ثبت دو شکایت علیه اپل نتیجه اعتراف این شرکت در کند کردن عمدی آیفون‌های قدیمی!

کاربران شبکه اجتماعی Reddit، متوجه شده‌اند که اپل آیفون‌هایی که گنجایش باتری آن‌ها کاهش پیداکرده است را از قصد کند می‌کند. درحالی‌که بسیاری از کاربران اپل طی سال‌ها، بعد از دریافت و نصب آپدیت‌های iOS متوجه کندی دستگاه خود شده‌اند، به نظر می‌رسد که حالا مدرکی بر کند کردن عمدی پردازنده دستگاه توسط اپل پیداشده است.

0

اپل در 29 آذرماه اعلام کرد که عمداً آیفون‌هایش را کند می‌کند؛ اما چرا این کار را انجام داده است؟

اپل با دو پرونده علیه خودش مواجه شده که ادعا می‌کنند این کمپانی عمداً دستگاه‌هایش را کند می‌کند تا کاربران مجبور به خریدن جدیدترین مدل شده و نتیجتاً سود بیشتری را برای کمپانی به ارمغان بیاورند. کمپانی‌ای در شیکاگو ادعا می‌کند که اپل با کند کردن آیفون‌هایش بدون اطلاع دادن به کاربر، قانون کسب‌وکار را نقض کرده است و اگر این ادعا ثابت شود، به خاطر عمل غیرقانونی محروم کردن مشتریان از چنین اطلاعاتی مجرم شناخته خواهد شد.

توسعه‌دهنده Geekbench آقای John Poole کارایی iPhone 6s و iPhone 7 را در طول زمان بررسی کرده و متوجه شده است که آپدیت‌های iOS 10.2.1 و 11.2.0، این کندی‌ها را در دستگاه‌های مختلف منجر شده‌اند. خصوصاً آپدیت iOS 10.2.1 که برای ایجاد مشکلاتی در خصوص خاموش شدن تصادفی iPhone 6 و iPhone 6s طراحی‌شده بود. ظاهراً راه‌حل اپل برای برطرف کردن این مشکل کاهش سرعت CPU بوده تا از خاموش شدن تصادفی دستگاه جلوگیری کند. Geekbench گزارش می‌دهد که iOS 11.2.0، مشکل مشابهی را برای آیفون 7 با باتری قدیمی‌تر به همراه داشته است.

برخی از کاربران Reddit اعلام کرده‌اند که با تعویض باتری توانسته‌اند کارایی و سرعت عادی CPU را به دستگاه بازگردانند. فکر درباره نیت پشت این عمل آزاردهنده است؛ چراکه امکان دارد کاربران به‌جای اینکه تنها باتری دستگاه را عوض کنند، به‌طورکلی آیفون مدل جدیدتری برای خود بخرند. به گفته John Poole مردم به‌جای اینکه فکر کنند دستگاه من کند شده، پس باتری آن را عوض کنم؛ فکر می‌کنند که دستگاه من کند شده، پس باید آیفون جدیدتری برای خود بخرم.

در توییتی می‌خوانیم:

اینکه اپل عمداً آیفون‌هایش را کند می‌کند، حقیقت دارد. مدرک: آیفون 6 خود را 3 سال پیش خریداری کردم و به‌تازگی واقعاً کند شده بود. اپلیکیشن CPU DasherX نشان می‌داد که CPU آیفون، در 600 مگاهرتز کلاک شده است. بعد از تعویض باتری، سرعت CPU به تنظیمات کارخانه‌ای 1400 مگاهرتز بازگشت.

-Sam_si (@sam_siruomu)

سرعت CPU آیفون

اپل در پاسخ اساساً این خبر را تائید کرده است، اما در خصوص هدف پشت این کار به بحث می‌پردازد:

هدف ما ارائه بهترین تجربه برای کاربران است؛ این تجربه بهتر شامل کارایی کلی و افزایش عمر دستگاه‌ها هم می‌شود. باتری‌های لیتیوم یونی در آب‌وهوای سرد، قادر به ارائه اوج جریان برق نیستند، شارژ کم دارند و به‌طورکلی درگذر زمان عمر آن‌ها کمتر می‌شود و نتیجتاً دستگاه برای محافظت از قطعات الکترونیکی خود، به‌صورت غیرمنتظره خاموش می‌شود.

سال گذشته قابلیتی را برای iPhone 6، iPhone 6S و iPhone SE عرضه کردیم که برای حل مشکل خاموش شدن ناگهانی دستگاه، اجازه بالا رفتن جریان خروجی از باتری را نمی‌داد. حالا این قابلیت را با iOS 11.2 به آیفون 7 هم آورده‌ایم و می‌خواهیم که در آینده این قابلیت را به دیگر دستگاه‌ها هم بیاوریم.

اپل بر این نکته تأکید می‌کند که برای ترغیب کاربران به خریدن آیفون‌های جدید، دستگاه آن‌ها را کند نمی‌کند؛ بلکه تنها به خاطر جلوگیری از خاموش شدن ناگهانی آیفون‌ها با باتری‌های لیتیوم یونی قدیمی دستگاه را کند می‌کند. چراکه این باتری‌ها به‌اندازه آیفون‌های جدیدتر با پردازنده و باتری قدرتمندتر، قادر به انتقال جریان بالا نیستند؛ پس برای جلوگیری از وارد آمدن صدمه به سایر قطعات، گوشی ناگهان خاموش می‌شود. شرایط برای دستگاه‌هایی که در آب‌وهوای بسیار گرم یا بسیار سرد کار می‌کنند نیز به همین منوال است. حتی گزارش‌هایی از یک آیفون 10 وجود داشته که در دمای نزدیک انجماد، ناگهان خاموش می‌شود.

تمام این‌ها منطقی به نظر می‌رسد، اپل برای جلوگیری از وارد آمدن صدمات جبران‌ناپذیر به آیفون و پیشگیری از حوادث شرم‌آور، آیفون‌هایش را کند می‌کند؛ اما با مخفی‌کاری درباره آن به خودش لطف نکرده است. به نظر می‌رسد که بدبینی درباره این کمپانی از عدم ارتباط صحیح بین تولیدکننده و مصرف‌کننده ناشی شود.

اپل به‌جای اینکه دستگاه‌هایش را خیلی بسته و محکم تولید کند، می‌توانست حداقل با ارائه امکان تعویض باتری آسان توسط خود کاربر، بدبینی رو به رشد آن‌ها به خودش را از بین ببرد.

پرونده دیگری از کالیفرنیا، ادعا می‌کند که اپل باید به کاربران امکان انتخاب کند شدن دستگاه یا ادامه دادن با سرعت CPU عادی را می‌داد. کنجکاویم بدانیم که در صورت موفق بودن هرکدام از این پرونده‌ها، اپل باید جریمه پرداخت کرده یا به نحوی خسارت وارد آمده به کاربران را جبران کند.

منبع theverge gsmarena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.