بررسی هواوی Mate 10 Pro؛ قوی، جذاب و باهوش

هواوی میت 10 پرو را در حالی رونمایی کرد که گلکسی نوت 8 و آیفون 10 اپل محبوب‌ترین پرچم‌داران گوشی‌های هوشمند انتظارش را می‌کشیدند. با این حال میت 10 پرو ویژگی‌های منحصربه‌فردی مثل تمرکز روی هوش مصنوعی را به همراه دارد و می‌تواند به راحتی مقابل رقبای نام‌دار خود قد علم کند. با ما و بررسی میت 10 پرو هواوی همراه باشید.

10

هواوی امسال درست مثل سال گذشته دو نسخه اصلی از پرچم‌دار خود را با نام‌های میت 10 (بررسی فارنت) و میت 10 پرو معرفی کرد. اما برخلاف سال گذشته که نسخه پرو عرضه محدودی داشت این‌بار هواوی هر دو نسخه را برای کاربران با نیازهای متفاوت وارد عرضه رقابت خواهد کرد. میت 10 که پیش از این بررسی آن را در فارنت خواندید بیشتر به یک پرچم‌دار سنتی هواوی شبیه است و بسیاری از ویژگی‌های دوست‌داشتنی این سری را حفظ کرده درحالی‌که میت 10 پرو با جریان گوشی‌های کشیده‌تر سال 2017 همراه شده و برخی ویژگی‌های خوب و یا بد آن‌ها را به ارث برده است. برای بررسی میت 10 پرو نسخه 128 گیگابایتی با 6 گیگابایت رم در اختیار ما قرار داده شده بود.

بررسی میت 10 پرو

بررسی میت 10 پرو بی‌شک بدون نام بردن از پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی NPU این گوشی امکان‌پذیر نیست اما این تنها مزیت پرچم‌دار هواوی نیست. این گوشی سرانجام مقاومت خوبی در برابر آب دارد و همچنین طراحی آن برخلاف اکثر پرچم‌داران 2017 جدید و بدون یک عیب شاخص است. میت 10 پرو البته جک هدفون دوست داشتنی را حذف کرده و در آن خبری هم از درگاه کارت حافظه نیست. در عوض صفحه‌نمایش AMOLED و حافظه داخلی و رم بیشتر آن شاید در استفاده روزانه برای اکثر کاربران مهم‌تر باشد.

مشخصات فنی هواوی میت 10 پرو | Huawei Mate 10 Pro

  • ابعاد و وزن: ۱۵۴.۲ در ۷۴.۵ در ۷.۹ میلی‌متر – ۱۷۸ گرم
  • صفحه‌نمایش: ۶.۰ اینچی – وضوح ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل – تراکم پیکسلی 402ppi – پنل AMOLED – پوشش گوریلا گلس – پشتیبانی از HDR10
  • پردازنده: Kirin 970 هشت هسته‌ای – چهارهسته ۲.۴ گیگاهرتزی Cortex-A73 + چهارهسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A53 به همراه پردازشگر عصبی مجزا
  • پردازنده گرافیکی: Mali-G72MP12 دوازده هسته‌ای
  • حافظه داخلی و رم: ۶۴ گیگابایتی با ۴ گیگابایت رم / ۱۲۸ گیگابایتی با ۸ گیگابایت رم – بدون درگاه کارت حافظه
  • دوربین اصلی: ۱۲ مگاپیکسلی – f/1.6 – فوکوس خودکار لیزری و تشخیص فاز – فیلمبرداری 4K@30fps و 1080p@60fps – فلش دوگانه – لرزش‌گیر اپتیکال
  • دوربین دوم: ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم – f/1.6 – تنظیم شده توسط لایکا
  • دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسلی – دیافراگم f/2.0
  • اتصالات: درگاه USB-C – بلوتوث ۴.۲ – وای‌فای ac – فرستنده فروسرخ – NFC – فناوری aptX HD
  • باتری: ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی – فناروی شارژ سریع سوپرشارژ
  • رنگ‌ها: آبی نیمه‌شب – خاکستری تیتانیومی – قهوه‌ای موکا – رزگلد
  • قیمت کنونی: ۳ میلیون و ۹۹ هزار تومان

طراحی و ساخت

گوشی‌های میت هواوی پیش از این همگی دارای بدنه‌های فلزی یکپارچه بودند اما هواوی امسال از این طراحی دست کشیده و میت 10 پرو را با بدنه شیشه‌ای راهی بازار کرده است. بدنه شیشه‌ای میت 10 پرو خمیده و ارگونومی طراحی شده و علاوه بر این‌که کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد حس خوبی را نیز به کاربر القا خواهد کرد.

همان‌طور که گفتیم میت 10 پرو از نظر طراحی تقریباً بی‌نقص است. برخلاف گلکسی نوت 8 که طراحی نسبتاً تکراری داشته و حسگر اثر انگشت آن در جای مناسبی قرار ندارد میت 10 پرو از طراحی تازه‌ای با یک نوار به رنگ متفاوت در بخش دوربین استفاده کرده و حسگر اثر انگشت آن هم به راحتی در دسترس است. دوربین‌های دوگانه این گوشی همچنین برآمدگی ناچیزی دارند که نسبت به طراحی دوربین آیفون 10 یک مزیت بزرگ است.

کیس میت 10 پرو

با باریک شدن حاشیه‌ها و استفاده از صفحه‌نمایشی با نسبت تصویر 18:9 حالا میت 10 پرو کشیده‌تر اما باریک‌تر به نظر می‌رسد و با وجود صفحه‌نمایش 6 اینچی به خوبی درون دستانتان قرار می‌گیرد. دکمه‌های پاور و تنظیم صدا در سمت راست از فیدبک مناسبی برخوردار بوده و همچنین دکمه پاور با شیارهایی برای تشخیص بهتر طراحی شده است. از نظر وزن میت 10 پرو نه آن‌قدر سبک است که احساس بی‌کیفیت بودن را القا کند و نه آن‌قدر سنگین که آزار دهنده باشد.

یکی دیگر از نقاط قوت همیشگی گوشی‌های هواوی تنوع رنگی و رنگ‌های متفاوت در دسترس است. رنگ خاکستری تیتانیومی میت 10 بسیار جذاب است اما اگر بخواهید خاص‌تر باشید می‌توانید این گوشی را در رنگ قهوه‌ای موکا یا آبی نیمه‌شب نیز خریداری کنید. همچنین با این‌که نسبت به میت 9 اثر انگشت روی بدنه شیشه‌ای میت 10 پرو بیشتر برجای خواهد ماند اما پوشش اولئوفوبیک روی آن نسبت به شیشه پشتی گلکسی نوت 8 یا آیفون 10 دربرابر اثر انگشت مقاوم‌تر است.

میت 10 پرو سرانجام به استاندارد مقاومت دربرابر آب و گردوغبار IP67 مجهز شده تا بتوانید آن را تا عمق یک متری زیر آب برای مدت سی دقیقه فرو ببرید. همچنین فرستنده فروسرخ (IR) نیز کماکان در بالای گوشی تعبیه شده تا بتوانید تلویزیون، کولرگازی، پروژکتور و سایر تجهیزات خانگی را به راحتی کنترل کنید.

با این‌حال در میت 10 پرو برخلاف میت 10 خبری از درگاه 3.5 میلی‌متری جک هدفون نیست. به این ترتیب باید از ایرفون‌های USB-C درون جعبه استفاده کنید که کیفیت چندانی ندارند و یا به گزینه‌های بی‌سیم روی بیاورید. نمونه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار داده شده بود بدون دانگل تبدیل USB-C به جک هدفون بود و به این ترتیب اگر یک هدفون باکیفیت سیمی دارید باید این دانگل را مجزا تهیه کنید. بی‌شک یکی از تفاوت‌هایی که برای ما گیج‌کننده بود نبود جک هدفون در نسخه “پرو” و وجود آن در نسخه معمولی است.

حسگر اثر انگشت پشت گوشی بسیار سریع و دقیق است و همچنین می‌توانید از آن برای پایین کشیدن منوی اعلان‌ها و یا جابجا شدن بین تصاویر گالری استفاده کنید.


صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش میت 10 پرو هواوی

روی کاغذ تفاوت دوم و گیج‌کننده میت 10 پرو نسبت به نسخه معمولی به وضوح تصویر آن باز می‌گردد. درحالی‌که میت 10 یک صفحه‌نمایش QHD 1440p دارد وضوح تصویر در نسخه پرو 2160 در 1080 پیکسل است. با این حال پنل به‌کارگرفته شده این‌بار AMOLED بوده و ظاهراً باید بین وضوح بالاتر و پنل بهتر یکی را انتخاب کنید. اگر به خاطر داشته باشید سال گذشته میت 9 پرو با صفحه‌نمایش AMOLED خمیده 1440p عرضه شد که حالا ظاهراً در نسخه پرو به 1080p تنزل پیدا کرده است.

با این‌حال به اعتقاد ما حتی در اندازه 6 اینچی اختلاف وضوح 1440p و 1080p در فواصل عادی استفاده قابل چشم‌پوشی است و به هر حال متوجه پیکسل‌های مجزای صفحه نخواهید شد؛ مگر این‌که قصد استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی را داشته باشید. در غیر این‌صورت صفحه‌نمایش مدل پرو را می‌توان به دلیل کنتراست بالاتر، خوانایی بهتر زیر نور خورشید و جذابیت بیشتر رنگ‌ها برنده دانست.

درست مانند میت 10 صفحه‌نمایش میت 10 پرو نیز در تنظیمات دو حالت Normal و Vivid دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

حالت Normal در روشنایی تنها به حدود 420 نیت می‌رسد اما در عوض دقت رنگ فوق‌العاده‌ای داشته و رنگ‌های آن طبیعی‌تر هستند. حالت Vivid اما رنگ‌ها را اشباع و جذاب‌تر نمایش خواهد داد و روشنایی صفحه در این حالت به بالای 600 نیت خواهد رسید. در هر دو حالت همچنین می‌توانید دمای رنگی را نیز به دلخواه خود تغییر دهید.

گفتنی است همان‌طور که از صفحه‌نمایش OLED انتظار داریم با تغییر زاویه گوشی دمای رنگ سفید کمی سردتر خواهد شد اما این تغییر قابل چشم‌پوشی بوده و رایج است. خوانایی زیر نور خورشید نیز خصوصاً در حالت Vivid عالیست.


سخت‌افزار و کارایی

هواوی میت 10 پرو را به تراشه جدید خود Kirin 970 مجهز کرده است. این تراشه موبایلی که شهریورماه و در نمایشگاه IFA 2017 برلین معرفی شد مانند سایر تراشه‌های پرچم‌دار دنیای اندروید به 8 هسته پردازشی مجهز شده است. 4 هسته این تراشه از نوع قدرتمند Cortex-A73 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز بوده و 4 هسته کم مصرف Cortex-A53 آن نیز با سرعت 1.8 گیگاهرتز کار می‌کنند. هواوی همچنین در این تراشه از جدیدترین پردازنده گرافیکی شرکت آرم با نام Mali-G72 استفاده می‌کند که دارای 12 هسته است. میت 10 پرو همچنین با 6 گیگابایت حافظه رم LPDDR4 همراه است آن را هم‌تراز با بهترین رقبا قرار می‌دهد.

هواوی امسال تنها به بالا بردن فرکانس پردازنده و استفاده از معماری جدیدتر اکتفا نکرده و یک واحد پردازشی عصبی مجزا نیز درون این تراشه قرار داده است. به ادعای هواوی این تراشه مجزا به میت 10 پرو کمک می‌کند تا عملیات مربوط به هوش مصنوعی را تا 20 برابر سریع‌تر از رقبایی مثل آیفون 10 یا گلکسی نوت 8 انجام دهد. به این ترتیب در عملیاتی که به چنین پردازش‌هایی نیاز است Kirin 970 سریع‌تر از رقبا عمل خواهد کرد.

برای تست توان پردازشی و گرافیکی میت 10 در برابر رقبا از بنچمارک‌های همیشگی و همچنین هوش مصنوعی کمک گرفتیم:

همان‌طور که می‌بینید در آزمون گیک‌بنچ که تمرکز بیشتری روی پردازنده و حافظه رم دارد میت 10 پرو توانسته با امتیاز 1888 در بخش تک هسته‌ای و 6721 در بخش چندهسته‌ای هم‌تراز با گوشی‌ها مجهز به پردازنده اسنپ‌دراگون 853 یا اکسینوس 8895 قرار بگیرد. با این حال امسال اپل در تراشه A11 Bionic خود با اختلاف فراوان رقبا را شکست داده و از نظر پردازشی آیفون 8 و آیفون 10 را می‌توان چندین پله بالاتر از رقبای اندرویدی دانست.

در آزمون گرافیکی 3D Mark Slingshot Extreme که رندر با وضوح 1440p انجام می‌گیرد میت 10 پرو امتیاز 2939 را کسب کرد. این امتیاز متأسفانه نسبت به رقبایی مثل گلکسی اس 8، ال‌جی وی 30 و اکسپریا XZ1 سونی به میزان قابل توجهی پایین‌تر است و با توجه به پردازنده گرافیکی جدید انتظار عملکرد گرافیکی بهتری را از میت 10 داشتیم. با این حال در کمال تعجب میت 10 پرو در آزمون گرافیکی متفاوت GFX 3.0 Manhattan که در وضوح 1080p رندر می‌شود با کسب امتیاز 65 فریم بر ثانیه بالاتر از گلکسی نوت 8، ال‌جی وی 30 و سایر رقبای اندرویدی قرار گرفته است. به این ترتیب می‌توان گفت در الگوریتم‌های مختلف و بسته به المان‌های رندر شده میت 10 پرو می‌تواند عملکرد گرافیکی ضعیف‌تر یا بسیار بهتری از رقبا داشته باشد. لازم به ذکر است که آیفون 8 و آیفون 10 کماکان در این آزمون‌ها صدرنشین هستند.

در آزمون‌ ترکیبی AnTuTu میت 10 پرو امتیاز 176022 را کسب کرد که آن را هم‌تراز با رقبای با اسنپ‌دراگون 835 و اکسینوس 8895 قرار می‌دهد؛ هرچند که آیفون 8 پلاس کماکان پیشتاز است. سرانجام در آزمون PCMark Work 2.0 که استفاده روزانه شامل وبگردی، ویرایش تصاویر و ویدئوها، شبکه‌های اجتماعی و تایپ و ویرایش متن را آزمایش می‌کند میت 10 پرو امتیاز 6935 را کسب کرد که یکی از بالاترین امتیازات کسب شده است.

اما تراشه پردازش عصبی یا همان NPU درون میت 10 پرو چطور به عملکرد آن کمک می‌کند؟ پیش از این در مورد مزایای استفاده از یک NPU در گوشی‌های هوشمند چه در افزایش دوام شارژ، کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد درازمدت نوشته‌ایم. اما برای سنجش توان این پردازشگر چه باید کرد؟ در اپلیکیشن بنچمارک PCMark یک آزمون با عنوان Computer Vision یا دید کامپیوتری قرار دارد که سعی می‌کند با الگوریتم‌های هوش مصنوعی تصویر و بارکدها را شناسایی کند. در این آزمایش میت 10 پرو امتیاز 4612 را کسب کرد که با اختلاف بالاتر از رقباست. به این ترتیب می‌توان گفت Kirin 970 به واقع در چنین محاسباتی یک سروگردن بالاتر از رقبا عمل می‌کند.

احتمالاً در آینده نزدیک که توسعه‌دهندگان از فناوری هوش مصنوعی در اپلیکیشن‌های خود بیشتر استفاده کنند عملکرد سریع‌تر میت 10 پرو در استفاده روزانه نیز بیشتر جلوه خواهد کرد اما در حال حاضر می‌توان گفت این گوشی مثل اکثر اندرویدی‌های پرچم‌دار از جمله گلکسی نوت 8 یا ال‌جی وی 30 سریع و بی‌وقفه اپلیکیشن‌ها را باز می‌کند، بین آن‌ها سوییچ کرده و بازی‌ها را نیز روان و بدون مشکل اجرا خواهد کرد.

بررسی Thermal Throttling

البته عملکرد میت 10 پرو آن‌قدرها هم بی‌نقص نیست. تغییر جنس بدنه از فلز به شیشه باعث شده تا دفع حرارت تولیدی پردازنده دشوارتر شود و به همین دلیل اگر چند بار بنچمارک‌های گرافیکی را پشت سر هم روی میت 10 پرو اجرا کنید متوجه کاهش امتیاز خواهید شد. این کاهش امتیاز البته آن‌قدری نیست که Thermal Throttling را یک مشکل در میت 10 پرو بدانیم.

خوشبختانه این کاهش فرکانس همچنین در استفاده روزانه و حتی در سنگین‌ترین بازی‌ها نیز تأثیری نداشت و همان‌طور که می‌بینید نرخ فریم در بازی Riptide GP 2 و همچنین استفاده از پردازنده به‌صورت پایدار نگه داشته شده است. با این حال پس از چند دقیقه بازی گرم شدن قسمت بالایی گوشی کاملاً محسوس و شاید برای برخی کاربران آزاردهنده شود. بی‌شک تمامی گوشی‌های هوشمند با گرم شدن بدنه در استفاده سنگین مواجهند اما به اعتقاد ما گلکسی نوت 8 و ال‌جی وی 30 عملکرد بهتری در زمینه کنترل حرارت داشتند.


نرم‌افزار و رابط کاربری

هواوی میت 10 پرو خوشبختانه با اندروید 8 اوریو به بازار عرضه می‌شود. رابط کاربری EMUI اندروید هم حالا از نسخه 5.1 به 8.0 جهش کرده تا با نسخه اندروید هماهنگ‌تر شود. در عمل اما تفاوت‌های چندانی میان نسخه قبلی که در پی 10 شاهدش بودیم و نسخه فعلی وجود ندارد. EMUI کماکان یکی از غنی‌ترین پوسته‌های اندروید است که البته بیشترین دخل و تصرف را نیز در اندروید خالص داشته است.

به این ترتیب شاید EMUI با امکانات مناسبش برای برخی بهترین گزینه باشد و یا پیچیدگی‌های بی‌مورد و شباهت‌ها به iOS در آن برای برخی دیگر آزاردهنده. به هر حال EMUI 8.0 بهبودهایی هم نسبت به نسل پیش دارد.

تمرکز هواوی در این نسخه از EMUI بر روی بهره‌گیری از NPU موجود در چیپست است. به گفته هواوی، میت 10 پس از مدتی استفاده عادات شما در استفاده از اپلیکیشن‌ها را می‌آموزد و سعی می‌کند حتی پیش از آن‌که آن‌ها را اجرا کنید منابع مورد نیاز آن‌ها را آماده کند. به این ترتیب نه‌تنها در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد شد بلکه اپ‌های پراستفاده سریع‌تر اجرا می‌شوند.

EMUI 8.0 همچنین بسته به زمان می‌تواند به شما پیشنهاد دهد تا فیلتر نور آبی صفحه را فعال کنید و یا وقتی مشغول تماشای ویدئو هستید و یک اعلان دریافت می‌کنید اپلیکیشن مربوط به آن را در یک پنجره کنار ویدئوی در حال پخش باز کند.

علاوه بر این می‌توانید یک داک ناوبری دایره‌ای شکل نیز در جای دلخواه روی صفحه قرار دهید تا همین جسچرها را بتوانید روی آن انجام دهید.

در EMUI 8.0 با سوایپ روی نوار ناوبری به سمت راست یا چپ محتوای صفحه کوچک شده و در یک سمت صفحه قرار می‌گیرد تا بتوانید با یک‌دست به راحتی با گوشی کار کنید. هواوی همچنین مانند همیشه اپلیکیشن Phone Manager را برای مدیریت گوشی از جمله پاکسازی رم و حافظه داخلی، کنترل مصرف دیتا، کنترل مصرف انرژی، اسکن ویروس قدرت گرفته از آواست، بلاک کردن تماس‌ها و پیامک‌ها و … در EMUI گنجانده است.

در میت 10 پرو کماکان با صفحه خانگی بدون کشوی اپلیکیشن‌ها مواجهید اما می‌توانید درون تنظیمات App drawer را نیز اضافه کنید. همچنین تم‌های زیادی برای EMUI وجود دارد تا ظاهر آن را به دلخواه تغییر دهید. قابلیت ضربه زدن به گوشی برای گرفتن اسکرین شات و استفاده از مفصل انگشت برای اجرای اپلیکیشن‌های دلخواه با جسچرهای متفاوت از سایر امکانات EMUI است.

قابلیت‌های امنیتی جذابی نیز در EMUI 8 گنجانده شده است. به این ترتیب که می‌توانید با قابلیت Private Space دو پروفایل مجزا برای گوشی تعریف کنید که از نظر اپلیکیشن‌ها، گالری و … کاملاً مجزا بوده و سپس یک اثر انگشت را به هر کدام اختصاص دهید. سپس با هر کدام از انگشت‌ها که گوشی را آنلاک کنید با محیط و محتوای متفاوتی روبرو خواهید بود. علاوه بر این امکان قفل کردن اپلیکیشن‌ها و یا ساخت یک گاوصندوق مجازی برای ذخیره اطلاعات محرمانه نیز وجود دارد.

به این ترتیب EMUI از نظر امکانات و قابلیت‌ها از غنی‌ترین رابط‌های کاربری اندروید است اما کماکان بی‌نقص هم نیست. تم‌های فراوان EMUI تنها آیکن‌ها و پس‌زمینه را تغییر می‌دهند و هیچ‌کدام از آن‌ها به اعتقاد ما بلوغ رابط کاربری خالص گوگل یا اکسپرینس سامسونگ را ندارد.

ویژگی PC-Mode؛ تبدیل میت 10 پرو به کامپیوتر شخصی

در میت 10 پرو هواوی قابلیت جذاب PC Mode را اضافه کرده است. به این ترتیب می‌توانید بدون نیاز به خرید یک داک مجزا (مثل DeX در گلکسی اس 8) گوشی را به یک مانیتور خارجی متصل کرده و از آن به شکل یک کامپیوتر شخصی استفاده کنید. در این حالت هم می‌توانید محتوای گوشی را مستقیماً روی صفحه‌نمایش نشان دهید و یا یک رابط کاربری کاملاً مجزا با اپلیکیشن‌های اندرویدی بهینه شده برای مانیتورهای بزرگتر در اختیار داشته باشید.


دوربین

دوربین میت 10 پرو

هواوی به سنت پرچم‌داران اخیر هواوی پایبند مانده و با همکاری لایکا دوربین دوگانه را در میت 10 پرو گنجانده است. در این گوشی یک دوربین 12 مگاپیکسلی رنگی و یک دوربین 20 مگاپیکسلی مونوکروم هر دو با لنزی با فاصله کانونی عادی و دیافراگم f/1.6 گنجانده شده‌اند. به این ترتیب برخلاف گلکسی نوت 8 یا آیفون 10 خبری از لنز تله‌فوتو (زوم) و یا لنز واید مثل وی 30 ال‌جی نیست. با این‌حال هواوی ادعا می‌کند میت 10 پرو می‌تواند دو ویژگی اصلی دوربین‌های دوگانه زوم یعنی زوم دوبرابر با کمترین افت کیفیت و همچنین عکاسی پرتره را با چینش فعلی انجام دهد.

سیستم فوکوس خودکار نیز ترکیبی از سیستم تشخیص فاز و فوکوس لیزری خواهد بود و در اینجا خبری از فوکوس Dual Pixel نیست. دوربین اصلی قادر به فیلمبرداری 4K با نرخ 30fps یا 1080p با نرخ 60fps خواهد بود و به دلیل محدودیت‌های چیپست خبری از فیلمبرداری 4K@60fps مثل آیفون‌های جدید نیست.

هواوی دوربین سلفی را نیز 8 مگاپیکسلی انتخاب کرده اما دیافراگم لنز آن حالا از f/1.9 به f/2.0 تغییر یافته است.

رابط کاربری دوربین

هواوی برخلاف گوگل یا اپل به رابط کاربری ساده اعتقادی ندارد و حتی در میت 10 پرو که صفحه‌نمایش بزرگتری پیش روی کاربر قرار دارد چندین دکمه اضافه نیز به رابط کاربری دوربین افزوده است. در سمت چپ علاوه بر دکمه‌های رایج فلش و سوییچ دوربین حالت‌های تصویر زنده (شبیه به Live Photo آیفون)، حالت عمق میدان یا بوکه، حالت پرتره و نوع فیلم (افکت لایکا) وجود دارد. با سوایپ به راست منوی حالت‌های متنوع دوربین از جمله مونوکروم، پانورامای سه‌بعدی، HDR، تایم‌لپس، نقاشی نوری، عکاسی شب، اسلوموشن و … باز شده و با سوایپ به چپ نیز به تنظیماتی از جمله وضوح، واترمارک، ثبت موقعیت، تایمر، لرزش‌گیر و … دسترسی خواهید داشت.

به‌طور کلی این رابط کاربری بسیار غنی بوده و شما را به دستکاری تنظیمات و امتحان کردن قابلیت‌های مختلف تشویق می‌کند. برای دسترسی به بخش دستی کافیست دستگیره بالای دکمه شاتر را به بالا بکشید تا بتوانید حالت نورسنجی، ISO، سرعت شاتر، Exposure، فوکوس و وایت‌بالانس را تنظیم کنید. شاید تنها کمبود این بخش نبود حالت Focus Peeking برای فوکوس دستی راحت‌تر باشد.

کیفیت تصاویر دوربین

تصاویر دوربین اصلی در نور مناسب عالی هستند. با وجود این‌که هواوی در رابط کاربری دوربین و به صورت پیش‌نمایش پردازش بیش از حد و oversharpening روی تصاویر اعمال می‌کند اما پردازش روی تصاویر نهایی بسیار کمتر است تا تصاویر به واقعیت نزدیک‌تر باشند. جزئیات، دامنه دینامیکی و رنگ‌ها همگی عالی هستند حتی با این‌که حالت HDR به‌صورت یک حالت مجزا گنجانده شده است.

دوربین دوم 20 مگاپیکسلی مونوکروم میت 10 پرو علاوه بر افزودن جزئیات و دامنه دینامیکی به تصاویر شما را قادر به ثبت تصاویر سیاه و سفید واقعی نیز خواهد کرد که با کمی خلاقیت می‌توانید نتایج جذابی از آن‌ها بگیرید. تصاویر مونوکروم همچنین دامنه دینامیکی و کنتراست حتی بیشتری داشته و در نور کم جزئیات بیشتری را ثبت خواهند کرد.

مزیت دوم دوربین 20 مگاپیکسلی این گوشی قابلیت زوم 2 برابری رو تصاویر با کمترین کاهش کیفیت است. از آن‌جا که در این دوربین خبری از لنز تله‌فوتو نیست نمی‌توان گفت عملکرد تصاویر زوم به خوبی نمونه‌های اپتیکال مثل گلکسی نوت 8 یا آیفون 8 پلاس است اما مسلماً جزئیات بسیار بیشتری را نسبت به یک دوربین معمولی در اختیار خواهید داشت.

اما دوربین میت 10 پرو نیز مثل هر گوشی هوشمندی در نور کم به چالش کشیده خواهد شد. این‌بار به لطف لنز با دیافراگم f/1.6 نور بیشتری وارد لنز خواهد شد و لرزش‌گیر اپتیکال نیز امکان باز ماندن دریچه شاتر را به میزان طولانی‌تری خواهد داد. تصاویر ثبت شده با دوربین میت 10 پرو در نور کم بسیار خوب هستند و می‌توان گفت پیشرفت بسیار بزرگی نسبت به میت 9 محسوب خواهند شد. با این حال کماکان تصاویر V30 یا پیکسل 2 در نور کم کم‌نقص‌تر به نظر می‌رسد.

اما اگر تصمیم به ثبت تصاویر مونوکروم در شب داشته باشید نتایج به شکل قابل توجهی نویز کمتر و جزئیات بهتری داشته و اگر یک سه‌پایه در اختیار داشته باشید حالت شب می‌تواند با باز گذاشتن دریچه شاتر تا 32 ثانیه نتایج خیره‌کننده‌ای برایتان به وجود بیاورد.

حالت Wide Aperture و پرتره

به لطف دوربین دوم میت 10 می‌تواند عمق تصاویر و فاصله میان سوژه‌ها را تشخیص دهد و به این ترتیب با تار کردن پس‌زمینه عمق میدان کمتر را شبیه‌سازی کند.

حالت Wide Aperture چیز جدیدی نیست و در گوشی‌های قبلی هواوی نیز آن را دیده بودیم اما حالت پرتره که دقت بیشتری هم دارد به منظور عکاسی از اشخاص و چهره‌ها اضافه شده است.

باید بگوییم با وجود نبود دوربین تله‌فوتو میت 10 پرو در ثبت تصاویر پرتره و مرز میان سوژه و پس‌زمینه بسیار خوب عمل می‌کند. برخلاف آیفون 10 یا آیفون 8 پلاس میت 10 پرو می‌تواند تار موی افراد را نیز به خوبی از پس‌زمینه جدا کند. فقط حواستان باشد حالت زیباسازی چهره را خاموش کنید تا جزئیات چهره از بین نرود.

دوربین سلفی

دوربین سلفی میت 10 پرو مانند نسل قبل 8 مگاپیکسلی است اما در کمال تعجب حالا دیافراگم از f/1.9 به f/2.0 تغییر یافته است. کیفیت تصاویر در نور مناسب بسیار خوب است و جزئیات نیز به خوبی ثبت می‌شوند. هر چند که دامنه دینامیکی می‌توانست بهتر باشد.

در نور کم اما نویز تصاویر کمی زیاد است اما می‌توانید از صفحه‌نمایش به عنوان فلش جلو استفاده کنید.

میت 10 پرو همچنین می‌تواند با دوربین جلو هم تصاویر پرتره ثبت کند. از آن‌جا که در این گوشی خبری از دوربین دوم جلو نیست انتظار چندانی از این قابلیت نداشتیم اما می‌توان گفت نتایج آن بسیار شبیه به آیفون 10 با سنسورهای فراوان دوربین TrueDepth آن هستند.

با این‌که هر دو گوشی در زمینه تشخیص سوژه از پس‌زمینه فاصله زیادی با پیکسل 2 گوگل دارند اما از آن‌جا که گوگل همه کار را با یادگیری ماشینی انجام داده می‌توان امیدوار بود چنین دقتی در آپدیت‌های بعدی به میت 10 پرو هم بیاید.

فیلم‌برداری

میت 10 پرو مانند اکثر پرچم‌داران اندرویدی قادر به فیلمبرداری با وضوح 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه یا 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه است. توجه کنید که لرزش‌گیر اپتیکال سخت‌افزاری بوده و همیشه در همه وضوح‌ها و شرایط فعال است اما لرزش‌گیر نرم‌افزاری در اینجا برخلاف نوت 8 یا آیفون 8 تنها در وضوح 1080p وجود دارد.

از نظر کیفیت ویدئوهای 4K می‌توان گفت رنگ‌ها و فوکوس بسیار خوب بوده و نویز کمی نیز وجود دارد اما جزئیات می‌‌توانست بهتر باشد. علاوه بر این نبود لرزش‌گیر دیجیتال باعث می‌شود تا ویدئوهای 4K لرزان‌تر از رقبا باشد.

ویدئوهای 1080p اما از نظر پایداری عملکرد بهتری دارند اما جزئیات فوق‌العاده‌ای ندارند. در عوض در هر دو حالت صدا به صورت استریو و با بیت‌ریت 192kbps ضبط می‌شود که کیفیت بالایی دارد.

نمونه ویدئوی 1080p میت 10 پرو را با فعال بودن لرزشگیر دیجیتال می‌توانید در اینجا تماشا کنید. با این‌که لرزش‌ها و افکت ژله‌ای در اطراف تصویر وجود دارد اما ویدئو از نمونه 4K بسیار پایدارتر است.

برای بررسی تخصصی دوربین میت 10 و میت 10 پرو می‌توانید به این مطلب فارنت مراجعه کنید.

صدا

هواوی در رونمایی از میت 10 پرو بر روی پشتیبانی از فایل‌های 32 بیتی با نرخ 384 کیلوهرتز تأکید کرد اما میت 10 پرو جک هدفون ندارد. با این‌که بسیاری از پرچم‌داران رقیب مثل آیفون، اچ‌تی‌سی U11، موتو زد 2 و … جک هدفون را حذف کرده‌اند کماکان نبود آن را می‌توان یک ضعف آزاردهنده دانست. در جعبه نمونه‌ای که در اختیار ما قرار داده شده بود دانگل تبدیل USB-C به جک 3.5 میلی‌متری نیز وجود نداشت و به همین دلیل در مورد صدای خروجی هدفون نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

با این‌حال میت 10 پرو به بلندگوهای استریو مجهز شده و حداقل از این نظر برای تماشای ویدئوها یا انجام بازی‌ها مناسب است. بلندی صدای میت 10 پرو و کیفیت آن نسبت به گلکسی نوت 8 یا LG V30 بهتر است و تقریباً هم‌تراز با آیفون 8 قرار می‌گیرد.

ایرفون‌های درون جعبه از نوع USB-C هستند اما طراحی آن‌ها به شکل باز بوده و خبری هم از آیزولیشن و کاهش صدای محیط نیست. پس اگر به موسیقی اهمیت زیادی می‌دهید بهتر است از هدفون‌ها یا ایرفون‌های بهتری استفاده کنید. امیدواریم هواوی سال آینده مثل سامسونگ و اچ‌تی‌سی ایرفون‌های بهتری درون جعبه محصولاتش قرار دهد.


باتری و دوام شارژ

بی‌شک یکی از نقاط قوت میت 10 پرو باتری بزرگ 4000 میلی‌آمپرساعتی آن است که هواوی تمرکز زیادی روی آن داشته است. به گفته هواوی این باتری با وجود تجهیز به شارژ سریع استاندارد ایمنی TUV اروپا را دریافت کرده تا هیچ هراسی از خطرهای احتمالی مربوط به باتری نداشته باشید.

دوام شارژ میت 10 پرو را می‌توان بسیار خوب تا عالی ارزیابی کرد بسته به استفاده خود می‌توانید یک و نیم تا دو روز را روی شارژ باتری این گوشی حساب کنید و خوشبختانه شارژر سریع سوپرشارژ درون جعبه نیز باتری را در 30 دقیقه بیش از 50 درصد شارژ خواهد کرد. نکته جالب این‌که در هنگام شارژ می‌توانید درصد شارژ باتری را تا یک دهم درصد مشاهده کنید اما حواستان باشد این قابلیت تنها با کابل و شارژر اصلی درون جعبه فعال خواهد بود.

میت 10 پرو اما با وجود استفاده از بدنه شیشه‌ای از فناوری شارژ بی‌سیم بی‌بهره است. از آن‌جا که حالا تمامی برندهای مطرح از این قابلیت بهره می‌برند و شارژ بی‌سیم فراگیرتر خواهد شد بهتر بود هواوی این قابلیت را در پرچم‌دارش گنجانده بود.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

میت 10 پرو پرچم‌داری است که در زمینه سخت‌افزار به بلوغ کامل یک پرچم‌دار رسیده است. این گوشی برخلاف آیفون 10 یا گلکسی نوت 8 قیمت فضایی ندارد و با این حال می‌تواند با آن‌ها به رقابت بپردازد. میت 10 پرو شاید از نظر طراحی بهترین پرچم‌دار امسال باشد چرا که بدون وجود یک نقص بارز مثل بیرون‌زدگی دوربین یا محل نامناسب حسگر اثر انگشت به‌زیبایی طراحی شده و شباهتی هم به محصولات پیشین این شرکت ندارد.

دوربین دوگانه میت 10 پرو برای عکاسی عالیست، صفحه‌نمایش AMOLED آن کیفیت بسیار خوبی دارد و پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی درون گوشی هم نوید بهبودها و استفاده‌های بیشتری را در آینده می‌دهد. با این‌حال دوست داریم در پرچم‌دار سال آینده فیلمبرداری بهتر، وضوح QHD نمایشگر و شارژ بی‌سیم را نیز شاهد باشیم.

میت 10 پرو بی‌شک یکی از بهترین گزینه‌ها برای خریداران پرچم‌داران هوشمند است و تعادل خوبی هم بین قیمت و امکانات برقرار کرده است.

88%
عالی

هواوی میت 10 پرو | Huawei Mate 10 Pro

میت 10 پرو هواوی طراحی جذاب و جدیدی دارد، به یک پردازنده عالی با واحد اختصاصی هوش مصنوعی مجهز شده، دوام شارژی عالی داشته و دوربین دوگانه آن عملکرد بسیار خوبی دارد. هواوی به اعتقاد ما این‌بار بیش از هر بار به ساخت یک گوشی پرچم‌دار ایده‌آل نزدیک شده است.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • صدا
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

10 نظر برای این مطلب
  1. افشین می‌گوید

    سلام. خسته نباشید… چرا در بعضی از بررسی تخصصی هاتون عکس های گرفته توسط دوربین گوشی بدون دستکاری و ابعاد اصلی رو پوشه گوگل درایو نمیزارید؟؟؟؟؟ خواهشا هر گوشی رو بررسی تخصصیشو انجام دادین و دوربین رو هم بررسی کردین عکس های گرفته شده توسط دوربین گوشی رو بزارید تو پوشه گوگل درایو تا بتونیم عکس ها رو با کیفیت اصلی و بدون دستکاری دانلود بکنیم. با تشکر

  2. سید عرفان ملکی می‌گوید

    سلام علیکم ببخشید من تو میت 10 پرو با میت 10 خیل گیر کردم که کدومش رو بخرم میت 10 دکمه که داره ادم میتونه 3 تا حالتی که هست اون رو حذف کنه مثل ایفون استفاده کنه ولی تو میت 10 پرو همچین نیست چون دکمه هوم نداره میخواستم کمکم کنید که کدوم رو بخرم چون بینشون 1 میلیون تو قیمتش فرق داره

    1. علی ارغوان می‌گوید

      از نظر صفحه نمایش پرو با وجود وضوح پایین تر خیلی بهتره و علاوه بر اون ضد آب هم هست. عامل مهم دیگه نسبت تصویر صفحه نمایش هست. هر دو رو توی دست بگیرید ممکنه میت 10 زیادی واستون بزرگ به نظر بیاد

  3. سعید خان می‌گوید

    سلام . بررسی خوب و جامعی بود . خیلی گیر کردم بین خرید این گوشی و نوت 8 . کسی هست کمک کنه ؟ تو دوربین و رابط کاربری و باطری و سرعت کدوم بهترن ؟

  4. محسن می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید…میخواستم بپرسم به نظر شما بین این گوشی و نوت ۸ کدوم گزینه برای خرید مناسبتر است ؟ منظورم فقط از لحاظ قیمت نیست و بیشتر از لحاظ فنی مد نظر هست.
    فقط خواهشا یک جواب….این گوشی یا نوت ۸ ؟
    مرسی

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      حتما این مطلب فارنت رو بخونید مطمئنا تصمیم‌گیری برای خرید بین میت 10 پرو با گلکسی نوت 8 سامسونگ براتون راحت‌تر خواهد بود:
      http://farnet.ir/1396/09/198136/huawei-mate-10-pro-vs-galaxy-note-8/

  5. armin می‌گوید

    با سلام
    بین خرید میت 10 و میت 10 پرو گیر کردم .
    شارژ دهی باتری برام خیلی مهمه و با توجه به oled بودن نسخه پرو می خواستم تفاوت شارژدهی این دو در سه حالت وبگردی ، تماشای فیلم و بازی رو بدونم .
    با توجه به اطلاعاتی که از بررسی های سایت های مختلف بدست آوردم ، بین 3 تا 5 ساعت در حالتهای مختلف متغیر بوده و نسخه پرو برتری داشته….
    آیا در استفاده شما هم این مورد صدق می کنه یا نه؟
    با تشکر

    1. علی ارغوان می‌گوید

      علاوه بر oled بودن وضوح پایین تر هم به دوام شارژ بیشتر میت 10 پرو کمک می کنه و البته سطح کوچکتر صفحه نمایش. البته اختلاف در اون حد نیست اما میت 10 پرو شارژدهی بهتری داره خصوصا در هنگام تماشای فیلم.

  6. حربی می‌گوید

    سلام میخواستم بهم بگید روشنایی صفحه نمایش میت۱۰ بیشتره یا میت ۱۰پرو
    از نظر کیفیت چی
    ممنون میشم جواب بدین

    1. علی ارغوان می‌گوید

      هر دو کمی بالاتر از 600 نیت هستن اما خوانایی در محیط بیرون و زیر نور خورشید در میت 10 پرو خیلی خیلی بهتر هست. اگر هر استفاده ای به جز هدست واقعیت مجازی داشته باشید صفحه نمایش amoled میت 10 پرو گزینه بهتریه