مقایسه گلکسی اس 8 با آنر 9؛ نبرد غیرمنتظره!

پرچم‌دار آنر که به‌تازگی وارد بازار کشورمان شده است شاید مانند گلکسی اس 8 سامسونگ شناخته شده نباشد اما بسیاری از قابلیت‌های این پرچم‌دار و برخی قابلیت‌های بیشتر را با قیمتی مناسب‌تر عرضه می‌کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا این دو گوشی را کمی دقیق‌تر با یکدیگر مقایسه کنیم.

2

گلکسی اس 8 بی‌شک یکی از بهترین پرچم‌داران اندرویدی محسوب می‌شود اما این گوشی بی‌نقص نبوده و هنوز با گذشت نزدیک به یک‌سال از عرضه قیمت بالایی در بازار دارد. حالا آنر 9 هواوی که به تازگی وارد بازار شده قیمتی رقابتی و مشخصاتی وسوسه‌کننده دارد و با ظاهر جذاب خود توجه کاربران زیادی را جلب کرده است. اما این گوشی در مقابل گلکسی اس 8 چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش مقایسه گلکسی اس 8 با آنر 9 را برایتان آماده کرده‌ایم.

ابتدا از جدول مشخصات فنی آغاز می‌کنیم:

آنر ۹

گلکسی اس ۸

ابعاد و وزن ۱۴۷.۳ در ۷۰.۹ در ۷.۵ میلی‌متر – ۱۵۵ گرم ۱۴۸.۹ در ۶۸.۱ در ۸ میلی‌متر – ۱۵۵ گرم
صفحه‌نمایش ۵.۱۵ اینچ – وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل – IPS LCD – گوریلا گلس ۳ ۵.۸ اینچی – وضوح ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل – Super AMOLED – گوریلا گلس ۵ – HDR
سیستم‌عامل و رابط کاربری اندروید ۷ – رابط کاربری EMUI 5.1 اندروید ۷ – رابط کاربری سامسونگ
پردازنده

HiSilicon Kirin 960

چهار هسته ۲.۴ گیگاهرتزی Cortex-A73

چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A53

اکسینوس ۸۸۹۵

چهار هسته ۲.۳ گیگاهرتزی + چهار هسته ۱.۷ گیگاهرتزی Mongoose

پردازنده گرافیکی Mali-G71MP8 Mali-G71MP20
دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی – f/2.2 – فوکوس خودکار تشخیص فاز – زوم بدون کاهش کیفیت ۱۲ مگاپیکسلی – f/1.7 – فوکوس خودکار دوال پیکسل
فیلم‌برداری 4K@30fps 4K@30fps
دوربین دوم مونوکروم ۲۰ مگاپیکسلی f/2.2
دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی f/1.7 ۸ مگاپیکسلی f/2.0
رم ۴ گیگابایت ۴ یا ۶ گیگابایت
حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت
باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با شارژ سریع ۳۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی با شارژ سریع – شارژ بی‌سیم
اتصالات USB-C – فرستنده فروسرخ – NFC – – بلوتوث ۴.۲ USB-C – NFC – بلوتوث ۵.۰
رنگ‌ها مشکی – خاکستری ارکیده – طلایی – آبی مرجانی آبی – مشکی – نقره‌ای – طلایی
قیمت حدودی یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

مقایسه طراحی و ساخت

مقایسه گلکسی اس 8 با آنر 9

گلکسی اس 8 و آنر 9 دو زبان طراحی کاملاً متفاوت دارند. درحالی‌که گلکسی اس 8 از صفحه‌نمایش بدون حاشیه استفاده کرده آنر 9 ظاهر کلاسیک‌تری داشته و دکمه هوم و دکمه‌های لمسی خازنی آن کماکان پایین صفحه‌نمایش جای گرفته‌اند. هر دو گوشی از جنس شیشه و فلز بوده و حس خوبی را به کاربر القا می‌کنند اما هر کدام مزایای و معایب خود را دارند.

طراحی گلکسی اس 8

گلکسی اس 8 صفحه‌نمایش بزرگ‌تری را در ابعادی تقریباً مشابه آنر 9 جای داده و همچنین دربرابر آب و گردوغبار نیز مقاوم است. در عوض آنر 9 ظاهر و رنگ‌های جذاب‌تری داشته، دسترسی به حسگر اثر انگشت آن بسیار ساده‌تر است و حتی یک فرستنده فروسرخ نیز در بالای گوشی برای کنترل تلویزیون، کولر و سایر لوازم خانگی دارد.

طراحی آنر 9


مقایسه صفحه‌نمایش

در مقایسه گلکسی اس 8 با آنر 9 و در بخش صفحه‌نمایش می‌توان گلکسی اس 8 را در اکثر شرایط برنده اعلام کرد. پنل Super AMOLED این گوشی کنتراست بیشتر و روشنایی بالاتری دارد، وضوح 1440p این پنل برای استفاده در هدست‌های واقعیت مجازی مناسب‌تر است و همچنین فناوری HDR و صفحه‌نمایش همیشه روشن نیز در آن حاضر است.

در مقابل آنر 9 هم یک پنل بسیار خوب LTPS IPS LCD داشته که شادابی رنگ‌ها در آن قابل تحسین است و اگر قصد استفاده از آن در هدست‌های واقعیت مجازی را نداشته باشید متوجه وضوح نسبتاً پایین‌تر 1080p آن نخواهید شد. نسبت تصویر کلاسیک 16:9 نیز باعث می‌شود اکثر ویدئوها و سریال‌ها سازگاری بهتری با این صفحه‌نمایش داشته باشند.


مقایسه سخت‌افزار و عملکرد

تراشه‌های اکسینوس 8895 در گلکسی اس 8 و کیرین 960 در آنر 9 هر دو از بهترین‌ها هستند. روی کاغذ نباید تفاوت چندانی میان عملکرد پردازشی این دو پرچم‌دار وجود داشته باشد اما گلکسی اس 8 احتمالاً به دلیل هسته‌های بیشتر گرافیکی برای بازی‌ها گزینه بهتری خواهد بود.

برای اندازه‌گیری و مقایسه دقیق میان این دو گوشی از بنچمارک‌های مختلف پردازشی، گرافیکی و ترکیبی استفاده کردیم:

همان‌طور که می‌بینید از نظر پردازشی و در آزمون گیک‌بنچ گلکسی اس 8 و آنر 9 تقریباً عملکرد مشابهی را به نمایش گذاشته‌اند اما در بخش گرافیکی اوضاع متفاوت است. گلکسی اس 8 با هسته‌های بیشتر پردازنده Mali-G71 عملکردی بین 10 تا 20 درصد سریع‌تر از آنر 9 دارد.

با این وجود در حال حاضر در سنگین‌ترین بازی‌های اندرویدی نیز هر دو گوشی عملکرد مشابهی داشته و خوشبختانه گرما نیز در هر دو گوشی به خوبی مهار شده است.

در این بخش از مقایسه گلکسی اس 8 با آنر 9 البته آنر 9 هم دو برتری دارد. در نسخه 128 گیگابایتی حافظه داخلی این گوشی دوبرابر بیشتر از گلکسی اس 8 است و همچنین حافظه رم 6 گیگابایتی این گوشی می‌تواند در چندوظیفگی و اجرای همزمان چندین اپلیکیشن عملکرد بهتری داشته و اپ‌های بیشتری را در رم نگه دارد.


مقایسه نرم‌افزار و رابط کاربری

با این‌که گوگل چند ماهی هست که اندروید 8 اوریو را روانه بازار کرده هر دو گوشی هنوز از اندروید 7 استفاده می‌کنند و کاربران آن‌ها انتظار آپدیت اندروید 8 را می‌کشند. اما تفاوت میان این دو در رابط کاربری کاملاً متفاوت آن‌هاست. رابط کاربری سامسونگ نزدیکی بیشتری به اندروید خالص دارد و سبک‌تر و خلوت‌تر از همیشه است درحالی‌که EMUI 5.1 در آنر 9 سرشار از امکانات مختلف و اپلیکیشن‌های متفاوت است.

اگر پیش از این کاربر آیفون بوده‌اید احتمالاً EMUI برایتان گزینه مناسب‌تری خواهد بود و اگر تمایل بیشتری به اندروید خام دارید رابط کاربری سامسونگ را بیشتر خواهید پسندید. با این‌حال هر دو رابط کاربری قابلیت دانلود و نصب تم‌ها را دارند.

به‌طور خلاصه اگر دوست دارید اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های مختلف را خودتان به گوشی اضافه کنید گلکسی اس 8 برایتان مناسب‌تر است اما اگر می‌خواهید همه ابزارها را از پیش مهیا داشته باشید EMUI 5.1 که به‌زودی به EMUI 8.0 آپدیت خواهد شد کار را برایتان ساده‌تر می‌کند.


مقایسه دوربین

دوربین آنر 9

شاید این‌روزها در تب‌ و تاب فضای مجازی دوربین در گوشی‌های هوشمند اهمیت بسیار بیشتری داشته باشد. گلکسی اس 8 و آنر 9 هر دو به دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی مجهز هستند اما سامسونگ از دیافراگم بازتر و آنر از دوربین دوگانه برای بهبود تصاویر بهره گرفته‌اند. دوربین دوم در آنر 9 همچنین امکان زوم با کمترین افت کیفیت، ثبت تصاویر مونوکروم و همچنین پرتره را فراهم می‌کند. در بخش سلفی نیز هر دو از دوربین‌های 8 مگاپیکسلی بهره گرفته‌اند که دیافراگم در گلکسی اس 8 بازتر بوده اما در آنر 9 امکان عکاسی پرتره وجود دارد.

اما در مقایسه گلکسی اس 8 با آنر 9 از مشخصات فنی که بگذریم کدام‌یک عملکرد بهتری دارند؟ در نور مناسب تصاویر ثبت شده توسط هر دو دوربین بسیار خوب، با جزئیات بالا، دامنه دینامیکی گسترده و نویز کم هستند. در نور کم اما می‌توان گفت گلکسی اس 8 به لطف دیافراگم بازتر تصاویر روشن‌تر و با جزئیات بیشتری را ثبت می‌کند.

نمونه تصاویر آنر 9

نمونه تصاویر گلکسی اس 8

در عوض آنر 9 هم چند قابلیت ویژه و کاربردی دارد. سنسور مونوکروم امکان ثبت تصاویر سیاه‌وسفید واقعی را به کاربر داده و به لطف وضوح بالاتر این سنسور امکان زوم تا 2 برابر با افت جزئی کیفیت نیز وجود دارد. علاوه بر این درست مثل آیفون 8 یا گلکسی نوت 8 می‌توانید تصاویر پرتره‌ای ثبت کنید که در آن‌ها پس‌زمینه چهره تار شود.

در مقایسه گلکسی اس 8 با آنر 9 و در بخش فیلم‌برداری هر دو گوشی می‌توانند ویدئوهای با وضوح 4K ذخیره کنند اما این گلکسی اس 8 است که به لطف لرزش‌گیر اپتیکال و دیجیتال ویدئوهایی پایدارتر ثبت می‌کند.

در بخش دوربین سلفی هر دو گوشی عملکرد خوبی دارند اما باز هم انتخاب میان این دو به نیازهای شما باز می‌گردد. گلکسی اس 8 در نور کم تصاویر بهتری ثبت می‌کند اما آنر 9 می‌تواند تصاویر پرتره بگیرد.


مقایسه صدا

هر دو گوشی آنر 9 و گلکسی اس 8 از یک تک بلندگو در پایین گوشی استفاده می‌کنند. می‌توان گفت در بخش بلندگو آنر 8 کمی صدای بلندتری دارد اما هر دو گوشی اختلاف زیادی با گوشی‌های دارای دو بلندگو دارند.

خوشبختانه سامسونگ و آنر کماکان جک 3.5 میلی‌متری صدا را حذف نکرده‌اند و به این ترتیب می‌توانید هر هدفون دلخواهی را به راحتی به آن‌ها متصل کنید. از نظر کیفیت صدا گلکسی اس 8 با اختلاف کمی عملکرد بهتری در خروجی صدای هدفون دارد اما در عوض آنر 9 از فناوری Histen و افکت‌های صوتی متنوع‌تری برخوردار است. در مجموع هیچ‌یک قادر به درایو هدفون‌های با امپدانس بالا نیستند اما هر دو کاربران عادی را راضی خواهند کرد.


مقایسه باتری و دوام شارژ

گلکسی اس 8 از یک باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی و آنر 9 از باتری 3200 میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کنند. هر دو گوشی را می‌توانید به لطف شارژ سریع در مدت زمان کوتاهی شارژ کنید اما تنها گلکسی اس 8 به شارژ بی‌سیم مجهز است.

اما دوام شارژ چطور؟ با وجود باتری کوچک‌تر گلکسی اس 8 در آزمون باتری PCMark Work 2.0 حدود یک ساعت بیشتر (8.2 دربرابر 7.2 ساعت) دوام آورد. این اختلاف هرچند اندک را پرچم‌دار سامسونگ مدیون پردازنده با لیتوگرافی 10 نانومتری و همچنین فناوری OLED صفحه‌نمایش است.

در عمل اما هر دو با استفاده متوسط تا سنگین یک روز را دوام می‌آورند و بهتر است هر دو را در پایان شب و یا در ابتدای روز کاری شارژ کنید.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

با این‌که شاید انتظار داشتید آنر 9 در اکثر زمینه‌ها از پرچم‌دار گران‌تر سامسونگ شکست بخورد این گوشی توانسته عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش بگذارد. اگر قیمت اصلاً برایتان تأثیرگذار نباشد شاید گلکسی اس 8 برای اکثر کاربران گوشی بهتری باشد اما با در نظر گرفتن اختلاف قیمت یک میلیون تومانی می‌توان گفت ارزش خرید آنر 9 بالاتر است.

مزایای گلکسی اس 8 مزایای آنر 9

صفحه‌نمایش بدون حاشیه با وضوح و روشنایی بالاتر

تصاویر بهتر در نور کم به لطف OIS و دیافراگم بازتر

ویدئوهای پایدارتر با لرزش‌گیر اپتیکال و دیجیتال

عملکرد گرافیکی بهتر

شارژ بی‌سیم و دوام شارژ نسبتاً بهتر

دسترسی ساده‌تر به حسگر اثر انگشت

دوربین دوگانه برای ثبت تصاویر پرتره

امکان زوم با کمترین افت کیفیت و تصاویر مونوکروم

امکانات بیشتر رابط کاربری

قیمت بسیار مناسب‌تر

حافظه رم و حافظه داخلی بالاتر (در نسخه 128 گیگابایتی)

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. allee می‌گوید

    داخل جدول قیمت دو گوشیا برعکس زدید

    1. علی ارغوان می‌گوید

      ممنونم اصلاح شد