بررسی فارنت: اکسپریا XZ1 سونی

سونی طبق روال هرساله خود حدود شش ماه پس از اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم یک پرچم‌دار جدید را به بازار عرضه کرده است. Xperia XZ1 را می‌توان نسخه کوچک‌تر پریمیوم دانست که البته چند ویژگی جدید را نیز به همراه خود دارد.

4

سونی را می‌توان از جمله شرکت‌هایی دانست که به دنبال کردن کورکورانه از رقبا اعتقادی ندارد. با وجود این‌که بخش موبایل این شرکت در چند سال اخیر وضعیت چندان مساعدی نداشته اما سونی کماکان به روش خود و بازخورد مشتریانش نسبت به محصولات اهمیت می‌دهد و دنباله‌رو شرکت‌های موفق‌تری مثل اپل یا سامسونگ نیست. این رویکرد سونی البته شاید در بعضی زمینه‌ها مثل طراحی تکراری یا حاشیه‌های ضخیم باب دل کاربر نباشد اما مسلماً حفظ بلندگوهای استریو و جک هدفون از نقاط قوت آن است.

اکسپریا XZ1 را نمی‌توان جانشینی برای XZ Premium دانست. این گوشی که در نمایشگاه IFA 2017 رونمایی شد بیشتر یک نسخه کوچک‌تر از پریمیوم بوده که با حفظ ویژگی‌های کلیدی آن یکی دو ویژگی جدید را نیز به همراه دارد و شاید بتوان از آن به عنوان جانشین Xperia XZ سال گذشته یاد کرد.

مانند همیشه بگذارید از مشخصات فنی Xperia XZ1 شروع کنیم:

مشخصات فنی اکسپریا ایکس زد وان سونی:

  • ابعاد و وزن: ۱۴۸ در ۷۳.۴ در ۷.۴ میلی‌متر – ۱۵۵ گرم
  • صفحه‌نمایش:  ۵.۲ اینچی – IPS LCD – وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل – تراکم پیکسلی 424ppi – فناوری‌ HDR10
  • سیستم‌عامل: اندروید ۸.۰ اوریو
  • پردازنده:  اسنپ‌دراگون ۸۳۵ – چهار هسته ۲.۳۵ گیگاهرتزی + چهار هسته ۱.۹ گیگاهرتزی
  • پردازنده گرافیکی: Adreno 540
  • حافظه رم: ۴ گیگابایت LPDDR4
  • حافظه داخلی: ۶۴ گیگابایت
  • دوربین اصلی:  ۱۹ مگاپیکسلی – دیافراگم f/2.0 – فوکوس لیزری – اندازه سنسور 2.3/۱ اینچ – اندازه پیکسل 1.22 میکرون – فیلمبرداری 4K@30fps و 720p@960fps (محدود)
  • دوربین سلفی: ۱۳ مگاپیکسلی – دیافراگم f/2.0 – فیلمبرداری 1080p
  • باتری: ۲۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی – فناوری شارژ سریع Quick Charge 3.0
  • سایر امکانات: بلوتوث ۵.۰ – استاندارد مقاومت دربرابر آب و گردوغبار IP68 – فناوری aptX HD و LDAC – اپلیکیشن 3D Creator
  • قیمت: ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

طراحی و ساخت اکسپریا XZ1

اکسپریا XZ1 درست مانند پرچم‌داران چندین سال اخیر سونی از طراحی آشنای OmniBalance با چاشنی Loop Design استفاده می‌کند. به این ترتیب گوشی ارگونومی خوبی در دست داشته و با این وجود طراحی لبه‌دار خود را در بالا و پایین حفظ کرده است. این‌بار سونی برخلاف XZ Premium از بدنه یکپارچه فلزی استفاده کرده تا حس متفاوتی از در دست گرفتن این گوشی داشته باشید. همچنین بخش بالا و پایین گوشی نیز کمی منحنی شده‌اند و دیگر نمی‌توانید گوشی را به‌صورت ایستاده روی میز بگذارید!

بی‌شک در دست گرفتن XZ1 حس یک گوشی پرچم‌دار را به شما القا خواهد کرد اما قاب فلزی پشتی کماکان مثل شیشه مستعد جذب اثر انگشت بوده و شاید تمیز کردن آن دشوارتر هم باشد. مشکل اصلی ما با طراحی سونی کیفیت ساخت و متریال استفاده شده نیست بلکه استفاده از یک طراحی قدیمی و تقریباً منسوخ با حاشیه‌های بسیار ضخیم در بالا و پایین صفحه‌نمایش است. با قرار دادن این گوشی در کنار LG V30 متوجه می‌شوید پرچم‌دار ال‌جی توانسته صفحه‌نمایش بسیار بزرگ‌تری را در بدنه‌ای با اندازه مشابه جای دهد!

پیش از این دلیل ضخیم بودن حاشیه‌های گوشی‌های اکسپریا مقاومت آن‌ها دربرابر آب عنوان می‌شد اما حالا پرچم‌داران اندرویدی و حتی آیفون X خلاف این نیاز را ثابت کرده‌اند. حتی بلندگوهای استریو که به فضای نسبتاً زیادی در جلوی گوشی نیاز دارند نیز بهانه خوبی برای طراحی تکراری و خسته‌کننده سونی نیست چرا که گوگل در Pixel 2 XL توانسته بلندگوهای استریو را در حاشیه‌های بسیار باریک‌تری جای دهد.

به هر حال از طراحی نه‌چندان جالب XZ1 که بگذریم حسگر اثر انگشت به سبک سونی با دکمه پاور در لبه سمت راست گوشی ترکیب شده که به اعتقاد ما جای بسیار مناسبی هم هست. این حسگر سرعت و دقت بالایی هم دارد و برخلاف گلکسی اس 8 استفاده از آن کار ساده‌ای خواهد بود. علاوه بر دکمه‌های پاور و تنظیم صدا سونی مثل همیشه دکمه شاتر فیزیکی دوربین را هم فراموش نکرده که برای علاقمندان به عکاسی یک نعمت واقعیست! به اعتقاد ما یک دکمه شاتر دوربین به مراتب استفاده بیشتری نسبت به دکمه دستیار بیکسبی در پرچم‌داران سامسونگ دارد.

به‌طور کلی بی‌شک بزرگترین ضعف Xperia XZ1 را می‌توان طراحی تکراری این گوشی دانست. گلکسی اس 8، ال‌جی V30، هواوی میت 10، آیفون X و حتی بسیاری تولیدکنندگان گمنام چینی نیز به صفحات نمایش بدون حاشیه روی آورده‌اند و پافشاری سونی روی این طراحی تکراری هیچ مزیت واقعی را هم دربر نداشته است.


صفحه‌نمایش اکسپریا XZ1

اکسپریا XZ1 درست مانند XZ سال گذشته به یک صفحه‌نمایش 5.2 اینچی از نوع IPS مجهز شده است. این صفحه‌نمایش وضوحی برابر 1920 در 1080 پیکسل داشته و حالا از پوشش گوریلا گلس 5 و فناوری HDR10 بهره می‌گیرد. شاید اولین ضعف آشکار این پنل دربرابر رقبایی مثل گلکسی اس 8 یا ال‌جی جی 6 وضوح تصویر پایین‌تر آن باشد. به اعتقاد ما تراکم پیکسلی 424 پیکسل بر اینچ کماکان مناسب  بوده و تشخیص آن از پنل‌های QHD رقبا در اندازه 5.2 اینچی چندان ساده نیست. با این‌حال اگر به استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی علاقه دارید این پرچم‌دار گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

سونی طبق انتظار کماکان از پنل‌های IPS LCD به همراه فناوری‌های X-Reality و Triluminos خود استفاده کرده است. با روشنایی حدود 575 خوانایی تصویر زیر نور خورشید در سطح بسیار خوبی قرار دارد اما عمق رنگ مشکی چندان جالب نیست و کنتراست تصویر را نیز نمی‌توان با پنل‌های OLED مقایسه کرد.

از نظر دقت رنگی اما پنل سونی عملکرد بسیار خوبی دارد و توانسته تعادل خوبی بین تصاویر واقعی و جذابیت آن‌ها برقرار کند. همچنین اگر از دمای رنگ سفید تنظیم شده راضی نیستید می‌توانید به‌راحتی آن را در تنظیمات تغییر دهید. سونی همچنین حالت sRGB برای دقیق‌ترین رنگ‌ها و Vivid برای اشباع‌ترین حالت را در اختیارتان می‌گذارد.


سخت‌افزار و کارایی اکسپریا XZ1

استفاده از اسنپ‌دراگون 835 و چهار گیگابایت رم به یک استاندارد برای گوشی‌های اندرویدی 2017 تبدیل شده و XZ1 نیز از همین سخت‌افزار استفاده کرده است. اسنپ‌دراگون 835 از هسته‌های سفارشی Kryo با لیتوگرافی 10 نانومتری استفاده می‌کند که نه‌تنها نسبت به نسل قبل عملکرد بهتری دارد بلکه تولید گرما و مصرف انرژی آن نیز پایین‌تر است. این هسته‌ها در دو خوشه 2.35 و 1.9 گیگاهرتزی برای کاربری‌های سنگین یا سبک چیده شده‌اند. وضوح تصویر پایین‌تر XZ1 باعث می‌شود در بازی‌هایی که در وضوح اصلی صفحه‌نمایش اجرا می‌شوند نرخ فریم XZ1 بهتر از رقبای QHD خود باشد اما شاید در عناوین فعلی این تفاوت چندان محسوس نباشد.

استفاده از چهار گیگابایت رم دربرابر رقبایی مثل گلکسی نوت 8 یا وان‌پلاس 5 با 6 گیگابایت رم شاید یک ضعف به نظر برسد اما در استفاده ما از گوشی حتی در مالتی‌تسکینگ سنگین کوچک‌ترین نشانه‌ای از کمبود حافظه رم مشاهده نشد.

همان‌طور که در بنچمارک‌ها می‌بینید اکسپریا XZ1 هم‌تراز با سایر پرچم‌داران اندرویدی سال عمل می‌کند و اختلاف معنی‌داری میان نتایج این گوشی با رقبا وجود ندارد.

خوشبختانه مشکل داغ کردن نیز حالا به دست فراموش سپرده شده و با این‌که حالت 4K دوربین به شما در مورد بسته شدن اپ دوربین درصورت داغ شدن هشدار می‌دهد ما با چنین مشکلی برخورد نکردیم.


نرم‌افزار و رابط کاربری اکسپریا XZ1

یکی از نقاط قوت اصلی Xperia XZ1 عرضه آن با اندروید 8.0 اوریو به بازار است. در شرایطی که گوگل قصد عرضه گوشی‌های پیکسل 2 خود را در ایران ندارد و سایر رقبا نیز فعلاً از اندروید 7.1 استفاده می‌کنند XZ1 اولین گوشی با آخرین نسخه اندروید درون بازار کشورمان خواهد بود. سونی همچنین مانند همیشه از یک رابط کاربری ساده را برای پرچم‌دارش استفاده کرده تا باعث کندی آن نشود.

اندروید اوریو همچنین علاوه بر بهبودهای عملکردی چند قابلیت جدید را نیز به همراه دارد. حالت تصویر در تصویر که امکان تماشای ویدئوهای برخی اپلیکیشن‌ها مثل یوتیوب را به صورت شناور فراهم می‌کند، کانال‌های مجزا برای نوتیفیکیشن‌ها تا بتوانید تنها برخی اعلان‌های اپ مورد نظرتان را بلاک کنید و  منوی جدید بخش باتری از این ویژگی‌های جدید هستند. با این وجود پوسته سونی برخی از تغییرات ظاهری اندروید اوریو مثل منوی تنظیمات را پوشانده و علاوه بر این این رابط کاربری سال‌هاست که با حداقل تغییر به کار خود ادامه می‌دهد. اعلان‌های تبلیغاتی سرویس‌های مختلف سونی نیز گاهی آزاردهنده هستند و اگر به رابط کاربری با امکانات فراوان عادت دارید شاید XZ1 نیاز شما را برآورده نکند.

با این حال بی‌شک استفاده از جدیدترین نسخه اندروید مزیت بزرگی برای XZ1 محسوب می‌شود و با توجه به عملکرد خوب سونی در آپدیت‌ها می‌توان انتظار داشت این گوشی حداقل تا دو سال با سرعت خوبی به نسخه‌های آینده اندروید به‌روز شود.


دوربین اکسپریا XZ1

با این‌که سونی یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان سنسورهای دوربین موبایلی است اما پرچم‌داران این شرکت هیچ‌گاه بهترین عملکرد را نداشته‌اند. سونی این‌بار از سنسور جدید 19 مگاپیکسلی IMX400 خود استفاده کرده و آن را به یک لنز با دیافراگم f/2.0 نیز مجهز کرده است. این دوربین که حالا لقب Motion Eye را نیز یدک می‌کشد باز هم به لرزش‌گیر اپتیکال مجهز نیست و سونی ترجیح داده این وظیفه را به نرم‌افزار دوربین بسپارد.

در کنار ماژول رایج دوربین سونی همچنین یک حافظه RAM مجزا و اختصاصی برای آن در نظر گرفته که باعث شده ثبت تصاویر 19 مگاپیکسلی تا 5 برابر سریع‌تر انجام شده و علاوه بر این امکان فیلمبرداری سوپراسلوموشن با نرخ 960 فریم بر ثانیه هرچند برای کسری از ثانیه امکان‌پذیر شود. پیکسل‌ها در سنسور جدید 19 درصد بزرگ‌تر هستند اما دیافراگم لنز f/2.0 فاصله زیادی با بهترین‌ها (f/1.6) در بازار دارد.

رابط کاربری دوربین

رابط کاربری دوربین گوشی‌های اکسپریا هیچ‌گاه مورد علاقه ما نبوده است! سونی حالت‌های مختلف دوربین را در یک سمت در کنار دکمه سوییچ دوربین و فلش قرار داده و در سمت دیگر تنها دکمه تنظیمات و گالری وجود دارد. به این ترتیب برای تنظیم وضوح تصویر، فعال و غیرفعال کردن HDR و رزولوشن ویدئو باید وارد تنظیمات شوید. علاوه بر این در بخش تنظیمات دستی با وجود امکان تنظیم شاتر، ISO و نوردهی گزینه‌ها محدود بوده و به‌طور مثال طولانی‌ترین زمان شاتر تنها یک ثانیه است.

مشخصاً تمرکز سونی در بخش دوربین روی حالت خودکار Superior Auto است. در این حالت دوربین سعی می‌کند به‌صورت خودکار سوژه را تشخیص داده و تنظیمات لازم را بر همین اساس تغییر دهد. به این ترتیب از نظر تئوری نیازی به تنظیم HDR به شکل دستی نیست. خوشبختانه فیلمبردای 4K هم حالا یک گزینه در بخش تنظیمات است و سونی آن را به شکل یک اپلیکیشن مجزا تعبیه نکرده است. اما در کل به اعتقاد ما این رابط کاربری قدیمی نیاز به یک تغییر اساسی دارد.

کیفیت تصاویر دوربین اکسپریا XZ1

از نظر کیفیت تصاویر دوربین می‌توان گفت XZ1 با XZ Premium برابری می‌کند و دلیل آن هم نرم‌افزار و سخت‌افزار مشابه است. در نور مناسب تصاویر بسیار عالی ثبت می‌شوند، رنگ‌ها و کنتراست تصویر در سطح بسیار خوبی قرار داشته و نویز نیز نسبت به نسل گذشته (XZ) کاهش یافته است. دامنه دینامیکی نیز در این شرایط مناسب است و درحالی‌که جزئیات بسیار خوب ثبت می‌شود نمی‌توان برتری محسوسی در تصاویر 19 مگاپیکسلی این دوربین نسبت به نمونه‌های 16 و 12 مگاپیکسلی رقبا مشاهده کرد. علاوه بر این در برخی صحنه‌ها و در تابش خورشید عارضه Lens Flare باعث ایجاد یک هاله رنگی روی تصویر خواهد شد که معمولاً عامل پدیدآمدن آن لنز دوربین است.

وقتی نور محیط کم می‌شود اما بزرگ‌ترین ضعف دوربین XZ1 جلوه می‌کند. پافشاری سونی بر عدم استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال و دیافراگم نه‌چندان باز باعث می‌شود دوربین مجبور باشد شاتر را بیش از رقبا باز نگه‌داشته و یا ISO را بالا ببرد. به این ترتیب نویز درون تصاویر بسیار بیشتر خواهد شد و تلاش الگوریتم سونی برای کاهش نویز نیز به از بین رفتن جزئیات می‌انجامد.

به این ترتیب با این‌که تصاویر این دوربین در شب و نور کم آن‌قدرها هم بد نیست اما فاصله زیادی با پرچم‌داران 2017 و حتی 2016 رقیب دارد.

کیفیت ویدئوها

دوربین اکسپریا XZ1 می‌تواند ویدئوها را با وضوح 4K و نرخ 30 فریم برثانیه به همراه لرزش‌گیر نرم‌افزاری SteadyShot خود ضبط کند. اگر بهترین پایداری تصویر و کمترین لرزش را بخواهید باید فیلمبرداری را در حالت 1080p@30fps و با حالت Intelligent Active انجام دهید اما حتی در وضوح بالاتر مثل 4K نیز لرزش‌گیر نرم‌افزاری عملکرد بسیار خوبی داشته و جای خالی لرزش‌گیر اپتیکال در این بخش احساس نمی‌شود.

ویدئوهای 4K ثبت شده توسط دوربین این گوشی از نظر جزئیات، رنگ‌ها و کنتراست عالی هستند و در نور مناسب دامنه دینامیکی ویدئوها نیز خوب است. XZ1 به شما امکان فیلمبرداری با دو فرمت H.264 و H.265 را می‌دهد که فرمت دوم حدود 35 درصد حجم کمتری را اشغال خواهد کرد.

دوربین سلفی

سونی در قرار دادن دوربین‌های با رزولوشن بالا در جلوی گوشی‌هایش پیشتاز است و XZ1 نیز به یک دوربین 13 مگاپیکسلی سلفی مجهز شده است. با این‌که چنین تعداد پیکسلی در یک سنسور کوچک باعث کاهش اندازه پیکسل‌ها می‌شود اما در نور روز جزئیات تصویر نسبت به اکثر رقبا بهتر است. علاوه بر این گستره دید این دوربین نیز بیشتر از حد معمول بوده تا بتوانید بدون استفاده از مونوپاد سلفی‌های گروهی بگیرید.

دوربین سلفی XZ1 به فوکوس خودکار نیز مجهز شده اما حواستان باشد برای کسب بهترین نتیجه حالت Soft Skin را در تنظیمات آن غیرفعال کنید.

امکانات ویژه دوربین

فیلمبرداری سوپراسلوموشن

شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دوربین XZ1 که در نسخه پریمیوم نیز شاهد آن بودیم ویدئوهای با نرخ 960 فریم بر ثانیه باشد. درحالی‌که بهترین رقبا تنها قادر به فیلمبرداری آهسته تا نرخ 240 فریم بر ثانیه هستند XZ1 می‌تواند ویدئوهایی بسیار آهسته‌تر را هر چند به مدت کسری از ثانیه ضبط کند تا اصطلاحاً زمان را متوقف کنید. استفاده از این ویژگی البته به تمرین زیادی نیاز دارد چرا که وقتی دکمه مخصوص آن را فشار دهید تنها 0.18 ثانیه با این ویژگی ضبط خواهد شد اما همین زمان کوتاه وقتی با نرخ 30 فریم برثانیه بازپخش شود به 5.76 ثانیه تعمیم خواهد یافت. به این ترتیب این حالت بیشتر برای سوژه‌هایی که دائماً در حال حرکت هستند مناسب است و تنظیم آن برای یک اتفاق ناگهانی بسیار دشوار است.

با این حال نمی‌توان جذابیت این حالت را انکار کرد و با کمی خلاقیت می‌توانید ویدئوهایی بسازید که دوستانتان را شگفت‌زده خواهد کرد.

اسکن سه‌بعدی با 3D Creator

یکی از ویژگی‌های جدید XZ1 نسبت به نسخه پریمیوم امکان اسکن سه‌بعدی چهره، تمام سر و یا یک شی دلخواه تنها با همان تک دوربین گوشی است. دوربین Motion Eye این گوشی به کمک سنسورها و فناوری واقعیت افزوده می‌تواند مکان دقیق جز به جز اشیا را در فضا درک کرده و نمونه‌ای سه‌بعدی از آن‌ها را در گوشی شبیه‌سازی کند. این اپلیکیشن در ابتدا شما را مرحله به مرحله راهنمایی خواهد کرد و با کمی صبر و حوصله می‌توانید یک نمونه سه‌بعدی جذاب از سر دوستانتان یا هر شی دلخواهی خلق کنید.

این ویژگی همچنین فقط برای سرگرمی نیست و می‌توانید نتیجه را در قالب یک فایل ذخیره کنید که از طریق چاپگرهای سه‌بعدی قابل ساخت باشد!

حالت واقعیت افزوده (AR)

سونی چندسالی هست که در گوشی‌های پرچم‌دار خود از فناوری AR یا واقعیت افزوده استفاده می‌کند. در Xperia XZ1 حالت‌های مختلفی مثل قرار دادن حیوانات و دایناسورها در دنیای واقعی و یا ماسک‌های چهره برای دوربین سلفی شبیه به اسنپ‌چت یا اینستاگرام در نظر گرفته شده است.


صدا در اکسپریا XZ1

اگر به تماشای ویدئوها روی گوشی خود علاقه دارید خوشبختانه اکسپریا XZ1 یک جفت اسپیکر استریو را در جلوی گوشی در اختیارتان گذاشته است. صدای خروجی از این بلندگوها از نظر بلندی مناسب و از نظر کیفیت بسیار خوب ارزیابی می‌شود. با این‌که از بلندگوهای استریو انتظار بلندی صدای بیشتری داشتیم اما بی‌شک نشانه رفتن آن‌ها به سوی گوش‌های کاربر تجربه بهتری را نسبت به اکثر رقبا فراهم خواهد کرد.

سونی همچنین خوشبختانه جک 3.5 میلی‌متری صدا را در این گوشی حذف نکرده است. اگر از هدفون‌های سیمی معمولی استفاده می‌کنید البته چیزی هم برای هیجان‌زده شدن وجود ندارد و عملکرد خروجی صدا در سطح متوسطی قرار دارد. در این گوشی برخلاف LG V30 خبری از یک مبدل صوتی یا آمپلی‌فایر مجزا نیست و به این ترتیب هدفون‌های با امپدانس 50 اهم یا بالاتر را نمی‌توانید به خوبی درایو کنید اما اگر یک کاربر عادی باشید چیزی هم برای نگرانی وجود ندارد. به هر حال XZ1 را نمی‌توان یک گوشی برای آدیوفایل‌ها محسوب کرد.

اما اگر یک هدفون بی‌سیم پرچم‌دار با فناوری aptX HD یا LDAC در اختیار داشته باشید XZ1 می‌تواند کیفیت صدایی به مراتب بهتر نسبت به بلوتوث معمولی را به گوش‌هایتان برساند به شرطی که از فایل‌های lossless با بیت‌ریت بالا استفاده کنید.  در فناوری LDAC سونی فایل‌های 24 بیتی با بیت‌ریت 96 کیلوهرتز از طریق بلوتوث به هدفون شما منتقل می‌شوند که شاید به کیفیت باسیم نباشد اما نسبت به فناوری‌های بی‌سیم رقیب یک پله بالاتر است.


باتری و دوام شارژ اکسپریا XZ1

باتری 2700 میلی‌آمپرساعتی اکسپریا XZ1 شاید در نگاه اول کافی به نظر نرسد. اما باید در نظر داشت که تراشه اسنپ‌دراگون 835 به لطف لیتوگرافی 10 نانومتری کم‌مصرف‌تر از نسل پیش بوده و همچنین صفحه‌نمایش دستگاه تنها وضوح 1080p دارد.

طبق تست باتری PCMark وقتی طبق استاندارد ذکر شده روشنایی صفحه‌نمایش را روی 200 نیت تنظیم کردیم همان‌طور که می‌بینید XZ1 توانست ده ساعت و نیم دوام بیاورد که برای یک پرچم‌دار شگفت‌انگیز است. به این ترتیب این گوشی در هنگام کارهای معمولی روزانه مثل گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی، ویرایش ساده تصاویر، تماشای ویدئوها و ویرایش پرونده‌ها دوام شارژ بسیار خوبی دارد. در استفاده واقعی نیز می‌توان چیزی حدود یک روز و نیم یا 4 ساعت screen-on time را از باتری XZ1 انتظار داشت.

در نرم‌افزار XZ1 همچنین قابلیت‌های حالت استامینا و اولترا استامینا نیز وجود دارد که اولی روشنایی، موتور لرزشی و فرکانس پردازنده را محدود کرده و دومی تمامی قابلیت‌های گوشی به‌جز موارد ضروری از جمله تلفن، پیامک، دوربین، آلبوم، ساعت و … را غیرفعال خواهد کرد.

اکسپریا XZ1 البته با توجه به بدنه فلزی از قابلیت شارژ بی‌سیم محروم است اما خوشبختانه به لطف فناوری شارژ بی‌سیم QC 3.0 و آداپتور مناسب درون جعبه می‌توانید در صورت لزوم آن را سریعاً شارژ کنید.

همچنین فناوری Qnovo به ادعای سونی باعث می‌شود عمر باتری در دراز مدت بیشتر از رقبا باشد چرا که این فناوری به صورت هوشمند و در زمان مناسب در طول شب باتری گوشی شما را شارژ خواهد کرد.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در دنیایی که گوشی‌های هوشمند هرساله پیشرفت‌های چشمگیری دارند استفاده از طراحی قدیمی و همسو نشدن با جریان بازار نتیجه مناسبی نخواهد داشت. اکسپریا XZ1 به هیچ عنوان گوشی پرچم‌دار بدی نیست و احتمالاً طرفداران سونی را به هر ترتیب راضی خواهد کرد اما وقتی پول یک پرچم‌دار را می‌پردازید باید انتظار داشته باشید عملکرد یک پرچم‌دار را نیز به دست آورید. اکسپریا XZ1 در مقابل پرچم‌داران کنونی جذابیت ظاهری چندانی ندارد و عملکرد دوربین آن هم در نور کم ضعیف است.

با این وجود نمی‌توانیم از سونی به دلیل استفاده از اندروید اوریو، قابلیت‌های جذاب دوربین XZ1 و دوام شارژ بسیار خوب این گوشی تشکر نکنیم. اکسپریا XZ1 برای کاربرانیست که به ظاهر گوشی اهمیت چندانی نمی‌دهند و یک تجربه روان و یک رابط کاربری ساده را به پیچیدگی‌های ترجیح می‌دهند.

80%
خوب

اکسپریا XZ1 یک گوشی هوشمند شایسته است که بسیاری از معیارهای یک انتخاب مناسب مثل نرم‌افزار، کیفیت ساخت، فیلمبرداری باکیفیت، عملکرد سریع، دوام شارژ باتری و بلندگوهای استریو را دارد اما زبان طراحی آن بیش از حد قدیمی شده و در مقایسه با پرچم‌داران رقیب حاشیه‌های عریض صفحه‌نمایش آن را خسته‌کننده جلوه می‌دهد. علاوه بر این در بخش دوربین هم عملکرد در نور کم می‌توانست بهتر باشد.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • صدا
  • امکانات ویژه
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. الیوت هندرسون می‌گوید

    انصافا توی کل سایت ها بودم یعنی فقط سونی رو میکوبیدن ب دیوار ** میگن دوربینش خوب نست ؟ ونی خودش دوربینای گوشیای دیگ رو میزنه همین سامونگ اپل. بعد چجور تونسته فلیمبرداری با نرخ 960 فریم رو بزنه در حالی s7 egge خودم گریه میکنه. باید بلد باشید دوربینش رو تنظیم کنید. انصافا گوشیای جدید سامسونگ شکننده و خیلی حساسن. نمونش s7 خودم 3 ماه دستم بود. نابود شد. متنفرم از سامسونگ هیچ وقت دیگ نمیخرمش. مرسی نقد خوبی کردی فارنت

  2. آرمان می‌گوید

    خیلی از بررسی هاتون خوشم میاد که ب دور از غرض ورزی و تعصب هست
    برخلاف بسیاری از سایتهای همسایه !
    فقط چند نکته باید عرض کنم :
    1-قیمت گوشی رو 3.300 قید کردید که اشتباهه و 2.300 هست ب همراه 200 تومن کارت هدیه بانکی یعنی قیمت واقعی برای کاربر 2100 هست… بعد از حذف کارت هدیه قیمت گوشی هم افت میکنه
    2-درباره طراحی ایرادی ک گرفتین تقریبا وارد هست…اما در نظر بگیرید که طراحی یه فاکتور سلیقه ای هست…من همیشه اینطور مثال میزنم که گوشی های سامسونگ و اپل رو میتونید یه فوتبالیست مشهور و خوش تیپ با تیپ اسپورت در نظر بگیرید و گوشی های سونی رو یه دیپلمات شیک پوش با کت شلوار گرون قیمت ! سلیقه من دومی رو ترجیح میده !

    و در اخر باید اضافه کنم شاید فارنت پر مخاطب ترین سایت آی تی کشور نباشه ولی بنظر من واقعا بهترینشون هست و همیشه پر از بررسی های خوب و اموزشهای تخصصی و …هست بر خلاف رقبا که تبدیل به مجلات زرد و حاشیه ای شدن
    با تشکر

    1. علی ارغوان می‌گوید

      ممنون از نظرتون دوست عزیز. حق با شماست قیمت اشتباه درج شده بود.

    2. ax1 می‌گوید

      سلام، من نیز با نظر دوست عزیز (آرمان) موافقم.
      با تشکر از فارنت.