بررسی پژو 301؛ وقتی تعادل حرف اول و آخر را می‌زند!

عموماً برای بازارهایی مانند کشورما، از آنجایی که سهم عمده خرید مربوط به خانواده‌ها می‌شود، خودروی‌های سدان مانند پژو 301 جایگاه خاصی در اختیار دارند چرا که هم می‌توان از آنها برای امور شخصی داخل شهر و هم برای مسافرت‌های طولانی چند روزه به شهرهای دیگر بهره گرفت.

Farnet.ir CopyRight All Right reserved
3

در این مطلب قصد داریم به بررسی پژو 301 بپردازیم اما گفتن اینکه در حال حاضر پژو 405 به عنوان جد بیشتر خودروهای تولیدی این کلاس به حساب می‌آید چیز تعجب برانگیزی نیست زیرا از پلتفرم آن در پژو پارس و انواع مدل‌های سمند، سورن و دنا استفاده شده که خود نشان دهنده اوج تقاضا در این بخش از بازار است. اما ساختار این خودرو از استانداردهای روز فاصله گرفته و به همین دلیل نیاز به جایگزینی با نمونه‌ای جدید در آن احساس می‌شود.

بر این اساس پژو 301 و علی الخصوص پلتفرم PF1 آن که پیش‌تر در معرفی پژو 2008 از آن شنیدید، نقشی کلیدی در این بازی بر عهده دارد. این خودرو قصد دارد تا با استفاده از این پلتفرم محصولات جدیدی را در سال‌های آینده روانه بازار کند ضمن اینکه وجه اشتراک آن با کراس اوور پژو 2008 و هاچ بک پژو 208 باعث می‌شود هزینه تولید کاهش یافته و مشتریان بتوانند از خدمات پس از فروش بهتری در ادامه بهره گیرند.

در کنار پژو 2008 و پژو 508 که امسال روانه بازار می‌شوند، نماینده دیگر پژو که انتظار می‌رود استقبال بسیار زیادی نیز از آن صورت گیرد، پژو 301 است. سدانی کوچک در سگمنت C که از سال 2012 تاکنون در سایت‌های خارجی پژو واقع در چین، اسپانیا و نیجریه تولید می‌شود و از آنجایی که از ابتدا برای بازارهای کشورهای در حال توسعه طراحی شده از قیمتی رقابتی نیز در مقایسه با دیگر خودروهای این کلاس سود می‌برد.

در عین حال احتمال عرضه سیتروئن الیزه نیز از سوی سایپا وجود دارد که دقیقاً در تمام بخش‌ها به جز برخی تغییرات در بدنه و کابین با پژو 301 وجه اشتراک کامل دارد تا روزهای خوبی برای صنعت خودروی کشور در سال جاری پیش رو باشد.

اما قبل از اینکه به اولین بررسی این خودرو در ایران بپردازیم باید گفت که نمونه مورد آزمایش از اتاق قدیمی 301 است و مدل‌هایی که قرار است به عنوان پژو 301 ایران خودرو تولید و به دست مشتریان برسند از نسخه فیس لیفت شده 2017 خواهند بود که ظاهری مهیج‌تر و مطابق با رویه طراحی پژو در تمام مدل‌های جدید دیگر این شرکت دارد.  در آینده به بررسی مدل 2017 خودرو پژو 301 این سدان کوچک اقتصادی نیز خواهیم پرداخت.

پژو 301

بررسی پژو 301

تجربه پژو در تولید خودروهایی در چنین کلاسی شاید به اندازه و وسعت همتایان دیگر اروپایی آن نباشد اما در همین تعداد محدود نیز توانسته کاملاً موفق باشد که به طور مثال می‌توان به پژو 405 و برگزیده شدن آن به عنوان خودروی سال اروپا اشاره داشت. هر چند همچنان این هاچ بک‌ها و حالا کراس اوورهای کوچک و متوسط پژو هستند که پیشتاز فروش در بیشتر بازارها محسوب می‌شوند.

سال 2012 نمایشگاه بین المللی پاریس شاهد رونمایی از پژو 301 به عنوان یک سدان کوچک اقتصادی بود که دقیقاً بر روی پلتفرم PF1 این شرکت که پیش‌تر در سیتروئن C3 و DS3 و بسیاری دیگر از مدل‌های پژو استفاده شده بود، ساخته شده است. هدف‌گذاری گروه خودروسازی PSA در تولید این خودرو توجه به بازار کشورهای در حال توسعه بود تا به نوعی بتوان پژو 301 را رقیبی پر زرق و برق تر برای لوگان یا همان تندر 90  خودمان در کشورهایی آسیای غربی، بلوک شرق اروپا، آمریکای لاتین، ترکیه و آفریقا دانست که اتفاقا در کنار خواهر تنی خود سیتروئن C الیزه عملکرد موفقی نیز از خود نشان داده است.

پژو 301 ؛ بررسی بدنه

پژو 301 به طور حتم یک سدان کوچک اقتصادی به حساب می‌آید اما نکته جالب توجه این است که بر خلاف آنچه در لوگان شاهد هستیم، پژو همه چیز را فدای فرایند کاهش هزینه‌های تولید خود نکرده تا ظاهر این خودرو به هیچ عنوان شبیه مدل‌های ارزان سازی شده به نظر نیاید. اولین و مهمترین مورد در خصوص این استدلال در طراحی پروفیل کلی بدنه قابل مشاهده است به طوری‌که خط برجسته کمربند شانه‌ای از انتهای چراغ‌های جلو تا ابتدای چراغ‌های عقب کشیده شده که همین موضوع به افزایش خصوصیات اسپرت و لوکس‌تر نشان دادن خودرو کمک شایانی کرده است.

اما برای بررسی بهتر در  بررسی پژو 301 ابتدا به سراغ چهره‌ی 301 می‌رویم. مدل بررسی همان‌طور که گفته شد از سری پیش از فیس‌لیفت این خودرو است و به همین دلیل درست مانند برادر هاچ‌بک کوچک خود پژو 208 از ظاهری متفاوت‌تر در مقایسه با مدل‌های جدید تر این شرکت بهره می‌برد. با این وجود پژو در شکل‌دهی به چهره پژو 301 دقت قابل توجهی به خرج داده تا استفاده از خطوط برجسته بر روی کاپوت و سپر باعث شود، دماغه خودرو حالت تهاجمی به خود گیرد.

البته فرم چراغ‌ها و جلو پنجره چندان با این فلسفه هماهنگ نیست تا در مجموع یک تعادل بصری در این نما به وجود آید. در نمونه فیس‌لیفت شده، پژو برای نزدیک کردن 301 به مدل‌های به‌روز دیگر خود، جلو پنجره، کاپوت، چراغ‌ها و سپر را به طور کامل تغییر داده تا این خودرو را بتوان نسخه کوچک و اقتصادی شده 508 دانست! خوشبختانه این تغییر چهره به شکل بسیار استادانه‌ای انجام شده تا هارمونی معناداری بین تمام بخش‌های بدنه به خصوص پروفیل جانبی باقی مانده از مدل قبلی ایجاد گردد.

پژو 301 در نمای روبه‌رو نیز یک خودروی شیک و کامل به روز است که همانطور که اشاره شد به لطف خطوط برجسته حتی می‌توان آن را یک مدل جوان‌پسند و با خصوصیات اسپرت شهری دانست. پژو برای مهیج‌تر کردن طرح بدنه در عین حال از گلگیرهای برجسته در هر دو محور جلو و عقب بهره گرفته که به خوبی نتیجه این کار را در افزایش فرم دینامیک بدنه بتوان مشاهده کرد.

خط برجسته بخش پایینی پانل درها نیز یکی دیگر از ریزه‌کاری های طراحان پژو در زیباتر نمودن این نما به شمار می‌آید که در وهله اول شاید برای هر بیننده‌ای ملموس نباشد. پروفیل شیشه‌های جانبی نیز هر چند باریک نیستند اما هماهنگی کاملی با شکل کلی بدنه دارند تا در کنار شیب متناسب ستون‌های A و C بتوان ظاهری دلچسب را از این زوایه از 301 مشاهده نمود.

البته استفاده از پلاستیک در بخش شیشه لچکی عقب و ستون B تاحدودی به ماهیت اقتصادی بودن خودرو بر‌می‌گردد اگر چه زه کرومی پایین شیشه‌های کناری تاثیری متضاد با آن ایجاد کرده تا همانند بخش‌های دیگر بدنه، تعادل طراحی حرف اول و آخر را در 301 بزند. با وجود همه این موارد اما نمونه مورد بررسی از رینگ‌های 15 اینچی آلومینیومی چند پره و لاستیک‌های استاندارد 185 میلی‌متری بهره می‌برد که احتمالا جذابیت چندانی برای قشر جوان‌تر نداشته باشد، هر چند که به راحتی می‌توان از رینگ‌های یک سایز بزرگتر و لاستیک های 195 در آن استفاده کرد.

پژو 301

نمای عقب پژو 301 از فرمی متعادل درست مانند تمام بخش‌های دیگر این خودرو بهره می‌برد به طوری‌که به مرور زمان نمی‌توان آن را خسته‌کننده یا فاقد جذابیت یافت. مهم‌ترین مشخصه این قسمت در صندوق عقب با خطوط برجسته در انحنای پایینی آن است که در ترکیب با سپر نیمه‌عضلانی حالتی اسپرت را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند.

چراغ‌های عقب و به خصوص گرافیک داخلی آن‌ها درست مانند آنچه در مورد چراغ‌های جلو گفته شد متعلق به طراحی نسل پیش مدل‌های پژو است که خوشبختانه با انجام فیس‌لیفت و گرافیک جدید، پژو آنها را به سمت و سوی دیگر مدل‌های به روز این شرکت مانند 2008، 3008 و پژو 508 برده است.

بررسی پژو 301 ؛ کابین

با ورود به داخل کابین پژو 301 چند نکته مهم در همان نگاه اول به چشم می‌آید. نخست اینکه پژو مانند استراتژی خود در طراحی بدنه سعی نکرده تا همه چیز را فدای ارزان‌سازی خودرو کند و به همین دلیل با طرحی پخته، به‌روز و زیبا مواجه هستیم هر چند که با توجه به جزئیات، برخی از ترفندهای این شرکت در کنترل هزینه‌ها مشخص خواهد شد!

پژو 301 ایران خودرو

داشبورد پژو 301 اگر چه شکل دینامیک مدل‌های دیگر پژو را ندارد اما برای یک سدان کوچک در این کلاس کاملا کافی و برازنده است و به هیچ عنوان نمی‌توان از آن ایراد گرفت مضاف بر اینکه کیفیت کلی مواد به کار رفته در آن بسیار مناسب است و احتمال به صدا افتادن داشبورد در طول زمان را تقریبا منتفی می‌کند.

اما در بررسی پژو 301 بپردازیم به جزئیات این کابین و در راس آنها فرمان و نشانگر‌های پشت آن که راننده بیشترین برخورد را با آنها دارد. پژو به استفاده از غربیلک‌های فرمان کوچک‌تر از حد استاندارد در خودروهای خود معروف است که نمونه آن را در 2008، 208، 508، 308 و … به راحتی می‌توانیم ببنیم و نتیجه این کار القاء حس اسپرتی بیشتر به راننده است. 301 از این امر مستثنا شده اما پژو برای جبران، بخش پایینی غربیلک فرمان را به شکل تخت در آورده و در عین حال از رنگ‌بندی مشکی استفاده نموده تا در فقدان دکمه‌ها و کنترل‌کننده روی فرمان، حداقل با طرحی هیجان‌انگیز روبه‌رو باشیم.

نشانگرهای پشت فرمان نیز در دو بخش آنالوگ و دیجیتال مانند خودروهای هم‌رده دیگر قرار گرفته‌اند و در مجموع خصوصیتی متمایز و حس بسیار اسپرت موجود در 208 را به راننده منتقل نمی‌کنند که البته باز هم این موضوع طبیعی است. در کنسول وسط شش ضلعی پژو 301 همه چیز به ترتیب چیده شده‌اند که از بالا شامل صفحه‌نمایش تک‌رنگ سیستم صوتی، دکمه‌های این سیستم و ادوات سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک هستند. ضمن اینکه دکمه‌های قفل مرکزی و فلاشر نیز در طرفین بالای کنسول نصب شده‌اند که به خصوص دسترسی به فلاشر را در مواقع مورد نیاز برای راننده دشوار می‌کند.

در نسخه فیس لیفت شده پژو 301 که در بازار داخلی عرضه می‌شود یک صفحه نمایش هفت اینچی لمسی نیز در نظر گرفته شده ولی هنوز مشخص نیست که در کدام مدل‌ها به صورت استاندارد تجهیز می‌گردد. دریچه‌های خروجی سیستم تهویه مطبوع در بالاترین حد ممکن در داشبورد قرار گرفته و به همین پروسه تبادیل هوایی را به خوبی انجام می‌دهند.

برای جلوگیری از یکنواختی در داشبورد، پژو از یک نوار آلومینیومی مانند در امتداد سمت راست آن بهره گرفته که همانند آن را می‌توان در بخش بالایی مجموعه دکمه‌های سیستم صوتی و دستگیره درها نیز مشاهده کرد. در مورد طراحی فضای کلی کابین نمره بالایی را می‌توان به پژو 301 داد به خصوص اینکه کیفیت مواد، پوشش‌ها و مونتاژ نیز کاملا خوب است اما در مورد ارگونومی همان طور که در بالا یک نمونه اشاره شد، این خودرو شاید برخی کاستی‌ها نیز داشته باشد.

در تکمیل این مورد در عین حال باید به دکمه های کوچک برای کم و زیاد کردن صدای سیستم صوتی اشاره داشت که برخلاف انتظار به وسیله دکمه چرخان وسط انجام نمی‌شود. همچنین کلیه دکمه‌های شیشه بالابرها درها در حاشیه بالایی اهرم تعویض دنده قرار گرفته (دکمه‌های شیشه‌های عقب درست وسط کنسول عقب مانند پژو پارس جاسازی شده اند) و همین موضوع دسترسی به دکمه‌های شیشه های سمت راست را برای راننده با دشواری همراه می‌کند، به این موارد باید جایابی نامناسب دکمه تنظیم آیینه‌های برقی را نیز افزود که می‌توانست کنار دکمه چرخان نور چراغ‌های باشد تا کار کردن با آن به مراتب راحت‌تر شود.

با وجود این نکات منفی، پژو 301 به لحاظ جاداری کابین آن هم در این کلاس یک خودروی بی‌رقیب به حساب می‌آید به طوریکه پنج سرنشین بزرگسال به راحتی می‌توانند در آن بنشینند و فرم صندلی‌ها نیز به گونه‌ای نیست که به سرعت باعث خستگی شوند. برتری دیگر پژو301 در صندوق عقب فوق بزرگ آن است که با ظرفیت 640 لیتری (506 دسی متر مکعب) در حالت استاندارد (در صورت خواباندن صندلی‌های عقب این فضا به دو برابر افزایش می یابد) برای هر نوع مسافرتی کافی است. صرفا جهت بزرگی این صندوق کافی است آنرا به طور نمونه با حجم صندوق 470 لیتری پژو 405 مقایسه کنید تا همه چیز به خوبی مشخص باشد!

بررسی پژو 301 ؛ قوای محرکه و سواری

پژو 301 مورد بررسی در اینجا از پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی در زیر کاپوت بهره می گرفت که می‌تواند حداکثر قدرت 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 150 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه تولید کند. نیروی تولیدی به وسیله جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود (مدل تولیدی جدید از جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک بهره خواهد برد) تا این خودرو به لطف این موارد برای رسیدن به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت از حال سکون در شرایط استاندارد به کمتر از 12 ثانیه زمان نیاز داشته باشد که در زمان بررسی نیز رکوردها در همین بازه ثبت شده بود. حداکثر سرعت اعلامی توسط پژو نیز 190 کیلومتر در ساعت است تا آن را همرده با بسیاری دیگر از خودروهای این کلاس قرار دهد.

اگر چه ترکیب این پیشرانه و جعبه دنده اتومات حالت اسپرت و تیپ ترونیک برای رانندگی اسپرت مناسب نیست اما در سواری‌های روزمره شهری بدون شک 301 یکی از ایده‌آل ترین خودروها در محدوده قیمتی خود به حساب می‌آید. عملکرد جعبه دنده چهار سرعته 301 چیزی شبیه به مدل‌های چند سال قبل پژو 206 تیپ شش احساس می‌شود با این تفاوت که کوبشی به هیچ عنوان در تعویض‌ها نیست و دنده‌ها به راحتی تا چهار تعویض می‌گردند. در صورت انتخاب حالت تعویض دستی، حتی اگر راننده فراموش کرده باشد، دنده‌ ها در کاهش سرعت به صورت اتوماتیک معکوس داده می‌شود و در آن سو نیز دور موتور اجازه ورود به محدود قرمز را ندارد چرا که جعبه دنده، در این زمان به سبک‌تر کردن دنده‌ها خواهد پرداخت.

در بررسی پژو 301 در حالت پرگاز، صدای پیشرانه به طور معمول در داخل اتاق احساس می‌شد که مشابه آن را در تمام خودروهای این کلاس نیز می‌توان به وضوح دید اما عایق‌بندی کابین بسیار خوب انجام شده و نفوذ باد و صداهای مزاحم دیگر عملا جایگاه چندانی در آن ندارند! در سواری‌های شهری، فرمان نرم 301 یک مزیت بسیار عالی برای آن خواهد بود ضمن اینکه سیستم تعلیق واقعا بی‌نقص کار می کند که البته نباید از برخی پرتاب‌ها در بخش عقب در عبور سریع از دست‌اندازها غافل شد هر چند که در صورت وجود سرنشین در این قسمت عملا این موضوع پیش نمی‌آید.

جمع بندی بررسی پژو 301

پژو 301 یک خودروی بدون نقص قطعا نیست اما مجموعه برتری‌های آن شامل، کیفیت ساخت بالا، سواری نرم و راحت در شهر، پیشرانه کم مصرف، جعبه دنده اتوماتیک، اتاق و صندوق عقب بسیار بزرگ در کنار طراحی مناسب بدنه و کابین باعث خواهد شد که استقبال بسیار زیادی از این سدان کوچک در بازار داخلی به عمل آید.

خوشبختانه قرار بر این است که نسخه فیس لیفت شده پژو 301 به عنوان پژو 301 ایران خودرو در کشور تولید و عرضه شود که در چهره و نمای عقب تغییرات قابل توجهی با نمونه مورد بررسی دارد و به عبارتی زیباتر از این خودرو به چشم می آید که در آینده به بررسی اجمالی آن نیز خواهیم پرداخت.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. عادل می‌گوید

    تولیدات خودمان که ضعیفه.چشم آبی هام از همین نقطه ضعف استفاده میکنن.آشقالاشونو میندازن.اونا همیشه تا تونستن به هر شکلی ماها رو توی آب نمک نگه میدارن.

  2. رها می‌گوید

    یکی به این سوال پاسخ بده

    چرا

    چرا

    چرا بین این همه کشور پیشرو در صنعنت خودرو ،

    چرا فرانسه ؟؟؟

    1. مهدی می‌گوید

      چرای شما رو با مطرح کردن یک چرای دیگه پاسخ میدم,
      -چرا محصولات از رده خارج و بدردنخور خودروسازهای داخلی با این قیمت نامتعارف به مردم تحمیل میشن؟ چه کسانی از این آشفته بازار خودروهای داخل سود میبرن؟
      مملکت گل و بلبل داریم دیگه :-))