بررسی تبلت هواوی مدیاپد ام 3

درحالی‌که تولیدکنندگان اندرویدی اخیراً توجه کمتری به بازار تبلت‌ها داشته‌اند هواوی مدیاپد M3 می‌تواند گزینه خرید بسیاری از افراد باشد که کماکان به تبلت‌ها نیاز دارند. مدیاپد ام 3 یک تبلت خوش‌قیمت است که با مشخصات فنی مناسب خلا بازار تبلت را پر کند.

6

مدیاپد ام 3 در واقع سال گذشته عرضه و به بازار اروپا عرضه شد اما شرکت سازگار ارقام امسال نمایندگی عرضه این تبلت را برعهده گرفته است. با توجه به این‌که تبلت‌های اندرویدی کنونی بازار و حتی پرچم‌داران از تراشه‌های قدیمی استفاده می‌کنند می‌توان گفت عرضه و خرید مدیاپد ام 3 کماکان توجیه دارد. این تبلت با اندازه 8.4 اینچی خود می‌تواند یک نقطه میانی بسیار خوب بین تبلت‌های ده اینچی و هفت اینچی باشد و به این ترتیب هم جابجایی آن ساده خواهد بود و هم صفحه‌نمایش بزرگی برای وبگردی و تماشای ویدئوها در اختیار خواهید داشت.

بیایید ابتدا از مشخصات فنی این تبلت شروع کنیم:

مشخصات فنی تبلت هواوی مدیاپد ام 3 | Huawei MediaPad M3 8.4

  • ابعاد و وزن: ۲۱۵.۵ در ۱۲۴.۲ در ۷.۳ میلی‌متر – ۳۱۰ گرم
  • صفحه‌نمایش: ۸.۴ اینچی – IPS LCD – وضوح ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل – تراکم پیکسلی ۳۵۹ پیکسل بر اینچ
  • سیستم‌عامل: اندروید ۷.۰ با رابط کاربری EMUI 5.0
  • پردازنده: کیرین ۹۵۰ هواوی – چهارهسته ۲.۳ گیگاهرتزی Cortex-A72 و چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A53) – پردازنده گرافیکی Mali-T880MP4
  • رم و حافظه داخلی: ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت رم – ۴ گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین: دوربین ۸ مگاپیکسلی اصلی و ۸ مگاپیکسلی سلفی – بدون فلش
  • باتری: ۵۱۰۰ میلی‌آمپرساعتی
  • سایر مشخصات: بدنه فلزی – اسپیکرهای دوگانه هارمن کاردن – وای‌فای ac – بلوتوث ۴.۱ – دارای نسخه LTE و وای‌فای
  • قیمت حدودی: یک میلیون و ۸۴۰ هزار تومان (نسخه LTE) با گارانتی 12 ماهه یکپارچه هواوی

طراحی و ساخت

طراحی مدیاپد ام 3 هواوی

در تبلت‌ها برخلاف گوشی‌های هوشمند وزن نقش مهمی را ایفا می‌کند. اگر بخواهید تبلت را همه جا با خود به همراه داشته باشید و آن را در کیف همراه خود حمل کنید یک تبلت سنگین گزینه مناسبی نخواهد بود. مدیاپد ام 3 با وزن 310 گرمی خود برای حمل و جابجایی مناسب است. وزن این تبلت شاید مثل گلکسی تب اس 2 سبک نباشد اما با توجه به بدنه فلزی بسیار معقول و مناسب محسوب می‌شود.

مدیاپد ام 3 از یک بدنه تمام فلزی بهره می‌برد که تنها یک نوار شیشه‌ای را در پشت خود دارد. این نوار شیشه‌ای که ظاهر دستگاه را شبیه به هواوی نوا یا نکسوس 6پی کرده یک شخصیت متفاوت به مدیاپد داده و در عین حال برای عبور امواجی مثل وای‌فای و GPS تعبیه شده است. لبه‌های دستگاه تراش خورده و دکمه‌های پاور و تنظیم صدا نیز در سمت راست قرار دارند. این تبلت همچنین خوشبختانه درگاه 3.5 میلی‌متری هدفون را حذف نکرده اما نکته مثبت اصلی آن بلندگوهای دوگانه در بالا و پایین آن است که وقتی تبلت را بچرخانید یک صدای استریوی فراگیر فراهم خواهند کرد.

این بلندگوها توسط هارمن/کاردن بهینه و تنظیم شده تا نه‌تنها بلندی صدا بلکه کیفیت آن در میان تبلت‌های هم‌رده بی‌نظیر باشد. حاشیه‌های اطراف صفحه‌نمایش نیز برای یک تبلت 8 اینچی مناسب است و هواوی حسگر اثر انگشت تبلت را نیز در جلو و پایین صفحه‌نمایش قرار داده است. این حسگر البته یک دکمه فیزیکی نیست اما می‌توانید با سوایپ روی آن در رابط کاربری ناوبری کنید.

مدیاپد ام 3 فاقد استاندارد مقاومت دربرابر آب و گردوغبار است و از درگاه microUSB نیز استفاده می‌کند. با این حال این ایرادها برای یک مدل میان‌رده قابل چشم‌پوشی است.

این تبلت همچنین یک چراغ LED نوتیفیکیشن نیز دارد که در میان تبلت‌ها کم نظیر است. به این ترتیب بدون نیاز به روشن کردن صفحه می‌توانید از اعلان‌های رسیده با خبر شوید.


صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش مدیاپد ام 3 هواوی

بی‌شک بزرگترین مزیت مدیاپد ام 3 صفحه‌نمایش آن است. این صفحه‌نمایش 8.4 اینچی دارای وضوح فوق‌العاده 2560 در 1600 پیکسل است که تراکم پیکسل 359 پیکسل بر اینچ را باعث می‌شود. این وضوح و تراکم پیکسلی برای یک تبلت عالیست. در مقایسه آی‌پد مینی 4 اپل، گلکسی تب اس 2 و زن‌پد 3اس ایسوس تراکم پیکسلی حدود 320 پیکسل بر اینچ دارند.

صفحه‌نمایش مدیاپد ام 3 همچنین روشنایی در حدود 441 نیت دارد که برای یک تبلت بسیار خوب است و با وجود پنل IPS کنتراست 1022 نشانگر مشکی‌های عمیق این صفحه‌نمایش است. از نظر اشباع رنگی نیز هواوی رنگ‌ها را در این پنل شاداب و جذاب تنظیم کرده اما اگر بخواهید می‌توانید آن‌ها را با انتخاب حالت Normal به واقعیت نزدیک‌تر کنید. همچنین دمای رنگ نیز مثل سایر گجت‌های اندرویدی هواوی به دلخواه شما قابل تنظیم است.

خوانایی زیر نور خورشید در سطح خوبی قرار داشته و زوایای دید نیز به لطف پنل IPS بسیار خوب هستند. هواوی همچنین حالت eye comfort را برای حذف نور مضر آبی در تاریکی پیش‌بینی کرده تا در هنگام شب نیز آسیب کمتری به چشمانتان برسد.

نسبت تصویر این صفحه‌نمایش برخلاف آی‌پد و گلکسی تب سامسونگ 16:10 انتخاب شده است. به این ترتیب مدیاپد برای تماشای فیلم‌ها گزینه مناسب‌تری خواهد بود اما استفاده از آن در حالت عمودی کمی دشوارتر است.

به هر ترتیب صفحه‌نمایش مدیاپد ام 3 یکی از نقاط قوت اصلی آن است و بی‌شک برای تماشای ویدئوها و بازی کردن ایده‌آل خواهد بود.


سخت‌افزار و عملکرد

تبلت مدیاپد ام 3 هواوی

هواوی در این تبلت از چیپست Kirin 950 ساخت خود استفاده کرده است. این چیپست پیش از این در گوشی‌های میت 8 و آنر 8 نیز به‌کار گرفته شده و تقریباً می‌دانیم چگونه عملکردی خواهد داشت. هسته‌های پرسرعت Cortex-A72 در کنار 4 گیگابایت رم عملکرد پردازشی و سیستمی مناسب را تضمین خواهند کرد اما پردازشگر گرافیکی Mali-T880 در نسخه 4 هسته‌ای خود عملکرد چندان خوبی ندارد.

با این وجود بهتر است ابتدا به بنچمارک‌ها نگاهی داشته باشیم:

همان‌طور که می‌بینید در آزمون‌های پردازشی مثل گیک‌بنچ این پردازنده عملکرد بسیار خوبی داشته و نسبت به رقبا عملکرد بهتری هم دارد. در آزمون‌های ترکیبی مثل PCMark و AnTuTu نیز نتایج به همین روال است اما وقتی وارد بنچمارک‌های فقط گرافیکی شوید ضعف مدیاپد مشخص می‌شود. پردازنده گرافیک متوسط این دستگاه در ترکیب با صفحه‌نمایش با چنین وضوح بالایی باعث می‌شود بازی‌های سنگینی مثل آسفالت 8 یا حتی Riptide GP 2 با نرخ فریم پایینی اجرا شوند.

البته خوشبختانه مدیریت حرارت در این تبلت به خوبی انجام شده و در حین انجام بازی‌های سنگین بدنه بیش از حد گرم نمی‌شود. همچنین پس از مدتی بازی نیز فرکانس پردازنده افت نکرده و بازی مانند دقیقه اول و با همان نرخ فریم ادامه پیدا خواهد کرد.

اما اگر اهل بازی کردن نیستید عملکرد Kirin 950 در استفاده روزانه چه وبگردی و چه اجرای هر اپلیکیشنی حتی در حالت دوپنجره‌ای بسیار سریع عمل می‌کند. به لطف 4 گیگابایت رم مالتی تسکینگ نیز بدون مشکل است و به‌طور کلی عملکرد مدیاپد ام 3 را می‌توان بسیار خوب ارزیابی کرد.


نرم‌افزار و رابط کاربری

مدیاپد هواوی با اندروید 6 به بازار عرضه شد و حالا به اندروید 7 نوقا آپدیت شده است. رابط کاربری EMUI 5.0 روی این تبلت یکی از غنی‌ترین رابط‌های کاربری اندروید است. به این ترتیب مدیاپد 3 امکانات بسیار زیادی از نظر نرم‌افزاری داشته و برای شخصی‌سازی نیز ایده‌آل است. از جمله امکانات برجسته نرم‌افزاری این تبلت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت دانلود و اعمال تم‌های مختلف
  • قابلیت تغییر نوار ناوبری پایین صفحه
  • نمایش سرعت دانلود کنونی در نوار وضعیت
  • داک شناور برای دسترسی سریع
  • نصب دو نسخه از یک اپلیکیشن خاص
  • حالت Do not disturb با قابلیت برنامه‌ریزی
  • قابلیت گرفتن اسکرین‌شات ادامه‌دار
  • اپلیکیشن Tablet manager برای پاکسازی حافظه، مدیریت مصرف دیتا، اسکن ویروس و …

به‌روزرسانی: ظاهراً نسخه LTE عرضه شده در ایران هنوز به اندروید ۷ آپدیت نشده است.


دوربین

دوربین مدیاپد ام 3 هواوی

معمولاً شرکت‌های سازنده تبلت به استفاده از دوربین خوب در دستگاه‌های خود اهمیت چندانی نمی‌دهند و شاید تنها این اپل باشد که در آی‌پد پرو از دوربین قدرتمندی استفاده کرده است. دوربین 8 مگاپیکسلی مدیاپد ام 3 نیز تعریف چندانی ندارد و نمی‌توان آن را با دوربین گوشی‌های پرچم‌دار یا میان‌رده‌های این شرکت مقایسه کرد. با این حال در نور مناسب کماکان می‌توانید از دوربین این تبلت نتایج راضی‌کننده‌ای بگیرید و البته برای اسکن صفحات و کتاب‌ها نیز وضوح 8 مگاپیکسل کاملاً ایده‌آل است.

دوربین سلفی نیز در روز قابل استفاده است و مهم‌تر از آن اگر محیط دارای نور مناسب باشد برای مکالمات تصویری راضی‌کننده خواهد بود.


صدا

یکی دیگر از تمرکزهای هواوی هنگام ساخت مدیاپد ام 3 بر روی بخش صوتی آن بوده است. این شرکت نه‌تنها دو بلندگوی استریو را در بالا و پایین تبلت قرار داده بلکه با همکاری شرکت هارمن/کاردن آن‌ها را تنظیم و بهینه کرده تا یک صدای فراگیر باکیفیت در اختیار شما قرار دهد.

به این ترتیب می‌توان گفت در هنگام تماشای فیلم‌ها و انجام بازی‌ها مدیاپد ام 3 یکی از بهترین تجربه‌های صوتی را در اختیارتان خواهد گذاشت. البته گاهی در صداهای بالا کمی خش‌خش و اعوجاج صوتی به گوش می‌رسد اما در کل بی‌شک این بلندگوها در بین تبلت‌های هم‌رده کم‌نظیر هستند.

اسپیکر مدیاپد ام 3 هواوی

گفتنی است با وجود درگاه 3.5 میلی‌متری صدا مثل اکثر تبلت‌ها خبری از ایرفون درون جعبه نیست.


باتری و دوام شارژ

مدیاپد ام 3 هواوی فارنت

مدیاپد ام 3 از یک باتری 5100 میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند. این ظرفیت از بسیاری از هم‌رده‌ها از جمله گلکسی تب اس 2 و زن‌پد ایسوس بیشتر است و انتظار بیشتری هم از دوام شارژ آن داشتیم.

در استفاده معمولی برای وبگردی و تماشای ویدئو می‌توانید تا دو روز روی دوام شارژ این تبلت حساب کنید اما اگر اهل بازی کردن باشید این مقدار به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. به نظر می‌رسد وضوح بالای صفحه‌نمایش انرژی زیادی را می‌طلبد و اگر آن را در تنظیمات باتری به 1080p کاهش دهید می‌توانید انتظار دوام شارژ بیشتری را داشته باشید.

در آزمون باتری PCMark که ترکیبی از کاربردهای روزانه است این تبلت توانست کمی بیش از 6 ساعت و نیم دوام بیاورد که نتیجه متوسطی محسوب می‌شود. با این حال اگر تماشای فیلم کاربرد اصلی شما باشد این رقم به نزدیک 8 ساعت افزایش خواهد یافت.

متاسفانه در مدیاپد ام 3 خبری از هیچ فناوری شارژ سریعی نیست و شارژ کردن آن حدود دو ساعت و 40 دقیقه طول می‌کشد.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در شرایطی که تبلت‌های اندرویدی خوب کم‌یاب و کم‌یاب‌تر شده‌اند مدیاپد ام 3 حتی با یک‌سال تأخیر در ورود به بازار یک گزینه مناسب است. صفحه‌نمایش عالی، صدای فراگیر کم‌نظیر و امکانات رابط کاربری این تبلت را در کمتر رقیب هم‌رده‌ای می‌توانید پیدا کنید. با این حال بهتر بود هواوی چیپست و بهتر بگوییم پردازنده گرافیکی را برای این تبلت انتخاب می‌کرد.

به این ترتیب اگر اهل انجام بازی‌های سنگین هستید بهتر است به سراغ گزینه‌های دیگر بروید اما اگر اهل بازی نیستید مدیاپد ام 3 یکی از بهترین تبلت‌های هشت اینچی بازار خواهد بود.

84%
بسیار خوب

مدیاپد ام 3 یکی از تبلت‌های خوب اندرویدی بازار است که بسیاری از قابلیت‌های پرچم‌داران را با قیمت یک میان‌رده در اختیارتان می‌گذارد. کیفیت ساخت بالا، صفحه‌نمایش باکیفیت و عملکرد سریع از مزایای اصلی این تبلت هستند.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • صدا
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. هوشمند می‌گوید

    با سلام بنده 3 سال است که از این تبلت استفاده میکنم بسیار راضی هستم در حال حاضر نیاز به باطری دارد

  2. محمدعلی می‌گوید

    سلام
    با این مشخصاتی که شما نوشتین میرزه ولی وقتی تو بازار نگاه میکنیم نمیرزه
    شما مدل تست رو از کجا گرفتین؟

    برای مثال اندرویدش توی بازار با همین گارانتی هنوز ۶ هست و توی اینترنت و کامنت های سایت …. هم مشتری ها گفتند آپدیت نشده

    مثل اینکه فقط نسخه وای فای آپدیت شده (البته اوپن هم بعضی مدل هاش)

    مورد دیگه ای که داره هواوی این مدل رو توی سیستم خودش به عنوان گوشی ثبت کرده یعنی مثلا کروم به جای اینکه توی حالت تبلت باز بشه (یعنی مثل دسکتاپ تب ها رو اون بالا نشون بده و…) توی حالت گوشی باز میشه و تب ها رو توی دکمه تب و صفحه جدا نشون میده

    احتمالا به همین ترتیب اسپاتیفای هم توی نسخه گوشی بالا میاد و امکانات رایگان خاص نسخه تبلتش (انتخاب هر آهنگی و پخشش به طور رایگان و رد کردن آهنگ ها بدون محدودیت) رو نخواهد داشت

    مورد دیگه ای که تیر آخر رو میزنه قیمتش توی بازاره

    توی سایت ….. و فروشگاه ….. الان یک میلیون و هشتصد فروخته میشه که انصافا بدجوری خریدش رو سوال برانگیز میکنه

    شما با این وجود پیشنهادش میکنین؟

    مورد دیگه ای هم که هست اینه که هواوی توی تبلت جدیدش m5 جک هدفون رو حذف کرده و اگرنه بهترین تصمیم این بود که منتظر میشدیم اون میومد

    متاسفانه به دلیل اینکه یکی از کاربری های من از تبلت هم دیدن ویدیو های
    1080 H265 10bit هست و اکثریت دستگاه ها دکود ده بیت رو به طور سخت افزاری پشتیبانی نمیکنن و مجبور به استفاده از دکود نرم افزاری (کاملا با سی پی یو) با mx player دارم نیاز به تبلت با سی پی یو قدرتمند هستم ولی خب این مشکلات این تبلت و در عین حال قیمتش بدجوری حالم رو گرفته

    نسخه وای فایش هم تو ایران هست؟
    از محل فروش و قیمتش اطلاع دارید؟

    بازی مهم نیست خیلی چون بازی سنگینی با تبلت نمیکنم

    ففط برای من خوب بودن صفحه نمایش و سی پی یو و سبکی و هشت اینچی بودن مهمه چون بیشتر هم برای وبگردی استفاده میکنم و نیاز به حمل دارم

    (متاسفانه چشم هام هم با صفحه آمولد مشکل داره و باعث میشه سامسونگ کاملا از انتخاب هام حذف بشه)

    فکر میکنین تبلت جدید پرچم داری که ارزش خرید داشته باشه تو آینده نزدیک معرفی بشه؟
    یا تبلتی الان هست که ارزش خرید داشته باشه با این ویژگی هایی که عرض کردم؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      سلام
      تبلت از طرف شرکت هواوی در اختیار فارنت قرار گرفته بود. ظاهراً مدلی رو در اختیار ما گذاشتن که قرار نبوده با همین مشخصات به بازار عرضه بشه!
      برای رابط کاربری (تبلت/گوشی) با روت کردن میشه از اپلیکیشن هایی مثل UI Tuner برای هر اپلیکیشن خاص شخصی سازی کرد.
      متاسفانه تنوع تبلت های اندرویدی به شدت کم شده. با این قیمت جدید این تبلت حتی با درگاه سیم کارت ارزش خرید کمتری داره (در ریویو منعکس میشه)
      عملا تنها گزینه با انتظارات شما ذن‌پد 3 ایسوس هست که به اندروید 7 آپدیت شده
      بررسی فارنت: تبلت ایسوس ZenPad 3 8.0

  3. محمد می‌گوید

    نمیدونم چرا شرکت ها تبلت پرچمدار با صفحه نمایش 16:9 نمیزنن
    من بیشتر واسه فیلم دیدن از تبلت استفاده میکنم. یه زن پد 8 دارم 2 سال پیش خریدم تبلت بهتر نمیتونم پیدا کنم تا عوضش کنم

  4. علی می‌گوید

    اولا این تبلت الان قدیمی شده هم سخت افزار و هم نرم افزار و خیلی دیر تر از موعد وارد بازار شده

    دوما شارژ سریع نداره
    سوا در بسته بندی اصلی هدفون akg باید داشته باشه ک ظاهرا دوستان برش داشتنن
    اصلا خوب نیست با این قیمت
    نهایتا 1 تومن میرزه

    1. علی ارغوان می‌گوید

      از نظر سخت افزار قدیمی حق با شماست. و معایب تبلت رو هم نوشتیم.
      اما هدفون AKG که می فرمایید به صورت جداگانه فروخته میشه. هم توی ویدئوهای آنباکس میتونید ببینید و هم توی وبسایت هواوی درج شده:
      http://consumer.huawei.com/en/tablets/mediapad-m3-8/features/
      * AKG earphones will be sold separately.