دامنه با پسوند نوروز به صورت رسمی رونمایی شد

در خلال نشست خبری که امروز با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در دانشگاه الزهراء تهران برگزار شد پسوند نوروز (nowruz.) به صورت رسمی رونمایی شد.

0

به گزارش… شرکت پردیس میزبان به عنوان کارگزار انحصاری فروش پسوند دامنه .nowruz و .pars در ایران خواهد بود و عرضه رسمی پسوند نوروز از (10 بهمن ماه 1396) به صورت جهانی آغاز و از طریق این شرکت در ایران عرضه خواهد شد.

در ابتدای این نشست دکتر ندا سلیمانی مشاور محصول شرکت پردیس میزبان با بیان این موضوع که از سال 2011 عرضه پسوندهای جدید اینترنتی در دنیا آغاز شده است، اظهار داشت: سازمان آیکن به عنوان یکی ازمتولیان رسیدگی و واگذاری پسوندهای اینترنتی در دنیا به دلیل این که فضای اینترنتی را گسترش دهد، پسوندهای جدیدی را به صورت تخصصی در دنیا راه اندازی کرده است.

پسوند نوروز پردیس میزبان

وی افزود: شرکت های بین المللی طی مذاکره با سازمان آیکن در یک فرایندی انحصار فروش این دامنه ها را در اختیار می گیرند و اقدام به عرضه کاربران، شرکت ها و سازمان ها می کنند.

ندا سلیمانی با اشاره به این که بزرگترین سؤال در فضای اینترنت این است که اینترنت را چه کسی کنترل می کند گفت: مدل کنترل اینترنت در دنیا به صورت مدیریت ذینفع های چندگانه است و توسط نقش آفرینی چندین لایه مدیریتی کنترل و اجرا می شود.

وی ادامه داد: مدیریت اینترنت دارای چندین لایه مدیریتی است. در لایه اول کاربران، دولت ها و کسب و کارها وجود دارند. در لایه دوم  تامین کنندگان فنی و در لایه سوم تدوین کننده های سیاست های اینترنت حضوردارند و در لایه آخر اپراتورها و سرویس دهندگان نقش آفرینی می کنند. بنابراین مدیریت اینترنت  در دنیا در قالب سازمان های متعدد انجام می پذیرد.

پردیس میزبان

مشاور محصول پسوند .nowruz تاکید کرد: تمامی این سازمان های مدیریت کننده قالبا غیردولتی و در قالب NGO ها هستند و آیکن به عنوان یکی از نقش آفرینان این پروتکل وظیفه مدیریت و نظارت بر پسوندهای دامنه را دارد.

دکتر سلیمانی با بیان این که پسوندهای جدید جریان موتورهای جستجو را متحول خواهند کرد اضافه کرد: به دلیل این که این پسوندها ماهیت تخصصی و گروهی دارند، الگوریتم موتورهای جستجو اولویت را به دامنه هایی با پسوندهای تخصصی اختصاص می دهند که این مورد می تواند نیمی از راه سئو را تسهیل کند.

وی افزود: یکی از مواردی که می توان با ایجاد پسوندهای جدید مانند .nowruz پیش می آید برداشتن محدودیت های انتخاب اسامی در پسوندهای قدیمی است و قابل ذکر است که پسوند .nowruz تنها مختص به ایرانیان نیست بلکه طبق آمارها 187 میلیون نفر در 11 کشور دنیا نوروز را به عنوان عید رسمی شان قرارداده اند بنابراین طیف وسیعی از مردم می توانند از این دامنه استفاده کنند.

پردیس میزبان فروزان نژاد

در ادامه نشست خبری شرکت پردیس میزبان نمایندگی اختصاصی پسوند .nowruz در ایران، دکتر محمد حسین فروزان نژاد عضو هیات مدیره این شرکت گفت: اکوسیستم اینترنت با ورود پسوندهای جدید گسترش پیدا کرده است و بخشی ازدلیل این گستردگی به دلیل این است که اینترنت با فضای کنونی طراحی نشده بود .

وی با بیان این که پیشنهاد دهندگان به سازمان آیکن برای اخذ مالکیت یک پسوند می بایست تمهیدات لازم را دیده باشند، اظهار داشت: زیرساخت های استاندارد بین المللی ،پشتوانه مالی و … از خصوصیاتی است که یک سازمان بین المللی برای اخذ مالکیت یک دامنه می بایست داشته باشد.

دکتر محمد حسین فروزان نژاد با اشاره به این که طبق قوانین آیکن پسوندهای جدید می بایست بین 45 تا 60 روز در اختیار کمپانی ها، برندها و سازمان های بزرگ با نشان تجاری ثبت شده قرار بگیرد و پس از آن عرضه اش در بین کاربران عادی فراهم خواهد شد، اظهار داشت: قیمت پسوندهای .nowruz حدود 70 تا 80 هزارتومان خواهد بود که با توجه به موضوعیت آن و بحث تجاری و فرهنگی این پسوند می‌تواند قابل توجه قرار گیرد.

گفتنی است ثبت دامنه با پسوند .nowruz در فاز اول جهت شرکت ها و سازمان ها از آدرس اینترنتی pardismizban.com قابل دسترس خواهد بود.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.