اثر انگشت را به پشت گوشی جابجا کرده است.

در پشت گوشی گلکسی جی 5 شاهد بدنه یکپارچه فلزی با خطوط پلاستیکی آنتن خمیده هستیم اما در پی اسمارت قسمت‌های بالایی و پایینی از جنس پلاستیک هم‌رنگ بدنه ساخته شده‌اند و بین بخش فلزی و پلاستیکی یک نوار براق باریک وجود دارد. این‌که کدام طراحی را بپسندید به سلیقه خودتان باز می‌گردد.

بلندگو در پی اسمارت در جای همیشگی یعنی لبه پایینی قرار گرفته اما جایگیری آن در جی 5 پرو بالای دکمه پاور یعنی لبه سمت راست است. بسته به این‌که گوشی را برای چه کاری و در چه حالتی در دست بگیرید هر کدام از این انتخاب‌ها می‌تواند بهتر باشد. هر دو گوشی از درگاه microUSB استفاده کرده‌اند و خبری از USB-C نیست.

حسگر اثر انگشت در هر دو گوشی در حال آماده‌باش هستند و حتی بدون روشن کردن صفحه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با این‌حال حسگر پی اسمارت عملکرد سریع‌تر و دقیق‌تری دارد و علاوه بر آنلاک گوشی می‌توانید از جسچرهای مختلفی روی سطح آن استفاده کنید.

مقایسه پی اسمارت با گلکسی جی 5 پرو حسگر اثر انگشت


 صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش یکی از تفاوت‌های اساسی این دو گوشی محسوب می‌شود؛ چه از نظر نسبت تصویر، چه وضوح و چه نوع پنل مورد استفاده. گلکسی جی 5 پرو از پنل 5.2 اینچی Super AMOLED با وضوح 720p و نسبت تصویر رایج 16:9 استفاده می‌کند. این در حالیست که پی اسمارت از پنل LCD اما با نسبت تصویر 18:9، اندازه 5.65 اینچی و وضوح بالاتر 1080p بهره می‌برد.

مقایسه پی اسمارت با گلکسی جی 5 پرو : صفحه‌نمایش

از نظر کنتراست و شادابی رنگ‌ها جی 5 پرو به لطف پنل AMOLED خود نسبت به پی اسمارت برتری دارد. پنل‌های AMOLED می‌توانند برای نمایش رنگ مشکی پیکسل‌های مجزا را به‌طور کامل خاموش کنند و همین عامل باعث افزایش کنتراست می‌شود. گفتنی است در جی 5 پرو خبری از صفحه‌نمایش همیشه روشن نیست. همچنین خوانایی زیر نور خورشید هم اندکی در جی 5 پرو بهتر است.

با این‌حال در سایر موارد برتری با صفحه‌نمایش پی اسمارت است. وضوح بسیار بالاتر 1080p صفحه‌نمایش پی اسمارت و تراکم پیکسلی بالاتر باعث می‌شود نتوانید پیکسل‌های مجزا را تشخیص دهید درحالی‌که در در جی 5 پرو به راحتی می‌توانید وضوح پایین‌تر را احساس کنید. علاوه بر این نسبت تصویر 18:9 باعث شده تا حاشیه‌های صفحه‌نمایش پی اسمارت باریک‌تر شده و همچنین استفاده از دو اپلیکیشن همزمان ساده‌تر باشد.

به این ترتیب به اعتقاد ما صفحه‌نمایش پی اسمارت برتری محسوسی نسبت به گلکسی جی 5 پرو سامسونگ دارد.


عملکرد و کارایی

معمولاً از گوشی‌های میان‌رده در این بازه قیمتی انتظار اجرای بازی‌های سنگین سه‌بعدی را نداریم اما استفاده از تراشه‌های پردازشی و گرافیکی قوی‌تر و حافظه سریع‌تر بی‌شک می‌تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد.

سامسونگ در گلکسی جی 5 پرو از تراشه اکسینوس 7870 استفاده کرده است که دارای 8 هسته پردازشی Cortex-A53 به همراه پردازنده گرافیکی Mali-T830MP1 است. جی 5 پرو همچنین در نسخه ایران با 2 گیگابایت حافظه رم عرضه می‌شود.

در طرف مقابل هواوی پی اسمارت را به تراشه میان‌رده آشنای Kirin 659 مجهز کرده است. هسته‌های Cortex-A53 این تراشه با فرکانس بالاتر 1.7 و 2.36 گیگاهرتزی تولید شده و پردازنده گرافیکی Mali-T830MP2 آن نیز دو هسته‌ای است. علاوه بر این‌ها پی اسمارت با 3 گیگابایت حافظه رم به بازار عرضه می‌شود.

با توجه به مشحصات می‌توان گفت عملکرد پی اسمارت باید بهتر از جی 5 پرو باشد اما بهتر است برای اطمینان از بنچمارک‌های مختلف پردازشی و گرافیکی کمک بگیریم.

همان‌طور که می‌بینید چه در بنچمارک‌های پردازشی نظیر Geekbench و چه گرافیکی مثل 3DMark و BaseMark X عملکرد پی اسمارت به لطف هسته بیشتر گرافیکی و فرکانس بالاتر پردازشی بهتر است. علاوه بر این حافظه داخلی سریع‌تر نیز در بهبود تجربه کاریر بی تأثیر نیست.


نرم‌افزار و رابط کاربری

یکی دیگر از مزایای پی اسمارت عرضه آن به همراه اندروید 8 اوریو است درحالی‌که سامسونگ هنوز جی 5 پرو را به این نسخه آپدیت نکرده است. راستش را بخواهید با توجه به سابقه آپدیت نه‌چندان خوب سامسونگ مشخص نیست که کاربران جی 5 پرو چه زمانی می‌توانند از اندروید 7 به نسخه‌های بالاتر کوچ کنند.

رویکرد سامسونگ و هواوی به رابط کاربری کاملاً متفاوت است. درحالی‌که رابط کاربری سامسونگ ساده‌تر و نزدیک‌تر به اندروید خالص طراحی شده است. اگر شلوغی را نمی‌پسندید و تجربه‌ای نزدیک به تجربه اندروید خام را می‌پسندید رابط کاربری سامسونگ بی‌شک بهتر است اما اگر خواهان بیشترین امکانات و قابلیت‌هایی هستید که می‌توانید در آن غرق شوید EMUI هواوی برای شما بهتر خواهد بود.

از جمله امکانات رابط کاربری سامسونگ می‌توان به قابلیت نصب تم‌ها، پوشه امن برای قرار دادن تصاویر و فایل‌های شخصی، رادیو، قابلیت‌های گیم لانچر و گیم تولز، حالت استفاده از یک‌دست، نصب دو نسخه از یک اپ پیام‌رسان و اجرای سریع دوربین اشاره کرد.

در طرف مقابل می‌توان گفت EMUI 8.0 تمامی این ویژگی‌ها را دارد اما قابلیت‌های بیشتری مثل نمایش سرعت اینترنت در نوار وضعیت، تغییر وضوح صفحه، قفل کردن اپلیکیشن‌ها، خاموش و روشن شدن طبق زمان‌بندی، لیست سیاه تماس‌ها، محدود کردن استفاده از اینترنت برای اپ‌ها و … را به همراه دارد.


دوربین

مقایسه پی اسمارت با گلکسی جی 5 پرو : دوربین

هر دو گوشی گلکسی جی 5 پرو و پی اسمارت از دوربین‌های اصلی 13 مگاپیکسلی استفاده می‌کنند با این تفاوت که گشادگی دیافراگم در گوشی هواوی f2.2 و در سامسونگ f1.7 است. به این ترتیب بر روی کاغذ عملکرد دوربین جی 5 پرو در نور کم بهتر خواهد بود. با این‌حال پی اسمارت یک دوربین دوم را نیز برای تشخیص عمق و گرفتن تصاویر پرتره اضافه کرده است.

رابط کاربری دوربین پی اسمارت بسیار کامل و برای هر دو گروه از کاربران مبتدی و حرفه‌ای طراحی شده است. با دو بار فشردن دکمه کم کردن صدا می‌توانید دوربین را فراخوانی کرده و یا حتی یک عکس سریع بگیرید. در اپلیکیشن دوربین پی اسمارت دکمه‌های دیافراگم باز، پرتره، عکس متحرک و فلش در دسترس شماست و همچنین می‌توانید حالت‌های مختلفی مثل HDR، نقاشی نوری، پانوراما، فیلترها، تایم‌لپس و … را نیز از سمت چپ فراخوانی کنید. در حالت حرفه‌ای عکاسی پی اسمارت می‌توانید ISO، سرعت شاتر، فوکوس، وایت بالانس و … را تغییر دهید.

در رابط کاربری دوربین گلکسی جی 5 پرو اما امکانات قابل توجهی وجود ندارد و حتی حالت Pro عکاسی امکان تغییر سرعت شاتر را به شما نمی‌دهد. با این حال کماکان حالت‌های پانوراما، HDR و حالت شب وجود دارد.

کیفیت تصاویر

به‌زودی در مطلبی مجزا به مقایسه مفصل کیفیت و قابلیت‌های دوربین این دو گوشی خواهیم پرداخت اما مشاهدات اولیه را می‌توان به شکل زیر خلاصه کرد:

  • پی اسمارت نورسنجی را بیشتر با توجه به سوژه انجام می‌دهد اما جی 5 پرو سعی می‌کند پس‌زمینه را بیشتر در نظر بگیرد.
  • تصاویر پی اسمارت نویز کمتری دارند.
  • رنگ‌ها در تصاویر جی 5 پرو اشباع‌تر و در تصاویر پی اسمارت طبیعی‌تر هستند.
  • دامنه دینامیکی تصاویر در پی اسمارت اندکی بهتر است.
  • در سایه‌ها جزئیات در تصاویر پی اسمارت بهتر هستند اما در جی 5 پرو با الگوریتم‌های حذف نویز از بین رفته‌اند.
  • جزئیات تقریباً در هر دو گوشی یکسان ثبت می‌شوند.
  • فوکوس خودکار خصوصاً در فاصله‌های کم در جی 5 پرو دقیق‌تر است.
  • در تصاویر سلفی پی اسمارت نویز بیشتری دیده می‌شود.
  • با این‌که عکاسی پرتره در دوربین سلفی جی 5 پرو هم وجود دارد اما به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه با پی اسمارت نبوده و لبه‌های سوژه به‌خوبی تشخیص داده نمی‌شوند.
  • حالت عکاسی پرتره پی اسمارت در دوربین اصلی یک مزیت مهم محسوب می‌شود.

نمونه تصاویر دوربین هواوی پی اسمارت

نمونه تصاویر دوربین گلکسی جی 5 پرو سامسونگ

کیفیت ویدئوها

در زمینه ویدئو هر دو گوشی با وضوح 1080p بدون لرزش‌گیر اپتیکال یا دیجیتال و با نرخ فریم 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری می‌کنند. به اعتقاد ما عملکرد فیلم‌برداری در این دو گوشی در نور مناسب را می‌توان یکسان ارزیابی کرد اما جی 5 پرو در نور کم عملکرد بهتری خواهد داشت.

نمونه فیلم‌برداری دوربین هواوی پی اسمارت

نمونه فیلم‌برداری دوربین گلکسی جی 5 پرو سامسونگ


صدا

از نظر صدای خروجی اسپیکر هر دو گوشی عملکرد متوسطی از نظر کیفیت و خوب از نظر بلندی دارند. صدای خروجی از جی 5 پرو به نظر در فرکانس‌های پایین عملکرد بهتری دارد اما شفافیت صدا کمی در پی اسمارت بهتر است. با این‌وجود برای گوش دادن به موسیقی پیشنهاد ما استفاده از هدفون یا بلندگوهای بلوتوث خواهد بود.

از نظر صدای خروجی هدفون بلندی صدا و آمپلی‌فایر داخلی به نظر در جی 5 پرو عملکرد نسبتاً بهتری داشته و برای استفاده با هدفون‌های فول سایز گزینه بهتری است اما در هر صورت هیچکدام از این دو گوشی برای استفاده با هدفون‌های با امپدانس 32 اهم یا بالاتر و حساسیت کمتر از 100 دسی‌بل گزینه ایده‌آلی نیستند.


باتری و دوام شارژ

از آن‌جاکه هر دو گوشی از باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کنند می‌توان انتظار داشت دوام شارژ در جی 5 پرو به خاطر وضوح پایین‌تر صفحه‌نمایش بهتر باشد. در آزمون تست باتری PCMark Work 2.0 این انتظار درست از آب در آمد و گلکسی جی 5 پرو توانست با 11 ساعت و 34 دقیقه بهتر از پی اسمارت با 6 ساعت و 48 دقیقه عمل کند. در آزمون تماشای ویدئو هم جی 5 پرو توانست با ثبت رکورد حدود 18 ساعت دوبرابر بهتر از پی اسمارت عمل کند.

به این ترتیب وضوح پایین‌تر صفحه‌نمایش و OLED بودن آن در جی 5 پرو باعث دوام شارژ بهتر این گوشی شده است. در یک جمع‌بندی می‌توان گفت می‌شود روی دوام شارژ باتری پی اسمارت برای یک روز کامل حساب باز کرد اما با جی 5 پرو می‌توانید انتظار دوامی نزدیک به دو روز را هم داشته باشید.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

با گذشت بیش از 6 ماه از عرضه گلکسی جی 5 پرو به نظر می‌رسد هواوی حالا یک رقیب مناسب برای رقابت با این گوشی به بازار عرضه کرده است. پی اسمارت طراحی مدرن‌تری دارد، صفحه‌نمایش آن وضوح بیشتری داشته، قدرت پردازشی و گرافیکی آن بالاتر است و با نسخه جدیدتری هم از اندروید به بازار عرضه شده است. در مقابل شاید کلیدی‌ترین برتری جی 5 پرو دوام شارژ بالاتر آن باشد.

 

معمولاً در بررسی‌ها سعی می‌کنیم تا یک برنده قطعی معرفی نکنیم و قضاوت را براساس نیازهای خواننده به خود او واگذار کنیم اما در این مورد وضوح بالاتر صفحه‌نمایش، اندروید 8 و پردازنده قوی‌تر باعث شده تا به اکثر کاربران پی اسمارت را پیشنهاد کنیم.

مزایای هواوی پی اسمارت

  • وضوح تصویر بالاتر
  • دوربین دوگانه با قابلیت ثبت تصاویر پرتره
  • عملکرد بهتر گرافیکی و پردازشی
  • امکانات بیشتر رابط کاربری
  • اندروید 8 اوریو
  • امکانات بیشتر رابط کاربری دوربین
  • حافظه رم بیشتر

مزایای گلکسی جی 5 پرو

  • دوام شارژ بالاتر
  • فیلمبرداری بهتر در نور کم
  • بلندی بیشتر صدای خروجی هدفون
  • رابط کاربری ساده‌تر
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.