این خوردنی‌ها دندان‌ های شما را سفید می‌کنند!

به عقده بسیاری، یکی از ملاک‌های زیبایی صورت داشتن دندان‌ های سفید و بدون جرم است؛ البته متأسفانه بر روی دندان‌ها به علت عدم رسیدگی مناسب و مسواک نزدن صحیح جرم‌هایی تشکیل می‌شود که به‌مرور به رنگ نارنجی و قهوه‌ای درآمده و زیبایی را از بین می‌برد. این وضعیت زمانی رو به وخامت حرکت می‌کند که فرد در کنار عدم توجه به پاکیزگی دهان و دندان، به استعمال دخانیات هم عادت داشته باشد.

0

سلامت دندان در تندرستی نقش بسزایی دارد چراکه عفونت‌های دندان و لثه منجر به بروز مشکلات جدی در بدن می‌شوند؛ مشکلاتی مانند ناراحتی قلبی، سکته‌ی مغزی، زوال عقل و مشکلات تنفسی، همگی با عدم سلامت دندان در ارتباط هستند. هرچند امروزه روش‌های مختلفی برای سفیدی دندان و یا ترمیم آن‌ها وجود دارد، بااین‌حال اغلب آن‌ها هزینه گزافی بر روی دست افراد می‌گذارند؛ جدا از آن پیشگیری بهتر از درمان است و این موضوع زمانی وجه جالب‌تری به خود می‌گیرد که بتوان از قابل دسترس ترین خوردنی‌ها که در هر خانه‌ای یافت می‌شود، استفاده کرد.

توصیه‌های کلی برای سلامت دندان

  • برخی از غذاها به طور مستقیم به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می‌کنند و برخی دشمن مینای دندان هستند؛ آن‌ها را بشناسید.
  • برای محافظت از لثه‌ها، هر از چند گاهی با روغن نارگیل آن‌ها را ماساژ دهید.
  • سرکه سیب را به رژیم خود اضافه کنید، چراکه این محلول در رفع جرم دندان و التهاب لثه مؤثر است. به منظور رفع بوی بد دهان و نیز سفیدی دندان‌ها، هفته‌ای یک بار دندان‌های خود را با مسواک آغشته به سرکه مسواک بزنید.
  • شما می‌توانید با استفاده از میوه‌های قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی و توت فرنگی دندان‌هایتان را سفید کنید. آب این میوه‌ها را 5 دقیقه در دهانتان نگاه دارید و طوری دردهان بگردانید تا به همه دندان‌ها برسد.

بیشترین میزان پوسیدگی دندانی به واسطه غذاهای چسبناک مثل چیپس و پفک و انواع اسنک‌ها، غذاهای حاوی قند مانند انواع شیرینی، شکلات و بستنی آب‌نبات‌هایی که به کندی در دهان حل می‌شوند و نوشیدنی‌های شیرین نوشابه، آب میوه، شیرکاکائو و قهوه اتفاق می‌افتد. البته برخی انواع دیگر خوردنی‌ها در کاهش پوسیدگی مؤثر خواهد بود مانند خوردن سبزی و میوه‌های غنی از فیبر که فاقد قند بوده یا حداقل میزان قند را دارند. در ادامه در فارنت همراه ما باشید تا برخی دیگر از این خوردنی‌ها و تأثیر آن‌ها بر سفید شدن رنگ دندان‌ها را مرور کنیم.

خوردنی‌هایی که دندان شما را سفید می‌کنند

جوش‌شیرین

دندان

یکی از قابل دسترس ترین ترکیباتی که می‌تواند به دندان‌های شما جلا دهد، جوش‌شیرین و کمی  پراکسید هیدروژن است. شاید جالب باشد که بدانید، در بسیاری از خمیردندان‌ها نیز به دلیل خاصیت لایه‌برداری جوش‌شیرین از این ماده استفاده می‌شود. آسان‌ترین راه استفاده از این ماده، ترکیب آن با کمی آب و به وجود آوردن خمیری است که می‌توان بر روی مسواک از آن استفاده کرد. البته اگر خواهان مشاهده نتیجه به شکل محسوس‌ترین هستید، یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با 5 قطره پراکسید هیدروژن در یک ظرف کوچک مخلوط کنید تا خمیر یکنواختی به دست آید. اگر لازم بود به این خمیر چند قطره آب بیفزایید. سپس این خمیر را با استفاده از مسواک به دندان‌ها بکشید و بگذارید تا 5 دقیقه روی دندان‌ها بماند. درنهایت دندان‌ها را شسته و یک بار دیگر با خمیر دندان مسواک کنید. میزان زمان قرارگیری ترکیب مذکور بسته به جنس دندان‌ها متفاوت بوده و اگر نتیجه مدنظر کسب نشد، بهتر است 10 دقیقه ترکیب را بر روی دندان‌ها قرار دهید.


روغن نارگیل

دندان

استفاده از روغن نارگیل برای شست‌وشوی دندان، اخیراً مورد استقبال بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت قرار گرفته است و دلیل موجهی هم برای این استقبال وجود دارد. روغن نارگیل ویژگی‌های ضد باکتری داشته که بر این اساس مزیت برجسته‌ای برای سلامت دهان دارد. علاوه بر این روغن نارگیل برای ترمیم لثه‌ها مناسب است و همچنین باعث از بین رفتن باکتری‌هایی که موجب بوی بد دهان می‌شوند هم هست. می‌توانید به راحتی 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 5 تا 20 دقیقه در دهانتان به آرامی بچرخانید و سپس آن را بیرون بریزید. این عمل را هفته‌ای 3 مرتبه انجام داده تا نتیجه محسوسی مشاهده شود.


موز

دندان

موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم و منیزیم بوده که مناسب برای سفید کردن دندان است. یک تکه کوچک موز را بر روی دندان قرار داده تا مواد معدنی کدر کننده آن را جذب کند؛ درنهایت می‌توانید موز را میل نمایید. علاوه بر این پوست موز هم یک سفید کننده مناسب برای دندان است، قسمت داخلی پوست یک موز رسیده را روی دندان‌هایتان بمالید تا براق و سفید شوند.


سرکه سیب

دندان

PH پایین و اسیدیته سرکه سیب می‌تواند به از بین رفتن لکه‌های روی دندان‌ها کمک کند، هرچند مسواک زدن بیش از اندازه با آن‌هم می‌تواند موجب ساییده شدن دندان‌ها شود. ترکیبات سرکه سیب باعث از بین برنده جرم سطحی و به خصوص لایه‌های قهوه‌ای حاصل از استعمال دخانیات خواهد شد. علاوه بر این می‌تواند باکتری‌های پروبیوتیک دهان را از بین ببرد.


پوست لیمو

دندان

همانند سرکه سیب، پوست لیمو نیز خاصیت اسیدی داشته و باعث از بین رفتن لکه‌های روی دندان می‌شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که PH پوست لیمو پایین بوده، ازاین‌رو روی مینای دندان اثر می‌گذارند و به همین خاطر پس از استفاده از آن‌ها باید دهانتان را با یک ماده مطمئن به خوبی بشویید.


توت فرنگی

دندان

همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد، می‌توان با میوه‌های قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی و توت فرنگی دندان‌های را مثل برف سفید کرد. پیشنهاد می‌شود که چند توت فرنگی را له کرده و بر روی دندان‌ها به مدت 5 دقیقه قرار دهید. پس از آن یک بار دهان را با آب بشویید تا نتیجه نمایان شود.


زردچوبه

دندان

شاید برایتان سؤال باشد که اغلب از زردچوبه برای رنگ دادن به غذا و یا در صنعت برای رنگ آمیزی چوب استفاده می‌شود، پس چطور خاصیت سفید کنندگی دندان دارد؟ اگر به قدرت سفید کنندگی این ماده شک دارید، کافی است روزانه به مدت 3 الی 5 دقیقه با آن مسواک کنید.


زغال فعال

دندان

بله؛ هیچ چیز بعید نیست. هرچند کسی پیدا نمی‌شود که از زغال فعال به عنوان خوراکی استفاده کند، بااین‌حال این ماده در عین داشتن رنگ مشکی، خاصیت سفید کنندگی دندان دارد. البته توجه داشته باشید که صحبت از زغالی که برای پختن کباب استفاده می‌شود نیست، بلکه زغال فعال  یک نوع زغالی است که در داروخانه‌ها و بعضی فروشگاه‌ها، می‌توانید تهیه کنید و به صورت تکه‌های استوانه‌ای کوچک و یک اندازه هست. ترکیبات این نوع زغال که کاربرد دارویی هم داشته، قادر است ماده تانن را که معمولا در قهوه، چای و انواع مختلف غذاها یافت می‌شود، به خود جذب کند.

منبع thisisinsider
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.