بررسی تخصصی دوربین آیفون 10 اپل

آیفون اپل، همیشه جزو پیشتازان دوربین در میان تلفن‌های همراه هوشمند بوده است. از همان ابتدا که دوربین بر روی گوشی‌ها جدی شد، آیفون جزو مدعی‌ها بود تا به امروز که دیگر دوربین گوشی‌های هوشمند به سطح بالایی از کیفیت و امکانات رسیده‌اند.

0

پرچم‌دار آخر اپل نیز از این قاعده مستثنا نیست و با ادعای به همراه داشتن بهترین دوربین روانه بازار شده است. در این یادداشت به بررسی و تحلیل توانایی‌های دوربین آیفون 10 می‌پردازیم و در شرایط نوری مختلف، قدرت این دوربین را به چالش می‌کشیم. با فارنت همراه باشید.

همیشه در تبلیغات ارائه‌شده از سوی برندهای مختلف تلفن همراه، هنگام معرفی دوربین علاوه بر معرفی مشخصات فنی از فناوری‌های گاه عجیب‌وغریبی نام‌برده می‌شود و ادعا می‌شود که این فناوری‌ها باعث بهتر شدن عکس‌ها می‌شوند. اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید حتماً چند مورد از آن‌ها که از سوی برندهای مختلف معرفی‌شده‌اند را به خاطر می‌آورید. هدف تیم فارنت از بررسی تخصصی دوربین‌های تلفن‌های همراه، نمایش و بررسی کامل عکسی است که درنهایت در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و معرف توانایی واقعی دوربین است. به همین جهت در این بررسی‌ها به‌ندرت به فناوری‌های اضافه‌شده به دوربین می‌پردازیم. علاوه بر این، قابلیت‌های اضافه نرم‌افزاری دوربین مانند؛ پانوراما، اسلوموشن و مودهای تصویری که بیشتر جنبه تفننی داشته و از طریق اپلیکیشن‌های مختلف قابل‌دستیابی هستند موردبررسی قرار نمی‌گیرند. همان‌طور که عرض کردم عکس‌های گرفته‌شده توسط گوشی بدون هیچ‌گونه ویرایش و کم‌وکاست، زیر تیغ بررسی فارنت می‌روند.

نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده توسط دوربین آیفون 10 اپل

مشخصات فنی

دوربین اصلی دوربین دوم (تله‌فتو)
تعداد پیکسل 12mp
رزولوشن 4032 × 3024
دیافراگم F:1.8 F:2.4
فاصله کانونی لنز 28mm 52mm
فرمت تصویربرداری 4K, 60fps
تعداد پیکسل دوربین سلفی 7mp

 

حالا دیگر 12 میلیون پیکسل برای یک عکس ازنظر اپل مقداری منطقی برای دوربین یک گوشی هوشمند است. چندین سال است که از این مقدار تجاوز نکرده است و به نظر می‌آید این میزان پیکسل منطقی است. دیافراگم لنز تله‌فتو باوجوداینکه نسبت به دوربین اصلی بسته‌تر است، اما F:2.4 هم میزان مناسبی است. هرچند که احتمالاً در شرایط نوری کم مشکل‌ساز خواهد شد. نکته قابل‌توجه دیگر قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 4k و نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه است؛ قابلیت منحصربه‌فردی که در هیچ‌یک از پرچم‌داران بازار دیده نمی‌شود. حالا که با ویژگی‌های فنی این گوشی آشنا شدیم، بهتر است به بررسی عملی این دوربین بپردازیم.

چشم‌انداز

در این بخش به بررسی قدرت گوشی در ثبت عکس از یک چشم‌انداز و جزئیات آن می‌پردازیم.

عکسی که دوربین اصلی از این چشم‌انداز ارائه کرده است، نورسنجی، وضوح و واقع‌نمایی خوبی داشته و دامنه دینامیکی بسیار خوبی ارائه کرده است. همان‌طور که می‌بینید در برش 100 درصد نیز جزئیات به‌خوبی ثبت‌شده‌اند. این عکس هیچ مشکلی ندارد، جز مشکل همیشگی پرچم‌داران اخیر اپل؛ ته‌مایه زردرنگ در عکس. این ته‌مایه زردرنگ به‌قدری است که در بازنمایی رنگ سبز درختان تأثیر نامطلوب گذاشته است. ناگفته نماند با توجه به اینکه این عکس در ساعات پایانی روز ثبت‌شده است، این نقطه‌ضعف تشدید شده است.

عکسی که با لنز تله‌فتو ثبت‌شده است نیز تمام نقاط قوت عکس دوربین اصلی را دارد. حتی با توجه به‌وضوح و جزئیات خوب، ثابت می‌کند که به‌عنوان لنز زوم بسیار کاربردی است. اما نقطه‌ضعف دوربین اصلی در این دوربین حتی تا حدودی تشدید شده است.

چشم‌انداز شبانه

در این بخش قدرت دوربین در ثبت عکس از یک چشم‌انداز شبانه را به چالش کشیده‌ایم.

نورسنجی، وضوح و واقع‌نمایی عکس بسیار خوب است و حتی دامنه دینامیکی بالای دوربین باعث ثبت شدن رنگ آسمان شده است. البته جزئیات چندانی در برش 100 درصد مشاهده نمی‌شود.

دوربین تله‌فتو اما عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دوربین اصلی داشته است. وضوح عکس چندان زیاد نیست و در برش 100 درصد نیز چندان جزئیاتی باقی نمانده است. بااین‌حال همچنان نورسنجی خوبی در عکس دیده می‌شود.

رنگ

تقریباً در تمامی بخش‌ها، نحوه ثبت رنگ توسط دوربین را تحلیل می‌کنیم اما در این بخش اختصاصاً به رنگ می‌پردازیم.

همان‌طور که پیش‌تر گفتم، دوربین آیفون 10 عکس‌ها را با ته‌مایه رنگی زرد ثبت می‌کند. این مشکل تقریباً از ابتدا در دوربین‌های آیفون وجود داشت. تا آنجایی که ذهن من یاری می‌کند، همیشه دوربین آیفون رنگ‌ها را اندکی با ته‌مایه زرد و «آجری» ثبت می‌کرد. این ته‌مایه تقریباً وجه تشخیص عکس‌های آیفون از دیگر گوشی‌های هوشمند بود. اما در مدل‌هایی که امسال عرضه شدند، این ته‌مایه بیشتر شده و رنگ زرد عملاً برعکس چیره می‌شود.

این اتفاق بر روی رنگ سفید تقریباً بی‌تأثیر است، اما بر روی رنگ‌های دیگر، به‌خصوص رنگ سبز تأثیر زیادی دارد. تا جایی که رنگ برگ‌های سبز، همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، متمایل به زرد بوده و عملاً امکان ثبت رنگ سبز شاداب را از عکاس می‌گیرد. به زبان ساده عکس یک طبیعت بهاری به طبیعت پاییزی متمایل می‌شود. غیر از این‌ها، پردازشگر دوربین به‌صورت مصنوعی تلاش می‌کند رنگ آبی آسمان را غنی‌تر ثبت کند که به نظر من این تلاش نتیجه خوبی در پی ندارد. نمونه‌ای از غنی کردن رنگ آسمان را در عکس بخش بعدی می‌توانید ببینید. باید دید آیا اپل با کارهایی مانند عرضه آپدیت به فکر رفع یا بهبود این مشکل خواهد بود؟

پرتره دوربین آیفون 10

تحلیل عکس‌های پرتره ثبت‌شده توسط دوربین آیفون 10 بخش بعدی تحلیل عملی پرچم‌دار اپل است.

در این بخش عکس گرفته‌شده توسط هر دو دوربین را در کنار یکدیگر قرار داده‌ایم. همان‌طور که می‌بینید هر دو دوربین به‌طورکلی پرتره خوبی ثبت کرده‌اند. نورسنجی، وضوح، واقع‌نمایی و دامنه دینامیکی خوبی در عکس مشاهده می‌شود. اگر ته‌مایه زردرنگ را نادیده بگیریم، رنگ‌های نسبتاً خوبی در عکس ثبت‌شده‌اند. دوربین تله‌فتو نیز در این بخش که مهم‌ترین کاربرد خود را نشان می‌دهد، موفق عمل کرده است و یک پرتره خوب و با جزئیات مناسب ثبت کرده است. برش 100 درصد دوربین اصلی نشان از جزئیات بالا دارد، هرچند که برش 100 درصد دوربین تله‌فتو وضوح و جزئیات مناسبی ندارد.

پرتره در نور کم

قطعاً برای بسیاری از شما پیش‌آمده است که تلاش کرده‌اید در فضایی که شرایط نوری چندان مناسبی ندارد، پرتره‌ای بدون فلاش ثبت کنید. در اینجا ما چنین فضایی را شبیه‌سازی کرده‌ایم، با این توصیف که شرایط نوری ایجادشده توسط ما بسیار ضعیف و سخت‌گیرانه است.

هر دو دوربین وضوح چندانی ارائه نکرده‌اند، حتی دوربین تله‌فتو در اینجا ضعیف‌تر عمل کرده است. بااین‌حال نورسنجی مناسبی انجام‌شده است و می‌توان گفت که هر دو عکس به‌طورکلی قابل‌قبول هستند. برش 100 درصد دوربین اصلی ضعیف و دوربین تله‌فتو بسیار ضعیف است.

سلفی دوربین آیفون 10

البته دوربین سلفی اهمیت دوربین اصلی را ندارد، اما برای بسیاری از کاربران کاملاً متضاد حرف من صدق می‌کند. در این بخش نگاهی به عکس ثبت‌شده توسط دوربین جلویی داریم.

سلفی در آیفون 10همانند آنچه در آیفون 8 شاهد آن بودیم، سلفی ثبت‌شده توسط آیفون 10 بسیار پرکنتراست، یا اصطلاحاً «چرک کنتراست» است و شفافیت چهره را می‌کاهد. این مسئله قطعاً برای خانم‌ها آزاردهنده است. غیر از ته‌مایه زردرنگی که در اینجا هم آن را می‌بینیم، باید اذعان کرد که وضوح و جزئیات بسیار خوبی در عکس دیده می‌شود و به‌طورکلی پرتره نسبتاً خوبی ثبت‌شده است.

تصویربرداری دوربین آیفون 10

دوربین آیفون 10 را می‌توان جزو بهترین گوشی‌ها برای تصویربرداری به‌حساب آورد. اگر این گوشی قابلیت تنظیمات دستی (manual) برای تصویربرداری داشت، به‌جرئت می‌توانستیم آن را به‌عنوان بهترین گوشی برای تصویربرداری به‌حساب آوریم. به‌خصوص باقابلیت ثبت ویدئو با رزولوشن 4K در نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه. با تمام این‌ها، تصویربرداری آیفون 10 در حالت خودکار بسیار خوب و ساده بوده و شرایط راحتی را برای کاربر فراهم می‌کند. علاوه بر این تصویربرداری حرکت آهسته یا همان اسلوموشن این دوربین نیز بسیار خوب است.

قابلیت‌های ویژه دوربین آیفون 10

البته در بررسی‌های فارنت اغلب به قابلیت‌های ویژه و اضافه‌شده دوربین‌ها پرداخته نمی‌شود، اما ما از کنار قابلیت مشهور «پرتره» دوربین آیفون 10 بی‌تفاوت نگذشتیم و با توجه به سروصدای فراوانی که این قابلیت به پا کرده است بد ندیدیم توضیح کوتاهی درباره آن بدهیم. قابلیت پرتره درواقع شرایط نورپردازی و یا عکس‌های دوربین‌های حرفه‌ای را برای شما فراهم می‌کند. به‌طور مثال عمق میدان مصنوعی برای عکس ایجاد می‌کند و یا با ویرایش عکس شرایطی مانند نورپردازی استودیو شبیه‌سازی می‌کند. البته این قابلیت‌ها خیلی دقیق نیستند اما با چند بار آزمون‌وخطا و ایجاد شرایط مناسب می‌توانید به عکس‌های خوبی دست پیدا کنید.

تصویر پرتره دوربین آیفون 10عکسی که در بالا می‌بینید، توسط قابلیت پرتره ثبت‌شده است. همان‌طور که می‌بینید پس‌زمینه سوژه محو یا فولو شده است تا عکس را مانند عکس دوربین‌های حرفه‌ای جلوه دهد. البته باید اعتراف کرد که نتیجه کار عکس جذابی است.

رابط کاربری

نبودن منوی تنظیمات دستی (Manual) باعث شده است که رابط کاربری دوربین آیفون 10، مثل تمام نسل‌های قبلی ساده باشد. به‌طورکلی عکاسی با آیفون 10 بسیار ساده است و به‌راحتی می‌توانید بر روی سوژه‌های خود فوکوس کنید. با توجه به نورسنجی بسیار خوب دوربین، می‌توان گفت که آیفون 10 همیشه انتظارات کاربران را برآورده می‌کند. بااین‌حال همچنان جای خالی منوی تنظیمات دستی به‌شدت احساس می‌شود. در زیر تصاویری از رابط کاربری آیفون 10 را می‌بینید (برای بزرگنمایی بر ریو عکس‌ها کلیک کنید).

جمع‌بندی

شاید به‌سختی بتوان تفاوتی میان دوربین آیفون 10 و آیفون 8 پیدا کرد. تفاوت این دو دوربین آن‌قدر کم است که شاید با یک مقایسه پهلوبه‌پهلو بتوان آن را فهمید. بااین‌حال قطعاً می‌توان گفت که آیفون 10 یکی از بهترین دوربین‌های بازار را در اختیار دارد و همچنان در این زمینه مدعی محسوب می‌شود. البته اگر مشکل ته‌مایه زردرنگ را حل کند. نمونه‌های دیگری از عکس‌های گرفته‌شده توسط آیفون 10 را در زیر می‌بینید (برای بزرگنمایی بر روی عکس‌ها کلیک کنید).

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.