مایکروسافت توضیح می‌دهد: وصله امنیتی Spectre تا چه حد سیستم شما را کند می‌کند؟

هفته گذشته یک آسیب‌پذیری جدی در پردازنده‌های کامپیوتری کشف شد که رفع آن باعث کاهش عملکرد پردازنده می‌شود. حالا مایکروسافت توضیح می‌دهد این وصله امنیتی تا چه حد هر سیستم ویندوزی را کند می‌کند.

0

آسیب‌پذیری‌های امنیتی کشف شده در پردازنده‌ها که با نام Spectre و Meltdown شناخته می‌شوند یک خبر بد برای تمامی کاربران پردازنده‌های اینتل، AMD و حتی ARM است. با این‌حال شاید پردازنده‌های اینتل بیشترین میزان کاهش سرعت را پس از رفع مشکل تحمل کنند. حالا که مایکروسافت شروع به عرضه وصله امنیتی برای حل این مشکل کرده است شاید از خود بپرسید سیستم من پس از نصب این پچ تا چه حد کندتر خواهد شد؟

به گفته مایکروسافت اکثر کامپیوترهای اخیر با ویندوز 10 کاهش محسوسی را در سرعت تجربه نخواهند کرد. با این‌حال کامیپوترهای قدیمی‌تر و خصوصاً با ویندوز 7 و ویندوز 8 افت سرعت بیشتری خواهند داشت. به گفته مایکروسافت بنچمارک‌های قبل و بعد از آپدیتی که تاکنون منتتشر شده هیچ‌کدام دقیق نیستند. پردازنده‌های نسل Haswell یا قدیمی‌تر بیشترین کاهش سرعت را تجربه خواهند کرد اما رایانه‌های با پردازنده Skykale، Kaby Lake یا جدیدتر افت سرعت درصدی یک رقمی را تجربه می‌کنند که توسط کاربر قابل احساس نخواهد بود.

کاربران با ویندوز 7 و ویندوز 8 افت سرعت بیشتری را احساس خواهند کرد چرا که نحوه عملکرد این دو سیستم‌عامل نسبت به ویندوز 10 متفاوت بوده و با نصب وصله امنیتی Spectre سرعت پردازنده کمتر خواهد شد.

به این ترتیب می‌توان توضیحات مایکروسافت را در این سه مورد خلاصه کرد:

  1. کامپیوترهای با پردازنده نسل ششم (Skylake)، هفتم (Kaby Lake) یا جدیدتر با ویندوز 10 کمتر از 10 درصد افت سرعت خواهند داشت و کاربران متوجه این کاهش نخواهند شد.
  2. کاربران با ویندوز 10 و پردازنده‌های نسل Haswell یا قدیمی‌تر به‌طرز محسوس‌تری کند خواهند شد و برخی کاربران متوجه کند شدن عملکرد سیستم می‌شوند.
  3. کاربران با پردازنده‌های Haswell و قدیمی‌تر و با ویندوز 7 یا ویندوز 8 بیشتری میزان کندی را تجربه خواهند کرد.

بی‌شک انتشار خبر آسیب‌پذیری‌ها چه برای کاربران ویندوز و چه مک خبر بدی است چرا که هر کاربر چه با پردازنده‌های قدیمی و چه جدید و در هر دو سیستم‌عامل کاهش سرعتی بین 5 تا 30 درصد را تحمل خواهد کرد. از آن‌جا که این حفره‌های امنیتی جدی هستند ما به هیچ‌وجه نصب نکردن آپدیت‌ها به بهانه عدم کاهش سرعت را نیز توصیه نمی‌کنیم.

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.