نگاهی به برند آنر؛ سلاح مخفی هواوی برای فتح بازار گوشی‌های هوشمند!

در این مقاله قصد داریم به بهانه چهارمین سالگرد تولد آنر نگاهی به این برند داشته باشیم. برند آنر زیرمجموعه شرکت نام‌آشنای هواوی که قرار است به این شرکت برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند دنیا کمک کند.

0

جایگاه کنونی هواوی

در حال حاضر سامسونگ اولین فروشنده بزرگ گوشی‌های هوشمند در دنیاست. پس از این شرکت کره‌ای شرکت‌های هواوی و اپل تقریباً با سهم یکسان در رده‌های دوم و سوم بوده و سپس اوپو و شیائومی در رده‌های چهارم و پنجم هستند. برخلاف سامسونگ و اپل که جایگاه تثبیت شده‌ای داشته و رشد چندانی از نظر سهم بازار ندارند شرکت‌های چینی مثل هواوی به سرعت در حال پیشرفت هستند. طبق آمار Counterpoint هواوی در شهریورماه موفق شد با عبور از اپل دومین فروشنده بزرگ گوشی‌های هوشمند دنیا باشد. این آمار البته پیش از عرضه آیفون 8 و آیفون 10 بود و اپل حالا موفق شده این عنوان را از هواوی پس بگیرد.

سهم بازار هواوی

در حال حاضر طبق آمار موسسه گارتنر بازار شماره یک گوشی‌های هوشمند همان کشور چین است و به همین دلیل این شرکت‌های چینی توانسته‌اند چنین رشد خوبی داشته باشند. پس از چین و آسیا و اقیانوسیه این قاره آمریکا و اروپاست که برندهای چینی در آن نفوذ کمتری داشته‌اند. به این ترتیب هر کدام که بتوانند فعالیت بهتری در این قاره‌ها داشته باشند قادر خواهند بود سرانجام به سامسونگ و اپل رسیده و جای آن‌ها را بگیرند.


تولد آنر

آنر به عنوان یک برند زیرمجموعه هواوی رسماً کار خود را از سال 2013 شروع کرد و امروز این برند 4 ساله شده است.

لوگوی برند آنر

هواوی که تا چند سال پیش فعالیت اندکی در اروپا داشت و در بازار آمریکا نیز حضور نداشت تصمیم گرفت با برند آنر به بازار این قاره نیز نفوذ کند. به گفته ژائو مینگ مدیر آنر استراتژی دوبرنده بودن (در گروه هواوی) هیچ‌گاه تا این حد برای این شرکت واضح نبوده است.

آنر یک برند اینترنتی است که تنها افراد جوان را هدف قرار داده است. شاید از نظر فنی ویژگی‌های مکملی بین هواوی و آنر وجود داشته باشد اما آنر به عنوان یک برند در آینده مستقل‌تر خواهد شد.

منظور آقای مینگ از یک برند اینترنتی نحوه بازاریابی و فروش است که نه‌تنها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد بلکه تأثیر بیشتری هم بر روی قشر جوان خواهد داشت. با این‌که در حال حاضر آنر نیمی از فروش گوشی‌های خود را در فروشگاه‌های آفلاین و فیزیکی انجام می‌دهد اما مدیر آنر تأکید کرده که این مدل کسب‌وکار تغییر نخواهد کرد.

یکی دیگر از اهداف برند آنر عرضه گوشی‌های باکیفیت و قابل رقابت با پرچم‌داران با قیمت‌های بسیار پایین‌تر است. آقای مینگ می‌گوید این شرکت سعی دارد تا حد امکان گوشی‌ها را با قیمت پایین‌تر عرضه کند و سود اصلی خود را از فروش بالا کسب کند و نه از حاشیه سود زیاد. به این ترتیب پرچم‌داران آنر نیز با قیمت مناسبی به بازار عرضه خواهند شد درحالی‌که پرچم‌دارانی که قیمت‌هایی بالاتر از 500 دلار دارند تحت برند هواوی عرضه می‌شوند.


فراتر از یک زیرمجموعه

با این‌که آنر در واقع یک زیرشاخه از برند هواوی محسوب می‌شود محصولات و دستاوردهایی مستقل از شرکت مادر نیز داشته است:

آنر مجیک

حدوداً یک سال پیش آنر گوشی جدید و استثنایی آنر مجیک را معرفی کرد. این گوشی که البته بیشتر یک طرح مفهومی اجرا شده بود تا یک محصول برای عرضه جهانی چند ویژگی منحصربه‌فرد به همراه داشت.

آنر مجیک از یک طراحی متفاوت بهره گرفته بود که در هر دو طرف شیشه سه‌بعدی خمیده‌ای به شکل متقارن در میان قابل آلومینیومی جذاب آن قرار داشت. با وجود این‌که مشخصات روی کاغذ مشابه آنر 8 بود اما مجیک به صفحه‌نمایشی 5.06 اینچی با وضوح 2K و از نوع AMOLED مجهز بود و باتری آن با ساختار گرافیتی متفاوت آن تنها در 10 دقیقه تا 40 درصد و در 20 دقیقه تا 70 درصد شارژ می‌شود.

اما هوش مصنوعی مهم‌ترین ویژگی استثنایی آنر مجیک است. با این‌که در این گوشی خبری از تراشه مجزا نیست اما هواوی برخی قابلیت‌های هوش مصنوعی آنر مجیک را به شکل زیر توصیف کرده است:

  • تصویر کنید با دوستتان در WeChat در حال گفتگو در مورد فیلم‌ها هستید؛ آنر مجیک می‌تواند آخرین فیلم‌های بلاک‌باستری را به شما توصیه کند.
  • تصور کنید که در جاده هستید؛ آنر مجیک متوجه می‌شود در حال رانندگی هستید و به شما توصیه می‌کند گوشی را به حالت رانندگی ببرید.
  • DeepThink: با فشردن و نگه داشتن دکمه Home آنر مجیک اطلاعاتی در مورد صفحه وبی که در حال مرور آن هستید در اختیارتان می‌گذارد (احتمالاً شبیه به Now on Tap گوگل)
  • وقتی از آنر مجیک برای سفارش تاکسی استفاده کردید مشخصات پلاک راننده روی صفحه و در صفحه قفل نمایش داده خواهد شد.
  • وقتی وارد تآتر یا سینما شدید آنر مجیک به صورت خودکار شماره بلیط شما را نمایش خواهد داد.
  • وقتی برای دریافت بسته مراجعه کنید آنر مجیک به صورت خودکار شماره رهگیری پستی را نمایش خواهد داد.

آنر مجیک

آنر مجیک همچنین به صورت خودکار برخی ویژگی‌ها را در صورت نیاز فعال خواهد کرد. به‌طور مثال وقتی در شب وارد اتاق تاریکی می‌شوید صفحه قفل گوشی چراغ قوه را روشن می‌کند تا اتاق را بهتر ببینید. همچنین با قابلیت My Pocket می‌توانید با سوایپ از پایین صفحه به بالا قابلیت ذخیره و به‌اشتراک‌گذاری را برای مقالات، ویدئوها، تصاویر و موزیک‌ها فعال کنید.

فناوری پیشرفته تشخیص چهره بهتر از آیفون X

در هنگام معرفی Honor V10 این شرکت همچنین از پروژه آینده خود برای گوشی‌های بعدی پرچم‌دارش رونمایی کرد: یک سیستم مشابه TrueDepth در آیفون 10 که می‌تواند شکل و حالت چهره شما را به خوبی تشخیص دهد.

به این ترتیب نه‌تنها امکان آنلاک کردن گوشی با چهره به صورت امن فراهم خواهد شد بلکه می‌توانید از قابلیت مشابه انیموجی در آیفون 10 بهره ببرید که به گفته آنر دقیق‌تر هم خواهد بود و حالات بیشتری را تشخیص می‎دهد.

انیموجی هواوی


ستارگان آنر

دو گوشی مهم برند آنر که در مطرح شدن این برند تأثیر بسزایی داشتند honor 5X و همچنین honor 8 هستند.

آنر 5X اولین گوشی هوشمندی بود که پا به آمریکای شمالی گذاشت. این گوشی میان‌رده که با قیمت تنها 200 دلار به بازار عرضه شد بسیاری از قابلیت‌های گوشی‌های گران‌تر را به همراه داشت. صفحه‌نمایش 5.5 اینچی 1080p، پردازنده قدرتمند اسنپ‌دراگون 616، دو یا سه گیگابایت رم، دوربین‌های 13 و 5 مگاپیکسلی و باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی آن هم در بدنه‌ای فلزی و باکیفیت در آن زمان در قیمتی نزدیک به 200 دلار هم نایاب بود.

آنر 5X

این گوشی که در اکتبر 2015 در چین و سپس در ژانویه سال بعد در آمریکا و اروپا عرضه شد توانست ظرف مدت 7 ماه به فروشی 8 میلیونی دست پیدا کند که برای اولین محصول یک برند در یک قاره جدید بی‌نظیر است.

آنر 8 نیز به عنوان یک پرچم‌دار برند آنر در دنیا عرضه شد. این گوشی که شباهت زیادی به پی 9 هواوی داشت با طراحی جذاب، دوربین دوگانه و قیمت استثنایی به یکی دیگر از محصولات موفق آنر تبدیل شد. این گوشی با قیمت 400 دلار تنها دربرابر آیفون 7 پلاس 800 دلاری یک گزینه ارزشمند محسوب می‌شد. طراحی جذاب شیشه‌ای و رنگ‌های متفاوت نیز دقیقاً نسل جوان را هدف قرار داده بود. این گوشی توانست در مدت 2 ماه 1.5 میلیون دستگاه بفروشد.

آنر 8

در حال حاضر آنر چیزی حدود 15 تا 20 درصد از گوشی‌های خود را در کشورهای خارجی می‌فروشد که حدود 40 درصد از فروش کل هواوی را شامل می‌شود. فروش آنر در چین در بازه دی ماه سال گذشته تا مردادماه همین سال در چین چیزی حدود 35.1 میلیون دستگاه بوده است. به این ترتیب آنر در رده اول برندهای اینترنتی گوشی هوشمند در چشن و بالاتر از شیائومی و میزو قرار گرفته است.

آنر تاکنون برخی مدل‌های خود را تنها در کشور چین عرضه می‌کرد اما حالا پس از موفقیت این گوشی‌ها تصمیم گرفته تا مدل‌های بیشتری را با نام‌های مختلف به بازار سایر کشورها نیز صادر کند.

آنر View 10

در حال حاضر در کشور ما گوشی‌های آنر 8، آنر 8 لایت، آنر 6X و آنر 5c Pro از استقبال خوبی برخوردار شده‌اند و آنر 9 نیز به‌تازگی پا به بازار ایران گذاشته است. به همین ترتیب انتظار داریم آنر گوشی‌های میان‌رده Honor 7X و پرچم‌دار Honor View 10 را نیز در آینده وارد بازار کشورمان کند.


آیا هواوی بزرگترین فروشنده گوشی‌های هوشمند دنیا خواهد شد؟

همان‌طور که گفتیم آنر روز به روز مستقل‌تر خواهد شد و می‌توان آن را در آینده نزدیک شبیه به شرکت وان‌پلاس در نظر گرفت که در واقع زیرمجموعه Oppo است. با توجه به محبوبیت فراوان اپل و سامسونگ در دنیا آنر باید چیزی فراتر از گوشی‌های مشابه رقبا با قیمت پایین‌تر را عرضه کند.

انتظار داریم در CES 2018 این شرکت فناوری‌های بیشتر و جذاب‌تری را در پرچم‌داران خود به نمایش بگذارد تا به این ترتیب کم کم خود را به اثبات برساند. به این ترتیب و با توجه به نرخ رشد بالای هواوی اصلاً بعید نیست تا 5 سال آینده این شرکت بتواند به مقام نخست فروش گوشی‌های هوشمند در دنیا دست پیدا کند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.