پیام‌رسان وی‌چت رفع فیلتر شد / آیا وی چت جایگزین تلگرام می‌شود؟

در شرایطی که پیام‌رسان محبوب تلگرام فیلتر شده و هنوز خبری از رفع فیلتر آن نیست ظاهراً پیام‌رسان وی‌چت که چهار سال پیش فیلتر شده بود حالا رفع فیلتر شده و در دسترس قرار گرفته است. به این ترتیب شاید رفع فیلتر وی‌چت نشانی از جایگزینی آن به‌جای تلگرام باشد.

4

پس از فیلترینگ تلگرام به دلایل امنیتی محمدجواد آذری جهرمی شرط رفع فیلتر این پیام‌رسان محبوب را همکاری تلگرام برای حذف کانال‌های تروریستی اعلام کرد. اما حالا خبر می‌رسد که وی‌چت یک پیام‌رسان مشهور چینی متعلق به شرکت Tencent رفع فیلتر شده و شاید دلیل آن جایگزین کردن تلگرام باشد!

اگر به خاطر داشته باشید وی‌چت که حدود 4 سال پیش یکی از پیام‌رسان‌های محبوب به شمار می‌رفت به دلایل مختلفی از جمله قابلیت جستجوی افراد نزدیک به دستور کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه فیلتر شد و حالا به گزارش ایسنا وی‌چت به درخواست وزارت ارتباطات و با مواقفت کارگروه رفع فیلتر شده است.

وی‌چت چرا فیلتر شده بود؟

کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه دلیل فیلترینگ وی‌چت را این‌گونه بیان کرده بود:

به دلیل اینکه نرم‌افزار وی‌چت علاوه بر جمع‌آوری کلیه اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران و رصد ارتباطات اعضاء، حریم خصوصی آنها را نقض نموده و در عین حال این نرم افزار عامل انتشار بسیاری از محتواهای مجرمانه غیراخلاقی و مستهجن که برای نوجوانان ضررهای جبران ناپذیری را به‌دنبال داشته و به خاطر آسیب‌های اجتماعی بسیار زیادی که برای جامعه در بر داشته و دارد و همچنین به لحاظ اینکه ایجادکنندگان این نرم افزار در خارج از کشور قرار داشته و به هیچ وجه پاسخگوی تخلفات خود و شکایات خانواده های زیان دیده نبوده و نیستند؛ بنابراین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اجرای درخواست‌های متعدد خانواده های آسیب دیده ناچار به فیلتر و مسدود سازی نرم افزار مذکور گردیده است.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا وی‌چت دست از جمع‌آوری اطلاعات کاربران برداشته و حالا این پیام‌رسان آسیب اجتماعی کمتری نسبت به تلگرام برای جامعه دارد؟

آیا وی‌چت جایگزین مناسبی برای تلگرام است؟

اما آیا وی‌چت جایگزین خوبی برای تلگرام خواهد بود؟ جدای از رابط کاربری بسیار ضعیف‌تر و عدم وجود قابلیت ساخت کانال و روبات، وی‌چت متأسفانه برخلاف تلگرام یا واتس‌اپ از رمزگذاری end-to-end پشتیبانی نمی‌کند و به این ترتیب پیام‌های شما ممکن است توسط هر کسی در میان ارتباط شما با سرور خوانده شود.

به هر حال حالا با رفع فیلتر وی‌چت می‌توانید این پیام‌رسان را نیز به لیست جایگزین‌های احتمالی تلگرام اضافه کنید؛ هرچند که امیدواریم با همکاری مسئولین ایران و تلگرام این پیام‌رسان محبوب هر چه سریع‌تر رفع فیلتر شود.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. م.میکایئل.ب می‌گوید

    دنیای غم ساحل ندارد پارو بزن…
    باید از کشور حمایت کرد با مصرف ساخت داخل
    اما باید همه چیز برای مردم آزاد باشه
    این رو هم مخابره کن
    هوای تهران هم پاک کن
    دریاچه ارومیه هم تر کن
    حالا که دهنت بازه بی زحمت عباس آقارو هم صدا کن
    😈😈😈

  2. م.ا می‌گوید

    سلام من که در هر صورت تلگرام رفع فیلتر بشه یا نه یا حتی وی چت کلا از سروش استفاده میکنم هم ایرانیه هم امنه واینکه مسلما یک تولید داخل به کشور خودش ضربه نمیزنه واسیب نمیرسونه ومهمتر اینکه خیانت نمیکنه هم اینکه من می‌خوام از کشور خودم حمایت کنم حتی اگه بدباشه بالاخره تاما حمایت نکنیم که پیشرفت نمیکنه هر چیزی یه ایرادهایی داره که کم کم برطرف میشه و پیشرفت می‌کنه بی عیب فقط خداست و در کل یک مطلب رو هم لازم دیدم گوشزد کنم به همه دوستانم در این معرکه ای که این همه دشمن داریم وهمه بنحوی می‌خوام سر به نیست مون کنن یا ایراد از کارهامون بگیرم اگه خودمون هم پشت و حامی خودمون نباشیم که نمیشه خودمون باید دلیل موفقیت خودمون باشیم ازینطرف میگیم مرگ بر امریکا ازینطرف همه محصولات امریکایی تو کشور و خونه هامونه باید از ایران خودمون طرفداری کنیم

    1. حسن قلی می‌گوید

      برو قرص هاتو بخور، حالت خوب نیست

    2. Amir می‌گوید

      چقدر ضایع نوشتی تابلوعه
      فقط برای جنبه تبلیغاتی نوشته شده و اصلا نظر شخص خاصی نیست
      دقیقا مثل تذوین صدا سیما