10 سال با اندروید و 10 تغییری که در دنیا ایجاد کرد

چهاردهم آبان ماه سال ۱۳۸۶ سیستم‌عامل موبایل اندروید متولد شد، اندروید در طول عمر ۱۰ ساله خود تغییرات زیادی را در دنیا ایجاد کرده است که در ادامه به ۱۰ تغییر مهم ایجاد شده توسط سیستم‌عامل اندروید اشاره خواهیم کرد.

0

اندروید بی‌سروصدا جای خود را در گوشی‌های هوشمند باز کرد و به جایی رسیده است که احتمال زیادی دارد اکنون در حال خواندن این مطلب در یک گوشی اندرویدی باشید. ۱۰ سال پیش اندی رابین در جملاتی نوشت فکر می‌کنیم چیزی که در حال معرفی آن هستیم جاه‌طلبانه‌تر از آن است که به عنوان یک گوشی تلفن به حساب بیاید و با یک محصول بسیار مهم و تاثیرگذار با نام اندروید طرف هستیم.

اریک اشمیت نیز در آن زمان اشاره کرد گوگل امیدوار است هزاران گوشی مختلف از سیستم‌عامل اندروید بهره بگیرند. بدون شک اریک اشمیت به خود افتخار خواهد کرد که رویای هزار کاربر اندروید این روزها به میلیارد‌ها کاربر تبدیل شده است. به عبارت دقیق‌تر باید گفت بنا به ادعای گوگل در حال حاضر اندروید دو میلیارد کاربر فعال دارد.

به این ترتیب خالی از لطف نیست اگر نگاهی داشته باشیم به سفری که اندروید در این ۱۰ سال انجام داده است و دستاوردهای مهم این سیستم‌عامل تاثیرگذار را بررسی کنیم.

۱. اول آبان ماه سال ۱۳۸۷: اولین گوشی هوشمند اندرویدی

تقریبا پس معرفی اندروید، چیزی حدود یک سال زمان برد تا شاهد اولین گوشی هوشمند اندرویدی باشیم. این گوشی هوشمند با نام HTC Dream و با نام مستعار T-Mobile G1 توانست نام اولین گوشی اندرویدی تاریخ را از آن خود کند.

گوشی HTC Dream توان خارج کردن آیفون را از بازار نداشت اما انصافا باید گفت چیز زیادی هم از آیفون کم نداشت. این گوشی توانست به سرعت جای خود را به فهرست یکی از ۵ موبایل برتر آن زمان باز کند.

به لحاظ ظاهر HTC Dream از بدنه زیبا و مشتری‌پسندی بهره نمی‌برد اما باز هم توانست به خوبی در مقابل رقبا قد علم کند.

۲. پانزدهم دی‌ ماه سال ۱۳۸۸: اولین گوشی نکسوس

در آن زمان گوگل و اچ‌تی‌سی با هم هم‌پیمان شدند تا اولین گوشی نکسوس را راهی بازار کنند.

این گوشی به لحاظ سخت‌افزاری نسبت به آیفون برتری داشت اما انصافا باید اعتراف کرد که کارآمدی آیفون را نداشت، اما باز هم به عنوان یک گوشی اندرویدی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

گوشی نکسوس One امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌داد، این امر به جهاتی در فروش این گوشی تاثیر داشت و به جهاتی نیز باعث عدم توفیق نکسوس One در بازار شد.

امکانات مختلفی که در نکسوس One شاهد بودیم باعث شد این گوشی علاقه‌مندان زیادی در بین افرادی که آزادی عمل زیادی را از گوشی توقع دارند پیدا کند، از طرف دیگر کاربران معمولی که حوصله زیادی برای تعامل با تنظیمات مختلف گوشی را ندارند از نکسوس One زده شدند.

۳. ۱۵ بهمن ۱۳۸۹: معرفی تبلت موتورولا Xoom

موتورولا Xoom را نمی‌توان اولین تبلت اندرویدی دانست اما این محصول، اولین تبلت اندرویدی به حساب می‌آمد که قرار بود به رقابت با آی‌پد اپل برخیزد، اما چنین اتفاقی نیافتاد.

تبلت موتورولا Xoom با اندروید نسخه 3.0 لانه‌زنبوری راهی بازار شده بود، جالب است بدانید این نسخه از اندروید به عنوان اولین نسخه‌ از اندروید به حساب می‌آید که با هدف نصب بر روی تبلت‌ها توسط گوگل توسعه داده شده بود. نبود اپلیکیشن‌های مناسب برای تبلت‌ها و قیمت بالای این تبلت باعث شد تا موفقیت زیادی نصیب تبلت موتورولا Xoom نشود.

۴. ۲۷ مهر ماه سال ۱۳۹۰: معرفی اندروید بستنی‌چوبی

اندروید نسخه 4.0 که آن‌را با نام اندروید بستنی‌چوبی نیز می‌شناسیم در مهر ماه سال ۱۳۹۰ معرفی شد اما زمان زیادی برد تا تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی این نسخه از اندروید را در گوشی‌های خود استفاده کنند.

این امر مشکلات زیادی را در آن زمان برای اندروید ایجاد کرد، از طرف دیگر اپل آپدیت‌های iOS را با برنامه زمان‌بندی مشخصی برای تمامی دستگاه‌های خود بدون هیچ مشکلی منتشر می‌کرد، اما آپدیت‌های اندروید از آنجایی که باید برای دستگاه‌های مختلف شخصی‌سازی می‌شدند نیاز به زمان بیشتری داشتند.

اگر از این مشکل بگذریم انصافا باید گفت اندروید نسخه 4.0 بستنی چوبی شاهد تغییرات زیادی در رابط کاربری، اپلیکیشن‌های ارسال پیامک، مخاطبین، دوربین و ویدئو بود. این امر باعث شد تا کاربران اندرویدی تعامل راحت‌تری با این سیستم‌عامل موبایل برقرار کنند.

۵. ۷ آبان ماه سال ۱۳۹۰: معرفی گوشی گلکسی نوت

در آن زمان ابعاد صفحه‌نمایش بیشتر گوشی‌های هوشمند حدود ۴ اینچ بود، اما سامسونگ به این مقدار اینچ صفحه‌نمایش قناعت نکرد و اولین گوشی از سری خانواده گلکسی نوت را با صفحه‌نمایش 5.3 اینچ به همراه قلم استایلوس راهی بازار کرد.

کاشف به عمل آمد که کاربران میانه خوبی با گوشی‌هایی که صفحه‌نمایش بزرگ دارند برقرار می‌کنند و جالب است بدانید در چیزی کمتر از حدود ۲ ماه سامسونگ توانست یک میلیون دستگاه گلکسی نوت به فروش برساند. حضور اندروید نسخه 4.0 بستنی چوبی نیز در گلکسی نوت باعث اضافه شدن امکانات بیشتری به این گوشی شد.

۶. ۱۶ اسفند سال ۱۳۹۰: کنار گذاشتن اندروید مارکت

در آن زمان گوگل در حرکتی که باعث تعجب خیلی‌ها شد، اندروید مارکت، گوگل موزیک و گوگل ebookstore را کنار گذاشت و اپ‌استور جدید خود با نام Google Play را معرفی کرد.

کاملاً مشخص بود که گوگل این حرکت را از اپل فرا گرفته است و سعی دارد تا Google Play به لحاظ عملکرد شباهتی همانند آی‌تیونز اپل داشته باشد. گوگل با راه‌اندازی Google Play سعی کرد فروشگاه آنلاینی راه‌اندازی کند که تمامی اپلیکشن‌ها و سرویس‌های مورد نیاز کاربران اندرویدی در یک جا جمع‌آوری شود. این اقدام نیز به تعامل راحت‌تر کاربر با اندروید منجر شد.

۷. ۲۱ شهریور ماه سال ۱۳۹۱: کاربران اندروید همچنان در حال افزایش بود

در آن زمان گوگل اعلام کرد که سیستم‌عامل اندروید پس از حدود ۴ سال حضور در بازار توانسته است ۳۰۰ میلیون کاربر فعال جذب خود کند، این میزان دائم در حال رشد بود و بنا به گزارش گوگل، چیزی حدود ۸۵۰ هزار نفر کاربر در هر روز گوشی‌های جدید خود را با سیستم‌عامل اندروید فعال می‌کردند، این آمار ۷ ماه بعد به نیم میلیارد کاربر ارتقا پیدا کرد.

البته باید به این نکته هم اعتراف کرد که تعداد زیادی از این آمار را کاربران آسیایی تشکیل می‌دادند که گوشی‌های اندرویدی ارزان‌ قیمتی خریداری کر‌ده‌ بودند. با این حساب می‌توان گفت اندروید اجازه داده بود تا کاربران با بودجه‌های مالی مختلف بتوانند گوشی هوشمند گران‌ قیمت یا ارزان قیمت خریداری کنند.

در آن زمان اندروید توانسته بود چیزی حدود ۷۵ درصد در بازار نفوذ پیدا کند که به بدون شک سهم زیادی از این آمار در اختیار گوشی‌های سامسونگ بود. گفته می‌شد که سامسونگ در آن سال‌ها چیزی حدود ۳۵ درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار داشته است.

۸. ۱۲ شهریور سال ۱۳۹۲: تعداد زیاد کاربران و مشکلات بیشتر

تعداد کاربران فعال اندرویدی در سال ۱۳۹۲ از مرز یک میلیارد نفر گذر کرد. دستگاه‌های مختلف و نسخه‌های متفاوتی از سیستم‌عامل اندروید باعث شد تا مشکلات بیشتری گریبان‌گیر اندروید شود که در بین این مشکلات به بدافزار Stagefright می‌توان اشاره کرد.

از طرف دیگر عدم توجه تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند و همچنین اپراتورهای موبایل به به‌روز نگه‌داشتن نسخه اندروید دستگاه‌هایی که عرضه کرده‌اند نیز باعث ایجاد مشکلاتی شد. گوشی‌های اندروید در معرض حمله‌های مختلفی قرار گرفتند و گوگل استفاده از گوگل پلی‌سرویس را برای جلوگیری از خرابکاری‌ در اندروید پیش‌رو گرفت.

۹. ۸ تیر ماه سال ۱۳۹۳: معرفی سرویس‌های جدید از جانب گوگل

گوگل در مراسم Google IO 2014 اندروید‌ ور را در کنار اندروید تی‌وی معرفی کرد. این ویژگی‌ها در آن زمان توانستند شور و اشتیاق زیاد کاربران را به دنبال داشته باشند اما همان‌گونه که می‌دانید این روزها کاربران به خبرهای گوگل تی‌وی یا حتی اندروید ور اشتیاق چندانی نشان نمی‌دهند. گوگل در آن زمان دانگل کوچک کروم‌کست را نیز معرفی کرد که توانست محبوبیت زیادی کسب کند.

معرفی این محصولات مشخص کرد که گوگل به اندروید به دید یک سیستم‌عامل نگاه نمی‌کند و به دنبال ایجاد یک اکو‌سیستم داخلی است که در منازل، خودروها، تجهیزات هوشمند پوشیدنی و حتی تلویزیون‌ها به خدمت گرفته شود.

۱۰. مرداد سال ۱۳۹۵: رقابت شانه به شانه گوشی‌های پرچمدار اندرویدی و آیفون‌ها

همان‌گونه که در بالا اشاره کردیم سیستم‌عامل اندروید مدت‌های زیادی است که توانسته است با اختلاف بسیار فاحش از iOS اپل پیشی بگیرد اما در این تاریخ گلکسی اس 7 به عنوان یک گوشی پرچمدار اندرویدی توانست فروش بیشتری نسبت به آیفون 6S داشته باشد.

به جهات مختلفی می‌توان به این امر نگاه کرد اما آنچه مهم است این نکته است که اندروید نهایتاً توانسته به سطح مقبولی برسد که کاربران گوشی‌های آیفون مدت‌های زیادی است از این سطح و کیفیت در آیفون‌ها به داشتن آن‌‌ها افتخار می‌کنند.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از کاربران دو آتشه گوشی‌های اندرویدی هستید و در طول عمر ۱۰ ساله اندروید رویدادی را سراغ دارید که ما به آن اشاره نکردیم، این موارد را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع techradar
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.