بررسی آیفون 8 اپل؛ آخرین نسل حاشیه‌ها

آیفون 8 اپل در حالی به بازار معرفی و عرضه شده که توجه اپلی‌ها بر روی آیفون X مجذوب شده است. اما با نگاهی دقیق‌تر متوجه خواهید شد که شاید آیفون 8 اپل لایق استقبال بیشتری از آن‌چیزی باشد که دریافت کرده است. در این مطلب به بررسی جامع و دقیق آیفون 8 می‌پردازیم تا ببینیم این گوشی چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

0

شکی نیست آیفون 7اس نام مناسب‌تری برای این گوشی محسوب می‌شد. درحالی‌که انتظار داشتیم اپل امسال و همزمان با دهمین سالگرد رونمایی از اولین آیفون در سال 2007 یک آیفون 8 انقلابی معرفی کند این گوشی موعود آیفون X (آیفون 10) نام گرفت اما اپل کماکان نسخه آپدیت شده آیفون 7 و 7 پلاس سال گذشته را نیز عرضه کرد. برخی اعتقاد دارد چالش‌های پیش روی تولید انبوه آیفون 10 باعث شده تا اپل آیفون 8 را نیز به عنوان یک پلن B عرضه کند و برخی می‌گویند قیمت بسیار بالای آیفون 10 اپل را مجبور به عرضه نسخه‌ای ارزان‌تر کرده است.

به هر حال هر کدام از این حدس و گمان‌ها که درست باشد آیفون 8 بی‌شک یک جهش بزرگ نسبت به آیفون 7 نیست و اپل معمولاً تغییرات کوچک را با یک S در نام‌گذاری مشخص می‌کند اما این‌بار شاید فاصله زیاد اعداد 7 تا 10 اپل را مجاب به نام‌گذاری متفاوت کرده است. به هر حال شاید تغییر از بدنه شیشه‌ای و پشتیبانی از شارژ بی‌سیم واضح‌ترین تفاوت آیفون 8 نسبت به نسل قبلی باشد اما این گوشی که از استقبال چندانی برخوردار نشده چندین تغییر مهم دیگر را نیز به خود دیده است.

مانند همیشه از مشخصات فنی آیفون 8 شروع می‌کنیم:

مشخصات فنی آیفون 8 اپل

  • ابعاد و وزن: ۱۳۸.۴ در ۶۷.۳ در ۷.۳ میلی‌متر – ۱۴۸ گرم
  • صفحه‌نمایش: ۴.۷ اینچی – IPS LCD – وضوح ۱۳۳۴ در ۷۵۰ پیکسل – تراکم پیکسلی 326ppi – گستره رنگی DCI-P3 – لمس سه‌بعدی
  • سیستم‌عامل: iOS 11
  • پردازنده: اپل A11 Bionic – دو هسته Monsoon + چهار هسته Mistral + پردازنده گرافیکی سه‌هسته‌ای سفارشی
  • رم و حافظه داخلی: ۲ گیگابایت رم – ۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی: ۱۲ مگاپیکسلی – دیافراگم f/1.8 – فلش چهارگانه – لرزش‌گیر اپتیکال – فیلمبرداری 4K@60fps و 1080p@240fps
  • دوربین سلفی: ۷ مگاپیکسلی – f/2.2 – فیلمبرداری 1080p@30fps
  • باتری: ۱۸۲۱ میلی‌آمپرساعتی با قابلیت شارژ سریع (بدون شارژر سریع درون جعبه) + شارژ بی‌سیم
  • سایر امکانات: بلوتوث ۵.۰ – استاندارد IP67 مقاومت دربرابر آب و گردوغبار – رنگ‌های نقره‌ای، طلایی، خاکستری
  • قیمت حدودی: سه میلیون و 600 هزارتومان

بررسی ویدئویی آیفون 8 و 8 پلاس


طراحی و ساخت آیفون 8

در ستایش طراحی و کیفیت ساخت محصولات اپل همین بس که این شرکت مک‌بوک ایر را سال‌ها بدون تغییر در طراحی عرضه کرد و رقبای ویندوزی سال‌ها تلاش کردند تا محصولات خود را به چنین کیفیتی برسانند. اوضاع اما در زمینه گوشی‌های هوشمند آن‌قدرها هم به نفع اپل نبوده است. رقبای اصلی این شرکت مثل سامسونگ سال‌هاست که طراحی پلاستیکی را کنار گذاشته‌اند و برخلاف اپل که معمولاً هر دو سال یک‌بار طراحی آیفون را تغییر می‌داد هر سال به بهبود محصولات خود پرداختند تا جایی که حالا آیفون 8 در مقایسه با رقبا قدیمی و از رده خارج به نظر می‌رسد.

اشتباه نکنید از نظر کیفیت ساخت و دقت به جزئیات شاید هنوز هم هیچ گوشی هوشمندی در سطح آیفون نباشد اما استفاده مجدد از یک طراحی چهارساله نه‌تنها به خودی خود یک ضعف محسوب می‌شود بلکه حالا که گوشی‌های رقیب از طراحی بدون حاشیه استفاده می‌کنند هیچ جای توجیهی را برای اپل باقی نگذاشته است. درست است که آیفون X به زودی با طراحی متفاوت از راه خواهد رسید اما بسیاری از کاربران قدرت خرید یک گوشی هزار دلاری را نخواهند داشت.

شاید پرداختن به جزئیات تکراری طراحی آیفون 8 خسته‌کننده باشد اما از حاشیه‌های ضخیم صفحه‌نمایش و برآمدگی دوربین که بگذریم دکمه سوییچ بی‌صدا کردن گوشی کماکان یکی از ویژگی‌های مفید این گوشی محسوب می‌شود و دکمه هومی که حالا تنها با لرزش فیدبک فشرده شدن را به کاربر القا می‌کند استادانه جایگزین دکمه قدیمی شده است. تنها تفاوت مشهور در طراحی را اما می‌توان در پنل پشتی جستجو کرد؛ جایی که حالا اپل از شیشه استفاده کرده تا نه‌تنها آیفون 8 نسبت به نسل قبلی قابل شناسایی باشد بلکه پس از سال‌ها سرانجام از شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی کند.

استفاده از شیشه اما گوشی را نسبت به نسل قبلی ده گرم سنگین‌تر کرده و ضخامت گوشی هم کمی بیشتر شده است. به نظر می‌رسد دوران تبلیغاتی باریک‌تر شدن و سبک‌تر شدن گجت‌های هوشمند حداقل برای اپل به سر آمده چرا که دوربین نیز کماکان یکی دو میلی‌متر از بدنه بیرون زده است.

با این‌حال همان‌طور که گفتیم از نظر کیفیت ساخت و دقت به جزئیات ایرادی به طراحی آیفون 8 وارد نیست. پس اگر این گوشی قرار است اولین آیفون شما باشد و یا اهمیتی به حاشیه‌های ضخیم و طراحی تکراری نمی‌دهید آیفون 8 دقیقاً همان‌چیزی خواهد بود که انتظار دارید. به رسم همیشه این‌بار آیفون 8 و 8 پلاس در رنگ‌های جدید عرضه می‌شوند. خاکستری فضایی و نقره‌ای به دلیل پنل شیشه‌ای کاملاً متفاوت به نظر می‌رسند و طلایی جدید را هم می‌توان چیزی بین رنگ شیری و رزگلد سال گذشته دانست که احتمالاً رنگ مورد علاقه خانم‌ها خواهد بود. همچنین به نظر می‌رسد اپل به زیرکی تمام این رنگ را عمداً از آیفون X دریغ کرده تا یک برتری هرچند کوچک را برای آیفون 8 به‌وجود بیاورد.

آیفون 8 همچنین دربرابر آب و گردوغبار مقاوم است و با این‌که استاندارد آن کمی نسبت به گلکسی اس 8 یا ال‌جی جی 6 ضعیف‌تر بوده و تنها اجازه فروبردن تا عمق یک ‌متری را به شما خواهد داد بعید است این موضوع تفاوتی به حال اکثر خریداران داشته باشد. نبود جک هدفون هم حالا رفته‌رفته به یک استاندارد غم‌انگیز و آزاردهنده تبدیل شده که حتی استفاده از بلندگوهای دوگانه آیفون 8 نیز تسلی‌بخش آن نخواهد بود.

حسگر اثر انگشت تاچ‌آی‌دی نیز یکی از سریع‌ترین و دقیق‌ترین‌هاست و جایگیری مناسب آن نیز مشکلی را برای کاربر ایجاد نخواهد کرد.


صفحه‌نمایش آیفون 8

حالا که چندین سال از رونمایی آیفون 4 با صفحه‌نمایش انقلابی رتینا می‌گذرد دیگر صفحه‌نمایش آیفون‌ها بهترین بازار نیست. آیفون 8 با وضوح تصویر نه‌چندان استاندارد 1334 در 750 پیکسل و پنل IPS LCD حداقل روی کاغذ در سطح هم‌رده‌های رقباست و با پنل‌های AMOLED سامسونگ و وضوح QHD فاصله زیادی دارد.

در واقع هم اگر صفحه‌نمایش آیفون 8 را با پرچم‌داران دیگر مقایسه کنید متوجه وضوح پایین‌تر آن خواهید شد. با این‌حال تراکم پیکسلی بالای 300ppi کماکان هم برای استفاده معمولی مناسب است و از آن‌جا که اپل تمرکز چندانی روی واقعیت مجازی ندارد مشکلی از این لحاظ نخواهید داشت. کنتراست و روشنایی صفحه‌نمایش این گوشی نسبت به پنل‌های امولد گلکسی اس 8 یا ال‌جی وی 30 در سطح پایین‌تری قرار دارد اما اپل مانند همیشه دقت رنگ را به تعادل بسیار خوبی از جذابیت و واقعیت رسانده است. این پنل همچنین از HDR و گستره رنگی گسترده DCI-P3 پشتیبانی می‌کند تا بتواند رنگ‌های بیشتری را نسبت به پنل‌های معمولی نمایش دهد.

علاوه بر این فناوری لمس سه‌بعدی کماکان یک ویژگی منحصر‌به‌فرد آیفون است که با فشار دادن صفحه‌نمایش می‌توانید فرمان‌های مختلفی مثل دسترسی به میان‌بر اپ‌ها را اجرا کرده و از این ویژگی حتی در برخی بازی‌ها برای کنترل بهتر استفاده کنید. صفحه‌نمایش آیفون 8 همچنین قابلیت True Tone را از آی‌پد پرو به ارث برده که می‌تواند تعادل رنگ سفید را بسته به رنگ و دمای نور محیط تنظیم کند. به این ترتیب در هر محیطی که قرار داشته باشید صفحه‌نمایش طبیعی به نظر می‌رسد.

اما شاید ویژگی دیگری که دوست داشتیم آیفون از آی‌پد پرو به ارث ببرد نرخ رفرش یا تازه‌سازی بالای صفحه‌نمایش بود. آیفون 8 و تقریباً تمامی گوشی‌ها و تبلت‌های بازار در هر ثانیه قادر به نمایش 60 تصویر (60 هرتز) هستند درصورتی که آی‌پد پرو این مقدار را به 120 هرتز رسانده است. اگر یک گیمر حرفه‌ای با مانیتور گیمینگ 144 هرتزی باشید حتماً می‌دانید این قابلیت می‌تواند چقدر حرکت را روان‌تر جلوه دهد.

خوانایی صفحه‌نمایش زیر نور خورشید برای یک پنل IPS بسیار عالیست و با این‌که هنوز با پنل‌های AMOLED فاصله دارد اما می‌توان به جرات گفت در استفاده از آیفون 8 در محیط بیرونی مشکلی نخواهید داشت.


سخت‌افزار و کارایی آیفون 8

اپل معمولاً به‌جای لیست کردن تعداد هسته‌ها و فرکانس کاری پردازنده میزان بهبود عملکرد سخت‌افزار آیفون را نسبت به نسل قبلی بیان می‌کند. پس از چیپست A10 Fusion سال گذشته تولیدکنندگان چیپست‌های موبایلی رقیب توانستند در زمینه پردازشی و گرافیکی از این تراشه جلو بزنند اما اپل حالا قدرتمندتر از گذشته با A11 Bionic بازگشته است. این‌بار همچنین پردازنده گرافیکی نیز ساخت Imagination نبوده و اولین تراشه گرافیکی با طراحی سفارشی اپل محسوب می‌شود.

A11 Bionic دارای دو هسته پرقدرت 2.1 گیگاهرتزی موسوم به Monsoon است که نسبت به هسته 2.34 گیگاهرتزی Hurricane در A10 حدود 25 درصد قوی‌تر هستند. چهار هسته کم‌مصرف دیگر با نام Mistral نیز در کنار آن حضور دارند که آن‌ها نیز نسبت به هسته‌های Zephyr در A10 تا 75 درصد سریع‌تر شده‌اند. از آن‌جا که هر شش هسته همزمان می‌توانند فعال باشند عملکرد A11 Bionic نسبت به نسل قبل به شکل چشمگیری بهبود داشته است. اپل همچنین می‌گوید عملکرد گرافیکی نیز نسبت به A10 سی درصد سریع‌تر شده است.

این تراشه با لیتوگرافی 10 نانومتری ساخته شده و دارای یک موتور عصبی پردازش هوش مصنوعی دوهسته‌ای نیز هست. این پردازنده به عملکرد سریع‌تر عملیات هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کمک کرده و به همین دلیل لقب Bionic را به خود دیده است.

حال خوب است نگاهی به بنچمارک‌ها و مقایسه  A11 Bionic با رقبا داشته باشیم:

عملکرد تک‌هسته‌ای آیفون 8 درست مانند نسل قبل اختلاف چشمگیری با رقبای اندرویدی مثل گلکسی اس 8 دارد و حالا این اختلاف بیشتر هم شده است. عملکرد چندهسته‌ای هم با اختلاف چشمیگری بالاتر از اسنپ‌دراگون 835 کوالکام و اکسینوس 8895 سامسونگ بوده و حدود 60 تا 65 درصد سریع‌تر است.

در بخش پردازش گرافیکی باز هم آیفون با اختلاف زیادی بهتر از رقبای اندرویدی عمل کرده است و نتیجه GFX Manhattan نشان می‌دهد عملکرد گرافیکی آیفون 8 حتی بدون تأثیر وضوح پایین صفحه‌نمایش حدود 45 درصد بهتر از رقبای با اسنپ‌دراگون 835 و 60 درصد بهتر از گلکسی اس 8 یا گلکسی نوت 8 خواهد بود. حتی هواوی میت 10 با تراشه گرافیکی جدید Mali-G72 خود حدود 40 درصد کندتر از آیفون 8 عمل خواهد کرد. حالا اگر وضوح پایین‌تر صفحه‌نمایش آیفون 8 را نیز در نظر بگیرید می‌توان گفت این گوشی برای بازی‌ها تا دوبرابر بهتر از رقبا عمل خواهد کرد.

بنچمارک‌های ترکیبی نیز داستان مشابهی را روایت می‌کنند و AnTuTu آیفون 8 را با اقتدار در صدر جدول قرار می‌دهد.

اما این قدرت بالاتر آیا در استفاده روزانه مشهود است و آیا هیچ اپلیکیشنی قادر به بهره گرفتن از آن خواهد بود؟ به گفته اپل واقعیت افزوده و اپلیکیشن‌های با این فناوری در آینده نزدیک نقش مهمی در زندگی ما ایفا خواهند کرد و با توجه به سنگین بودن پردازش‌های مورد نیاز آن‌ها A11 Bionic یک برتری قاطع نسبت به رقباست.

آیفون 8 همچنین حتی در فعالیت‌های سنگین دچار گرمای زیاد یا عارضه Thermal Throttling نمی‌شود و در مجموع یک قهرمان سرعت است!


نرم‌افزار و رابط کاربری آیفون 8

آیفون 8 با iOS 11 به بازار عرضه می‌شود که بسته به نوع استفاده‌تان ممکن است عاشق آن شوید و یا از آن متنفر باشید. اگر پیش از این کاربر آیفون بوده‌اید امکانات جدید iOS 11 مثل کنترل سنتر جدید، نوتیفیکیشن سنتر، ویجت‌ها، قابلیت جدید اسکرین‌شات و کیبورد یک‌دستی برایتان بسیار جذاب خواهد بود اما اگر یک اندرویدی هستید ممکن است برخی محدودیت‌های عجیب iOS شما را کلافه کند!

اپل مانند همیشه برخی از ویژگی‌ها و امکانات iOS را بهبود داده و برخی محدودیت‌ها را بدون تغییر باقی گذاشته است. به‌طور مثال هنوز پس از گذشت ده سال نمی‌توانید آیکن‌های صفحه اصلی را در جای دلخواه قرار دهید و یا پشتیبانی از تم در iOS وجود ندارد. همچنین اپلیکیشن‌ها دسترسی محدودی به محتوای سایر اپ‌ها دارند و به این ترتیب مثلاً آهنگ‌هایی را که با تلگرام دانلود کرده‌اید در اپلیکیشن Music پیدا نخواهید کرد. محتوایی مثل موزیک و ویدئو را کماکان باید از آی‌تونز رایانه به آیفون خود منتقل کنید و امکان دانلود ساده فایل در مرورگر نیز وجود ندارد!

با این وجود کاربران اپلی معمولاً یاد گرفته‌اند که با این محدودیت‌ها زندگی کنند و همان‌طور که گفتیم قابلیت‌های جدید iOS توجه آن‌ها را جلب خواهد کرد. در iOS 11 نوتیفیکیشن سنتر با صفحه قفل تلفیق شده و شاید در ابتدا این تغییر برایتان گیج‌کننده باشد. حالا در iOS 11 با سوایپ به پایین صفحه قفل/ نوتیفیکیشن‌ها باز می‌شود، با سوایپ به راست وارد صفحه ویجت‌ها (Today) خواهید شد و سوایپ از پایین صفحه به بالا نیز کنترل سنتر را باز می‌کند.

کنترل سنتر در iOS 11 به کلی بازطراحی شده و حالا تنظیمات بسیار بیشتری در اختیارتان قرار دارد. همچنین با لمس سه‌بعدی می‌توانید وارد جزئیات بیشتر هر مورد شوید و بهتر از همه در تنظیمات امکان تغییر و افزودن و حذف گزینه به کنترل سنتر وجود دارد.

سیری هم حالا هوشمندتر شده، صدای طبیعی‌تری داشته و می‌توانید صدای مرد را نیز برای آن انتخاب کنید. از این پس وقتی یک اسکرین شات بگیرید تصویر کوچکی از آن در پایین صفحه قرار می‌گیرد که می‌توانید با ضربه زدن روی آن بنویسید و یا بخشی از آن را کراپ کنید.

قابلیت کیبورد یک‌دستی که البته بیشتر برای آیفون 8 پلاس مفید است نیز می‌تواند کیبورد را کوچک‌تر کرده و به سمت چپ یا راست بکشاند تا بتوانید با یک دست نیز به راحتی تایپ کنید.

به‌طور کلی iOS 11 بسیار روان و سریع است و اگر با محدودیت‌های آن کنار بیایید تجربه‌ای روان‌تر از 99 درصد گوشی‌های اندرویدی را در اختیارتان خواهد گذاشت.


دوربین آیفون 8

در آیفون 8 درست مثل نسل قبلی خبری از دوربین دوگانه و افکت‌هایی مثل حالت پرتره نیست. با این‌حال اپل سنسور و الگوریتم‌های پردازشی را ارتقا داده تا تصاویر و ویدئوهای بهتری ثبت شود. این‌بار از یک سنسور جدید 12 مگاپیکسلی Exmor RS سونی استفاده شده و به لطف تراشه A11 Bionic آیفون 8 می‌تواند به‌صورت زنده و آنی چهره و بدن سوژه‌ها را تشخیص بدهد. علاوه بر این امکان فیلمبرداری با وضوح 4K و نرخ 60fps یا فیلمبرداری آهسته 1080p@240fps نیز اضافه شده که در میان رقبا بی‌مانند است. اپل همچنین می‌گوید از پیکسل‌های “عمیق‌تری” استفاده کرده تا نشت نور به پیکسل‌های مجاور کم شده و کیفیت کلی بهبود یابد.

فلش چهارگانه کماکان در آیفون 8 وجود دارد با این تفاوت که حالا با قابلیت Slow Sync دریچه شاتر مدت بیشتری باز خواهد ماند تا نور پس‌زمینه نیز به سنسور برسد. دوربین جدید همچنین از فرمت تصویر HEIF و ویدئوهای HEVC (H.265) نیز پشتیبانی می‌کند که باعث کاهش حجم فایل بدون کاهش کیفیت می‌شود.

رابط کاربری دوربین

رابط کاربری دوربین در آیفون 8 نیز مانند انتظار ساده و سریع است. این دوربین برای افرادی که حال و حوصله سروکله زدن با تنظیمات دستی را ندارند ایده‌آل است و نمونه کامل یک دوربین “ببین و بگیر” است. با این حال خبری از تنظیمات دستی یا حالت حرفه‌ای در آن نیست و همچنین برای اعمال تنظیمات ساده‌ای مثل تنظیم رزولوشن تصویر باید به تنظیمات گوشی مراجعه کنید.

کیفیت تصاویر دوربین

با وجود حفظ وضوح 12 مگاپیکسلی و لنز f/1.8 آیفون 8 نسبت به نسل قبلی در هر شرایط نوری تصاویر بهتری را ثبت می‌کند. جزئیات ثبت شده در تصاویر بیشتر هستند و شاید بزرگ‌ترین تفاوت مشهور حرکت اپل به سوی رنگ‌های شاداب‌تر و جذاب‌تر برای کاربر باشد؛ در عین حالی که رنگ‌ها کماکان به واقعیت هم نزدیک هستند.

از نظر دامنه دینامیکی دوربین اصلی آیفون 8 عالی عمل می‌کند و جزئیات در سایه‌ها و هایلایت‌ها به خوبی حفظ می‌شوند. در واقع اپل آن‌قدر به الگوریتم HDR خودکار دوربین آیفون اعتماد دارد که تنظیمات HDR را از رابط کاربری دوربین حذف کرده است. برای بازگرداندن این گزینه باید در تنظیمات و بخش دوربین Auto HDR را خاموش کنید. با این حال تشخیص خودکار HDR اپل به خوبی عمل می‌کند.

شاید بزرگترین بهبود در عکاسی با آیفون 8 اما در بخش عکاسی در نور کم رخ داده باشد. به لطف لرزش‌گیر اپتیکال سرعت شاتر می‌تواند پایین بیاید و به این ترتیب نور بیشتری بدون بالابردن ISO به سنسور خواهد رسید. نتیجه این‌که تصاویر با جزئیات بالا و نویز کمتری ثبت خواهند شد. با این حال کماکان تصاویر ثبت شده توسط گلکسی اس 8 در نور کم بهترین هستند اما می‌توان گفت حالا آیفون در رتبه دوم قرار دارد.

دوربین سلفی

دوربین سلفی آیفون 8 نسبت به نسل پیش تفاوتی نداشته و با همان سنسور 7 مگاپیکسلی مواجه هستیم که می‌تواند از صفحه‌نمایش به عنوان فلش استفاده کند. نکته قابل توجه در مورد دوربین سلفی آیفون 8 این است که زاویه دید در این دوربین محدودتر از اکثر رقباست و برای گرفتن سلفی‌های گروهی معمولاً به مونوپاد احتیاج پیدا خواهید کرد. همچنین اپل ترجیح می‌دهد نویز را در تصاویر نور کم تا حد امکان دست نخورده باقی بگذارد تا جزئیات حفظ شود. به این ترتیب مشکل آب‌رنگی شدن تصاویر و از بین رفتن جزئیات خصوصاً در تصاویر سلفی گروهی در نور کم برخلاف گلکسی اس 8 وجود ندارد.

با این حال دامنه دینامیکی تصویر نسبتاً پایین است و جزئیات در هایلایت‌های پس‌زمینه حذف خواهند شد اما سوژه اصلی معمولاً با جزئیات و دقت خوبی ثبت می‌شود.

بررسی تخصصی دوربین آیفون 8 را می‌توانید فردا در فارنت بخوانید.

فیلمبرداری آیفون 8

اگر LG V30 بهترین دوربین را برای فیلمبرداری حرفه‌ای با تنظیمات دستی دارد آیفون 8 بهترین عملکرد فیلمبرداری خودکار را داراست. در حال حاضر تنها آیفون‌های جدید قادر به فیلمبرداری 4K با نرخ 60fps هستند که کیفیت آن‌ها نیز خیره‌کننده است.

جزئیات، کنتراست، دامنه دینامیکی و رنگ‌ها چه در ویدئوهای 1080p و چه 4K عالیست و لرزش‌گیری در ویدئوها نیز از بهترین‌هاست. با این‌حال اگر دستگاه‌های شما مثل رایانه‌تان می‌توانند محتوای 4K@60fps را پخش کنند پیشنهاد می‌کنیم ویدئوهایتان را با این وضوح ثبت کنید.

شاید تنها مشکل فیلمبرداری آیفون 8 را بتوان ضبط صدای آن دانست. اپل کماکان از یک میکروفون برای ضبط صدا استفاده می‌کند و به همین دلیل صدا یک کاناله و به صورت mono ضبط می‌شوند. در نتیجه در غیاب صدای استریو تشخیص جهت صدا ممکن نیست و بهتر بود با توجه به عملکرد عالی تصویری، اپل تمرکز بیشتری را روی صدا معطوف کرده بود.

فیلمبرداری آهسته آیفون نیز کماکان در میان رقبا بی‌نظیر است. شاید سونی در پرچم‌دارانش امکان فیلمبرداری با نرخ خارق‌العاده 960fps را فراهم کرده باشد اما این حالت تنها می‌تواند 0.18 ثانیه از ویدئو را آهسته کند و استفاده از آن نیز دشوار است. در عوض آیفون 8 می‌تواند با وضوح 1080p و نرخ فریم 240fps فیلم آهسته بگیرد که نه‌تنها از نظر جزئیات بلکه روانی بی‌نظیر بوده و محدودیت‌های اکسپریا را نیز ندارد. عملکرد آیفون 8 در این زمینه با اختلاف از رقبای اندرویدی بهتر است.


صدا در آیفون 8

اپل سال گذشته با حذف جک هدفون سروصدای زیادی برپا کرد و طبق انتظار این جک در آیفون 8 نیز حضور ندارد. به همین دلیل اپل یک دانگل تبدیل لایتنینگ به جک 3.5 میلی‌متری را به همراه ایرپاد لایتنینگ خود درون جعبه قرار داده است. با این‌حال همراه داشتن یک دانگل و نگهداری از آن دشوار است و شاید برای کاربران با هدفون‌های بلوتوث یا راضی به ایرپاد اپل حذف جک هدفون مشکلی نداشته باشد اما اگر یک هدفون باکیفیت خریداری کرده باشید استفاده از آن با آیفون خسته‌کننده خواهد بود.

گفتنی است با حذف جک هدفون، مبدل صوتی دیجیتال به آنالوگ (DAC) نیز درون دانگل قرار گرفته و کیفیت و بلندی صدا نسبت به آیفون 6اس کاهش یافته است. به اعتقاد ما ایرپاد اپل از نظر کیفیت و خصوصاً فرکانس‌های پایینی صدا در حد و اندازه‌های ایرفون‌های AKG گلکسی اس 8، B&O در ال‌جی وی 30 یا USonic در HTC U11 نیست و اگر به موسیقی اهمیت می‌دهید بهتر است به فکر خرید یک ایرفون یا هدفون بهتر باشید.

حال اگر یک هدفون Hi-Res و با امپدانس بالا دارید تنها چاره‌تان استفاده از آمپلی‌فایر‌های اکسترنال مجزاست که بسته به انتظارتان از مدل‌های نسبتاً ارزان مثل Dragonfly تا مدل‌های حرفه‌ای مثل Chord Mojo را شامل می‌شود.

نکته مثبت بخش صوتی آیفون 8 اما بلندگوهای استریو آن است. اپل از بلندگوی مکالمات به عنوان بلندگوی دوم استفاده کرده و می‌گوید این‌بار نسبت به آیفون 7 بلندی و کیفیت صدا نیز بهتر شده است. با این‌که تفاوت چندانی را نمی‌توان بین این دو نسل مشاهده کرد اما بی‌شک صدای بلندگوهای آیفون 8 نسبت به مدل‌هایی مثل گلکسی اس 8، ال‌جی وی 30 یا اکسپریا XZ پریمیوم بهتر ارزیابی می‌شود.


باتری و دوام شارژ آیفون 8

باتری هم از جمله مواردیست که اپل اعتقاد چندانی به ارقام و اعداد در آن ندارد. به گفته اپل آیفون 8 دوام شارژ بهتری نسبت به آیفون 7 خواهد داشت و این گفته درست است. باتری 1821 میلی‌آمپرساعتی آیفون 8 نه‌تنها نسبت به اندرویدی‌ها بسیار کوچک‌تر است بلکه نسبت به آیفون 7 نیز ظرفیت کمتری دارد. با این‌حال تراشه A11 Bionic و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری مصرف انرژی را در این آیفون کاهش داده است. اپل همچنین در iOS 11 قابلیت Low-Power mode را برای کاهش بیشتر مصرف انرژی قرار داده است.

در استفاده روزانه بسته به نوع کاربری شما می‌توان گفت دوام شارژ آیفون 8 خوب است. این گوشی می‌تواند یک روز کامل را با استفاده متوسط تا نسبتاً سنگین دوام بیاورد اما اگر به بازی کردن و فیلمبرداری 4K علاقه دارید بهتر است یک پاوربانک همراهتان باشد. آیفون 8 با این‌که از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند اما با یک آداپتور معمولی عرضه می‌شود و اگر قصد شارژ سریع آن را دارید باید از آداپتور مک‌بوک خود استفاده کرده و یا یک آداپتور مجزا خریداری کنید. شارژ معمولی در آیفون 8 می‌تواند در مدت زمان 30 دقیقه آن را تا 30 درصد شارژ کند درحالی‌که این مقدار در شارژ سریع به 30 50 درصد می‌رسد.

خوشبختانه به لطف پنل شیشه‌ای پشت آیفون 8 حالا از شارژ بی سیم با استاندارد Qi پشتیبانی می‌کند و می‌توانید در مدت 30 دقیقه آن را تا 25 درصد شارژ کنید


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری آیفون 8

آیفون 8 در نگاه اول یک گوشی جبرانی برای عدم تأمین تقاضای آیفون X و یا یک نسخه ارزان‌تر از پرچم‌دار جذاب‌تر اپل به نظر برسد که از نظر ظاهری نیز قدیمی و خسته‌کننده به نظر می‌رسد. با این وجود اگر حاشیه‌های صفحه‌نمایش، طراحی قدیمی و محدودیت‌های iOS برایتان اهمیتی ندارد آیفون 8 بی‌شک از بهترین‌های بازار است. چیپست A11 Bionic در بازار رقیب ندارد، دوربین 12 مگاپیکسلی این مدل از بهترین‌هاست و تجربه کاربری اپل و پشتیبانی نرم‌افزاری آن همیشه در تراز اول جهانی قرار داشته است.

آیفون 8 برای کاربرانی است که کماکان یک پرچم‌دار جمع‌وجور می‌خواهند که کار با آن ساده، سریع و در عین حال کارآمد باشد. اگر به شخصی‌سازی فراوان، تنظیم کردن هر چیزی، دانلود و تماشای ویدئوهای زیاد یا گوش کردن موسیقی با هدفون‌های حرفه‌ای علاقه دارید بهتر است به سراغ گزینه‌های دیگر بازار بروید اما اگر آیفون می‌خواهید این گوشی بی‌شک نیازهایتان را برآورده خواهد کرد.

آیفون 8 اپل توسط شرکت مدیاپردازش نماینده فروش و خدمات اپل در ایران در اختیار فارنت قرار گرفته است.
80%
خوب

اپل آیفون 8

آیفون 8 که شاید بهتر بود اپل آن را آیفون 7اس نام‌گذاری می‌کرد یک گوشی هوشمند قدرتمند و پرچم‌دار است که در یک طراحی قدیمی به دام افتاده است! حاشیه‌های ضخیم و طراحی چهارساله این گوشی در نگاه اول در مقابل رقبای اندرویدی منسوخ به نظر می‌رسد اما اگر چند روز با آن کار کنید تجربه کاربری روان، عملکرد فوق‌العاده و رابط کاربری iOS 11 می‌تواند نظر شما را در مورد آیفون 8 تغییر دهد.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • صدا
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.