اولین پیامک دنیا 25 سال پیش در چنین روزی ارسال شد

برای حس کردن قدمت آماده‌باشید؛ 25 سال پیش در 11 آذرماه، اولین پیام کوتاه ارسال شد.

0

مهندس Neil Papworth در 11 آذر سال 131 اولین پیامک دنیا را ارسال کرد؛ وی در پیامی از کامپیوتر خود نوشت «کریسمس مبارک!» و آن را برای مدیر Vodafone، آقای Richard Jarvis ارسال کرد. شروع ساده‌ای بود، اما درنهایت تکنولوژی و عرف روابط اجتماعی را تغییر داد.

مدت‌زمان زیادی طول کشید تا SMS توسط عموم مردم مورداستفاده قرار بگیرد؛ علت آن‌هم به خود شبکه‌های سلولی تلفن همراه (در سال 1992 میلادی پوشش شبکه در بسیاری از مناطق بیش‌ازحد ضعیف بود) و این حقیقت که دکمه‌های گوشی برای گرفتن شماره طراحی‌شده بود نه تایپ کردن، مربوط می‌شد؛ اما بعداً گوشی‌های هوشمند وارد میدان شدند. تنها در آمریکا تعداد پیام کوتاه ماهیانه ارسالی توسط کاربران از 12.5 میلیارد در سال 2006 به 45 میلیارد پیام سالیانه رسید. تا خردادماه سال 96، 781 میلیارد پیام تنها در آمریکا ردوبدل شد. ارسال پیام دیگر آسان شده و SMS آماده بود که از آزادی تازه به دست آورده خود استفاده کند.

شکی در اینکه آز آن زمان تاکنون ارسال پیام، بر ارتباطات تأثیر گذاشته نیست. بااینکه ارسال پیام گل‌ها حرکتی خارج از ادب و حتی گستاخانه محسوب می‌شود، معمولاً اولین راه ارتباطی اکثر افراد است. چند وقت یک‌بار به خاطر اینکه کسی به‌جای تماس گرفتن با شما برایتان پیام ارسال کرده است آزرده می‌شوید؟ بر این اساس، کاملاً طبیعی است که سرویس‌هایی را ببینیم که استفاده از آن‌ها از طریق SMS ممکن باشد؛ چه از سفارش دادن پیتزا صحبت کنیم یا دریافت اطلاعات در خصوص موسیقی پرطرفدار روز. محدودیت 140 کاراکتری توییتر (که در تیرماه امسال برداشته شد)، از محدودیت 160 کاراکتری SMS الهام گرفت تا توییت کردن را قبل از دوره‌ای که اینترنت موبایل برای همگان در دسترس باشد، ممکن کند. تأثیر SMS همیشه هم مثبت نبوده است (به‌عنوان‌مثال باعث به وجود آمدن پیام‌های تبلیغاتی و آزاردهنده شد)، اما مشخص است که به دوران بدون پیامک بازنخواهیم گشت.

حالا سؤال اینجاست که SMS در طولانی‌مدت چشم‌انداز پایداری دارد یا خیر. ترکیب گوشی‌های هوشمند و دسترسی به اینترنت در همه‌جا حاضر موبایل، انفجاری از سرویس‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی را منجر شده که قابلیت‌های بسیار بیشتری دارند. در تیرماه گذشته، اپلیکیشن واتس‌اپ به‌تنهایی روزانه 55 میلیارد پیام را منتقل کرده است و حتی به‌پای سایر پیام‌رسانان مشهوری چون مسنجر فیس‌بوک، iMessage اپل یا Hangouts گوگل نمی‌رسد. احتمالاً از SMS برای مدت طولانی استفاده خواهد شد و برای افرادی که قادر به تهیه یک گوشی هوشمند نیستند یا به اینترنت خوب و ارزان دسترسی ندارند، راه ارتباطی بسیار کاربردی نیز هست. بااین‌وجود کاملاً احتمال دارد که SMS از شبکه GSM حذف‌شده و با نزدیک شدن مردم به تکنولوژی سطح بالا در کشورهایی چون انگلستان، کاملاً از بین برود.

منبع engadget
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.