این وب‌سایت با استفاده از هوش مصنوعی رزولوشن عکس‌ها را افزایش می‌دهد!

صاحبان این پروژه اعلام کرده‌اند که این وب‌سایت برای آزمایش پروژه آن‌ها راه‌اندازی شده است تا با آزمون‌وخطا، کسب تجربه و دریافت بازخورد کاربران، توانایی‌های نرم‌افزار خود را افزایش دهند.

2

بسیاری از ما عکس‌هایی قدیمی با رزولوشن و اندازه‌ای پایین در کامپیوتر خانگی خود داریم که بسیار هم دوستشان داریم. این عکس‌های کوچک که معمولاً توسط تلفن‌های همراه قدیمی و نسل اول دوربین عکاسی بر روی تلفن های همراه گرفته‌شده‌اند احتمالاً برای ما بسیار خاطره ساز و نوستالژیک باشند، اما چه می‌شود کرد که اندازه کوچک آن‌ها عیش ما را ناتمام می‌گذارد. در این مواقع است که به این فکر می‌کنیم که چه می‌شد اگر امکان بالا بردن رزولوشن این عکس‌ها وجود داشت؟

فتوشاپ به‌عنوان اولین و بهترین نرم‌افزار ویرایش عکس در این زمینه چندان موفق نیست. اگر بالا بردن رزولوشن در فتوشاپ را امتحان کرده باشید، حتماً خواهید دید که عکس شکلی عجیب‌وغریب پیداکرده و اگر عکس از چهره باشد، عملاً آن را بلااستفاده می‌کند. پس نیاز به یک راه سومی است.

چندی پیش دو محقق با نام‌های «الکس ساوسوننکو» و «ولادیسلاو پرانسکویسیوس» با دغدغه بالا پروژه‌ای را آغاز کردند که در آن از هوش مصنوعی برای بالا بردن رزولوشن عکس استفاده می‌شد. این پروژه با استفاده از هوش مصنوعی، بافت عکس‌ها را تشخیص داده، پیکسل سازی کرده و عملاً رزولوشن عکس را افزایش می‌داد. این دو محقق پس از به فرجام رساندن پروژه خود، آن را در نرم‌افزاری وارد کرده و بر روی یک وب‌سایت قراردادند.

تصویر محیط کاربری وبسایت letsenhance.io

این وب‌سایت که در دامنه letsenhance.io فعال است، عکس‌ها را از کاربران دریافت کرده و پس از چند دقیقه تا چند ساعت نسخه بزرگنمایی شده عکس را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. کار با این سایت بسیار ساده است؛ عکس‌ها را گرفته و در جای مشخصی که سایت نشان داده رها می‌کنید و منتظر می‌مانید تا عکس شما آماده شود.

این سایت سه نسخه متفاوت از هر عکس در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نسخه اول که Anti-Jpeg نام‌گذاری می‌شود بدون بزرگنمایی بوده و فقط تأثیرات نامطلوب Jpeg از روی عکس حذف‌شده است. نسخه دوم که Buried عکس 4 برابر بزرگنمایی شده ولی جزئیات افزایش نیافته است و نسخه سوم که اصل کار است و Magic نام‌گذاری شده است، عکس را 4 برابر بزرگ‌تر کرده و جزئیات و بافت نیز به آن اضافه کرده است. این نسخه آخر با فرمت PNG بوده و حجمی به مراتب بیشتر از عکس اصلی دارد. بهتر است برای دیدن میزان موفقیت letsenhance عکس‌های آزمایش‌شده توسط فارنت را مشاهده کنید.

یک عکس پرتره با رزولوشن 322 پیکسلی
همان پرتره بعد از بزرگنمایی 4 برابری در فتوشاپ
همان پرتره پس از بزرگنمایی 4 برابری در letsenhance
عکسی از یک بنا با رزولوشن 233 پیکسل
همان عکس پس از بزرگنمایی 4 برابری در فتوشاپ
همان عکس پس از بزرگنمایی 4 برابری در letsenhance
عکسی از یک منظره با رزولوشن 263 پیکسل
همان عکس پس از بزرگنمایی 4 برابری در فتوشاپ
همان عکس پس از بزرگنمایی 4 برابری در letsenhance

همان‌طور که می‌بینید، نرم‌افزار letsenhance نتیجه‌ای بهتر از فتوشاپ ارائه کرده است، اما عکس‌ها چیزی شبیه به نقاشی شده‌اند. این در هر 3 نوع عکسی که فارنت آزمایش کرده است خود را نشان داده است. البته چند نکته را باید مدنظر داشته باشید. عکسی که ما آن‌ها را برای بزرگنمایی در letsenhance قراردادیم رزولوشن بسیار پایینی داشتند و احتمالاً نتیجه بزرگنمایی عکس‌هایی با رزولوشن‌های بالاتر بهتر از این‌ها خواهد بود. در ضمن ممکن است همین‌گونه بزرگنمایی هم مشکل بسیاری از افراد را حل کند.

صاحبان این پروژه اعلام کرده‌اند که این وب‌سایت برای آزمایش پروژه آن‌ها راه‌اندازی شده است تا با آزمون‌وخطا، کسب تجربه و دریافت بازخورد کاربران، توانایی‌های نرم‌افزار خود را افزایش دهند. «ساوسوننکو» درباره نرم‌افزار خود گفته است که به دنبال ایجاد نرم‌افزارهای مختلف برای انواع مختلف عکس هستند؛ درواقع قرار است نرم‌افزار هنگام عمل بر روی یک عکس پرتره نسبت به یک عکس منظره، روش‌های متفاوتی به کار گیرد.

شاید نتیجه آزمایش اولیه ما چندان ذوق‌زده‌مان نکرد، اما به نظر می‌آید در آینده این پروژه پیشرفت‌های بیشتری کرده و شاید روزی برسد که بتوان تمام عکس‌های قدیمی و کوچک خود را با یک کلیک ساده بزرگ کنیم.

از طريق petapixel
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. میثاقی می‌گوید

    سلام. ممنون از معرفی این سایت. دو تا اشتباه در بیان مطلب بود خواستم یاداوری کنم. اول اینکه عکس های اصلی رو زدین فلان رزولوشن که درواقع این اشتباهه و رزولوشن تعریف دیگه ای داره . باید میزدید ابعاد عکس با فلان پیکسل در فلان پیکسل تعدادپیکسلهای افقی در تعداد پیکسلهای عمودی). مورد بعد اینکه عکی در اون سایته ۱۶ برابر میشه نه ۴ برابر. در واقع ۴ برابر عرضی بزرگ میشه و ۴ برابر ارتفاعی که در کل میشه ۱۶ برابر.

    1. سلمان صحافی می‌گوید

      ممنونم که ایراد فقهی از مطلب گرفتید :)
      فکر می کنم من و شما تعریفمون از واژه ها متفاوته