بلند خواندن باعث می‌شود متون را بهتر به خاطر بسپارید

هرچند قریب به اتفاق افراد از صدای بلند به خصوص در هنگام صحبت کردن راضی نیستند، بااین‌حال شاید جالب باشد که بدانید همین تن صدای بالا در هنگام حفظ کردن متون می‌تواند شما را یاری رساند.

0

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مطالعه با صدای بلند در مقایسه با خواندن متون در حالت سکوت، حافظه و یادگیری را بهبود می‌بخشد. بر اساس نتایج مطالعات علمی منتشر شده در مجله Memory، ادا کردن کلمات با صدای بلند به دو علت میتواند نتایج مطلوبی را به همراه آورد. اول این‌که کلمات با صدای بلند خوانده می‌شوند و همین امر باعث حفظ حواس وی خواهد شد؛ دوم این واقعیت است که فرد درواقع در حال صحبت با خود است.

بر همین اساس تحقیقی بر روی 75 دانش‌آموز با ضریب هوشی یکسان صورت گرفت که از آن‌ها خواسته شد با صدای بلند 160 کلمه را بیان کنند. دو هفته بعد این دانش‌آموزان به‌طور میانگین 80 حرف را در شرایط مختلف همانند مطالعه در سکوت، گوش دادن به صدای ضبط شده شخص دیگری که متن را می خواند،  گوش دادن به صدای ضبط شده خود فرد و خواندن با صدای بلند سعی کردند حفظ کنند.

سعی در حفظ متون در سکوت کمترین بازده را نسبت به سایر روش ها دارد

در مرحله بعدی از آن‌ها خواسته شد از میان کلماتی که پیش روشان قرار داده می‌شود، مشخص کنند که پیش‌تر کدام یک را مطالعه کرده‌اند. برخلاف تصور عمومی که گفته می‌شود مطالعه و حفظ کردن متن در سکوت بهتر صورت می‌گیرد، در این آزمایش دست کم 77 درصد از افرادی که با صدای بلند کلمات را خوانده بودند، به‌طور کامل از این آزمون موفق بیرون آمدند. در رتبه بعدی آن دسته از افرادی که به‌واسطه صدای ضبط شده خود سعی کردند کلمات را حفظ کنند، موفق بیرون آمدند و در رتبه‌های بعدی نیز آن‌هایی که توسط صدای ضبط شده دیگران و در سکوت کلمات را مطالعه کردند، قرار گرفتند.

علاوه بر این اگر نتایج این تحقیق را حجت قرار دهیم، مشخص می‌شود که گوش کردن به صدای ضبط شده، علل خصوص صدای دیگران یکی از مأیوس‌کننده‌ترین روش حفظ متون است. به زبان ساده‌تر، خواندن با صدای بلند به خودی خود نسبت به شنیدن صدای دیگران موجب تقویت حافظه می‌شود. هرچند یادگیری و فعال کردن حافظه بلند مدت حاصل از مشارکت فعال تمام حواس است، اما نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که بلند خواندن متون، آن را برای حافظه بلند مدت پررنگ می‌کند.

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.