بررسی آیفون 10 اپل؛ شروع نسلی تازه

سرانجام آیفونی که سال‌ها منتظرش بودیم از راه رسید. اپل بالاخره دست از طراحی قدیمی گوشی‌هایش کشید و یک محصول واقعاً متفاوت عرضه کرد که شاید ارزش صف کشیدن مقابل اپل استورها را داشته باشد. اما آیا صرف هزار دلار و رقمی بیش از شش میلیون تومان برای یک گوشی هوشمند کار عاقلانه‌ای است؟ در این بررسی سعی می‌کنیم پاسخ این پرسش را بیابیم.

6

ده سالگی آیفون و رونمایی از آیفون 10. شاید بپرسید پس تکلیف آیفون 9 این وسط چه شد؟ اپل با این نام‌گذاری غیرعادی سعی کرده به مشتریان القا کند این آیفون یک محصول معمولی نیست.

با این‌که هنوز بسیاری این محصول را آیفون ایکس می‌نامند حداقل از سیستم‌عامل OS X اپل یاد گرفته‌ایم که X یک عدد رومی (و نه یونانی!) برای 10 است که بی‌شک جذابیت بیشتری هم نسبت به 10 معمولی دارد. به هر حال چه این محصول را آیفون ایکس بنامید و چه آیفون 10 شکی نیست که بزرگترین بازطراحی سخت‌افزاری در آن صورت گرفته و می‌توان آیفون 10 را شبیه به iOS 7 در تاریخچه نرم‌افزاری اپل دانست.

صفحه‌نمایشی که سرانجام از حاشیه‌های ضخیم و حتی دکمه هوم نمادین خود فاصله گرفته و حذف تاچ آی‌دی که زمانی حسگر اثر انگشت را در گوشی‌های هوشمند رایج کرد. شاید تغییر بزرگترین خواسته عاشقان آیفون بود و صفحه‌نمایش OLED لبه‌تالبه و یک طراحی کاملاً متفاوت همان تغییری بود که انتظارش را می‌کشیدند اما هیچ‌کس از اپل تقاضای قیمت سرسام‌آور 1000 تا 1200 دلاری نکرده بود!

آیفون 10 گران‌ترین آیفون در تاریخ است و بی‌شک بزرگترین نقطه ضعف آن هم محسوب می‌شود. با این حال کاربران بسیاری از کشورهای خارجی می‌توانند با قرارداد دوساله و هزینه چهل و چند دلار در ماه صاحب آیفون 10 شوند درحالی‌که این گوشی در کشور ما حتی پس از شکستن حباب اولیه با قیمتی بین 6.5 تا 7.5 میلیون تومان فروخته می‌شود و قاعدتاً نه‌تنها خبری از فروش قرادادی نیست بلکه انتظار پشتیبانی مشهور اپل را نیز نباید داشته باشید.

به هر حال همیشه افرادی هستند که جدیدترین و بهترین آیفون سال را به‌سرعت خریداری می‌کنند و در مقابل افرادی که هیچ‌گاه به صرف چنین هزینه‌هایی برای یک گوشی هوشمند راضی نیستند. این نقد و بررسی اما با هدف مخاطب سومی نوشته می‌شود که هنوز در بین دوراهی گیر کرده است.

مشخصات فنی آیفون 10 اپل | Apple iPhone X

  • ابعاد و وزن: ۱۴۳.۶ در ۷۰.۹ در ۷.۷ میلی‌متر – ۱۷۴ گرم
  • صفحه‌نمایش: ۵.۸ اینچی – Super AMOLED – وضوح ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ پیکسل – تراکم پیکسلی 458ppi – لمس سه‌بعدی – True Tone – HDR
  • سیستم‌عامل: iOS 11.1.2
  • پردازنده: اپل A11 Bionic – دو هسته Monsoon + چهارهسته Mistral – پردازنده گرافیکی اختصاصی اپل
  • حافظه داخلی و رم: ۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی – ۳ گیگابایت رم
  • دوربین اصلی: ۱۲ مگاپیکسلی – ۲۸ میلی‌متری – f/1.8 – لرزش‌گیر اپتیکال – فوکوس تشخیص فاز – فیلمبرداری 4K@60fps و 1080p@240fps
  • دوربین دوم: تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی – 52 میلی‌متری – f/2.4 – لرزش‌گیر اپتیکال
  • دوربین سلفی: ۷ مگاپیکسلی – f/2.2 – فیلمبرداری 1080p@30fps و 720p@240fps
  • باتری: ۲۷۱۶ میلی‌آمپرساعتی – قابلیت شارژ سریع – قابلیت شارژ بی‌سیم
  • اتصالات: درگاه لایتنینگ USB 2.0 – بلوتوث ۵.۰ – وای‌فای ac – GPS – NFC فقط برای اپل پی
  • سایر ویژگی‌ها: تشخیص چهره Face ID – بلندگوی دوگانه – مقاوم دربرابر آب IP67
  • رنگ‌ها: خاکستری فضایی – نقره‌ای/سفید
  • قیمت حدودی و ضمانت: ۶ میلیون و ۵۶۵ هزارتومان برای نسخه ۶۴ گیگابایتی / ۷ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان برای نسخه ۲۵۶ گیگابایتی با ضمانت ۱۸ ماهه مدیاپردازش

بررسی ویدئویی


جعبه‌گشایی

محتویات درون جعبه آیفون 10

شاید انتظار داشته باشید یک گوشی هزار دلاری یک تجربه جعبه‌گشایی متفاوت یا حداقل لوازم جانبی بهتری را نسبت به آیفون 7 داشته باشد که حالا با قیمت 549 دلار فروخته می‌شود. اما محتویات جعبه کماکان ایرفون‌های لایتنینگ EarPod، دانگل جک صوتی، کابل لایتنینگ و شارژر معمولی هستند.

بهتر بود اپل در این مدل ایرپاد (AirPod) بی‌سیم خود را درون جعبه می‌گذاشت یا حداقل مثل تمامی سازندگان گوشی‌های با پشتیبانی از شارژ سریع یک شارژر با این ویژگی را درون جعبه قرار می‌داد.


طراحی و ساخت

آیفون 10 ضدآب

یک طراحی و ظاهر متفاوت دقیقاً همان‌چیزی بود که کاربران اپلی منتظرش بودند. این شرکت چهار سال متوالی از طراحی آیفون 6 با کمترین تغییر استفاده کرد و در زمانی که اکثر رقبا به گوشی‌های با صفحه‌نمایش بزرگ اما حاشیه باریک رو آورده بودند طراحی آیفون 8 قدیمی و منسوخ به نظر می‌رسید. حالا اپل از یک طراحی بدون حاشیه اما متفاوت از رقبا استفاده کرده که مزایای و معایب خودش را دارد. آیفون 10 از نظر اندازه تنها کمی از آیفون 8 بزرگ‌تر است اما صفحه‌نمایشی بسیار بزرگ‌تر را در خود جای داده است.

مقایسه آیفون 10 و گلکسی نوت 8

به‌جای این‌که مثل سامسونگ، ال‌جی و هواوی حاشیه‌های ضروری صفحه‌نمایش در بالا و پایین آن قرار بگیرد و یا مثل اسنشال فون و می میکس شیائومی حاشیه‌ها به پایین صفحه رانده شوند اپل یک حاشیه باریک با ضخامت ثابت را به شکل یکنواخت در اطراف صفحه‌نمایش قرار داده است.

به این ترتیب با این‌که از نظر نسبت صفحه‌نمایش به بدنه آیفون 10 پایین‌تر از رقبا قرار می‌گیرد اما در نگاه اول گوشی بی‌حاشیه‌تر از رقبا به نظر می‌رسد؛ البته اگر بریدگی بالای صفحه را در نظر نگیریم.

با حذف حسگر اثر انگشت تاچ آی‌دی اپل مجبور شد تا یک روش جایگزین ایمن برای آن پیدا کند و برای ایمن‌سازی تشخیص چهره نیز مجبور به استفاده از سنسورهای فروسرخ و تشخیص عمق در کنار دوربین سلفی شد. به همین دلیل این بریدگی حالا بلندگوی مکالمات، دوربین سلفی و سنسورهای را در خود جای داده و اپل ترجیح داده سمت چپ و راست آن‌ها را به ادامه صفحه‌نمایش اختصاص دهد.

صفحه نمایش آیفون 10

شکی نیست که آیفون 10 از جلو یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های هوشمند است. حتی قاب استیل بدنه که به نظر جنسی شبیه به قاب فلزی آیفون 3GS یا آی‌پادها دارد با انعکاس نور جذابیت خاصی به آیفون 10 داده است. این قاب البته پس از مدتی درست مثل همان محصولات از خش‌های ریز پر می‌شود؛ هرچند که این خش‌ها در نسخه خاکستری کمتر قابل مشاهده است.

دکمه های آیفون 10

پشت گوشی درست مثل آیفون 8 شیشه‌ای طراحی شده تا نه‌تنها نسبت به نسل پیشین متفاوت باشد بلکه امکان شارژ بی‌سیم را نیز فراهم کند. اما خریداران آیفون 10 برای این‌که به همه بفهمانند جدیدترین آیفون اپل را با قیمت گزافی خریداری کرده‌اند انتظار تغییرات بیشتری نسبت به آیفون 8 را دارند.

شاید به همین دلیل اپل دوربین دوگانه را این‌بار عمودی طراحی کرده است. این ماژول دوربین برآمدگی بیشتری هم دارد و شاید بزرگترین نقطه ضعف طراحی گوشی باشد. این در حالیست که سامسونگ در گلکسی نوت 8 به کلی برآمدگی دوربین را حذف کرده و این برآمدگی در میت 10، ال‌جی V30 یا سایر رقبا نیز بسیار کمتر و قابل چشم‌پوشی است.

آیفون 10 همچنین حالا با بدنه شیشه‌ای خود 174 گرم وزن دارد که نسبت به گلکسی اس 8 با وزن 155 گرم و ال‌جی وی 30 با وزن 158 گرم و صفحه‌نمایش هم‌اندازه و یا بزرگ‌تر بسیار سنگین‌تر است. این وزن بیشتر البته باعث شده تا حس کنید با یک محصول گران‌قیمت مواجهید (که البته هستید) اما همچنین این احساس خطر را ایجاد می‌کند که در صورت افتادن گوشی خسارت قابل توجهی به آن وارد خواهد آمد.

با حذف دکمه هوم حالا دکمه پاور وظیفه احضار سیری را برعهده دارد و به همین دلیل اندازه‌ای دوبرابر بزرگتر دارد. دکمه‌های تنظیم صدا و بی‌صدا کردن اما کماکان بدون تغییر در سر جای خود هستند.

فیس آی‌دی

بنا به برخی شایعات اپل وقتی نتوانست حسگر اثر انگشت را به زیر صفحه‌نمایش منتقل کند تصمیم گرفت یک جایگزین برای تاچ آی‌دی پیدا کند. ظاهراً اپل اعتقادی به قرار دادن این حسگر زیر دکمه پاور یا پشت گوشی نداشته و به همین دلیل تصمیم به استفاده از یک فناوری تشخیص چهره گرفته است.

تشخیص چهره چیز جدیدی نیست و از نسخه‌های چهارم اندروید به کمک دوربین سلفی به گوشی‌های هوشمند آمده بود اما اپل برای این‌که مطمئن شود فیس آی‌دی برخلاف تشخیص چهره در گوشی‌های سامسونگ فریب تصاویر یا ویدئوها را نمی‌خورد سنسورهای فروسرخ و گیرنده‌هایی در کنار دوربین سلفی قرار داده که هزاران نقطه را به سمت چهره شما تابانده و سپس انعکاس آن را دریافت می‌کنند تا بتوان یک مدل سه‌بعدی از چهره شما ساخت.

این نقاط البته توسط چشم انسان قابل رویت نیستند اما با این روش عمق نیز تشخیص داده شده و به این ترتیب کسی نمی‌تواند با تصویر شما گوشی را فریب دهد.

تشخیص چهره آیفون 10 Face ID

ثبت چهره در فیس آی‌دی کار ساده‌ای است و کافیست فقط دو بار سرتان را 360 درجه بچرخانید. خوشبختانه سرعت عمل و دقت تشخیص چهره نیز بسیار خوب است و تقریباً در 95 درصد موارد گوشی به سرعت آنلاک خواهد شد. کافیست گوشی را بالا بیاورید تا آیفون 10 به صورت خودکار صفحه را روشن کرده و چهره شما را اسکن کند، سپس آیکن قفل بالای صفحه باز شده و می‌توانید با سوایپ به بالا گوشی را آنلاک کنید.

جالب اینجاست که حتی وقتی گوشی مقابل چهره شما قرار گرفته اگر چشمانتان بسته باشد و یا به صفحه گوشی نگاه نکنید گوشی آنلاک نخواهد شد؛ اما به محض اینکه توجه خود را به سمت آیفون 10 معطوف کنید محتوای نوتیفیکیشن‌ها نمایش داده شده و گوشی آماده آنلاک خواهد بود.

با وجود سرعت بالای فیس آی‌دی حذف تاچ آی‌دی کماکان می‌تواند آزار دهنده باشد. فیس آی‌دی در فاصله‌های بسیار نزدیک یا دور از صورت شما کار نمی‌کند و اگر نور فروسرخ فراوانی از پشت سرتان به گوشی بتابد ممکن است نتواند اسکن را به خوبی انجام دهد. علاوه بر این یک حسگر اثر انگشت سریع همیشه ساده‌تر و سریع‌تر از فناوری تشخیص چهره خواهد بود.


صفحه‌نمایش

بزرگ‌ترین جذابیت آیفون 10 بی‌شک صفحه‌نمایش 5.8 اینچی آن است. نه‌تنها به این خاطر که این صفحه‌نمایش حالا بیش از 81 درصد سطح را پوشانده بلکه به خاطر این‌که حالا برای اولین بار در آیفون با صفحه‌نمایش AMOLED مواجهیم. این صفحه‌نمایش را سامسونگ تولید کرده اما وظیفه کالیبره کردن رنگ‌ها را خود اپل برعهده داشته است.

صفحه‌نمایش آیفون 10 حالا برخلاف همیشه نسبت تصویر 19.5:9 داشته و به این ترتیب بسیار کشیده‌تر از آیفون 8 و حتی کشیده‌تر از گلکسی اس 8 خواهد بود. به همین دلیل از نظر ابعاد روی کاغذ آیفون 10 صفحه‌نمایش بزرگ‌تری نسبت به آیفون 8 پلاس دارد اما سطح مفید قابل استفاده خصوصاً با توجه به نحوه استفاده iOS جایی بین آیفون 8 و 8 پلاس قرار می‌گیرد.

این صفحه‌نمایش همچنین از استاندارد HDR10 و دالبی ویژن برای نمایش گستره وسیع‌تری از رنگ‌ها پشتیبانی می‌کند و حالا آیفون 10 را به صفحه‌نمایشی ایده‌آل برای تماشای فیلم‌های سینمایی تبدیل کرده است؛ البته اگر بریدگی صفحه را در نظر نگیرید!

اگر محتوای ویدئویی مدنظر شما مثل اکثر سریال‌ها و یا فیلم‌های سینمایی ایرانی از نسبت 16:9 استفاده کند در واقع یک فضای مفید 4.96 اینچی را در اختیار خواهید داشت که نسبت به 5.5 اینچ آیفون 8 پلاس بسیار کوچک‌تر است اما اگر به فیلم‌های سینمایی هالیوودی با استاندارد 21:9 علاقه دارید فضای مفید بیشتری نسبت به آیفون 8 پلاس در اختیار خواهید داشت.

اما اگر نمی‌خواهید این بریدگی بخشی از محتوای فیلم را بپوشاند باید تصویر را کوچک‌تر کنید که بسته به نوع محتوا با نوارهای مشکی در دو طرف یا چهار طرف تصویر مواجه خواهید شد.

در سایر استفاده‌های روزانه اما این بریدگی به چشم نمی‌آید. اپل ساعت را در یک طرف و اطلاعات باتری و آنتن را در طرف دیگر درج می‌کند و باقی فضا را در اختیار اپ‌ها قرار می‌دهد. به این ترتیب پس از مدتی به آن عادت خواهید کرد. البته هنوز برخی اپ‌های محبوب مثل گوگل مپس یا اسپاتیفای برای بهره بردن از این نسبت تصویر جدید آپدیت نشده‌اند اما حدس می‌زنیم تا یک‌ماه دیگر این مشکل برای اکثر اپ‌های پرکاربرد حل شده باشد.

اما کیفیت تصویر در این صفحه‌نمایش چگونه است؟ همان‌طور که از پنل OLED انتظار دارید رنگ‌ها جذاب و شاداب بوده، کنتراست فوق‌العاده است و عمق رنگ مشکی بسیار بالاست. این پنل همچنین به روشنایی نزدیک به 680 نیت دست پیدا می‌کند که حتی از گلکسی نوت 8 نیز بیشتر است. خوانایی تصویر زیر نور خورشید هم فوق‌العاده بوده و بهتر از هر گوشی هوشمندی‌ست که تاکنون آزمایش کرده‌ایم.

اپل برخلاف سامسونگ و بیشتر تولیدکنندگان اما به رنگ‌های واقعی‌تر گرایش دارد و با این‌که پنل OLED آیفون 10 رنگ‌ها را جذاب نشان می‌دهد اما چیزی در آن غیرواقعی نمایش داده نمی‌شود.

اما صفحه‌نمایش آیفون 10 چه چیزی کم دارد؟ دوست داشتیم اپل همان صفحه‌نمایش ProMotion آی‌پد پرو 2017 را به آیفون 10 نیز می‌آورد که در آن با نرخ بازسازی تصویر 120 هرتز همه‌چیز روان‌تر و سریع‌تر به نظر می‌رسد.


سخت‌افزار و عملکرد

بنچمارک آیفون 10

آیفون 10 از تراشه جدید اپل A11 Bionic استفاده می‌کند. اپل همیشه در ساخت تراشه‌ها به تعداد هسته و حتی عملکرد در بنچمارک‌ها بی‌اهمیت بوده است و سعی کرده با بهینه‌سازی نرم‌افزار سریع‌ترین تجربه را برای کاربر فراهم کند.

با این حال A11 Bionic امسال یک سروگردن از رقبای اندرویدی مثل اسنپ‌دراگون 835 یا اکسینوس 8895 فراتر است و می‌توان آن را بهترین چیپست موبایلی دانست. A11 همچنین اولین چیپست اپلی است که از پردازنده گرافیکی طراحی شده توسط خود اپل بهره می‌گیرد.

برای اندازه‌گیری قدرت پردازشی و گرافیکی آیفون 10 از بنچمارک‌های مختلف کمک گرفته و آن را با پرچم‌داران اندرویدی مقایسه کردیم:

همان‌طور که مشاهده می‌کنید آیفون 10 در بخش پردازشی (بنچمارک گیک‌بنچ) چه در بخش تک‌هسته‌ای و چه چند هسته‌ای با اختلاف از رقبایش پیش است.

در آزمون ترکیبی AnTuTu باز هم وضعیت به همین روال است و آیفون 10 امسال سرانجام صدر این جدول را نیز تصاحب کرده است.

در آزمون‌های گرافیکی 3DMark و GFXBench باز هم آیفون 10 عملکرد بهتری نسبت به رقبایش گلکسی نوت 8، میت 10 پرو و ال‌جی وی 30 دارد.

به این ترتیب روی کاغذ آیفون 10 عملکرد بهتری نسبت به رقبای اندرویدی خود دارد و در عمل نیز همین‌طور است. آیفون 10 بی‌وقفه اپلیکیشن‌ها را اجرا و بین آن‌ها سوییچ می‌کند و مالتی‌تسکینگ هم در حد معقول برای این گوشی هیچ دردسری ایجاد نخواهد کرد.

اما این قدرت بالاتر آیا در استفاده روزانه مشهود است و آیا هیچ اپلیکیشنی قادر به بهره گرفتن از آن خواهد بود؟ به گفته اپل واقعیت افزوده و اپلیکیشن‌های با این فناوری در آینده نزدیک نقش مهمی در زندگی ما ایفا خواهند کرد و با توجه به سنگین بودن پردازش‌های مورد نیاز آن‌ها A11 Bionic یک برتری قاطع نسبت به رقباست.

واقعیت افزوده در آیفون 10

اما در مقایسه با آیفون 8 هم به نظر می‌رسد آیفون X کمی سریع‌تر عمل می‌کند! دلیل این تصور به نرخ نمونه‌برداری لمس صفحه باز می‌گردد. در حالی که تمام گوشی‌های هوشمند از همان نرخ تازه‌سازی تصویر یعنی 60 بار در ثانیه برای نمونه‌برداری لمس کاربر استفاده می‌کنند اپل در آیفون X این نرخ را دوبرابر کرده و به 120 هرتز رسانده است.

به این ترتیب خصوصاً از آن‌جا که جسچرها نقش اصلی را در تعامل با آیفون 10 بازی می‌کنند به نظر می‌رسد این گوشی بسیار روان است. البته با این حال نمی‌توان روان بودن رابط کاربری را با دستگاه‌های با صفحه‌نمایش 120 هرتزی مثل آی‌پد پرو 2017 یا ریزر فون مقایسه کرد.

آیفون 10 همچنین در خنک نگه‌داشتن پردازنده خوب عمل می‌کند و با وجود گرم شدن بدنه این گرما باعث آزار کاربر و یا کاهش فرکانس پردازنده نخواهد شد.


نرم‌افزار و رابط کاربری

آیفون 10 از iOS 11.1.2 (در زمان نگارش مطلب) استفاده می‌کند. این همان سیستم‌عاملی‌ست که بر روی آیفون 8 یا بسیاری دیگر از آیفون‌های اپل دیده‌ایم و می‌توان گفت به‌جز یکی دو قابلیت جدید چیزی تغییر نکرده است.

بسته به نوع استفاده‌تان ممکن است عاشق iOS شوید و یا از آن متنفر باشید. اگر پیش از این کاربر آیفون بوده‌اید امکانات جدید iOS 11 مثل کنترل سنتر جدید، نوتیفیکیشن سنتر، ویجت‌ها، قابلیت جدید اسکرین‌شات و کیبورد یک‌دستی برایتان بسیار جذاب خواهد بود اما اگر یک اندرویدی هستید ممکن است برخی محدودیت‌های عجیب iOS شما را کلافه کند!

اپل مانند همیشه برخی از ویژگی‌ها و امکانات iOS را بهبود داده و برخی محدودیت‌ها را بدون تغییر باقی گذاشته است. به‌طور مثال هنوز پس از گذشت ده سال نمی‌توانید آیکن‌های صفحه اصلی را در جای دلخواه قرار دهید و یا پشتیبانی از تم در iOS وجود ندارد.

همچنین اپلیکیشن‌ها دسترسی محدودی به محتوای سایر اپ‌ها دارند و به این ترتیب مثلاً آهنگ‌هایی را که با تلگرام دانلود کرده‌اید در اپلیکیشن Music پیدا نخواهید کرد. محتوایی مثل موزیک و ویدئو را کماکان باید از آی‌تونز رایانه به آیفون خود منتقل کنید و امکان دانلود ساده فایل در مرورگر نیز وجود ندارد!

کنترل سنتر در iOS 11 به کلی بازطراحی شده و حالا تنظیمات بسیار بیشتری در اختیارتان قرار دارد. همچنین با لمس سه‌بعدی می‌توانید وارد جزئیات بیشتر هر مورد شوید و بهتر از همه در تنظیمات امکان تغییر و افزودن و حذف گزینه به کنترل سنتر وجود دارد.

سیری آیفون 10 اپل

سیری هم حالا هوشمندتر شده، صدای طبیعی‌تری داشته و می‌توانید صدای مرد را نیز برای آن انتخاب کنید. از این پس وقتی یک اسکرین شات بگیرید تصویر کوچکی از آن در پایین صفحه قرار می‌گیرد که می‌توانید با ضربه زدن روی آن بنویسید و یا بخشی از آن را کراپ کنید. خوب است بدانید در آیفون 10 برخلاف آیفون 8 پلاس خبری از چرخش خودکار صفحه خانگی یا نمایش دوستونه در برخی اپلیکیشن‌ها نیست.

به‌طور کلی iOS 11 بسیار روان و سریع است و اگر با محدودیت‌های آن کنار بیایید تجربه‌ای روان‌تر از 99 درصد گوشی‌های اندرویدی را در اختیارتان خواهد گذاشت. با این حال iOS 11 هم هنوز مشکلات ریز و درشتی با آیفون 10 دارد و گاهی در هنگام استفاده از جسچرهای مختلف با کندی یا هنگ کردن‌هایی مواجه شدیم که احتمالاً با به‌روزرسانی‌های بعدی رفع خواهد شد:

جسچرها

حالا که خبری از دکمه هوم نیست باید به شکل دیگری با آیفون 10 تعامل کنید. اپل نه‌تنها این جسچرهای جدید را در ابتدای راه‌اندازی آیفون به شما یاد می‌دهد بلکه در محتویات جعبه نیز می‌توانید یک دفترچه کوچک در همین زمینه پیدا کنید. حالا با سوایپ از پایین صفحه به بالا به جای کنترل سنتر عملکرد دکمه هوم شبیه‌سازی می‌شود. با کشیدن انگشت به بالا و نگه‌داشتن وارد منوی اپ‌های اخیر شده و سوایپ از بالا و سمت راست کنترل سنتر و بالا و سمت چپ صفحه نوتیفیکیشن‌ها را باز می‌کند.

در صفحه اپ‌های اخیر حالا برای بستن یک اپ باید انگشتتان را روی آن نگه دارید تا علامت – در بالای آن ظاهر شود سپس می‌توانید اپ را سوایپ کنید.

جالب است بدانید نگه داشتن دکمه پاور سیری را فراخوانی می‌کند و برای خاموش کردن گوشی باید دکمه پاور را با یکی از دکمه‌های تنظیم صدا نگه‌دارید.

به‌طور کلی این اولین بار است که حتی اگر یک کاربر آیفون باشید باید به استفاده متفاوت از آیفون 10 عادت کرده و چیزهای جدیدی را یاد بگیرید. خوشبختانه این جسچرها آن‌قدرها هم عجیب نبوده و پس از مدتی کار با گوشی برایتان عادی خواهد شد.

انیموجی

انیموجی آیفون 10

شاید بتوان گفت مهم‌ترین قابلیت منحصربه‌فرد آیفون 10 نسبت به آیفون 8 پلاس انیموجی است! دوربین سلفی به همراه سنسورهای کنار خود می‌تواند حالت چهره شما را تشخیص داده و صورت شما را در قالب یک اموجی شبیه‌سازی کند.

به این ترتیب می‌توانید با چهره یک میمون، روباه، اسب تک شاخ و 9 شخصیت دیگر با دوستانتان حرف بزنید. انیموجی‌ها به صورت پیش‌فرض در iMessage قرار دارند اما می‌توانید یک کلیپ 10 ثانیه‌ای را در اپلیکیشن‌های دیگر مثل تلگرام یا واتس‌اپ نیز در قالب ویدئو به اشتراک بگذارید.

جالب است بدانید حتی اگر تمامی سنسورها به‌جز دوربین سلفی را بپوشانید انیموجی باز هم به خوبی کار می‌کند و به این ترتیب شاید اپل می‌توانست همین قابلیت را نه‌تنها به آیفون‌های 8 و 8 پلاس بلکه به نسل‌های قبلی نیز بیاورد.

اپل در پاسخ ادعا می‌کند سنسورهای بیشتر آیفون 10 دقت بیشتری را به همراه می‌آورد و اپل همیشه به دنبال فراهم کردن بهترین تجربه کاربری‌ست. اما شاید اپل می‌خواسته انیموجی یکی از فاکتورهای خرید اصلی آیفون 1000 دلاری این شرکت باشد که وجه تمایز مهمی نسبت به گوشی‌های ارزان‌تر آن محسوب شود.


دوربین آیفون 10

دوربین آیفون 10 اپل

آیفون 10 به دو دوربین 12 مگاپیکسلی مجهز شده که یکی از آن‌ها دارای زاویه دید معمولی و دیگری با لنز تله‌فوتو است. به این ترتیب می‌توانید تا دوبرابر بدون افت کیفیت روی تصاویر زوم کنید و یا تصاویر پرتره شبیه به دوربین‌های DSLR حرفه‌ای ثبت کنید.

تنها تفاوت دوربین این گوشی با آیفون 8 پلاس اضافه شدن لرزش‌گیر اپتیکال به دوربین تله‌فوتو و همچنین دیافراگم بازتر f/2.4 است. به این ترتیب هنگام زوم ویدئوها لرزش کمتری داشته و همچنین در شرایط با نور نسبتاً پایین نیز می‌توانید از دوربین تله‌فوتو و حالت پرتره استفاده کنید.

با وجود این‌که مشخصات فنی دوربین آیفون 10 با آیفون 7 پلاس مشابه به نظر می‌رسد اپل می‌گوید سنسور و الگوریتم‌های پردازشی را بهبود داده تا تصاویر باکیفیت‌تری ثبت شوند. اپل این‌بار از یک سنسور جدید 12 مگاپیکسلی Exmor RS سونی استفاده شده و به لطف تراشه A11 Bionic آیفون 10 می‌تواند به‌صورت زنده و آنی چهره و بدن سوژه‌ها را تشخیص بدهد.

علاوه بر این امکان فیلمبرداری با وضوح 4K و نرخ 60fps یا فیلمبرداری آهسته 1080p@240fps نیز اضافه شده که در میان رقبا بی‌مانند است. اپل همچنین می‌گوید از پیکسل‌های “عمیق‌تری” استفاده کرده تا نشت نور به پیکسل‌های مجاور کم شده و کیفیت کلی بهبود یابد.

فلش چهارگانه کماکان در آیفون 10 وجود دارد با این تفاوت که حالا با قابلیت Slow Sync دریچه شاتر مدت بیشتری باز خواهد ماند تا نور پس‌زمینه نیز به سنسور برسد. دوربین جدید همچنین از فرمت تصویر HEIF و ویدئوهای HEVC (H.265) نیز پشتیبانی می‌کند که باعث کاهش حجم فایل بدون کاهش کیفیت می‌شود.

رابط کاربری دوربین

رابط کاربری دوربین در آیفون 10 نیز مانند انتظار ساده و سریع است. این دوربین برای افرادی که حال و حوصله سروکله زدن با تنظیمات دستی را ندارند ایده‌آل است و نمونه کامل یک دوربین “ببین و بگیر” است. با این حال خبری از تنظیمات دستی یا حالت حرفه‌ای در آن نیست و همچنین برای اعمال تنظیمات ساده‌ای مثل تنظیم رزولوشن تصویر باید به تنظیمات گوشی مراجعه کنید.

کیفیت تصاویر دوربین

با وجود حفظ وضوح 12 مگاپیکسلی و لنز f/1.8 آیفون 10 نسبت به نسل قبلی در هر شرایط نوری تصاویر بهتری را ثبت می‌کند. جزئیات ثبت شده در تصاویر بیشتر هستند و شاید بزرگ‌ترین تفاوت مشهور حرکت اپل به سوی رنگ‌های شاداب‌تر و جذاب‌تر برای کاربر باشد؛ در عین حالی که رنگ‌ها کماکان به واقعیت هم نزدیک هستند.

دامنه دینامیکی تصاویر دوربین آیفون 10 عالی هستند و جزئیات در سایه‌ها و هایلایت‌ها به خوبی حفظ می‌شوند. در واقع اپل آن‌قدر به الگوریتم HDR خودکار دوربین آیفون اعتماد دارد که تنظیمات HDR را از رابط کاربری دوربین حذف کرده است. برای بازگرداندن این گزینه باید در تنظیمات و بخش دوربین Auto HDR را خاموش کنید. با این حال تشخیص خودکار HDR اپل به خوبی عمل می‌کند.

یکی از کاربردهای اصلی دوربین تله‌فوتو زوم روی سوژه‌ها تا 2 برابر بدون کاهش کیفیت است. در واقع دوربین تله‌فوتو آیفون 10 از نظر جزئیات و دامنه دینامیکی کمی نسبت به دوربین اصلی ضعیف‌تر عمل می‌کند اما اگر از افرادی هستید که هنگام عکاسی یا فیلمبرداری دائماً روی سوژه‌ها زوم می‌کنید آیفون 10 نتیجه تصاویر ثبت شده شما را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

عملکرد دوربین آیفون 10 و عکاسی با آن در نور کم نیز نسبت به نسل گذشته بهبود چشمگیری داشته است. آیفون 10 در نور کم دریچه شاتر را تا یک‌چهارم ثانیه نیز به لطف لرزش‌گیر اپتیکال باز می‌گذارد که نتیجه آن تصاویری عالی در نور کم است. اپل همچنین اعتقادی به روشن کردن بیش از حد تصاویر ندارد و رنگ‌ها و روشنایی تا حد قابل قبولی به واقعیت نزدیک هستند.

گفتنی است با وجود این‌که دیافراگم دوربین تله‌فوتو از f/2.8  در آیفون 8 پلاس به f/2.4 بهبود یافته اما اپل کماکان در نور کم از این دوربین استفاده نکرده و تنها تصاویر دوربین اصلی را در زوم کردن کراپ می‌کند؛ درست مثل هر گوشی با دوربین تکی.

نکته دیگر این‌که به نظر می‌رسد فلش دوربین در آیفون 10 ضعیف‌تر از مدل استفاده شده در آیفون 8 است؛ پس اگر قصد استفاده از آن را دارید شاید بهتر باشد به سوژه نزدیک‌تر شوید.

دوربین سلفی

دوربین سلفی آیفون 10

دوربین سلفی آیفون 10 نسبت به نسل پیش تفاوتی نداشته و با همان سنسور 7 مگاپیکسلی مواجه هستیم که می‌تواند از صفحه‌نمایش به عنوان فلش استفاده کند. نکته قابل توجه در مورد دوربین سلفی آیفون 10 این است که زاویه دید در این دوربین محدودتر از اکثر رقباست و برای گرفتن سلفی‌های گروهی معمولاً به مونوپاد احتیاج پیدا خواهید کرد.

همچنین اپل ترجیح می‌دهد نویز را در تصاویر نور کم تا حد امکان دست نخورده باقی بگذارد تا جزئیات حفظ شود. به این ترتیب مشکل آب‌رنگی شدن تصاویر و از بین رفتن جزئیات خصوصاً در تصاویر سلفی گروهی در نور کم برخلاف گلکسی اس 8 وجود ندارد.

با این حال دامنه دینامیکی تصویر نسبتاً پایین است و جزئیات در هایلایت‌های پس‌زمینه حذف خواهند شد اما سوژه اصلی معمولاً با جزئیات و دقت خوبی ثبت می‌شود.

اما قابلیت جدید در این زمینه و دومین قابلیت انحصاری اپل برای آیفون 10 عکاسی پرتره با دوربین جلو است. از آن‌جا که در کنار دوربین سلفی سنسورهای دیگری هم وجود دارد گوشی می‌تواند چهره شما را از پس‌زمینه تشخیص داده و پس‌زمینه را تار کند.

با این حال این قابلیت اصلاً به خوبی پرتره در دوربین اصلی عمل نمی‌کند و همواره بخش‌هایی از مو و لبه‌های صورت و لباس شما تار خواهد شد. جالب است بدانید گوگل پیکسل 2 در این زمینه آن هم تنها به کمک یک دوربین و یادگیری ماشینی بسیار بهتر عمل می‌کند.

تصاویر پرتره

شاید جذاب‌ترین قابلیت دوربین آیفون 10 ثبت تصاویر پرتره باشد. نرم‌افزار دوربین با توجه به اطلاعات دریافتی از دو سنسور می‌تواند فاصله بین سوژه‌ها را تشخیص دهد و به این ترتیب پرتره سوژه واضح و پس‌زمینه تار خواهد شد. این افکت که اصطلاحاً Bokeh نام دارد به‌صورت عادی در دوربین‌های حرفه‌ای دیده می‌شود.

در واقع اما همه‌چیز آن‌قدرها هم دقیق نیست. آیفون معمولاً در لبه سوژه‌ها و خصوصاً موی افراد در تشخیص سوژه دچار مشکل شده و گاهی بخشی از موهایتان را نیز تار می‌کند. علاوه بر این به دلیل از کار افتادن دوربین تله‌فوتو در نور کم امکان عکاسی پرتره وجود ندارد.

با این‌حال اگر نور مناسب باشد و سوژه شما نیز از پس‌زمینه‌ای نه‌چندان شلوغ فاصله معقولی داشته باشد نتیجه بسیار دلچسب خواهد بود و گاهی ممکن است آن را با تصاویر دوربین‌های حرفه‌ای اشتباه بگیرید.

شاید بپرسید این قابلیت که در آیفون 7 پلاس هم گنجانده شده بود پس گوشی جدید چه قابلیت جدیدی دارد؟ اپل ویژگی جدید نورپردازی پرتره را به صورت آزمایشی به آیفون 10 اضافه کرده است. به این ترتیب می‌توانید نورپردازی روی چهره را شبیه‌سازی کنید تا عکستان شبیه به تصاویر استودیویی شود. حالت‌های نورپردازی نور طبیعی، استودیو، کانتور، استیج و استیج مونو از حالت‌های مختلف نورپردازی پرتره آیفون هستند.


فیلم‌برداری در آیفون 10

می‌توان با اطمینان گفت آیفون 10 (در کنار آیفون 8 پلاس) بهترین دوربین را برای فیلمبرداری خودکار در میان گوشی‌های هوشمند دارد. در حال حاضر تنها آیفون‌های جدید قادر به فیلمبرداری 4K با نرخ 60fps یا 1080p با نرخ 240fps هستند که کیفیت آن‌ها نیز خیره‌کننده است.

جزئیات، کنتراست، دامنه دینامیکی و رنگ‌ها چه در ویدئوهای 1080p و چه 4K عالیست و لرزش‌گیری در ویدئوها نیز از بهترین‌هاست. با این‌حال اگر دستگاه‌های شما مثل رایانه‌تان می‌توانند محتوای 4K@60fps را پخش کنند پیشنهاد می‌کنیم ویدئوهایتان را با این وضوح ثبت کنید.

شاید تنها مشکل فیلمبرداری آیفون 10 را بتوان ضبط صدای آن دانست. اپل کماکان از یک میکروفون برای ضبط صدا استفاده می‌کند و به همین دلیل صدا یک کاناله و به صورت mono ضبط می‌شوند. در نتیجه در غیاب صدای استریو تشخیص جهت صدا ممکن نیست و بهتر بود با توجه به عملکرد عالی تصویری، اپل تمرکز بیشتری را روی صدا معطوف کرده بود.

فیلم‌برداری اسلوموشن

فیلمبرداری آهسته آیفون نیز کماکان در میان رقبا بی‌نظیر است. شاید سونی در پرچم‌دارانش امکان فیلمبرداری با نرخ خارق‌العاده 960fps را فراهم کرده باشد اما این حالت تنها می‌تواند 0.18 ثانیه از ویدئو را آهسته کند و استفاده از آن نیز دشوار است.

در عوض آیفون 10 می‌تواند با وضوح 1080p و نرخ فریم 240fps فیلم آهسته بگیرد که نه‌تنها از نظر جزئیات بلکه روانی بی‌نظیر بوده و محدودیت‌های اکسپریا را نیز ندارد. عملکرد آیفون 10 در این زمینه با اختلاف از رقبای اندرویدی بهتر است.

ویدئوهای 4K@60fps به دوربین اصلی محدود نشده و می‌توانید با دوربین تله‌فوتو نیز فیلم‌های فوق‌العاده‌ای ثبت کنید. البته همان‌طور که گفتیم استفاده از دوربین دوم ملزم به وجود نور کافی محیط خواهد بود.


صدا در آیفون 10

صدا در آیفون 10

همان‌طور که انتظار داشتیم در آیفون 10 نیز خبری از جک هدفون نیست. با این وجود درون جعبه یک تبدیل یا دانگل تبدیل به جک 3.5 میلی‌متری به همراه ایرپاد لایتنینگ درون جعبه قرار داده شده است.

با این‌حال همراه داشتن یک دانگل و نگهداری از آن دشوار است و شاید برای کاربران با هدفون‌های بلوتوث یا راضی به ایرپاد اپل حذف جک هدفون مشکلی نداشته باشد اما اگر یک هدفون باکیفیت خریداری کرده باشید استفاده از آن با آیفون خسته‌کننده خواهد بود.

گفتنی است با حذف جک هدفون، مبدل صوتی دیجیتال به آنالوگ (DAC) نیز درون دانگل قرار گرفته و کیفیت و بلندی صدا نسبت به آیفون 6اس کاهش یافته است. به اعتقاد ما ایرپاد اپل از نظر کیفیت و خصوصاً فرکانس‌های پایینی صدا در حد و اندازه‌های ایرفون‌های AKG گلکسی اس 8، B&O در ال‌جی وی 30 یا USonic در HTC U11 نیست و اگر به موسیقی اهمیت می‌دهید بهتر است به فکر خرید یک ایرفون یا هدفون بهتر باشید.

حال اگر یک هدفون Hi-Res و با امپدانس بالا دارید تنها چاره‌تان استفاده از آمپلی‌فایر‌های اکسترنال مجزاست که بسته به انتظارتان از مدل‌های نسبتاً ارزان مثل Dragonfly تا مدل‌های حرفه‌ای مثل Chord Mojo را شامل می‌شود.

نکته مثبت بخش صوتی آیفون 10  اما بلندگوهای استریو آن است. اپل از بلندگوی مکالمات به عنوان بلندگوی دوم استفاده کرده و می‌گوید این‌بار نسبت به آیفون 7 بلندی و کیفیت صدا نیز بهتر شده است. بی‌شک بلندگوهای آیفون 10 از بهترین‌ها هستند و عملکرد آن‌ها از گوشی‌هایی مثل گلکسی اس 8، ال‌جی وی 30 یا اکسپریا XZ پریمیوم بهتر ارزیابی می‌شود.


باتری و دوام شارژ آیفون 10

بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری همیشه کلید موفقیت محصولات اپل بوده و در زمینه دوام شارژ نیز اپل به کمک هوش مصنوعی سعی در بهبود آن داشته است. به همین دلیل است که نمی‌توان از روی باتری 2716 میلی‌آمپرساعتی آیفون 10 در مورد دوام شارژ آن قضاوت کرد.

به طور کلی به لطف استفاده از صفحه‌نمایش OLED، بهینه‌سازی‌های iOS و همچنین مصرف پایین تراشه A11 Bionic آیفون 10 دوام شارژ خوبی داشته و می‌توان گفت از این نظر میان آیفون 8 و آیفون 8 پلاس قرار خواهد گرفت. به این ترتیب با استفاده متوسط و حتی سنگین می‌توانید یک روز کامل روی دوام شارژ آن حساب کنید اما شارژ کردن شبانه را نباید فراموش کنید.

خصوصاً این‌که با وجود پشتیبانی آیفون 10 از شارژ سریع درون جعبه تنها یک شارژر معمولی یک آمپره قرار دارد که در 30 دقیقه تنها 20 درصد باتری را شارژ خواهد کرد. این درحالیست که اگر از یک شارژر مک‌بوک یا پیکسل با توان بالاتر  در اختیار داشته باشید می‌توانید در همین زمان باتری را تا 45 درصد شارژ کنید. به اعتقاد ما نبود شارژر سریع درون جعبه آن هم در سال 2017 غیرقابل قبول است.

آیفون 10 همچنین از استاندارد شارژ بی‌سیم Qi (بخوانید: چی) پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب می‌توانید تقریباً آن را روی هر پد شارژر بی‌سیمی قرار دهید. شارژ بی‌سیم نسبتاً سریع‌تر نیز قرار است در iOS 11.2 از راه برسد. حالا که آیفون‌ها این ویژگی را اضافه کرده‌اند انتظار داریم شارژرهای بی‌سیم هر چه بیشتر فراگیر شوند.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

بی‌شک آیفون 10 همان آیفونی است که کاربران اپل منتظرش بودند. در دهمین سالگرد رونمایی از اولین آیفون اپل یک تغییر اساسی در آیفون ایجاد کرده و به نظر می‌رسد این تغییر جوابگو بوده و علاقمندان برای خرید آیفون جدید مقابل اپل استورها صف کشیدند.

با این حال آیفون 10 چیز انقلابی برای کاربران اندرویدی به همراه ندارد. اولین آیفون نحوه تعامل با گوشی هوشمند و تعریف از رابط کاربری را به کلی تغییر داد؛ آیفون 4 طراحی شیشه و فلز را مرسوم کرد و آیفون 5اس حسگر اثر انگشت را محبوب کرد. اما آیفون 10 به جز در میان آیفون‌ها یک محصول انقلابی محسوب نمی‌شود. صفحه‌نمایش بدون حاشیه، شارژ بی‌سیم و قابلیت تشخیص چهره همگی در گوشی‌های اندرویدی رقیب وجود دارد و به این ترتیب چیز خاصی برای ترغیب به خرید آیفون 10 وجود ندارد.

کیبورد آیفون 10

با این حال کاربران iOS معمولاً سخت از این سیستم‌عامل دل می‌کنند و شاید آیفون 10 همان چیزی باشد که منتظرش بودند. از سوی دیگر شاید مهم‌ترین نقطه ضعیف آیفون‌های پیشین نسبت به رقبای اندرویدی طراحی سخت‌افزاری آن‌ها بود که حالا رفع شده تا اندرویدی‌های نیز پس از مدت‌ها یک نگاه جدی به پرچم‌دار اپل داشته باشند.

پیش از این گفته می‌شد برخی خریداران آیفون تنها برای پرستیژ و کلاس این گوشی را خریداری می‌کنند. این مسأله در چندسال اخیر کمرنگ‌تر شده بود اما حالا قیمت 1000 تا 1200 دلاری آیفون 10 شاید از یک نظر بیش از حد و دیوانه‌وار به نظر برسد اما دوباره مسأله پرستیژ متفاوت را مطرح خواهد کرد تا افرادی که می‌خواهند متفاوت باشند و قیمت بالا هم برایشان مشکلی ایجاد نمی‌کند آیفون 10 بخرند و بلافاصله هم برای دوستانشان انیموجی ارسال کنند!

به‌هر حال از بحث ارزش خرید که بگذریم آیفون 10 یک گوشی فوق‌العاده است؛ صفحه‌نمایش کم‌نظیر، عملکرد عالی دوربین، پردازنده فوق‌العاده سریع، دوام شارژ خوب و طراحی متفاوت. پس اگر یک اپلی هستید و توان خرید آیفون 10 را دارید احتمالاً منتظر توصیه ما نیستید و همین حالا برنامه خرید آیفون 10 را در سر دارید.

آیفون 10 اپل از سوی شرکت مدیاپردازش فروشنده رسمی محصولات اپل در اختیار فارنت قرار داده شده است.
86%
عالی

آیفون 10 با طراحی جدید، صفحه‌نمایش خیره‌کننده، دوربین عالی، پردازنده قدرتمند و دوام شارژ خوب بی‌شک بهترین محصول اپل است. اگر قیمت شش میلیون تومانی این گوشی هوشمند نبود می‌توانستیم به راحتی خرید آن را توصیه کنیم. با این‌که احتمالاً هیچ خریداری از خرید آیفون 10 پشیمان نخواهد شد اکثر قابلیت‌های این گوشی را می‌توانید در گوشی ارزان‌تر آیفون 8 پلاس پیدا کنید.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • صدا
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. علی احمدی می‌گوید

    باسلام تشکر از این بررسی عالی کامل
    لطفا لینک اون عکس بک گراند ایفوت x میخواستم توی عکسهای بالاهست که سخت افزار گوشی اپل نشون میده

    1. علی ارغوان می‌گوید

      از اینجا میتونید دریافت کنید:
      https://ifixit.org/blog/9419/iphone-x-wallpapers-internals/

  2. محمد می‌گوید

    گوشی فوق العاده ای هست
    نقطه ضعفش به نظر من دوربین برامده و بدنه شیشه ای هست که لک میفته
    بدنه فلزی یه چیز دیگه بود

  3. سهیل می‌گوید

    بررسی خوب و جامعی بود خیلی از سوالام رو جواب داد. اما دو سوال دیگه هم دارم:
    انیموجی فقط توی آی مسیج هست؟ و آیا تست کردید و حقیقت داره که فقط دوربین سلفی میخواد؟ به نظرتون به آیفون ۷ پلاس میاد؟
    اسم اون بازی واقعیت افزوده چیه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      فقط توی آی مسیج هست اما میتونین حداکثر کلیپ 10 ثانیه ای ازش share کنید به شکل ویدئو. بله ظاهرا کار می کنه اما بعیده به هیچ آیفون دیگه ای بیاد.
      برای بازی AR Golf رو سرچ کنید پیدا میشه اسم دقیقش خاطرم نیست

  4. azad می‌گوید

    خیلی هم عالی
    تشکر