نوکیا چیپست ReefShark 5G را برای نسل پنجم شبکه تلفن همراه رونمایی کرد

نوکیا؛ یکی از پیشروان توسعه فناوری نسل پنجم شبکه مخابراتی در جهان به‌تازگی از چیپست ReefShark 5G رونمایی کرده که به نوعی زیرساخت بهره‌مندی گوشی‌های هوشمند از 5G می‌باشد.

0

بر کسی پوشیده نیست که استفاده تجاری از یک فناوری جدید، مستلزم آماده بودن زیرساخت‌های لازم می‌باشد. فناوری 5G که چندین سال است توسط شرکت‌های مختلف مشغول توسعه و آزمایش می‌باشد هم برای همه‌گیر شدن به تجهیزاتی از قبیل چیپست ReefShark 5G نوکیا احتیاج دارد.

توجه داشته باشید که چیپست ReefShark 5G در گوشی‌های هوشمند تعبیه نخواهد شد، بلکه به عنوان زیرساخت و معماری‌ای محسوب می‌شود که اپراتورهای مخابراتی از آن برای رساندن فناوری 5G به گوشی‌های هوشمند استفاده خواهند کرد. نوکیا مدعیست که در توسعه و ساخت این تراشه با 30 اپراتور مطرح جهانی همکاری داشته و احتمالاً با زیرساخت اغلب شبکه‌های فعلی سازگاری خواهد داشت. ویژگی اصلی چیپست ReefShark 5G، ابعاد کوچک و قیمت مقرون‌به‌صرفه تر آن نسبت به سایر مدل‌های موجود در بازار است.

نسل بعدی فناوری اینترنت تلفن‌های همراه، با افزایش سرعت فراوانی همراه خواهد بود و پوشش مکانی آن بسیار بیشتر بوده و آن‌قدر در پاسخ‌دهی سریع عمل خواهد کرد که می‌توان روی کنترل از راه دور خودروها و حتی جراحی‌ها حساب کرد. طبق اعلام بسیاری از شرکت‌های مخابراتی، سرعت انتقال اطلاعات بر بستر 5G حداقل 1 گیگابیت بر ثانیه است. یک کانکشن با سرعت 1 گیگابیت، سرعتی بسیار بالاتر ازآنچه شما تاکنون با اسمارت‌فون خود تجربه کرده‌اید، ارائه می‌دهد. همچنین بنابر ادعای گوگل، با سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه، می‌توان یک فیلم با کیفیت فول اچ‌دی را در کمتر از دو دقیقه دانلود کرد.

 چیپست ReefShark 5G قرار است از تابستان سال آینده عرضه گردد

چیپست ReefShark 5G قادر است برد و وسعت پوشش هریک از سلول‌های مخابراتی را تا 3 برابر افزایش دهد. در سیستم‌های MIMO، ایستگاه پایه با تعداد بسیار زیادی سلول مخابراتی تجهیز می‌شود. تعداد زیاد آنتن‌ها می‌تواند انرژی را در ناحیه کوچک‌تری از فضا متمرکز کند تا بهبود قابل توجهی در گذردهی و راندمان انرژی تابشی حاصل گردد. وجود تعداد زیاد آنتن‌ها باعث کاهش اثرات محو شدگی و افزایش امکان پیش‌بینی عملکرد سیستم می‌شود. به کار گیری تراشه جدید نوکیا می‌تواند ابعاد دکل‌های مخابراتی مبتنی بر این سیستم را به نصف کاهش داده و قدرت آن‌ها را تا 64 درصد افزایش دهد.

توجه داشته باشید که چیپست ReefShark 5G درواقع پلاگین و یک قطعه از پلتفرم AirScale محسوب می‌شود که بر اساس آن نوکیا فناوری 5G را توسعه داده است. شرکت فنلاندی مدعیست که در این سیستم هر سلول قادر است 84 گیگابیت اطلاعات دیتا را منتقل کند و مجموع داده‌های یک پایه به بیش از 6 ترابایت بر ثانیه در وسعت وسیع می‌رسد. به‌کارگیری این سیستم همچنین باعث افزایش تعداد اپراتورهای مجازی که از سخت‌افزار اپراتورهای حقیقی استفاده می‌کنند هم خواهد شد.

منبع gsmarena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.