چگونه یک سیگنال قوی وای‌فای در تمام نقاط خانه خود فراهم کنیم؟

اگر در خانه‌ای عریض و طویل یا با معماری تودرتو زندگی می‌کنید احتمالاً با مشکل نقطه کور آنتن دهی مواجه هستید و جاهایی از خانه به اینترنت دسترسی ندارید. این مسئله می‌تواند مانع از این شود که نت‌فلیکس شما سیگنال را ردیابی کند.

0

مجبور نیستید این قطع و وصل شدن‌ها را تحمل‌کنید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید محدوده‌ی آنتن دهی وای‌فای را افزایش دهید.

روتر را ارتقا دهید

راه‌های پیش پای شما برای بهبود آنتن دهی به آی‌اس‌پی (رساننده خدمات اینترنتی) که از آن خدمات می‌گیرید و سخت‌افزارتان بستگی دارد. برخی شرکت‌ها در قبال مشتریانی که سخت‌افزارهای همان شرکت را نصب می‌کنند دقیق‌تر هستند. بهترین شانستان این است که با آی‌اس‌پی مشورت کنید و یا با مرورگرتان به دنبال فروم پشتیبانی مربوطه باشید، آنچه می‌توانید انجام دهید بسته به محل زندگی‌تان متغیر است.

برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مانند کام‌کَست فهرستی از سخت‌افزارهایی که خدمات این شرکت برایشان ارائه می‌شود را معرفی می‌کنند و شما می‌توانید به‌عنوان راهنما و مرجع از آن استفاده کنید.

اگر مدت‌ها است که از روتر این شرکت استفاده می‌کنید ممکن است آی‌اس‌پی شما یک بروز رسانی رایگان برایتان ارسال کند. از این گذشته اگر برای داشتن سرعتی خاص مبلغی پرداخت می‌کنید وظیفه خود آن‌ها است که امکانات لازم برای رسیدن به بهترین سرعت ممکن درخواستی‌تان را فراهم کنند.

می‌توانید کیف پولتان را بردارید و برای خرید به بازار بروید (چیزی بیش از دسترسی به اینترنت ارزش هزینه کردن دارد؟) روتر وای‌فای D-Link AC3200 در نمایشگاه سی‌ای‌اس رونمایی شد و قیمت آن حدود 300 دلار است، البته نیازی هم نیست آتش به مالتان بزنید. مشخصات روتر فعلی‌تان را چک کنید و ببینید که بروز رسانی آن چقدر تأثیرگذار خواهد بود).

آنتن بهتر بخرید

تعویض آنتنِ روتر یکی از گزینه‌ها برای بهبود آنتن دهی است. گرچه بسیاری از روترهای جدید سال‌هاست که از آنتن داخلی استفاده می‌کنند و سوکت‌های لازم برای اضافه کردن آنتن جدید را ندارند. اگر روتری مناسب بخرید و یا روتری با سوکت خارجی داشته باشید (برای کسب اطلاعات بیشتر از دفترچه راهنمای آن استفاده کنید) می‌توانید با تغییر آنتن سیگنال را تقویت کرده و یا مسیر آنتن دهی را اصلاح کنید.

روتر را جابه‌جا کنید

پرواضح است که جابجایی روتر از مؤثرترین روش‌های تقویت سیگنال در منزل است. به خاطر داشته باشید که اکثر روترها سیگنال‌ها را به‌تمامی مسیرها منتشر می‌کنند، ازاین‌رو بهترین مکان برای روتر قرار دادن آن در مرکز خانه است. اگر انجام این کار برایتان ساده نیست می‌توانید روتر را تا جای ممکن نزدیک‌تر بیاورید.

دستگاه‌های سخت‌افزار امروزی در انتشار سیگنال وای‌فای خوب هستند اما بدون نقص نیستند. دیوارها، زمین، اثاثیه، آیینه‌ها و اشیاء فلزی همگی تأثیر منفی بر روی سیگنال می‌گذارند، به همین خاطر چیدمان خانگی مناسب در اینجا اهمیت دارد. هرچقدر تبلت، گوشی هوشمند و لپ‌تاپ شما جدیدتر باشد توانایی کارکرد سریع‌تر آن‌ها با وای‌فای در فاصله بیشتر بهتر است.‌ کنترل‌کننده‌های کودک، گوشی‌های بی‌سیم و ریزموج‌ها باعث تداخل امواج نیز می‌شوند و تغییر شبکه‌ای که روتر شما از آن استفاده می‌کند می‌تواند این اخلال را کاهش دهد. بسیاری از روترها استفاده از باندهای رادیویی 5 گیگاهرتز و 4/2 گیگاهرتز را پیشنهاد می‌دهند. باندهای رادیویی 5 گیگاهرتز کانال‌های بیشتری دارند و احتمال تداخلشان کمتر است.

مسئله دیگر به‌روزرسانی ثابت‌افزار یا سخت‌افزار است. اگر نرم‌افزار تازه‌ای برای مدل روتر شما وجود دارد پس حتماً به‌روزرسانی آن تفاوت بسیاری در قابلیت‌های سخت‌افزاری ایجاد خواهد کرد. برای مطلع شدن از اینکه آیا پَچ‌های جدید در دسترس هستند یا خیر با کارخانه سازنده روتر و یا مرکز ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی خود هماهنگی کنید، ارتقاءدادن تنها با چند کلیک ساده به پایان می‌رسد.

اشتراک گذاشتن وای‌فای با همسایه‌ها

افرادی که در همسایگی‌تان زندگی می‌کنند را تا چه اندازه می‌شناسید؟ آیا مُسن هستند و تنها کاری که انجام می‌دهند وب‌گردی و چک کردن ایمیل است؟ یا جوان هستند و عاشق اینکه چندین فایل تورنت را هم‌زمان دانلود کنند؟ بسته به این‌که پاسخ چه باشد ممکن است اشتراک‌گذاری اینترنت با آن‌ها را عملی بدانید. اگر همسایه‌تان را می‌شناسید (مثلاً واحد پایینی از بستگان شماست) می‌توانید روتر را در کف خانه خود قرار دهید و واحد پایین نیز روتر خود را در ارتفاع نصب کند، با این روش و با به اشتراک گذاشتن رمز وای‌فای از پوشش بهتر و سراسری وای‌فای بهره خواهید بُرد.

بیایید از این زاویه به قضیه نگاه کنیم که خانواده‌ای پرجمعیت هستید و در دو ساختمان با دو روتر مجزا زندگی می‌کنید و آن‌ها را در موقعیت‌های یکسان قرار می‌دهید تا به نحو اَحسن از آن‌ها استفاده کنید. درصورتی‌که هردوی شما بسته‌های کانکشن پرسرعت داشته باشید قطعی کاهش می‌یابد و با تبادل پسورد می‌توانید شانس آنلاین بودن را با هزینه‌ای تا دو برابر افزایش دهید. حتی اگر با همسایه‌تان ارتباط دوستانه و نزدیک داشته باشید بازهم ممکن است نخواهید آن‌ها در اطراف فایل‌هایتان پرسه بزنند، پس‌ازاین بابت که با متصل شدن آن‌ها به روتر شما به چه امکاناتی از شبکه خانگی‌تان دسترسی پیدا خواهند کرد اطمینان حاصل کنید. تنظیمات شبکه کامپیوتر اشتراک‌گذاری را محدود می‌کند اما این تنظیمات چیزی نیست که بتوان با آن از پس هکری که در همسایگی‌تان زندگی می‌کند برآمد.

سرمایه‌گذاری بر روی اکستندر

دو شاهراه پیش پای شما است: اول، اکستندرهایی که به‌سادگی سیگنال اصلی را در فاصله دورتر تکرار می‌کنند (سیگنال را دریافت و آن را با سطح دامنه بالاتر، انرژی بیشتر به سمت دیگر یک مانع ارسال می‌کنند که معمولاً در طول مسیر سرعت بسیاری از دست می‌دهند) دوم، دستگاه‌های خط نیرویی که از سیستم نوشتاری الکتریکی خانه برای انتقال داده‌ها از روتر استفاده می‌کنند. پیشنهاد ما شبکه خط نیرو است.

برای آن دسته از افرادی که باید حتماً از روش تکرار گر (Repeater) استفاده کنند، انواع بسته‌های متناسب با نیاز و بودجه‌شان در دسترس است. حتی می‌توان روتر قدیمی را با استفاده از برخی نرم‌افزارهای منبع باز به هدف انجام همان کار تغییر دهید. پس از تنظیمات «ویزارد» کار تمام است و می‌توانید از روش‌های جایگذاری روتر که پیش‌تر گفتیم نیز برای محدود کردن دسترسی سایر دستگاه‌ها استفاده کنید.

در صورت استفاده از شبکه خط نیرو گزینه‌های سخت‌افزاری بسیاری نیز وجود دارند. می‌توان با استفاده از برخی پلاگ‌ها کانکشنی بی‌سیم ایجاد کرد این در حالی است که برخی دیگر یک هات‌اسپات وای‌فای ایجاد می‌کنند. باید نسبت به تنظیمات خانگی و آنچه می‌خواهید انجام بدهید تحقیقات لازم را به عمل‌آورید.

منبع gizmodo
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.