بررسی گوشی آنر 7 ایکس؛ میان‌رده‌ای اغواگر!

هواوی در زمینه گوشی‌های میان‌رده یکی از شناخته شده‌ترین برندهای بازار کشورمان محسوب می‌شود. گوشی‌های برند آنر نیز از نظر ارزش خرید همیشه از بهترین‌ها بوده‌اند و حالا آنر 7 ایکس با مشخصات خوب و قیمت مناسب خود می‌تواند یک میان‌رده اغواگر باشد. با فارنت و بررسی این گوشی همراه باشید.

1

یکی از انتقاد‌هایی که به هواوی وارد می‌شود عرضه گوشی‌های فراوان خصوصاً در بازه میان‌رده‌ها با شباهت بسیار است که شاید باعث گیج شدن خریدار شود. با این وجود همین تنوع بالا باعث شده تا بتوانید با توجه به بودجه، سلیقه و انتظارات خود دقیقاً همان چیزی را خریداری کنید که می‌خواهید. برای بررسی آنر 7 ایکس مانند همیشه ابتدا از مشخصات فنی شروع می‌کنیم و سپس موارد مختلف را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهیم.

آنر 7 ایکس در کنار هواوی پی اسمارت
آنر 7 ایکس در کنار هواوی پی اسمارت

مشخصات فنی آنر 7 ایکس | Honor 7X

  • ابعاد و وزن: ۱۵۶.۵ در ۷۵.۳ در ۷.۶ میلی‌متر – ۱۶۵ گرم
  • صفحه‌نمایش: ۵.۹۳ اینچ – IPS LCD – وضوح ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل – نسبت تصویر ۱۸:۹ – تراکم پیکسلی ۴۰۷ پیکسل بر اینچ
  • سیستم‌عامل: اندروید ۷.۰ – رابط کاربری EMUI 5.1
  • پردازنده: هواوی Kirin 659 – هشت هسته‌ای – چهارهسته ۲.۳۶ گیگاهرتزی و چهارهسته ۱.۷ گیگاهرتزی Cortex-A53
  • پردازنده گرافیکی: Mali-T830MP2
  • رم و حافظه داخلی: ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی – ۳ یا ۴ گیگابایت رم
  • دوربین اصلی: ۱۶ مگاپیکسلی – دیافراگم f/2.2 – فیلمبرداری 1080p@30fps – دوربین دوم ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق – فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسلی f/2.0 – فیلم‌برداری 1080p
  • اتصالات: بلوتوث ۴.۱ – رادیو اف‌ام – microUSB 2.0 – وای‌فای b/g/n – درگاه هدفون
  • باتری: ۳۳۴۰ میلی‌آمپرساعتی
  • رنگ‌ها: مشکی، طلایی، آبی و قرمز
  • قیمت حدودی: یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان

همان‌طور که می‌بینید آنر 7 ایکس نه‌تنها از نظر ظاهری به میت ۱۰ لایت شباهت زیادی دارد بلکه از نظر مشخصات فنی نیز بسیار به میان‌رده سری میت شبیه است.


طراحی و ساخت آنر 7 ایکس

حتی زمانی که اکثر گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت بدنه‌های بی‌کیفیت و پلاستیکی داشتند آنر در گوشی‌های خود از بدنه فلزی استفاده می‌کرد. حالا پس از آنر ۵ ایکس و ۶ ایکس، آنر 7 ایکس نیز به یک بدنه یکپارچه فلزی مجهز شده است. استفاده از فلز به‌جای شیشه خصوصاً در رنگ‌های روشن باعث عدم برجاماندن اثر انگشت  روی بدنه می‌شود.

آنر 7 ایکس حس یک گوشی بالارده را به شما منتقل می‌کند و از نظر کیفیت ساخت نمی‌توان ایراد چندانی روی آن گذاشت. شاید نبود مقاومت دربرابر آب و گردوغبار را بتوان بزرگ‌ترین عیب طراحی این گوشی دانست که با توجه به رده قیمتی آن قابل انتظار است. همچنین هواوی بهتر بود از درگاه USB-C در این گوشی به جای microUSB استفاده می‌کرد اما حداقل هنوز این درگاه قدیمی پرطرفدارتر است.

جلوی گوشی حالا به لطف استفاده از نمایشگر با نسبت تصویر ۱۸:۹ مدرن‌تر شده و کم‌حاشیه‌تر به نظر می‌رسد. با وجود شباهت زیاد این گوشی به میت ۱۰ لایت هواوی تغییراتی جزئی اما قابل توجه به مثل قطع شدن خط آنتن میان دو دوربین را اعمال کرده که نشان از توجه این شرکت به جزئیات دارد.

حسگر اثر انگشت به خوبی در پشت گوشی قرار گرفته تا بتوانید به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشید. این حسگر همچنین بسیار سریع و دقیق است و می‌توانید از آن برای پاسخ به تماس‌ها، گرفتن عکس، باز کردن صفحه اعلان‌ها و … نیز استفاده کنید.

دکمه‌های تنظیم صدا و پاور در سمت راست با فیدبک فیزیکی مناسبی قرار داشته و درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه نیز در سمت چپ قرار دارد که می‌توانید از درگاه دوم برای قرار دادن کارت حافظه و یا سیم‌کارت دوم استفاده کنید. جک هدفون و تک بلندگوی آنر 7 ایکس نیز در لبه پایینی قرار گرفته و خوشبختانه آنر چراغ LED اعلان را نیز در بالای صفحه‌نمایش فراموش نکرده است.

به این ترتیب طراحی و ساخت آنر 7 ایکس بی‌شک یکی از نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شود و همچنین رنگ‌بندی جذاب آن نیز می‌تواند اقشار مختلف را جذب کند.


صفحه‌نمایش آنر 7 ایکس

خوشبختانه یکی دو سالی هست که در میان‌رده‌ها نیز شاهد به‌کارگیری وضوح بالا و کیفیت خوب تصویر در صفحه‌نمایش هستیم. آنر 7 ایکس نیز از یک پنل 1080p با نسبت تصویر جدید ۱۸:۹ استفاده می‌کند که از نوع IPS LCD است.

صفحه‌نمایش ۵.۹۳ اینچی آنر 7 ایکس با تراکم پیکسلی ۴۰۷ پیکسل بر اینچ از نظر وضوح هیچ مشکلی ندارد. زوایای دید و شادابی رنگ‌ها نیز بسیار خوب هستند و به رسم هواوی می‌توانید در تنظیمات گوشی دمای رنگی را نیز به دلخواه خود تغییر دهید. حالت راحتی چشم نیز برای استفاده از گوشی در تاریکی و کم کردن تابش نور آبی در نظر گرفته شده است.

شاید عیب این صفحه‌نمایش خوانایی نه‌چندان عالی در زیر نور مستقیم خورشید باشد. روشنایی حدود ۴۵۰ نیت این صفحه‌نمایش و بازتاب نور زیاد از سطح آن نسبت به پنل‌های رقیب AMOLED سامسونگ ضعیف‌تر است. با این حال عمق رنگ مشکی برای یک پنل LCD بسیار خوب است و به این ترتیب کنتراست تصویر بسیار خوب است.


سخت‌افزار و کارایی آنر 7 ایکس

آنر 7 ایکس مانند اکثر میان‌رده‌های اخیر هواوی از تراشه Kirin 659 استفاده می‌کند. این تراشه از نظر پردازشی عملکردی عالی دارد اما پردازنده گرافیکی دوهسته‌ای Mali-T830 برای انجام بازی‌های سنگین مناسب نیست. در این تراشه درست مثل نوا ۲ پلاس یا میت ۱۰ لایت با ۸ هسته پردازشی از نوع Cortex-A53 مواجهیم که ۴ تای آن‌ها با فرکانس ۲.۳۶ و چهارتای دیگر با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز کار می‌کنند. آنر 7 ایکس هم با رم ۳ و هم ۴ گیگابایتی عرضه می‌شود که نسخه در اختیار ما ۴ گیگابایتی با ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی بود.

برای ارزیابی قدرت پردازشی و گرافیکی گوشی از بنچمارک‌های رایج استفاده کرده و نتایج را با هم‌رده‌ها مقایسه کرده‌ایم.

همان‌طور که می‌بینید از نظر پردازشی تراشه Kirin 659 عملکرد خوبی دارد و همچنین در تست‌های ترکیبی AnTuTu و شبیه‌سازی کاربری روزانه PCMark می‌توانید روی آن حساب باز کنید. به لطف چهار گیگابایت رم حتی با باز بودن چندین اپلیکیشن و بازی نیز کندی محسوسی در عملکرد آنر 7 ایکس مشاهده نکردیم.

با این حال همان‌طور که انتظار داشتیم عملکرد گرافیکی چنگی به دل نمی‌زند و با این‌که مشکلی بابت اجرای بازی‌های سبک و متوسط ندارید اما بازی‌های سنگین‌تری مثل آسفالت ۸ با نرخ فریم پایین‌تری اجرا خواهند شد. مگر این‌که تنظیمات گرافیکی را پایین بیاورید.

به‌طور کلی اگر هدف شما از خرید گوشی بازی کردن نیست آنر 7 ایکس می‌تواند تمامی نیازهای شما را در زمینه عملکرد و کارایی برطرف کند.


نرم‌افزار و رابط کاربری آنر 7 ایکس

آنر 7 ایکس با اندروید ۷ و رابط کاربری EMUI 5.1 وارد بازار شده است. با این‌که بهتر بود آنر این گوشی را به آخرین نسخه اندروید مجهز می‌کرد اما با توجه به رده قیمتی دستگاه می‌توان این ایراد را نادیده گرفت. گفتنی است آنر آپدیت EMUI 8.0 را نیز برای آنر 7X تایید کرده است اما این آپدیت تا سال آینده منتشر نخواهد شد.

به این ترتیب با این‌که می‌دانیم EMUI 8.0 قابلیت‌های جدید فراوانی را به این گوشی اضافه خواهد کرد اما حتی EMUI 5.1 نسخه پیشین رابط کاربری هواوی نیز از غنی‌ترین پوسته‌های اندرویدی محسوب می‌شود. بهتر بگوییم اگر دوست دارید گوشی اندرویدی شما از امکانات نرم‌افزاری فراوان برخوردار باشد آنر 7 ایکس گزینه مناسبی است.

با این‌که برخی شباهت‌ها به iOS قابل انکار نیست و ما حداقل از نظر ظاهری یک رابط کاربری نزدیک‌تر به اندروید خام را ترجیح می‌دهیم اما EMUI 5.1 از نظر امکانات مختلف از بهترین‌هاست.

قابلیت دانلود و نصب تم‌ها، نمایش سرعت اینترنت در نوار وضعیت، شخصی‌سازی نوار ناوبری، برنامه مدیریت گوشی، قابلیت بلک‌لیست تماس و پیامک، نظارت روی مصرف انرژی، گرفتن نسخه پشتیبان، فضای ابری هواوی و … تنها بخشی از قابلیت‌های EMUI هستند.


دوربین آنر 7 ایکس

دوربین دوگانه در سایر برندها معمولا در انحصار گوشی‌های پرچم‌دار است اما هواوی و آنر این قابلیت را به گوشی‌های میان‌رده خود نیز آورده‌اند. با این‌که در آنر 7 ایکس خبری از دوربین تله‌فوتو، مونوکروم یا واید نیست اما دوربین دوم ۲ مگاپیکسلی این گوشی گرفتن تصاویر پرتره را امکان‌پذیر می‌کند.

دوربین اصلی نیز ۱۶ مگاپیکسلی با یک سنسور ۲.۹/۱ اینچی با پیکسل‌های ۱.۲۵ میکرونی و دیافراگم f/2.2 است. این دوربین به فوکوس خودکار تشخیص فاز و یک فلش LED نیز مجهز شده است اما نباید از آن انتظار عملکردی مثل پی ۱۰ یا آنر ۹ را داشته باشید.

رابط کاربری دوربین

رابط کاربری دوربین آنر 7 ایکس مشابه آنر ۹ و سایر میان‌رده‌ّای هواوی طراحی شده است. به این ترتیب به امکانات فراوانی دسترسی خواهید داشت.

علاوه بر قابلیت‌های رایج تنظیمات دستی شاتر، ISO و نورسنجی در حالت حرفه‌ای، نقاشی نوری، پانوراما، تایم‌لپس، اسلوموشن و … از امکانات این دوربین هستند.

همچنین به لطف دوربین دوم امکان عکاسی پرتره و یا حالت دیافراگم متغیر و زیباسازی و روتوش چهره از قابلیت‌های دیگر دوربین آنر 7 ایکس است.

کیفیت تصاویر دوربین آنر 7 ایکس

کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین آنر 7 ایکس به‌طور کلی خوب است. ثبت جزئیات، دقت رنگ‌ها و کنتراست تصاویر در نور مناسب بسیار خوب است اما دامنه دینامیکی تصاویر کمی پایین است. به این ترتیب جزئیات در بخش‌های روشن تصاویر از بین خواهد رفت. با این‌حال به‌طور کلی عملکرد دوربین در نور مناسب بسیار خوب است و قابل رقابت با سایر میان‌رده‌ها.

در نور کم اما مثل تمامی میان‌رده‌های دیگر به دلیل نبود لرزش‌گیر اپتیکال کیفیت تصاویر چندان خوب نیست. با این حال می‌توان گفت در این رده قیمتی گزینه بهتری را نخواهید یافت و اگر مایل به استفاده از فلش باشید و دستان خود را نیز بدون لرزش نگه‌دارید عملکرد آنر 7 ایکس قابل قبول است.

کیفیت ویدئوهای دوربین آنر 7 ایکس

آنر 7 ایکس ویدئوها را با حداکثر وضوح 1080p و نرخ فریم 30fps ثبت می‌کند. نبود فیلم‌برداری 4K‌یا 1080p@60fps یک محدودیت سخت‌افزاری است که در این رده قیمتی به آن عادت داریم. ویدئوها در این گوشی با فرمت MP4 و با بیت‌ریت ۱۷ مگابیت بر ثانیه ضبط شده و صدا نیز استریو و با نرخ نرخ 192Kbps ثبت می‌شود.

کیفیت ویدئوهای آنر 7 ایکس را نیز می‌توان متوسط ارزیابی کرد. رنگ‌ها و سطح نویز بسیار خوب هستند اما دامنه دینامیکی و جزئیات می‌توانست بهتر باشد.

تصاویر پرتره و دیافراگم متغیر

یکی از نقاط قوت اصلی آنر 7 ایکس دوربین دوگانه و قابلیت ثبت تصاویر پرتره است. دوربین دوم به تشخیص عمق و جداکردن سوژه از پس‌زمینه کمک می‌کند.

نتیجه بسته به پیچیدگی پس‌زمینه سوژه شما می‌تواند عالی یا متوسط باشد. با این وجود در این رده قیمتی وجود این قابلیت بی‌شک یک نقطه قوت بزرگ محسوب می‌شود.

آنر 7 ایکس حتی در دوربین سلفی نیز می‌تواند تصاویر پرتره بگیرد؛ هرچند به دلیل نبود دوربین دوم دقت در این حالت کمی پایین‌تر است.

قابلیت دیافراگم متغیر برای عکاسی از اشیا و ایجاد افکت عمق میدان پایین (بوکه) است. در این حالت پس از گرفتن عکس نیز می‌توانید دیافراگم را به صورت مجازی تغییر دهید. بسته به سوژه و پیچیدگی پس‌زمینه می‌توان گفت عملکرد آنر 7 ایکس در این ویژگی نیز خوب است.

می‌توانید نمونه تصاویر و ویدئوها را با اندازه اصلی در این پوشه از گوگل درایو ببینید.


صدا در آنر 7 ایکس

آنر 7 ایکس از یک تک بلندگو در پایین دستگاه استفاده می‌کند که شاید از نظر کیفیت نتواند با نمونه‌های استریو دوگانه رقابت کند اما بلندی صدا در آن بسیار خوب است و به اعتقاد ما نسبت به گلکسی A5 2017 یا نسل گذشته آنر ۶ ایکس یک بهبود قابل توجه محسوب می‌شود.

با این‌که آنر 7 ایکس از یک چیپ مبدل صوتی (DAC) مجزا استفاده نکرده است اما برند DTS Audio را یدک می‌کشد. کیفیت صدای خروجی و سطح نویز نسبت به اکثر هم‌رده‌ها بهتر است اما بلندی صدا برای هدفون‌های فول سایز یا با امپدانس بالا مناسب نیست. با این وجود مشکلی در استفاده از ایربادهای درون جعبه یا نمونه‌های مشابه نخواهید داشت.


باتری و دوام شارژ آنر 7 ایکس

آنر 7 ایکس از باتری بزرگ ۳۳۴۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند. میت ۱۰ لایت با استفاده سبک می‌تواند حدود یک روز و نیم را برایتان دوام بیاورد و حتی در استفاده سنگین نیز نیازی به شارژ کردن آن تا پایان روز نخواهید داشت.

در آزمون باتری PCMark Work 2.0 و با تنظیم روشنایی گوشی روی ۲۰۰ نیت آنر 7 ایکس حدود ۶ ساعت و ۴۹ دقیقه دوام آورد که بسیار خوب است.

با این حال متأسفانه در این گوشی خبری از فناوری شارژ سریع نیست و شارژ‌ کردن گوشی از ۰ تا ۳۳ درصد حدود سی دقیقه و از صفر تا ۱۰۰ درصد حدود دو ساعت و نیم به طول می‌انجامد.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

آنر 7 ایکس بی‌شک یکی از جذاب‌ترین میان‌رده‌های بازار است. در شرایطی که میان‌رده‌های سامسونگ با قیمت‌های نجومی به بازار عرضه شده‌اند آنر 7 ایکس می‌تواند یک گزینه معقول با ارزش خرید بالا باشد.

این گوشی از کیفیت ساخت بالا، حالت‌های متنوع دوربین، امکانات فراوان رابط کاربری و دوام شارژ بالا برخوردار است. اگر یک گیمر نیستید و با رابط کاربری EMUI نیز دشمنی ندارید (!) می‌توانیم آنر 7 ایکس را به راحتی به شما پیشنهاد دهیم. این گوشی با مشخصات بسیار مشابه میت ۱۰ لایت با قیمتی مناسب‌تر در دسترس قرار گرفته و اگر می‌خواهید یک تجربه خوب از اندروید با قیمت مناسب داشته باشید گزینه بسیار خوبیست.

84%
بسیار خوب

آنر ۷ ایکس | Honor 7X

هواوی آنر ۷ ایکس با توجه به قیمت مناسب و امکاناتی که در اختیار کاربر می‌گذارد بدون شک از بهترین‌‌هاست. این گوشی از کیفیت ساخت بالا، عملکرد سریع، دوربین دوگانه و صفحه‌نمایش مدرن ۱۸:۹ بهره می‌برد.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • صدا
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. ارسلان می‌گوید

    مسخرست که رابط Type C نداره – همه چیزش بروز و جدید هست الا این .