سامانه اظهار گوشی مسافری کشور راه‌اندازی شد/ تمام چیزهایی که باید بدانید

کمیته اجرای رجیستری تلفن همراه کشور از راه‌اندازی سامانه گمرکی (تلفن همراه) برای ثبت شناسه بین‌المللی گوشی تلفن همراه خبر داد.

0

بنابراعلام رسمی این کمیته، مسافرانی که به هر دلیلی در هنگام ورود به کشور، موفق به اظهار تلفن همراه خود و پرداخت حقوق گمرکی آن نشده‌اند، از این پس می‌توانند با مراجعه به سامانه اظهار گوشی مسافری گمرک، حقوق گمرکی تلفن همراه را پرداخت و شناسه گوشی را ثبت کنند.

بنابر این گزارش و  اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران حداکثر مهلت مسافران برای ثبت گوشی 30 روز پس از ورود به کشور است  و این یعنی مسافران فقط تا 30 روز پس از ورود به کشور مهلت دارند تا از طریق سامانه اظهار گوشی مسافری، تلفن همراه خود را ثبت کنند و درصورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفه‌ای در قبال ثبت شناسه تلفن همراه شخص مسافر نخواهد داشت.

روش کار با سامانه اظهار گوشی مسافری گمرک

گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که افرادی که از طریق سامانه اظهار گوشی مسافری اقدام به پرداخت حقوق گمرکی و ثبت تلفن همراه خود می‌کنند، لازم است کد پیگیری و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت تلفن همراه، نزد خود نگه دارند و همچنین پس از درخواست ثبت شناسه تلفن همراه در این سامانه، گمرک جمهوری اسلامی ایران صحت اطلاعات وارد شده را بررسی می‌کند و در صورت تائید، این اطلاعات را برای سامانه همتا ارسال می‌کند. متقاضیان باید دقت کنند که در صورت نادرست بودن اطلاعات وارد شده، نه تنها شناسه تلفن همراه ثبت نمی‌شود، بلکه وجه پرداختی نیز تحت هیچ شرایطی به فرد مسترد نمی‌شود. لذا تنها افرادی که تلفن همراه خود را «به صورت مسافری» وارد کشور کرده‌اند، از این طریق اقدام کنند.

مقامات مسئول پیش از این اعلام کرده بودند که راه‌اندازی سامانه اظهار گوشی مسافری به معنی امکان ثبت کردن قانونی گوشی های قاچاق و غیرقانونی نخواهد بود و قاچاقچیان امیدوار به دور زدن قانون از این مسیر ایجاد شده نباشند زیرا در این سامانه تمامی شرایط مسافر بودن واردکننده در بازه زمانی اعلام شده از جمله زمان ورود به کشور و پرواز به دقت بررسی می شود.

کمیته اجرای رجیستری تلفن همراه کشور همچنین یادآور شده که انتقال اطلاعات از سامانه اظهار گوشی مسافری به سامانه همتا ممکن است اندکی زمان‌بر باشد و تلفن همراه به محض پرداخت حقوق گمرکی، در سامانه همتا ثبت نخواهد شد. این بدین معناست که ممکن است برخی مسافران در گمرک عوارض گوشی را پرداخته و فرآیند رجیستری را تکمیل کرده باشند، اما پس از قراردادن سیم کارت در گوشی پیغام «این گوشی در سامانه گمرک ثبت نشده» را دریافت کرده‌اند و افرادی که اطمینان دارند، فرآیند ثبت در سامانه اظهار گوشی مسافری گمرک را به طور کامل انجام داده‌اند و اطلاعات گوشی آنها توسط کارمند گمرک دقیق ثبت شده مطمئن باشند که این پیغام ناشی از تاخیر در دریافت اطلاعات در گمرک است و مشکلی برای گوشی آنها پیش نخواهد آمد.

هر مسافر در هر سال مجاز به ورود یک عدد گوشی تلفن همراه است

طبق اعلام گمرک و بر اساس قوانین موجود هر نفر در سال مجاز به ورود یک عدد گوشی طبق قانون مسافری است و واردات یک عدد گوشی مسافری از معافیت 80 دلاری برخوردار خواهد بود. در حال حاضر گوشی‌های برند اپل، موتورلا، بلک‌بری و گوگل پیکسل مشمول رجیستری شده‌اند و اعمال مقررات رجیستری تنها روی این برندها انجام می‌شود.

منبع Farsnews
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.