بررسی لپ‌تاپ گیمینگ ایسر Acer Predator Helios 300

لپ‌تاپ‌های گیمینگ ایسر همیشه از گزینه‌های قوی اما با ارزش خرید بالای بازار هستند. Predator Helios 300 که یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین لپ‌تاپ‌های با کارت گرافیک GTX 1060 در بازار است به‌تازگی به دست ما رسیده تا یک بررسی کامل از آن را برایتان بنویسیم.

0

تا دو سال پیش لپ‌تاپ‌های گیمینگ به دلیل استفاده از کارت‌های گرافیک سری M عملکرد بسیار ضعیف‌تری نسبت به دسکتاپ‌ها داشتند اما اخیراً و با عرضه کارت‌های گرافیک سری ده انویدیا حالا می‌توانید گزینه‌هایی تقریباً هم‌تراز با کامپیوترهای گیمینگ را پیدا کنید. از آن‌جا که با توجه به صفحه‌نمایش کوچک‌تر لپ‌تاپ‌ها معمولاً وضوح صفحه لپ‌تاپ‌های گیمینگ را 1080p در نظر می‌گیرند می‌توان گفت کارت گرافیک GTX 1060 برای اجرای تقریباً همه بازی‌های روز با گرافیک بالا و بدون مشکل اجرا خواهد کرد.

حالا ایسر Predator Helios 300 یکی از خوش‌قیمت‌ترین لپ‌تاپ‌هایی است که می‌توانید با این کارت گرافیک تهیه کنید. با ظاهری مخصوص گیمرها، کارت گرافیک و پردازنده قوی این لپ‌تاپ می‌تواند بهترین گزینه برای علاقمندان به بازی در این بازه قیمتی باشد.

بیایید ابتدا مشخصات فنی Helios 300 را مرور کنیم.

ایسر Acer Predator Helios 300 G3-571-77QK

  • ابعاد و وزن: 39 در 27 در 3.1 سانتی‌متر – 2.7 کیلوگرم
  • صفحه‌نمایش: 15.6 اینچی – 1920 در 1080 پیکسل – مات – IPS
  • پردازنده: اینتل Core i7-7700HQ – چهار هسته‌ای – Kaby Lake – 2.8 تا 3.8 گیگاهرتز – 6 مگابایت کش
  • حافظه رم: 16 گیگابایت DDR4 با فرکانس 2400 مگاهرتز
  • حافظه داخلی: 1 ترابایت هارد دیسک 5400rpm + 256 گیگابایت حافظه M.2 SSD
  • کارت گرافیک: انویدیا GeForce GTX 1060 – 6 گیگابایتی GDDR5
  • درگاه‌ها: دو درگاه USB 3.0 – یک درگاه USB 2.0 – یک درگاه USB C – درگاه اترنت – کارت‌خوان SD – HDMI
  • باتری: 48 وات ساعتی – دوام حدود 5 ساعت
  • سایر امکانات: بلوتوث 4.0 – وای‌فای ac MIMO – نور پس‌زمینه کیبورد – وب‌کم HD – بدون درایو نوری
  • قیمت جهانی: 1389 دلار

لپ‌تاپ Predator Helios 300 ایسر از سوی فروشگاه روژسا در اختیار فارنت قرار داده شده است.


طراحی و ساخت

اگر به دنبال یک لپ‌تاپ گیمینگ می‌گردید که ظاهر ساده‌ای داشته باشد بهتر است همین حالا این صفحه را ببندید و به فکر گزینه‌های دیگر باشید. Helios 300 یک لپ‌تاپ گیمینگ به معنای کلمه است و از فریاد زدن این موضوع هم خجالت نمی‌کشد! از لوگوی تهاجمی و خشن Predator روی درب لپ‌تاپ گرفته تا نوار قرمز رنگ اطراف خروجی هوای گرم که شبیه به یک خودروی اسپورت طراحی شده است همگی هدف اصلی لپ‌تاپ را جار می‌زنند: بازی.

ترکیب آلومینیوم و پلاستیک در بدنه Helios 300 کیفیت ساخت بالایی به آن بخشیده است. با این‌که شاید حس یک لپ‌تاپ لوکس را نداشته باشید اما استفاده از پلاستیک در یک لپ‌تاپ گیمینگ به دلیل حساسیت‌های خنک‌کنندگی الزامی است. پشت درب لپ‌تاپ و همچنین محل استراحت دستان فلزی طراحی شده اما حاشیه‌های ضخیم صفحه‌نمایش و قسمت زیرین لپ‌تاپ پلاستیکی هستند. راستش را بخواهید ضخامت حاشیه لپ‌تاپ برای یک محصول سال 2017 کمی زیاد است اما در یک محصول گیمینگ می‌توان این ایراد را نادیده گرفت. بخشهای فلزی برس‌خورده طراحی شده است که در نگاه اول زیباست اما به شدت مستعد جذب اثر انگشت بوده و تمیز کردن آن نیز کار آسانی نیست.

با این حال بدنه لپ‌تاپ کاملاً مستحکم طراحی شده و نمی‌توان به ایسر در این زمینه خرده گرفت. نکته جالب این‌که برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد تنها نیمی ازعرض لپ‌تاپ به خروجی هوا اختصاص دارد و نیم دیگر تنها برای تقارن به این شکل طراحی شده است.

ضخامت لپ‌تاپ برای یک مدل گیمینگ قابل قبول است اما وزن 2.7 کیلوگرمی آن کمی جابجایی را دشوار می‌کند. خصوصاً این‌که آداپتور دستگاه به دلیل مصرف بالای پردازنده و کارت گرافیک بزرگ و سنگین است و می‌توان گفت Helios 300 لپ‌تاپی نیست که بخواهید آن را هر روز جابجا کنید.

لولای دستگاه نیز استحکام خوبی دارد و تا زاویه 145 درجه باز می‌شود تا بتوانید به راحتی از آن روی پاهایتان نیز استفاده کنید.

به‌طور کلی ظاهر لپ‌تاپ همان‌طور که گفتیم کاملاً برای گیمرها طراحی شده و شاید از نظر برخی افراد کمی بچه‌گانه به نظر برسد. اما طراحی یک مساله کاملاً سلیقه‌ای بوده و حتماً این طراحی برای طیف دیگری از کاربران جذاب است.


کیبورد و تاچ‌پد

کیبورد Helios 300 یک کیبورد غشایی (membrane) است و در این بازه قیمتی کسی انتظار یک کیبورد مکانیکی را ندارد. با این‌حال میزان جابجایی دکمه‌ها و فیدبک آن‌ها بسیار خوب بوده و می‌توان گفت با یک کیبورد بسیار خوب و راحت چه برای بازی و چه برای تایپ کردن طرف هستیم. این کیبورد همچنین دکمه‌های عددی ماشین‌حسابی نیز دارد و چینش دکمه‌های آن نیز به مدل‌های ایسوس شباهت دارد.

همان‌طور که از لپ‌تاپی با این ظاهر انتظار دارید نور پس‌زمینه کیبورد هم قرمز رنگ است و با این‌که تنها یک درجه روشنایی دارد کار شما را در تاریکی راه می‌اندازد. دکمه‌های WASD که پراستفاده‌ترین دکمه‌های گیمرها خصوصاً در بازی‌های first person است به رنگ قرمز طراحی شده است و خصوصاً وقتی نور پس‌زمینه را روشن کنید کاملاً جلب توجه خواهد کرد.

در مورد این کیبورد نمی‌توان ایراد عمده‌ای را وارد کرد به جز این‌که بهتر بود ایسر دکمه پاور را کمی سفت‌تر و مستلزم نیروی بیشتری طراحی می‌کرد تا گاهی اوقات به‌جای فشردن دکمه End یا – به اشتباه دستگاه را Sleep یا خاموش نکنید.

داستان در مورد تاچ‌پد اما کاملاً متفاوت است با این‌که دقت تاچ‌پد به لطف استفاده از درایورهای پرسیژن ویندوز بسیار خوب است مکانیسم دکمه‌ها اصلا خوب نیست به نحوی که کلیک کردن فیزیکی در یک سوم بالایی تاچ‌پد تقریباً غیرممکن است و دکمه کلیک راست نیز لق می‌زند.

این اشکالات در لپ‌تاپ‌های گیمینگ خصوصاً در این رده قیمتی قابل انتظار است. تمامی گیمرها تقریباً همیشه یک ماوس باکیفیت به همراه دارند و صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت در این زمینه می‌تواند باعث کاهش قیمت کلی دستگاه شود.


اتصالات و ارتقاپذیری

خوشبختانه Helios 300 به لطف ابعاد بزرگ و ضخامت نسبتاً زیاد برخلاف اولترابوک‌ها کمبود درگاه و اتصالات ندارد. ایسر برای این دستگاه در سمت راست دو درگاه USB 2.0 و جک هدفون و در سمت چپ یک درگاه USB 3.0، یک درگاه USB 3.0، درگاه‌های اترنت و HDMI، قفل کنسینگتون و کارت‌خوان SD قرار داده است.

شاید بزرگ‌ترین معایب اتصالا در Helios 300 نبود پشتیبانی از تاندربولت 3 برا اتصال حافظه‌های فوق پرسرعت و وجود تنها یک درگاه USB 3.0 باشد.

ایسر حتی ارتقای لپ‌تاپ را نیز ساده کرده و در زیر آن دو دریچه مخصوص تعبیه کرده است. یکی از این دریچه‌ها امکان تعویض حافظه 2.5 اینچی را فراهم کرده و دریچه دوم دسترسی به حافظه رم را فراهم می‌کند. به این ترتیب می‌توانید به‌طور مثال هارد دیسک را با یک حافظه SATA III SSD تعویض کنید و یا حافظه رم را تا 32 گیگابایت ارتقا دهید.

اما دسترسی به حافظه M.2 کمی دشوارتر است؛ به این ترتیب اگر بخواهید یک SSD بسیار سریع را جایگزین آن کنید باید کمی ریسک‌پذیر باشید و یا این‌کار را به نمایندگی رسمی ایسر بسپارید.


صفحه‌نمایش

گیمرها معمولاً از صفحه‌نمایش یا مانیتور انتظار سرعت پاسخگویی بالا، پوشش مات برای جلوگیری از بازتاب نور و همچنین نرخ رفرش بالا و فناوری G-Sync را دارند. ایسر در دو مورد اول در Helios 300 بسیار خوب عمل کرده و نیازهای گیمرها را برطرف کرده است. صفحه‌نمایش با نرخ بالاتر از 60 هرتز اما هنوز به دلیل هزینه‌های تولید بالا در اختیار مدل‌های بالارده است و می‌توان گفت انتخاب پنل ایسر برای Helios 300 خوب بوده است. همچنین افزودن فناوری G-Sync می‌تواند حداقل قیمت لپ‌تاپ را 200 دلار بالاتر ببرد.

وضوح تصویر 1080p شاید به خوبی لپ‌تاپ‌های 1440p یا 4K در این بازه قیمتی نباشد اما باید توجه داشته باشید هر چه وضوح تصویر بالاتر برود نه‌تنها هزینه ساخت افزایش می‌یابد بلکه به کارت گرافیک فشار بیشتری در بازی‌ها وارد می‌شود. به اعتقاد ما در اندازه 15.6 اینچی وضوح 1080p کاملاً ایده‌آل است و از نظر وضوح در بازی‌ها هیچ مشکلی نخواهید داشت.

دقت رنگ این پنل متوسط است و با توجه به کاربری آن نباید از این لپ‌تاپ برای کارهای دقیقی مثل طراحی و ویرایش ویدئو و تصویر حرفه‌ای استفاده کنید. همچنین روشنایی حداکثر 250 نیت صفحه‌نمایش برای محیط‌های بسیار روشن ایده‌آل نیست اما در سایر موارد می‌توان صفحه‌نمایش دستگاه را مناسب ارزیابی کرد.


بلندگوها

بلندگوهای Helios 300 زیر دستگاه قرار گرفته تا صدا با انعکاس از سطح به گوش کاربر برسد. این بلندگوها از نظر بلندی صدا بسیار خوب هستند و می‌توانند به خوبی صدای فن دستگاه را پوشش دهند اما از نظر وضوح صدا و بیس نباید انتظار چندانی از آن‌ها داشته باشید و بهتر است برای گیمینگ از یک هدست استفاده کنید.

با این حال ایسر نرم‌افزار Dolby Audio را برای بهینه‌سازی صدا برای کاربری‌های مختلف در این مدل گنجانده است که شامل بازی، موسیقی، فیلم و مکالمه است.


عملکرد و کارایی

ترکیب پردازنده نسل هفتمی و چهارهسته‌ای اینتل، کارت گرافیک قدرتمند GTX 1060 و حافظه سریع SSD ایسر Helios 300 را به یکی از سریع‌ترین‌ها تبدیل کرده است.  پس اگر عملکرد سریع برایتان اهمیت دارد می‌توانید روی این مدل حساب باز کنید. شاید تنها نقص جزئی این کانفیگ سخت‌افزاری عدم استفاده از حافظه SSD از نوع PCIe باشد اما راستش را بخواهید سرعت حافظه تأثیر چندانی در گیمینگ ندارد.

عملکرد پردازشی

با این‌که پردازنده‌های نسل هشتم اینتل رونمایی شده‌اند اما نسخه قوی‌تر و پرمصرف آن‌ها (سری H) هنوز در محصولی به بازار عرضه نشده است. پردازنده Core i7-7700HQ اما در حال حاضر شاید یکی از سریع‌ترین‌ها باشد. این پردازنده با چهار هسته با فرکانس 2.8 تا 3.8 گیگاهرتز و 6 مگابایت حافظه کش نه‌تنها برای گیمینگ بلکه کارهای سنگینی مثل ویرایش ویدئو، برنامه‌نویسی و کارهای سه‌بعدی نیز پیشنهاد می‌شود.

همان‌طور که می‌بینید نتایج بنچمارک‌های پردازشی از قدرت بالای این مدل حکایت دارند. خوشبختانه عملکرد خنک‌کنندگی Helios 300 نیز برای جلوگیری از thermal throttling و کاهش فرکانس خوب است.

عملکرد گیمینگ

نسل دهم کارت‌های گرافیکی انویدیا جهش خیره‌کننده‌ای نسبت به نسل پیش داشته به‌نحوی که GTX 1060 نه‌تنها عملکرد بهتری نسبت به GTX 960M دارد بلکه سریع‌تر از GTX 970M نیز عمل می‌کند. این کارت گرافیک برای اجرای تقریباً تمامی بازی‌های سنگین با تنظیمات بالا در وضوح 1080p مناسب است و می‌توان گفت با توجه به نرخ فریم صفحه‌نمایش در این وضوح نیازی به استفاده از کارت گرافیک قوی‌تر نیست.

اگر علاقمند به بازی‌های eSport مثل Overwath، League of Legends، FIFA یا DotA 2 باشید Helios 300 این بازی‌ها را با حداکثر تنظیمات قورت می‌دهد! وضعیت برای بازی‌های سنگینی مثل GTA V یا Witcher 3 نیز بسیار خوب است و می‌توانید با تنظیمات High انتظار نرخ فریم بسیار بالایی را داشته باشید.

به این ترتیب می‌توان عملکرد گیمینگ Helios 300 را عالی ارزیابی کرد.

عملکرد حافظه

مدلی از Predator Helios 300 که در اختیار ما قرار داده شده بود دارای یک ترابایت هارد دیسک و 256 گیگابایت حافظه SSD از نوع M.2  بود. معمولاً در لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی به حافظه‌های هارد دیسک بسنده می‌شود اما خوشبختانه ایسر در این مدل حافظه SSD را نیز برای عملکرد بهتر ویندوز و اپلیکیشن‌ها فراموش نکرده است.

همان‌طور که می‌بینید عملکرد SSD درون Helios 300 خیره‌کننده نیست و به نسبت حافظه‌های PCIe و NVMe به مراتب ضعیف‌تر است اما اگر آن را با یک هارد دیسک مقایسه کنید سرعت بالاتر آن کاملاً مشخص است. به لطف وجود این SSD نه‌تنها ویندوز و عملکرد کلی سیستم سریع‌تر خواهد بود بلکه می‌توانید برخی بازی‌ها را نیز برای بارگذاری سریع‌تر در آن نصب کنید.

عملکرد گرمایی و نویز

در هنگام انجام کارهای سبک مثل تماشای ویدئو و یا ویرایش متون Helios 300 به لطف فضای کافی تقریباً بی‌صداست و صدای فن‌ها به سختی شنیده می‌شود. همچنین دمای دستگاه نیز پایین بوده و صفحه‌کلید کاملاً خنک و استفاده از آن بدون مشکل است. حتی هنگام وبگردی، مکالمه تصویری و ویرایش سبک تصاویر نیز صدای فن به سختی شنیده شده و دستگاه کاملاً خنک باقی می‌ماند.

اما وقتی شروع به بازی کردن کنید صدای فن کاملاً شنیده شده و دمای دستگاه نیز بالا می‌رود. در آزمایش ما در هنگام بازی Overwatch پس از گذشتن 15 دقیقه از بازی کردن دمای دستگاه خصوصاً در قسمت بالایی کیبورد بسیار بالا رفت به نحوی که استفاده از دکمه‌های ردیف بالا مثل W برای حرکت و R برای پر کردن خشاب کمی آزاردهنده باشد. این گرمای زیاد برای یک لپ‌تاپ با گرافیک GTX 1060 تقریباً قابل درک است اما بهتر بود ایسر در زمینه خنک‌کنندگی کمی تواناتر عمل می‌کرد.

در Helios 300 البته نرم‌افزار PredatorSense برای مشاهده دمای پردازنده و کارت گرافیک و همچنین تنظیم سرعت فن قرار داده شده است و اگر سرعت فن را روی حداکثر (نزدیک 5000 دور در دقیقه) تنظیم کنید دمای بدنه کاهش می‌یابد اما صدای تولید شده را می‌توان با نویز یک سشوار مقایسه کرد! همان‌طور که مشاهده می‌کنید در حالت فن خودکار و فعال بودن Cooler Boost دمای کارت گرافیک به 95 درجه هم رسیده است.


دوام شارژ باتری

معمولاً نمی‌توان از یک لپ‌تاپ گیمینگ انتظار دوام شارژ بالایی را داشت و باتری 4 سلولی 48 وات ساعتی Helios 300 نیز وعده دوام شارژ فوق‌العاده‌ای را نمی‌دهد. با این حال بسته به روشنایی صفحه می‌توانید روی دوام شارژ آن بین 4 تا 6 ساعت حساب باز کنید.

آزمون باتری PCMark 8 را مانند همیشه با روشنایی 150 نیت روی این دستگاه اجرا کردیم که می‌توانید نتیجه را ببینید:

البته توجه داشته باشید روشنایی 150 نیت برای یک اتاق روشن و با پنجره‌های زیاد مناسب نیست و اگر روشنایی صفحه را زیاد کنید دوام شارژ کاهش خواهد یافت.


نتیجه‌گیری

ایسر Predator Helios 300 یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ است که می‌توانید خریداری کنید. با توجه به وضوح 1080p معمولاً کارت گرافیک GTX 1060 برای تمامی بازی‌ها کافیست و با این‌که Helios 300 یک لپ‌تاپ ایده‌آل نیست با هدف گیمرها روی نقاط کلیدی تمرکز کرده است.

به این ترتیب می‌توان گفت اگر هدف اول شما بازی کردن باشد Helios 300 خو‌ش‌قیمت‌ترین دستگاه با GTX 1060 است که نیازهای شما را حتی در سنگین‌ترین بازی‌های کنونی برطرف خواهد کرد.

80%
بسیار خوب

ایسر Acer Predator Helios 300

ایسر Predator Helios 300 به‌صرفه‌ترین لپ‌تاپ با کارت گرافیک GTX 1060 محسوب می‌شود. اگر هدف اصلی شما تنها بازی کردن باشد نمی‌توانید گزینه‌ای مناسب‌تر را در بازار پیدا کنید. با این وجود تاچ‌پد دستگاه ضعیف است و عملکرد خنک‌کنندگی و روشنایی صفحه‌نمایش نیز می‌توانست بهتر باشد.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • اتصالات و ارتقاپذیری
  • کیبورد و تاچ‌پد
  • عملکرد کلی
  • عملکرد گرمایی و نویز
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.