گوگل کروم حالا محبوب‌ترین مرورگر در تمامی دستگاه‌هاست

پس از سال‌ها سلطنت اینترنت اکسپلورر بر سکوی محبوب‌ترین مرورگر دنیای دسکتاپ، گوگل کروم سرانجام روز گذشته این عنوان پرافتخار را تصاحب کرد.

0

بر کسی پوشیده نیست که شرکت گوگل یکی از حکم‌فرمایان دنیای نت است و مرورگر گوگل کروم نیز یک نقطه عطف در طیف سرویس‌های آنلاین ساکنین مانتین ویو می‌باشد که به تازگی عنوان محبوب‌ترین مرورگر در بین تمام سیستم‌عامل‌های شناخته شده بازار را از آن خود کرده است.

البته این موفقیت گوگل کروم حاصل پیشنهادهای پی‌درپی به افرادی است که با مرورگر دیگری از سایر سرویس‌های گوگل همانند جیمیل یا یوتیوب استفاده می‌کنند. ناگفته نماند یکی از دلایل موفقیت و پرکاربرد بودن اینترنت اکسپلورر 6 در میان کاربران این موضوع بود که این مرورگر به صورت پیش‌فرض روی میلیون‌ها پی سی مجهز به سیستم‌عامل ویندوز XP نصب شده بود. به استثنای مرورگر سافاری که به صورت پیش‌فرض در سیستم‌عامل OS X اپل نصب شده است، سایر مرورگرهای موجود در بازار فاقد این ویژگی در بازار رقابت بودند.

درهرحال مطابق با جدیدترین آمار، اینترنت اکسپلورر 6 اکنون جایگاه برتر خود را در میان مرورگرهای دسکتاپ از دست داده است و گوگل کروم با همان رویه مذکور توانسته عنوان محبوب‌ترین مرورگر در تمامی دستگاه‌ها را از آن خود کند.

مروری بر تاریخچه مرورگرهای محبوب

در حدود 16 سال پیش و زمانی که هیچ‌کدام از سرویس‌های یوتیوب، گوگل کروم یا جیمیل وجود نداشتند، مایکروسافت و اینتل با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری اقدام به ایجاد یک تلویزیون اینترنتی با نام Madonna’s Ray of Light کردند که تنها با مرورگر  اکسپلورر 6 سازگاری داشت. این مرورگر برای اولین بار همراه با ویندوز XP در دسترس همگان قرار گرفت.

کروم

البته در آن روزها مرورگر دیگری تحت نیز عنوان Netscape در دسترس قرار داشت که بعد از تولد اکسپلورر 6، به مرور زمان از یاد همگان محو شد. در آن سال‌ها که هنوز پسوند دات کام به تازگی معرفی گردید بود، برای بسیاری، اینترنت اکسپلورر راه اولیه دسترسی به اینترنت بود. برای سال‌ها، اکسپلورر 6 سردرد توسعه‌دهندگان وب بود. این محصول پر از حفره‌های امنیتی بود و در اکثر موارد با استاندارهای وب همخوانی نداشت. البته از آنجا که اکسپلورر 6 مرورگر پیش‌فرض سیستم‌عامل ویندوز بود، توسعه‌دهندگان مجبور به ساخت وب برای نمایش در این مرورگر بودند و نه آنکه وب را بر پایه استانداردها پیش ببرند. اینترنت اکسپلورر 6 به دلیل امنیت پایین و پشتیبانی نکردن از بسیاری از استانداردهای وب، همواره مورد انتقاد بوده و در لیست بدترین محصولات فناوری در تمام دوران هم قرار گرفته است.

گوگل کروم 58 درصد از بازار مرورگرهای موبایلی را هم در اختیار دارد

همان‌طور که گفته شد، اکسپلورر 6 به‌هیچ‌عنوان با استانداردهای روز طراحی وب سازگاری نداشت و همین امر باعث شد که در سال 2004 مدعی جدیدی سر از تخم درآورد که با طراحی مدرن، تمام آنچه برنامه نویسان احتیاج داشتند را تداعی می‌کرد. موزیلا فایرفاکس همان نسخه جدید Netscape کمپانی موزیلا بود که علاوه بر قابلیت بستن پنجره پاپ‌آپ، بسیار امن‌تر از مرورگر مایکروسافت بود.

دو سال بعدف مایکروسافت اکسپلورر 7 را با ویندوز ویستا معرفی کرد. به دلایل امنیتی، اینترنت اکسپلورر 7 در مدت نه‌چندان طولانی با ویندوز اکسپلورر shell ادغام شد. فایل‌های محلی تایپ شده در IE7 با استفاده از ویندوز اکسپلورر shell باز می‌شدند و وب‌سایت‌های تایپ شده در ویندوز اکسپلورر shell با استفاده از جستجوگر وب پیش‌فرض باز می‌شدند. یکی دیگر از قابلیت‌های اکسپلورر 7، حالت مرور مخفی بود، با این حال مایکروسافت کمکان بر روی استانداردهای خود تأکید داشت و شاید همین امر موجب شد که هیچ‌گاه موفقیت  اکسپلورر 6 تکرار نشود.

کروم

در زمان انتشار فایرفاکس، گوگل مشغول رونق بخشیدن به کسب‌وکار تبلیغات آنلاین بود و صرفاً در آن زمان به انتشار افزونه یا نوار ابزار سرویس‌های خود برای مرورگر  اکسپلورر و فایرفاکس بسنده کرد. جالب است که بدانید، ایده به وجود آمدن نوار ابزارها که دسترسی سریع به برخی سرویس‌ها را امکان پذیر می‌کند، توسط پیچای، مدیرعامل کنونی گوگل مطرح گردیده است.

با افزایش محبوبیت فایرفاکس و ناراحتی‌های شدید از مشکلات اینترنت اکسپلورر، گوگل سرانجام در سال 2008 از مرورگر خود با نام گوگل کروم پرده برداشت که با اغلب سرویس‌های این شرکت یکپارچه شده بود. گوگل کروم با پشتیبانی تمام قد از فناوری نوپای HTML5 وارد بازار گردید و همین امر باعث افزایش محبوبیت سریع آن در بین توسعه‌دهندگان گردید.

به‌هرحال مرورگر گوگل کروم در حال حاضر بیش از 60 درصد بازار مرورگرهای دسکتاپی را در اختیار دارد و این در حالی است که نمی‌توان زمان حال را با سال 2002 مقایسه کرد، چراکه اکنون مسیر دسترسی به اینترنت تقریباً در تمام کره خاکی میسر است.

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.