بررسی آیفون 8 پلاس اپل؛ روح تازه در کالبدی قدیمی

برخلاف سال‌های پیش این‌بار آیفون 8 پلاس پرچم‌دار اصلی اپل نیست و آیفون X به زودی این عنوان را تصاحب خواهد کرد اما آیفون 8 پلاس نیز بسیاری از ویژگی‌های آیفون X را به همراه دارد و با قیمت معقول‌تر می‌تواند گزینه خرید اصلی برای بسیاری از طرفداران اپل باشد. در این مطلب با بررسی جامع آیفون 8 پلاس با فارنت همراه باشید.

0

گفته می‌شود اپل قصد داشته امسال همزمان با دهمین سالگرد رونمایی از آیفون یک گوشی جدید و انقلابی را به بازار عرضه کند و تنها یک آیفون 8 وجود داشته باشد. اما با نزدیک شدن به زمان رونمایی اپل متوجه شد به دلیل فناوری‌های پیشرفته‌تر مورد نظر امکان تأمین قطعات به میزان مورد نیاز وجود ندارد و به همین دلیل تصمیم گرفت آیفون 8 و 8 پلاس را با تغییرات کمتر عرضه کرده و آیفون X را چندماه دیرتر وارد بازار کند. عده‌ای هم اعتقاد دارند به دلیل قیمت بالای تمام شده آیفون X اپل تصمیم گرفت تا آیفون‌های 8 و 8 پلاس را نیز با قیمت مشابه سال گذشته عرضه کند.

با این حال شکی نیست که بهتر بود اپل این گوشی را آیفون 7اس پلاس نام‌گذاری می‌کرد چرا که حداقل از نظر ظاهری تغییرات چندانی در طراحی آن نسبت به آیفون 7 پلاس دیده نمی‌شود. به هر حال شاید به دلیل اختلاف زیاد اعداد 7 و 10 اپل تصمیم گرفته تا عدد 8 را نیز در این بین بگنجاند.

به هر حال اگر مثل ما فکر می‌کنید که پرداخت هزار دلار برای یک گوشی هوشمند کار چندان منطقی نیست و قابلیت‌های جذاب پرتره آیفون را می‌خواهید آیفون 8 پلاس کماکان ارزش بررسی را دارد.

مانند همیشه از مشخصات فنی این گوشی شروع می‌کنیم:

مشخصات فنی آیفون 8 پلاس اپل:

  • ابعاد و وزن: ۱۵۸.۴ در ۷۸.۱ در ۷.۵ میلی‌متر – ۲۰۲ گرم
  • صفحه‌نمایش: ۵.۵ اینچی – IPS LCD – وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل – تراکم پیکسلی 401ppi – پشتیبانی از HDR – لمس سه‌بعدی – True-tone
  • سیستم‌عامل: iOS 11.x
  • پردازنده: اپل A11 Bionic – دو هسته Monsoon + چهار هسته Mistral
  • پردازنده گرافیکی: پردازنده گرافیکی سفارشی ۳ هسته‌ای اپل
  • حافظه داخلی و رم: ۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی – ۳ گیگابایت رم
  • دوربین اصلی: ۱۲ مگاپیکسلی – دیافراگم f/1.8 – لرزش‌گیر اپتیکال – لنز ۲۸ میلی‌متری – فیلمرداری 4K@60fps و 1080p@240fps
  • دوربین دوم: ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو (زوم) – دیافراگم f/2.8 – لنز 56 میلی‌متری
  • دوربین سلفی: ۷ مگاپیکسلی – f/2.2 – فیلمبرداری 1080p@30fps و 720p@240fps
  • اتصالات: درگاه لایتنینگ – بلوتوث 5.0 – وای‌فای ac – بدون جک هدفون
  • رنگ‌ها: نقره‌ای – خاکستری فضایی – طلایی
  • قیمت حدودی: ۴ میلیون و ۲۵۰ هزارتومان (۶۴ گیگابایتی) با ضمانت مدیاپردازش

بررسی ویدئویی آیفون 8 و 8 پلاس


طراحی و ساخت آیفون 8 پلاس

اگر از جلو به گوشی نگاه کنید احتمالاً نمی‌توانید آن را از آیفون 6 پلاس تشخیص دهید. حاشیه‌های ضخیم اطراف صفحه‌نمایش، ابعاد بزرگ بدنه و دکمه دایره‌ای شکل هوم. اگر تاکنون کاربر آیفون نبوده‌اید و این اولین آیفون شماست احتمالاً این موضوع برایتان اهمیتی ندارد اما کاربران فعلی آیفون از اینکه اپل برای چهارمین سال متوالی از یک طراحی استفاده کرده ناامید خواهند شد.

آیفون 8 پلاس نه‌تنها با حاشیه‌های ضخیم صفحه‌نمایش خود بیش از حد لزوم بزرگ است بلکه کافیست تا آن را در دست بگیرید تا افزایش وزن 14 گرمی آن نسبت به نسل پیش را به خوبی احساس کنید. گوشی‌های رقیبی مانند گلکسی نوت 8 یا ال‌جی وی 30 توانسته‌اند صفحه‌نمایش بسیار بزرگ‌تری را در ابعادی جمع‌وجورتر قرار داده و وزن گوشی را نیز پایین نگه‌دارند. با این حال نمی‌توان کیفیت ساخت بالا و توجه اپل به جزئیات را نادیده گرفت. آیفون 8 پلاس بی‌شک از نظر کیفیت ساخت کماکان از بهترین‌هاست.

شاید پرداختن به جزئیات تکراری طراحی آیفون 8 خسته‌کننده باشد اما از حاشیه‌های ضخیم صفحه‌نمایش و برآمدگی دوربین که بگذریم دکمه سوییچ بی‌صدا کردن گوشی کماکان یکی از ویژگی‌های مفید این گوشی محسوب می‌شود و دکمه هومی که حالا تنها با لرزش فیدبک فشرده شدن را به کاربر القا می‌کند استادانه جایگزین دکمه قدیمی شده است.

تنها تفاوت مشهور در طراحی را اما می‌توان در پنل پشتی جستجو کرد؛ جایی که حالا اپل از شیشه استفاده کرده تا نه‌تنها آیفون 8 نسبت به نسل قبلی قابل شناسایی باشد بلکه پس از سال‌ها سرانجام از شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی کند.

آیفون 8 و 8 پلاس همچنین از استاندارد ضدآب و گردوغبار IP67 بهره می‌برند که آن‌ها را قادر به دوام آوردن زیر عمق یک متری آب تا 30 دقیقه می‌کند.

به این ترتیب شاید بزرگترین مزایای طراحی آیفون 8 پلاس کیفیت ساخت بالا و بزرگترین معایب آن بزرگی و سنگینی بالا، حاشیه‌های ضخیم صفحه‌نمایش وطراحی قدیمی باشد.


صفحه‌نمایش آیفون 8 پلاس

آیفون 8 پلاس از یک صفحه‌نمایش 5.5 اینچی با وضوح 1080p بهره می‌برد که اپل نام رتینا را مثل همیشه بر روی آن گذاشته است. با وجود صفحات‌نمایش 1440p QHD و حتی 2160p 4K در اندرویدی‌ها صفحه‌نمایش رتینای آیفون دیگر آن برتری سابق را ندارد. با این حال از آن‌جا که اپل بر روی واقعیت مجازی تمرکزی ندارد تراکم پیکسلی 401ppi کاملاً مناسب است و شاید بتوانید در مقایسه مستقیم متوجه برتری وضوح رقبای اندرویدی شوید اما در استفاده روزمره احساس کمبودی نخواهید کرد.

صفحه‌نمایش آیفون 8 پلاس البته برخلاف آیفون X از پنل LCD استفاده می‌کند و به این ترتیب عمق رنگ مشکی و کنتراست صفحات نمایش گلکسی نوت 8 یا ال‌جی وی 30 را ندارد. خوانایی زیر نور خورشید نیز برای یک LCD بسیار خوب است و دقت رنگ‌ها نیز مثل همیشه برای اپل عالیست.

این پنل همچنین از HDR و گستره رنگی گسترده DCI-P3 پشتیبانی می‌کند تا بتواند رنگ‌های بیشتری را نسبت به پنل‌های معمولی نمایش دهد.

علاوه بر این فناوری لمس سه‌بعدی کماکان یک ویژگی منحصر‌به‌فرد آیفون است که با فشار دادن صفحه‌نمایش می‌توانید فرمان‌های مختلفی مثل دسترسی به میان‌بر اپ‌ها را اجرا کرده و از این ویژگی حتی در برخی بازی‌ها برای کنترل بهتر استفاده کنید. صفحه‌نمایش آیفون 8 پلاس همچنین قابلیت True Tone را از آی‌پد پرو به ارث برده که می‌تواند تعادل رنگ سفید را بسته به رنگ و دمای نور محیط تنظیم کند. به این ترتیب در هر محیطی که قرار داشته باشید صفحه‌نمایش طبیعی به نظر می‌رسد.

اما شاید ویژگی دیگری که دوست داشتیم آیفون از آی‌پد پرو به ارث ببرد صفحه‌نمایش ProMotion با نرخ رفرش یا تازه‌سازی بالا بود. آیفون 8 پلاس و تقریباً تمامی گوشی‌ها و تبلت‌های بازار در هر ثانیه قادر به نمایش 60 تصویر (60 هرتز) هستند درصورتی که آی‌پد پرو این مقدار را به 120 هرتز رسانده است. اگر یک گیمر حرفه‌ای با مانیتور گیمینگ 144 هرتزی باشید حتماً می‌دانید این قابلیت می‌تواند چقدر حرکت را روان‌تر جلوه دهد.


سخت‌افزار و کارایی آیفون 8 پلاس

اپل معمولاً به‌جای لیست کردن تعداد هسته‌ها و فرکانس کاری پردازنده میزان بهبود عملکرد سخت‌افزار آیفون را نسبت به نسل قبلی بیان می‌کند. پس از چیپست A10 Fusion سال گذشته تولیدکنندگان چیپست‌های موبایلی رقیب توانستند در زمینه پردازشی و گرافیکی از این تراشه جلو بزنند اما اپل حالا قدرتمندتر از گذشته با A11 Bionic بازگشته است. این‌بار همچنین پردازنده گرافیکی نیز ساخت Imagination نبوده و اولین تراشه گرافیکی با طراحی سفارشی اپل محسوب می‌شود.

A11 Bionic دارای دو هسته پرقدرت 2.1 گیگاهرتزی موسوم به Monsoon است که نسبت به هسته 2.34 گیگاهرتزی Hurricane در A10 حدود 25 درصد قوی‌تر هستند. چهار هسته کم‌مصرف دیگر با نام Mistral نیز در کنار آن حضور دارند که آن‌ها نیز نسبت به هسته‌های Zephyr در A10 تا 75 درصد سریع‌تر شده‌اند. از آن‌جا که هر شش هسته همزمان می‌توانند فعال باشند عملکرد A11 Bionic نسبت به نسل قبل به شکل چشمگیری بهبود داشته است. اپل همچنین می‌گوید عملکرد گرافیکی نیز نسبت به A10 سی درصد سریع‌تر شده است.

این تراشه با لیتوگرافی 10 نانومتری ساخته شده و دارای یک موتور عصبی پردازش هوش مصنوعی دوهسته‌ای نیز هست. این پردازنده به عملکرد سریع‌تر عملیات هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کمک کرده و به همین دلیل لقب Bionic را به خود دیده است.

حال خوب است نگاهی به بنچمارک‌ها و مقایسه  A11 Bionic با رقبا داشته باشیم:

عملکرد تک‌هسته‌ای آیفون 8 پلاس درست مانند نسل قبل اختلاف چشمگیری با رقبای اندرویدی مثل گلکسی اس 8 و گلکسی نوت 8 دارد و حالا این اختلاف بیشتر هم شده است. عملکرد چندهسته‌ای هم با اختلاف چشمیگری بالاتر از اسنپ‌دراگون 835 کوالکام و اکسینوس 8895 سامسونگ بوده و حدود 60 تا 65 درصد سریع‌تر است.

در بخش پردازش گرافیکی باز هم آیفون با اختلاف زیادی بهتر از رقبای اندرویدی عمل کرده است و نتیجه GFX Manhattan نشان می‌دهد عملکرد گرافیکی آیفون 8 پلاس حتی بدون تأثیر وضوح پایین صفحه‌نمایش حدود 45 درصد بهتر از رقبای با اسنپ‌دراگون 835 و 60 درصد بهتر از گلکسی اس 8 یا گلکسی نوت 8 خواهد بود. حتی هواوی میت 10 با تراشه گرافیکی جدید Mali-G72 خود حدود 40 درصد کندتر از آیفون 8 پلاس عمل خواهد کرد. حالا اگر وضوح پایین‌تر صفحه‌نمایش آیفون 8 را نیز در نظر بگیرید می‌توان گفت این گوشی برای بازی‌ها تا دوبرابر بهتر از رقبا عمل خواهد کرد.

بنچمارک‌های ترکیبی نیز داستان مشابهی را روایت می‌کنند و AnTuTu آیفون 8 پلاس را با اقتدار در صدر جدول قرار می‌دهد.

اما این قدرت بالاتر آیا در استفاده روزانه مشهود است و آیا هیچ اپلیکیشنی قادر به بهره گرفتن از آن خواهد بود؟ به گفته اپل واقعیت افزوده و اپلیکیشن‌های با این فناوری در آینده نزدیک نقش مهمی در زندگی ما ایفا خواهند کرد و با توجه به سنگین بودن پردازش‌های مورد نیاز آن‌ها A11 Bionic یک برتری قاطع نسبت به رقباست.

آیفون 8 پلاس همچنین حتی در فعالیت‌های سنگین دچار گرمای زیاد یا عارضه Thermal Throttling نمی‌شود و در مجموع یک قهرمان سرعت است!


نرم‌افزار و رابط کاربری آیفون 8 پلاس

آیفون 8 پلاس با iOS 11 به بازار عرضه می‌شود که بسته به نوع استفاده‌تان ممکن است عاشق آن شوید و یا از آن متنفر باشید. اگر پیش از این کاربر آیفون بوده‌اید امکانات جدید iOS 11 مثل کنترل سنتر جدید، نوتیفیکیشن سنتر، ویجت‌ها، قابلیت جدید اسکرین‌شات و کیبورد یک‌دستی برایتان بسیار جذاب خواهد بود اما اگر یک اندرویدی هستید ممکن است برخی محدودیت‌های عجیب iOS شما را کلافه کند!

اپل مانند همیشه برخی از ویژگی‌ها و امکانات iOS را بهبود داده و برخی محدودیت‌ها را بدون تغییر باقی گذاشته است. به‌طور مثال هنوز پس از گذشت ده سال نمی‌توانید آیکن‌های صفحه اصلی را در جای دلخواه قرار دهید و یا پشتیبانی از تم در iOS وجود ندارد. همچنین اپلیکیشن‌ها دسترسی محدودی به محتوای سایر اپ‌ها دارند و به این ترتیب مثلاً آهنگ‌هایی را که با تلگرام دانلود کرده‌اید در اپلیکیشن Music پیدا نخواهید کرد. محتوایی مثل موزیک و ویدئو را کماکان باید از آی‌تونز رایانه به آیفون خود منتقل کنید و امکان دانلود ساده فایل در مرورگر نیز وجود ندارد!

با این وجود کاربران اپلی معمولاً یاد گرفته‌اند که با این محدودیت‌ها زندگی کنند و همان‌طور که گفتیم قابلیت‌های جدید iOS توجه آن‌ها را جلب خواهد کرد. در iOS 11 نوتیفیکیشن سنتر با صفحه قفل تلفیق شده و شاید در ابتدا این تغییر برایتان گیج‌کننده باشد. حالا در iOS 11 با سوایپ به پایین صفحه قفل/ نوتیفیکیشن‌ها باز می‌شود، با سوایپ به راست وارد صفحه ویجت‌ها (Today) خواهید شد و سوایپ از پایین صفحه به بالا نیز کنترل سنتر را باز می‌کند.

کنترل سنتر در iOS 11 به کلی بازطراحی شده و حالا تنظیمات بسیار بیشتری در اختیارتان قرار دارد. همچنین با لمس سه‌بعدی می‌توانید وارد جزئیات بیشتر هر مورد شوید و بهتر از همه در تنظیمات امکان تغییر و افزودن و حذف گزینه به کنترل سنتر وجود دارد.

سیری هم حالا هوشمندتر شده، صدای طبیعی‌تری داشته و می‌توانید صدای مرد را نیز برای آن انتخاب کنید. از این پس وقتی یک اسکرین شات بگیرید تصویر کوچکی از آن در پایین صفحه قرار می‌گیرد که می‌توانید با ضربه زدن روی آن بنویسید و یا بخشی از آن را کراپ کنید.

قابلیت کیبورد یک‌دستی نیز می‌تواند کیبورد را کوچک‌تر کرده و به سمت چپ یا راست بکشاند تا بتوانید با یک دست نیز به راحتی تایپ کنید.

به‌طور کلی iOS 11 بسیار روان و سریع است و اگر با محدودیت‌های آن کنار بیایید تجربه‌ای روان‌تر از 99 درصد گوشی‌های اندرویدی را در اختیارتان خواهد گذاشت.

رابط کاربری ایفون 8 پلاس البته برتری‌های جزئی نسبت به رابط کاربری آیفون 8 یا آیفون 10 دارد. به دلیل این‌که فضای قابل استفاده صفحه‌نمایش در این گوشی حتی بیشتر از آیفون 10 است اپل قابلیت‌هایی مثل نمایش همیشگی زبانه‌ها در سافاری و یا نمایش اپلیکیشن‌های تنظیمات، پیام‌ها و … را به شکل دو پنلی در حالت افقی آیفون 8 پلاس گنجانده است.


دوربین آیفون 8 پلاس

آیفون 8 پلاس به دو دوربین 12 مگاپیکسلی مجهز شده که یکی از آن‌ها دارای زاویه دید معمولی و دیگری با لنز تله‌فوتو است. به این ترتیب می‌توانید تا دوبرابر بدون افت کیفیت روی تصاویر زوم کنید و یا تصاویر پرتره شبیه به دوربین‌های DSLR حرفه‌ای ثبت کنید.

تفاوت دوربین آیفون 8 پلاس با آیفون 10 این است که در دوربین تله‌فوتوی آیفون 8 پلاس خبری از لرزش‌گیر اپتیکال نیست. به این ترتیب وقتی در نور کم مشغول عکاسی باشید زوم کردن دوبرابر با همان دوربین اصلی معمولی انجام خواهد گرفت. علاوه بر این زوم در ویدئوها نیز لرزان‌تر از آیفون 10 خواهد بود.

با وجود این‌که مشخصات فنی دوربین آیفون 8 پلاس با آیفون 7 پلاس مشابه به نظر می‌رسد اپل می‌گوید سنسور و الگوریتم‌های پردازشی را بهبود داده تا تصاویر باکیفیت‌تری ثبت شوند. اپل این‌بار از یک سنسور جدید 12 مگاپیکسلی Exmor RS سونی استفاده شده و به لطف تراشه A11 Bionic آیفون 8 می‌تواند به‌صورت زنده و آنی چهره و بدن سوژه‌ها را تشخیص بدهد. علاوه بر این امکان فیلمبرداری با وضوح 4K و نرخ 60fps یا فیلمبرداری آهسته 1080p@240fps نیز اضافه شده که در میان رقبا بی‌مانند است. اپل همچنین می‌گوید از پیکسل‌های “عمیق‌تری” استفاده کرده تا نشت نور به پیکسل‌های مجاور کم شده و کیفیت کلی بهبود یابد.

فلش چهارگانه کماکان در آیفون 8 پلاس وجود دارد با این تفاوت که حالا با قابلیت Slow Sync دریچه شاتر مدت بیشتری باز خواهد ماند تا نور پس‌زمینه نیز به سنسور برسد. دوربین جدید همچنین از فرمت تصویر HEIF و ویدئوهای HEVC (H.265) نیز پشتیبانی می‌کند که باعث کاهش حجم فایل بدون کاهش کیفیت می‌شود.

رابط کاربری دوربین

رابط کاربری دوربین در آیفون 8 پلاس نیز مانند انتظار ساده و سریع است. این دوربین برای افرادی که حال و حوصله سروکله زدن با تنظیمات دستی را ندارند ایده‌آل است و نمونه کامل یک دوربین “ببین و بگیر” است. با این حال خبری از تنظیمات دستی یا حالت حرفه‌ای در آن نیست و همچنین برای اعمال تنظیمات ساده‌ای مثل تنظیم رزولوشن تصویر باید به تنظیمات گوشی مراجعه کنید.

کیفیت تصاویر دوربین

با وجود حفظ وضوح 12 مگاپیکسلی و لنز f/1.8 آیفون 8 پلاس نسبت به نسل قبلی در هر شرایط نوری تصاویر بهتری را ثبت می‌کند. جزئیات ثبت شده در تصاویر بیشتر هستند و شاید بزرگ‌ترین تفاوت مشهور حرکت اپل به سوی رنگ‌های شاداب‌تر و جذاب‌تر برای کاربر باشد؛ در عین حالی که رنگ‌ها کماکان به واقعیت هم نزدیک هستند.

از نظر دامنه دینامیکی دوربین اصلی آیفون 8 پلاس عالی عمل می‌کند و جزئیات در سایه‌ها و هایلایت‌ها به خوبی حفظ می‌شوند. در واقع اپل آن‌قدر به الگوریتم HDR خودکار دوربین آیفون اعتماد دارد که تنظیمات HDR را از رابط کاربری دوربین حذف کرده است. برای بازگرداندن این گزینه باید در تنظیمات و بخش دوربین Auto HDR را خاموش کنید. با این حال تشخیص خودکار HDR اپل به خوبی عمل می‌کند.

شاید بزرگترین بهبود در عکاسی با آیفون 8 پلاس اما در بخش عکاسی در نور کم رخ داده باشد. به لطف لرزش‌گیر اپتیکال سرعت شاتر می‌تواند پایین بیاید و به این ترتیب نور بیشتری بدون بالابردن ISO به سنسور خواهد رسید. نتیجه این‌که تصاویر با جزئیات بالا و نویز کمتری ثبت خواهند شد. با این حال کماکان تصاویر ثبت شده توسط گلکسی اس 8 در نور کم بهترین هستند اما می‌توان گفت حالا آیفون در رتبه دوم قرار دارد.

یکی از کاربردهای اصلی دوربین تله‌فوتو زوم روی سوژه‌ها تا 2 برابر بدون کاهش کیفیت است. در واقع دوربین تله‌فوتو آیفون 8 پلاس از نظر جزئیات و دامنه دینامیکی کمی نسبت به دوربین اصلی ضعیف‌تر عمل می‌کند اما اگر از افرادی هستید که هنگام عکاسی یا فیلمبرداری دائماً روی سوژه‌ها زوم می‌کنید آیفون 8 پلاس نتیجه تصاویر ثبت شده شما را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

همان‌طور که گفتیم در نور کم نرم‌افزار دوربین به‌صورت خودکار فقط از دوربین اصلی استفاده می‌کند چرا که دیافراگم f/2.8 دوربین تله‌فوتو مناسب نور کم نیست و در این دوربین خبری هم از لرزش‌گیر اپتیکال نخواهد بود. اما در نور مناسب می‌توان گفت زوم اپتیکال آیفون 8 پلاس نسبت به زوم دیجیتال رقبایی مثل گلکسی اس 8 یا ال‌جی وی 30 جزئیات بیشتری را ثبت خواهد کرد.

دوربین سلفی

دوربین سلفی آیفون 8 پلاس نسبت به نسل پیش تفاوتی نداشته و با همان سنسور 7 مگاپیکسلی مواجه هستیم که می‌تواند از صفحه‌نمایش به عنوان فلش استفاده کند. نکته قابل توجه در مورد دوربین سلفی آیفون 8 پلاس این است که زاویه دید در این دوربین محدودتر از اکثر رقباست و برای گرفتن سلفی‌های گروهی معمولاً به مونوپاد احتیاج پیدا خواهید کرد. همچنین اپل ترجیح می‌دهد نویز را در تصاویر نور کم تا حد امکان دست نخورده باقی بگذارد تا جزئیات حفظ شود. به این ترتیب مشکل آب‌رنگی شدن تصاویر و از بین رفتن جزئیات خصوصاً در تصاویر سلفی گروهی در نور کم برخلاف گلکسی اس 8 وجود ندارد.

با این حال دامنه دینامیکی تصویر نسبتاً پایین است و جزئیات در هایلایت‌های پس‌زمینه حذف خواهند شد اما سوژه اصلی معمولاً با جزئیات و دقت خوبی ثبت می‌شود.

 فیلمبرداری آیفون 8 پلاس

اگر LG V30 بهترین دوربین را برای فیلمبرداری حرفه‌ای با تنظیمات دستی دارد آیفون 8 پلاس بهترین عملکرد فیلمبرداری خودکار را داراست. در حال حاضر تنها آیفون‌های جدید قادر به فیلمبرداری 4K با نرخ 60fps هستند که کیفیت آن‌ها نیز خیره‌کننده است.

جزئیات، کنتراست، دامنه دینامیکی و رنگ‌ها چه در ویدئوهای 1080p و چه 4K عالیست و لرزش‌گیری در ویدئوها نیز از بهترین‌هاست. با این‌حال اگر دستگاه‌های شما مثل رایانه‌تان می‌توانند محتوای 4K@60fps را پخش کنند پیشنهاد می‌کنیم ویدئوهایتان را با این وضوح ثبت کنید.

شاید تنها مشکل فیلمبرداری آیفون 8 پلاس را بتوان ضبط صدای آن دانست. اپل کماکان از یک میکروفون برای ضبط صدا استفاده می‌کند و به همین دلیل صدا یک کاناله و به صورت mono ضبط می‌شوند. در نتیجه در غیاب صدای استریو تشخیص جهت صدا ممکن نیست و بهتر بود با توجه به عملکرد عالی تصویری، اپل تمرکز بیشتری را روی صدا معطوف کرده بود.

فیلمبرداری آهسته آیفون نیز کماکان در میان رقبا بی‌نظیر است. شاید سونی در پرچم‌دارانش امکان فیلمبرداری با نرخ خارق‌العاده 960fps را فراهم کرده باشد اما این حالت تنها می‌تواند 0.18 ثانیه از ویدئو را آهسته کند و استفاده از آن نیز دشوار است. در عوض آیفون 8 پلاس می‌تواند با وضوح 1080p و نرخ فریم 240fps فیلم آهسته بگیرد که نه‌تنها از نظر جزئیات بلکه روانی بی‌نظیر بوده و محدودیت‌های اکسپریا را نیز ندارد. عملکرد آیفون 8 پلاس در این زمینه با اختلاف از رقبای اندرویدی بهتر است.

 ویدئوهای 4K@60fps به دوربین اصلی محدود نشده و می‌توانید با دوربین تله‌فوتو نیز فیلم‌های فوق‌العاده‌ای ثبت کنید. البته همان‌طور که گفتیم استفاده از دوربین دوم ملزم به وجود نور کافی محیط خواهد بود.

تصاویر پرتره

شاید جذاب‌ترین قابلیت دوربین آیفون 8 پلاس ثبت تصاویر پرتره باشد. نرم‌افزار دوربین با توجه به اطلاعات دریافتی از دو سنسور می‌تواند فاصله بین سوژه‌ها را تشخیص دهد و به این ترتیب پرتره سوژه واضح و پس‌زمینه تار خواهد شد. این افکت که اصطلاحاً Bokeh نام دارد به‌صورت عادی در دوربین‌های حرفه‌ای دیده می‌شود.

در واقع اما همه‌چیز آن‌قدرها هم دقیق نیست. آیفون معمولاً در لبه سوژه‌ها و خصوصاً موی افراد در تشخیص سوژه دچار مشکل شده و گاهی بخشی از موهایتان را نیز تار می‌کند. علاوه بر این به دلیل از کار افتادن دوربین تله‌فوتو در نور کم امکان عکاسی پرتره وجود ندارد. با این‌حال اگر نور مناسب باشد و سوژه شما نیز از پس‌زمینه‌ای نه‌چندان شلوغ فاصله معقولی داشته باشد نتیجه بسیار دلچسب خواهد بود و گاهی ممکن است آن را با تصاویر دوربین‌های حرفه‌ای اشتباه بگیرید.

شاید بپرسید این قابلیت که در آیفون 7 پلاس هم گنجانده شده بود پس گوشی جدید چه قابلیت جدیدی دارد؟ اپل ویژگی جدید نورپردازی پرتره را به صورت آزمایشی به آیفون 8 پلاس اضافه کرده است. به این ترتیب می‌توانید نورپردازی روی چهره را شبیه‌سازی کنید تا عکستان شبیه به تصاویر استودیویی شود. حالت‌های نورپردازی نور طبیعی، استودیو، کانتور، استیج و استیج مونو از حالت‌های مختلف نورپردازی پرتره آیفون هستند.

بررسی کامل دوربین آیفون 8 پلاس اپل را به زودی در فارنت خواهید خواند.


صدا در آیفون 8 پلاس

اپل سال گذشته با حذف جک هدفون سروصدای زیادی برپا کرد و طبق انتظار این جک در آیفون 8 پلاس نیز حضور ندارد. به همین دلیل اپل یک دانگل تبدیل لایتنینگ به جک 3.5 میلی‌متری را به همراه ایرپاد لایتنینگ خود درون جعبه قرار داده است. با این‌حال همراه داشتن یک دانگل و نگهداری از آن دشوار است و شاید برای کاربران با هدفون‌های بلوتوث یا راضی به ایرپاد اپل حذف جک هدفون مشکلی نداشته باشد اما اگر یک هدفون باکیفیت خریداری کرده باشید استفاده از آن با آیفون خسته‌کننده خواهد بود.

گفتنی است با حذف جک هدفون، مبدل صوتی دیجیتال به آنالوگ (DAC) نیز درون دانگل قرار گرفته و کیفیت و بلندی صدا نسبت به آیفون 6اس کاهش یافته است. به اعتقاد ما ایرپاد اپل از نظر کیفیت و خصوصاً فرکانس‌های پایینی صدا در حد و اندازه‌های ایرفون‌های AKG گلکسی اس 8، B&O در ال‌جی وی 30 یا USonic در HTC U11 نیست و اگر به موسیقی اهمیت می‌دهید بهتر است به فکر خرید یک ایرفون یا هدفون بهتر باشید.

حال اگر یک هدفون Hi-Res و با امپدانس بالا دارید تنها چاره‌تان استفاده از آمپلی‌فایر‌های اکسترنال مجزاست که بسته به انتظارتان از مدل‌های نسبتاً ارزان مثل Dragonfly تا مدل‌های حرفه‌ای مثل Chord Mojo را شامل می‌شود.

نکته مثبت بخش صوتی آیفون 8 پلاس اما بلندگوهای استریو آن است. اپل از بلندگوی مکالمات به عنوان بلندگوی دوم استفاده کرده و می‌گوید این‌بار نسبت به آیفون 7 بلندی و کیفیت صدا نیز بهتر شده است. با این‌که تفاوت چندانی را نمی‌توان بین این دو نسل مشاهده کرد اما بی‌شک صدای بلندگوهای آیفون 8 پلاس نسبت به مدل‌هایی مثل گلکسی اس 8، ال‌جی وی 30 یا اکسپریا XZ پریمیوم بهتر ارزیابی می‌شود.


باتری و دوام شارژ آیفون 8 پلاس

بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری همیشه کلید موفقیت محصولات اپل بوده و در زمینه دوام شارژ نیز اپل به کمک هوش مصنوعی سعی در بهبود آن داشته است. باتری 2691 میلی‌آمپرساعتی شاید نسبت به تمامی رقبای هم‌اندازه کوچک به نظر برسد اما دوام شارژ در استفاده واقعی و روزمره عالیست. می‌توان گفت از نظر دوام شارژ با بهترین آیفون روبرو هستیم که بسیاری از رقبای اندرویدی از جمله گلکسی نوت 8 و ال‌جی وی 30 را به راحتی کنار می‌زند.

به لطف صفحه‌نمایش 1080p، بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری و چیپست کم‌مصرف A11 Bionic آیفون 8 پلاس می‌تواند بیش از یک روز برایتان دوام بیاورد البته اگر به صورت مداوم درحال فیلم‌برداری 4K یا انجام بازی‌های سنگین نباشید.

آیفون 8 پلاس با این‌که از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند اما با یک آداپتور معمولی عرضه می‌شود و اگر قصد شارژ سریع آن را دارید باید از آداپتور مک‌بوک خود استفاده کرده و یا یک آداپتور مجزا خریداری کنید. شارژ معمولی در آیفون 8 می‌تواند در مدت زمان 30 دقیقه آن را تا 20 درصد شارژ کند درحالی‌که این مقدار در شارژ سریع به 50 درصد می‌رسد.

خوشبختانه به لطف پنل شیشه‌ای پشت آیفون 8 پلاس حالا از شارژ بی سیم با استاندارد Qi پشتیبانی می‌کند و می‌توانید در مدت 30 دقیقه آن را تا 17 درصد شارژ کنید.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

آیفون 8 پلاس شاید همان گوشی باشد که بسیاری از اپلی‌ها آن را به خاطر قیمت بالای آیفون X خریداری می‌کنند و با این‌که با آن کمبودی احساس نمی‌کنند همیشه گوشه ذهن خود به آیفون X فکر می‌کنند! پس اگر از کاربرانی هستید که می‌خواهید همیشه بهترین را داشته باشید شاید بهتر باشد منتظر آیفون X بمانید. در غیر این‌صورت و اگر طراحی تکراری و یا ابعاد بزرگ گوشی برایتان اهمیتی ندارد آیفون 8 پلاس را نیز در نظر بگیرید.

شاید کالبد غول‌پیکر، سنگین و نه‌چندان جذاب آیفون 8 پلاس تکراری شده باشد اما اپل با تراشه A11 Bionic و دوربین‌های عالی روح تازه‌ای در آن دمیده است. با وجود این‌که آیفون 8 پلاس در مقابل آیفون X ارزان‌تر است اما کماکان قیمت بالای چهار میلیون تومان برای یک گوشی هوشمند بیش از حد به نظر می‌رسد؛ آن‌هم در حالی که گلکسی اس 8 پلاس یا ال‌جی وی 30 را می‌توانید با قیمتی در حدود سه میلیون تومان خریداری کنید.

با این حال اگر قصد خرید آیفون دارید ممکن است ویژگی‌های بهتر آیفون 8 پلاس نسبت به نسخه کوچک‌تر از جمله دوربین دوگانه پرتره، صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و دوام شارژ بالاتر شما را وسوسه کرده باشد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که با صرف بیش از چهار میلیون تومان هزینه صاحب گوشی هوشمندی خواهید شد که بهترین پرچم‌دار اپل نخواهد بود!

البته باید اعتراف کنیم که صرف‌نظر از این کمبودها آیفون 8 پلاس از نظر پردازشی، عملکرد دوربین، هماهنگی نرم‌افزاری و پشتیبانی کماکان یک پرچم‌دار شایسته است و بی‌شک پس از خرید آن احساس کمبود نخواهید کرد.

آیفون 8 پلاس اپل توسط شرکت مدیاپردازش نماینده فروش اپل در ایران در اختیار فارنت قرار گرفته است.
81%
بسیار خوب

آیفون 8 پلاس شاید همان گوشی باشد که بسیاری از اپلی‌ها آن را به خاطر قیمت بالای آیفون X خریداری می‌کنند و با این‌که با آن کمبودی احساس نمی‌کنند همیشه گوشه ذهن خود به آیفون X فکر می‌کنند!
طراحی قدیمی این گوشی با حضور آیفون X مشخص‌تر خواهد شد و شاید به همین دلیل است که آیفون 8 و 8 پلاس از استقبال کمتری برخوردار شده‌اند.
با این حال از عملکرد و کیفیت ساخت گرفته تا دوربین و دوام شارژ باتری، آیفون 8 پلاس برایتان چیزی کم نخواهد گذاشت.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • صدا
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.